Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Citaat van: Kwabbernoot op januari  3, 2021, 11:46:26
Misschien kan Ronald wel een mooie eindversterker bouwen.  :D

Als je 5 jaar wilt wachten......  :devil: :devil:
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op januari  3, 2021, 11:46:26
Misschien kan Ronald wel een mooie eindversterker bouwen.  :D

Hoe meer ik er over nadenk hoe logischer het is... twee versterkers met compleet verschillende eigenschappen is een goed idee.

Onmogelijk dat 1 versterker de soms iets ontsporende speelsheid van de Primaluna kan combineren met de controle van de Niagara + Roksan.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rowdy

Citaat van: HuubF op januari  3, 2021, 11:53:17
Hoe meer ik er over nadenk hoe logischer het is... twee versterkers met compleet verschillende eigenschappen is een goed idee.

Onmogelijk dat 1 versterker de soms iets ontsporende speelsheid van de Primaluna kan combineren met de controle van de Niagara + Roksan.
Citaat van: Rowdy op januari  3, 2021, 11:12:09
Heeft de Prima Luna een voorversterker uitgang (Pre-out) en de Roksan Caspian M2 een eindversterker ingang (Main-In of AMP-In)? Interlink er tussen en luisteren.

roeleken

Alleen wat onpraktisch, maar aangezien je hele dagen versterkers, buizen, kabels en luidsprekers wisselt is het omsteken van 2 luidsprekerkabeltjes peanuts natuurlijk  ;D
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rowdy


roeleken

Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

frank2

Citaat van: HuubF op januari  3, 2021, 11:53:17
Hoe meer ik er over nadenk hoe logischer het is... twee versterkers met compleet verschillende eigenschappen is een goed idee.

Onmogelijk dat 1 versterker de soms iets ontsporende speelsheid van de Primaluna kan combineren met de controle van de Niagara + Roksan.

En dat is echt onzin er zijn genoeg versterkers die dat kunnen, maar meestal niet met een prijskaartje van 2000€
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

NAF

Citaat van: Mitch-- op januari  3, 2021, 11:02:23
En iets met een 845 buis? Kracht en souplesse, best of both worlds?

Dit is inderdaad ook de weg die ik naar tevredenheid ingeslagen heb komende van een 2x2 EL34 buis in PP op een Mastersound Dueventi buizen versterker met als reden wat meer fundament te krijgen.
Nu zijn mijn speakers een heel stuk gevoeliger dan de Dynaudio's van HuubF dus ik weet niet hoe het op zijn speakers zal uitpakken maar indien mogelijk wel heel interessant om te proberen omdat de PrimaLuna kennelijk weinig last heeft van de lagere impedantie van de Dynaudio's.

Andere benadering voor HuubF zou ook kunnen zijn om eens wat hoog gevoeligere speakers te proberen (vandaar dat ik de Klipsch Hernsey IV hiervoor al eens genoemd heb) zodat het potentieel van een goede buizenversterker beter tot zijn recht komt.

Zeker op normaal luister niveau vindt ik persoonlijk de combinatie van buizen met hooggevoelige speakers een groot succes.
Op festival level (wat ik eigenlijk nooit doe want daar is mij mijn gehoor te lief voor) zal een dikke paar honderd watt transistor versterker het zeker winnen op het gebied van controle.

De combinatie Onkyo M5090 met bijbehorende P5090 die ik ook heb staan heeft voor mij niet de magie om uren lang naar te luisteren en verliezen in tegenstelling tot de buizenversterkers die ik geprobeerd heb op lager luisterniveau details die met buizen wel hoorbaar blijven.
New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers

Contour

Ik ben het met Frank eens, wat hier nodig is, is een echt serieuze versterker. Kun je die van Wijx niet eens op de proef nemen...  :worship:

roeleken

Hoi Naf, ik ben nav jouw post over de Klipsch Heresy iv erg geinteresseerd in deze  speakers. Heb jij ze al gehoord?
Denk dat ze het erg goed zullen doen met m'n gemodificeerde Cayin.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

vanzomereng

Citaat van: HuubF op januari  3, 2021, 11:53:17
Onmogelijk dat 1 versterker de soms iets ontsporende speelsheid van de Primaluna kan combineren met de controle van de Niagara + Roksan.
Keuze maken HUUFB !
Op de middelbare school was ik verliefd op 3 meiden maar het was not done in de westerse cultuur, er een harem op te houden,
zodat ik 2 meiden de bons heb moeten geven. (eigenlijk kreeg ik de bons)  De overgebleven meid is nu gelukkig met mij getrouwd  :wow:

Er zijn m.i.z. zeer goede voorstellen gedaan, o.a. een hybride-versterker v/h merk Pathos, om deze eens te proberen/op proef te krijgen.
Deze combineert wellicht the-best-of-two-worlds. 
Je hebt m.i.z. teveel onrust in je koppie, om een weloverwogen keuze te maken c.q. concessies te doen.

