Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: Xander32 op mei 20, 2021, 09:26:13
Tannoy is voor mij diens Prestige serie. Ik heb verschillende ls uit hun andere series mogen horen, maar die konden mij niet/veel minder bekoren. Een monitor zoals jij die waarschijnlijk voor ogen hebt, kent de Prestige serie niet.

De Mini Autograph is de enigste monitor in hun Prestige lijn en die doet dat 'mini' recht aan.
Verder kennen ze op dit moment een Legacy serie, met daarin een soort van monitor met een 10" driver.

Maar Tannoy is niet meer, d.w.z., ze zijn overgenomen door een Chinese maatschappij en hebben eind 2019 zich daar ook geheel gevestigd. Ruim voordien zijn hun voornaamste mensen (die met de kennis en kunde) vertrokken en voor zichzelf begonnen, zij hebben Fyne Audio opgericht. Hetgeen ik van hun 700 serie heb mogen horen, maakte indruk. Twee monitoren maken deel uit van die serie, één van de actieve forum sponsoren is dealer van dit merk (Marcel).

Thanks!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op mei 20, 2021, 10:01:00
Misschien had je de Spendors nog op de kop kunnen zetten? 8)

Groeten...

Jouw gevoel voor humor laat je gelukkig nooit in de steek!  :tongue2:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

AudioEnZo


Tabcam

Citaat van: HuubF op mei 20, 2021, 11:11:18
Na het ideale plekje te hebben gevonden voor de JBL's passen die beter bij mij dan de Spendors. Het heeft me wel enigszins hardhandig herinnerd aan de invloed van de ruimte. Het is dat ik oneindig veel tijd heb anders zou ik er nooit achter zijn gekomen dat speakers die erg laag staan in deze ruimte goed gaan klinken. Dat zou dan ook betekenen dat ik maar beter geen vloerstaanders meer kan nemen.

Ja de lat ligt hoog want het klinkt spetterend en ik mis zo gauw niets. Het is af en toe wel een beetje heftig. Ik vermoed dat het nog wel wat verfijnder kan hoewel ik zo gauw niet zou weten waarom dat nodig zou zijn.

Vandaar mijn vraag over Tannoy, dat lijkt me nog wel een merk dat behalve meeslepend ook verfijnd kan klinken.
Is dat op basis van laag, mid of hoog dat de ruimte zijn invloed heeft? In het laag zou mij raar overkomen gezien de golflengte maar ik laat me graag verrassen. En heftig in het hoog is vaak ook een ruimteprobleem, bij mij de harde ruimte.

Heb jij niet dat met meer verfijnd goede opnames veel beter worden en slechte opnames steeds minder te verdragen?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

HuubF

Citaat van: TabCam op mei 20, 2021, 11:38:01
Is dat op basis van laag, mid of hoog dat de ruimte zijn invloed heeft? In het laag zou mij raar overkomen gezien de golflengte maar ik laat me graag verrassen. En heftig in het hoog is vaak ook een ruimteprobleem, bij mij de harde ruimte.

Heb jij niet dat met meer verfijnd goede opnames veel beter worden en slechte opnames steeds minder te verdragen?

Het hoog is meer in balans als de speaker lager staat dan oorhoogte. Het live-gevoel neemt ook toe. Als de speaker te laag staat verschijnen er vervelende resonanties in het laag, ook als ze alleen op de IsoAcoustics stands staan. Die verdwijnen grotendeels op 30 cm hoogte met rubberen dopjes onder de houten 20x20x25 kistjes.

De ruimte heeft dus invloed op het hoog en het laag, hoewel die resonanties meer door het contact met de vloer komen dan door de ruimte. Vooral het live-gevoel neemt enorm toe als je de speakers lager zet. En dat is een beetje lastig in hifi-termen te omschrijven.

Slechte opnames klinken ook erg goed.

Wat ik in de toekomst 'minder verfijnd' kan gaan vinden is klassiek. Ook elke viool en piano wordt bespeeld alsof het leven ervan afhangt. Ik ben benieuwd of ik dat blijf trekken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

CZ79

Citaat van: HuubF op mei 20, 2021, 12:11:20
Het hoog is meer in balans als de speaker lager staat dan oorhoogte. Het live-gevoel neemt ook toe. Als de speaker te laag staat verschijnen er vervelende resonanties in het laag, ook als ze alleen op de IsoAcoustics stands staan. Die verdwijnen grotendeels op 30 cm hoogte met rubberen dopjes onder de houten 20x20x25 kistjes.

De ruimte heeft dus invloed op het hoog en het laag, hoewel die resonanties meer door het contact met de vloer komen dan door de ruimte. Vooral het live-gevoel neemt enorm toe als je de speakers lager zet. En dat is een beetje lastig in hifi-temen te omschrijven.

Slechte opnames klinken ook erg goed.

Wat ik in de toekomst 'minder verfijnd' kan gaan vinden is klassiek. Ook elke viool en piano wordt bespeeld alsof het leven ervan afhangt. Ik ben benieuwd of ik dat blijf trekken.

Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik veel klassiek luister en de JBL's doen het daarmee ook erg goed, wel lekker dynamisch idd, maar ik ervaar het niet als storend (integendeel zelfs)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Matthijs1973

Citaat van: HuubF op mei 19, 2021, 23:49:30
Misschien zou een JBL L100 beter zijn maar die kost dan gelijk weer serieus geld.

mooi dat de L100 nog in je gedachten blijft hangen, hak die knoop maar gewoon door. Als ik zie hoe die JBL nu gestapeld staan op kunstgrepen dan kan je vriendin alleen maar blij zijn met de looks van een mooie oranje doos (of is dat de achterliggende tactiek van je...)  ;D
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

i2Paq

Citaat van: HuubF op mei 20, 2021, 12:41:01
Zo valt het voor het zicht wel mee.  :inlove:

Ik vindt het wel wat hebben.

Wel goed dat je geen huisdieren hebt.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

HuubF

Citaat van: Matthijs1973 op mei 20, 2021, 13:02:40
mooi dat de L100 nog in je gedachten blijft hangen, hak die knoop maar gewoon door. Als ik zie hoe die JBL nu gestapeld staan op kunstgrepen dan kan je vriendin alleen maar blij zijn met de looks van een mooie oranje doos (of is dat de achterliggende tactiek van je...)  ;D

Er is altijd een tactiek.  :devil:

Oh ja jij hebt ze. Woon je ver van Leiden af?  :)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: i2Paq op mei 20, 2021, 13:05:29
Ik vindt het wel wat hebben.

Wel goed dat je geen huisdieren hebt.

Wel 6,5 kleinkinderen...
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Xander32

Focal Sopra 1 al eens geprobeerd? Die vond ik heel erg mooi.

Of een zuiltje van Adam, ik weet niet of zij hun Pencil serie nog voeren? Ik heb destijds enige tijd getwijfeld tussen een Adam Pencil mkII en de Tannoy Glenair.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

HuubF

Citaat van: Xander32 op mei 20, 2021, 13:30:53
Focal Sopra 1 al eens geprobeerd? Die vond ik heel erg mooi.

Of een zuiltje van Adam, ik weet niet of zij hun Pencil serie nog voeren? Ik heb destijds enige tijd getwijfeld tussen een Adam Pencil mkII en de Tannoy Glenair.

Focal en Adam heb ik al eens in huis gehad. Adams zelfs best veel. Maar ik zoek audiofiel verantwoord spektakel.

Een beetje zoals de JBL HDI-1600. Daar kan ik de komende maanden prima de tijd mee doden.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Bama

Nee, dat was een hele maar die heeft aan de speakers gezeten.

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Xander32

Revel F serie?

Citaat van: HuubF op mei 20, 2021, 14:01:58
Focal en Adam heb ik al eens in huis gehad. Adams zelfs best veel. Maar ik zoek audiofiel verantwoord spektakel.

Een beetje zoals de JBL HDI-1600. Daar kan ik de komende maanden prima de tijd mee doden.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

katwax

Citaat van: Bama op mei 20, 2021, 14:03:55
Nee, dat was een hele maar die heeft aan de speakers gezeten.
Die is nu deel van de stands  ;D

Citaat van: HuubF op mei 20, 2021, 14:17:23
Die wordt 4 oktober geboren.  ;D
Grats, maar ondertussen ben je het al gewoon :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Mitch--

Citaat van: Xander32 op mei 20, 2021, 13:30:53
Focal Sopra 1 al eens geprobeerd? Die vond ik heel erg mooi.

Of een zuiltje van Adam, ik weet niet of zij hun Pencil serie nog voeren? Ik heb destijds enige tijd getwijfeld tussen een Adam Pencil mkII en de Tannoy Glenair.


Holy sh*t, twijfel of de Adam Pencil of Tannoy Glenair, als je het eens even hebt over verschillen  :o die kunnen kwa sound niet verder uit elkaar liggen volgens mij....

Citaat van: Xander32 op mei 20, 2021, 14:50:06
Revel F serie?

Gaat de L100 worden, eerder dan wij allemaal verwachten ;)

(Ik vind ze stiekem extreem cool, veel mooier dan de huidige Playmobil achtige blokkendoos.....)

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

twani

Citaat van: HuubF op mei 20, 2021, 12:41:01
Zo valt het voor het zicht wel mee.  :inlove:

Nu nog wat meters kaasdoek en quasie audiofiel neergekwakte kussens en je kunt qua optiek wedijveren met de Cave van Chansig  :D

Mitch--

Citaat van: twani op mei 20, 2021, 16:36:37
Nu nog wat meters kaasdoek en quasie audiofiel neergekwakte kussens en je kunt qua optiek wedijveren met de Cave van Chansig  :D

:D

vergeet het rolletje toilet papier niet...  :P
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Matthijs1973

Citaat van: HuubF op mei 20, 2021, 13:06:09
Er is altijd een tactiek.  :devil:

Oh ja jij hebt ze. Woon je ver van Leiden af?  :)

ongeveer 90 km noordelijk de kop van NH in, maar zo hard hoef ik ze niet te zetten toch? je hebt ze al gehoord, je weet dat het de volgende logische stap is maar je moet je tactiek nog even verder uitspelen merk ik  ;D
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

Xander32

Klopt ja, maar beide hadden ze kenmerken die mij zeer aanspraken en nog  8)

Citaat van: Mitch-- op mei 20, 2021, 16:11:14
Holy sh*t, twijfel of de Adam Pencil of Tannoy Glenair, als je het eens even hebt over verschillen  :o die kunnen kwa sound niet verder uit elkaar liggen volgens mij....

Gaat de L100 worden, eerder dan wij allemaal verwachten ;)

(Ik vind ze stiekem extreem cool, veel mooier dan de huidige Playmobil achtige blokkendoos.....)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

[quote  author=HuubF link=topic=166940.msg3475837#msg3475837 date=1621505480]
Het hoog is meer in balans als de speaker lager staat dan oorhoogte. Het live-gevoel neemt ook toe. Als de speaker te laag staat verschijnen er vervelende resonanties in het laag, ook als ze alleen op de IsoAcoustics stands staan. Die verdwijnen grotendeels op 30 cm hoogte met rubberen dopjes onder de houten 20x20x25 kistjes.

De ruimte heeft dus invloed op het hoog en het laag, hoewel die resonanties meer door het contact met de vloer komen dan door de ruimte. Vooral het live-gevoel neemt enorm toe als je de speakers lager zet. En dat is een beetje lastig in hifi-termen te omschrijven.

Slechte opnames klinken ook erg goed.

Wat ik in de toekomst 'minder verfijnd' kan gaan vinden is klassiek. Ook elke viool en piano wordt bespeeld alsof het leven ervan afhangt. Ik ben benieuwd of ik dat blijf trekken.
[/quote]Ah, wat het laag betreft kan vrijwel in de hoek plaatsen helpen maar blijft lastig met én een baspoort én aan de achterkant en het kan ook invloed op het hoog hebben, zeker als je dicht op de zijmuren zit.

Weet je ook hoeveel teveel hoog je hebt? Ik heb goede resultaten met de bult rond 10 kHz weg te PEQ-en. Klinkt Abba met Dancing Queen ook acceptabel? En zou een stenen verhoging i.p.v. een houten verhoging niet meer inert zijn qua basresonanties?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i