Bij de weg.... ik ben ook liefhebber van Julian Sas  :sigh:

Het nummer "Blues for J"  van de live-album "Dedication"  bevat een lekkere solo op een hammond-orgel,  ken je die Huub ?
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

addesmo

Beste buizenversterker die ik heb gehoord is inderdaad met 845 buizen.
Mastersound compact 845 :wub:

Kingpin

Citaat van: frank2 op januari  3, 2021, 11:52:28
Als je 5 jaar wilt wachten......  :devil: :devil:
Als de leveranciers meezitten doe ik het sneller  ;)

Citaat van: HuubF op januari  3, 2021, 11:53:17
Onmogelijk dat 1 versterker de soms iets ontsporende speelsheid van de Primaluna kan combineren met de controle van de Niagara + Roksan.
Klopt, maar toch is het mogelijk om de strakheid van een klasse D in het laag en de vloeiende mid/hoog van een buis te benaderen.
Zelf heb ik een Tripath gebouwd (eh meerdere) die aardig een compromis van beide weergeven.
Misschien een idee om het daar eens in te zoeken.
Best jammer dat je onlangs nog in het oosten was, had je zo langs kunnen komen .....
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

https://link.marktplaats.nl/m1647139316

Bovenstaande in de categorie van beginnende serieuze versterkers.

En onderstaande is natuurlijk echt wel serieus

https://link.marktplaats.nl/m1647721588

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

NAF

Citaat van: roeleken op januari  3, 2021, 12:15:42
Hoi Naf, ik ben nav jouw post over de Klipsch Heresy iv erg geinteresseerd in deze  speakers. Heb jij ze al gehoord?
Denk dat ze het erg goed zullen doen met m'n gemodificeerde Cayin.

Beste Roeleken,

Ik persoonlijk heb de Klipsch Hernsey IV nog niet gehoord wel een oudere versie die in Belgie bij een audiozaak op een buizenversterker stond te spelen en waarvan ik de sound erg aangenaam vond.
Ik heb wel de Cornwall uitgebreider gehoord (ook ouder model) en ben mij toen ook voor de Heritage lijn van Klipsch gaan interesseren (speelde op dat moment zelf met JBL L-90).
Uiteindelijk ben ik bij de Klipschorn uitgekomen waarmee ik nu al meer dan 6 jaar speel en ook geen onrust heb om iets anders te zoeken.

Gezien de hoge gevoeligheid van de speakers in de Heritage lijn van Klipsch denk ik dat de Hernsey IV geen enkel probleem voor de Cayin zal zijn.
Mijn 845 versterker heeft ook maar 2 x 25 watt output.
Zie ook de link die ik eerder gepost heb over het vergelijk tussen de Klipsch Hernsey IV met de Dynaudio's 20 waarin de reviewer ook een buizenversterker gebruikt en de review op 8/10 punten in het voordeel van de Klipsch uitvalt.

In theorie zou ik de bankbeesten die de Klipschorns zijn zelfs met een flea versterker van maar 2-3 watt aan moeten kunnen sturen.

New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers

B-art

Of je zet deze er op, als die dynaudio's dan nog niet willen luisteren...

Mu vista buisjes voorversterker plus oneindig vermogen eindbak


https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m1647338193-musical-fidelity-kw-voorversterker-kw-750-ev-powersupply.html
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

NAF

Citaat van: NAF op januari  3, 2021, 13:07:12

Zie ook de link die ik eerder gepost heb over het vergelijk tussen de Klipsch Hernsey IV met de Dynaudio's 20 waarin de reviewer ook een buizenversterker gebruikt en de review op 8/10 punten in het voordeel van de Klipsch uitvalt.

My bad het vergelijk was niet met de Dynaudio Contour 20 maar met de Dynaudio Special 40's.

https://www.stevehuffphoto.com/2020/02/17/klipsh-heresy-iv-review-klipsh-steps-into-the-audiophile-realm/
New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers

scrutinizer

Of toch deze chaos nog wat uitvergroten door nogmaals een PL Evo400 voor te stellen gevolgd door een top Mundorf of/en  Duelund cap in serie met de tweeter. ::) :notify:

Gefrutsel met kabelkastjes, inferieure schakelaars, kabelovergangen......Mot nie gekkuh worduh.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob46

[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

kermy

De Klipsch Herresy is een sing and dance speaker, een beetje zoals ook de JBL, maar dan zonder het fundament wat Huub schijnbaar ook zoekt.

Maar het zijn wel speakers die "muziek" maken, en volgens mij gaat het ons toch allemaal om, of misschien niet?

We zien een eisenpakket gepresenteerd worden wat volgens mijn bescheiden mening niet in een versterker te vangen is, en als je verder denkt, dan is de combinatie van een pure tweeweg speaker iets wat verder verbeteren binnen dat eisenpakket in de weg staat.

Of je ontlast de Dynaudio van de last van het laag weergeven middels de hier al vele malen geopperde subwoofer, en je vult de rest van het spectrum dan met de Prima Luna buizenversterker. Of je gaat naar een drieweg systeem, waarbij je het laag laat doen door een dikkere transistor versterker, en gezien de eerdere ervaringen moet dat dan een klasse A of AB zijn. En de rest laat je wederom door de Prima Luna doen.

Het enige wat de speaker dan moet hebben, in het geval je dit passief wilt houden, is een mogelijkheid om het laag van het mid/hoog te scheiden middels de aansluitingen.

Of je haalt het hele passieve filter weg en gaat actief, met het voordeel dat je dan ook nog zaken die spelen in de kamer akoestiek aan zou kunnen pakken. Hoeveel, dat kun je dan naar wens invullen, tot aan Dirac aan toe.

Maar het blijven presenteren van een conflicterend eisenpakket, en daar achtereenvolgens aan de randvoorwaarden maar beperkt invulling aangeven, dat gaat nooit leiden tot iets wat zelfs maar in de buurt komt.

En de derde mogelijkheid, en die zou ik in dit geval serieus overwegen, wees een keer tevreden met wat je hebt, er is geen perfectie, er blijven altijd compromissen, het is alleen zaak dat je er mee leert te leven.

En dan als laatste, dat omprikken van luidsprekerkabels dat gaat volgens de wet van Murphy geheid een keer fout aflopen, en dan niet dat je de kabels uit de Roksan trekt, nee, maar wel als je die uit de Prima Luna trekt terwijl deze nog aanstaat. Daar kun je op wachten!

Maar we gaan wel weer lezen welke "onverwachte" richting het verhaal gaat.


Met vriendelijke groet,

Kermy

chansig

Citaat van: Rob46 op januari  3, 2021, 13:33:12
Komt vanzelf goed .......




Ik vind dat zij die advies geven ook helemaal van het padje mogen gaan.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

NAF

Citaat van: kermy op januari  3, 2021, 13:43:34
De Klipsch Herresy is een sing and dance speaker, een beetje zoals ook de JBL, maar dan zonder het fundament wat Huub schijnbaar ook zoekt.

Gaat die Dynaudio die vanaf 39hz loopt wel dat fundament geven dan tov de Klipsch die bij 40hz begint?
Ik denk ook dat je de Klipsch heritage serie tekort doet deze een "sing en dance" speaker te noemen want ik krijg dan toch een beetje het beeld van een oude Jamo of Magnat speaker die wij vroeger bij bosjes in de beveiliging bliezen tijdens feestjes.

Als Huub inderdaad een grafdiepe bas wil hebben die ook nog eens rete strak is dan zal hij waarschijnlijk op of heel andere speakers uitkomen of bij het toevoegen van een goede subwoofer.

Gezien het enthousiasme van HuubF over het relatief budget setje JBL HDI 1600's wat geen hoge ogen gooit als het op meetresultaten aankomt en waarschijnlijk ook niet "audiofiel verantwoord is" what ever that may be, denk ik dat iets minder "high-end" speakers voor Huub wel eens de rust kan terug brengen zodat muziek luisteren (zowel klassiek als pop) weer een feestje wordt ipv een constant vergelijk tegen een denkbeeldige hoge lat.
En natuurlijk kan het op papier altijd beter en natuurlijk zal er links of rechts wel wat te halen zijn wanneer je gaat veranderen maar is dat dan ook altijd een verbetering en zo ja bereik je met die verbetering op een bepaald vlak niet tegelijkertijd een verslechtering op een ander punt?

Ik lees dit topic met veel plezier maar zou als ik in Huub's schoenen zou staan er wel een beetje moedeloos van worden om iedere keer weer nieuwe onrust te hebben.
New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers