Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

Broem en 2 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: kermy op januari  1, 2021, 23:03:06
Maar dan heb je er wel een hobby bij, en kun je binnen de gemaakte aanschaf gaan hobbyen, dat hoeft dan niet meer dan moeite te kosten. En omdat je gepensioneerd bent, kan tijd geen probleem zijn, en je gaat er ook een leercurve mee doormaken die je meer inzicht brengt in wat er in metingen zich nu eigenlijk hoe vertaald naar luisterevaring.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Nu ik op een tamelijk mooie zaterdagochtend weer prachtig klassiek zit te luisteren met mijn buizenversterkertje denk ik dat ik me maar neerleg bij de huidige situatie. Pop kan net wat pakkender worden als het laag wat dwingender is maar dat leidt de aandacht toch ook weer af van de rest van het spectrum. En als je dan met die 4e hypotheek een 60.000 euro set hebt binnengehaald kan het echt toch nog steeds beter.

De afgelopen maanden heb ik flarden geluid gehoord die het ideale geluid in mijn hoofd verder hebben verfijnd. Wat ik nu in mijn huiskamer heb staan zit misschien op 75%. Resolutie en autoriteit kunnen beter. Maar van de speelvreugde (spielfreude), ruimtelijkheid, natuurlijkheid en muzikaliteit (oeps), alles naar mijn eigen subjectieve normen, kan ik wel oprecht genieten.

En het experimenteren kan altijd nog met een kabeltje hier en een buisje daar.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: Dura op januari  1, 2021, 23:26:08
Meestal heb ik niet zoveel met je posts, dat is gewoonlijk één  zin die de indruk geeft dat je vind dat degene waarop je reageert niet goed snik is en dat dan zonder enige onderbouwing, maar deze is geniaal👍😜

Ik ben meer een man van de beleving. Dus dan is onderbouwen ook niet echt nodig.

Mijn geniale post begrijp ik dan weer niet. Huub snapt hem ook. Mogelijk anderen ook. Dan is er vast wel iemand die hem wilt uitleggen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Richi

Citaat van: HuubF op januari  1, 2021, 22:39:57
Bedankt voor het meedenken. Klinkt als een lastige opgave zolang ik niet bereid ben om er echt geld in te steken. Een Dynaudio Confidence 20 met een dikke Naim aansturing zal heus wel werken. En laat dat buizengeluid dan maar zitten. Kost een aardige duit.

Misschien ben ik te kritisch en heb ik te weinig andere hobbies.
Huub, wat jij beschrijft komt aardig overeen met mijn set. Daarvan heb jij alle componenten al in één of andere vorm thuis gehad: de Naim Atom als bron en voorversterker brengt je de PRAT en het buizen achtige geluid tot op zekere hoogte, de Purifi eindversterker brengt neutraliteit, strakheid en drive met een ijzeren greep en de Dynaudio luidsprekers brengen natuurlijkheid en de dynamiek die je zoekt.

Als je meer vast zou houden aan de onderdelen die werken in je set (over al deze onderdelen was je in hoge mate tevreden) en de tijd had genomen om op de goede eigenschappen voort te bouwen, dan was je nu een stuk verder geweest richting jouw optimale set.

Als je een keer in de buurt van Arnhem bent, kom dan eens luisteren. Van het luisteren naar andere sets heb ik veel geleerd. Op een bepaald moment hoor je welke componenten je wel en welke niet jouw smaak zijn en met die kennis kan je je eigen set vervolmaken.

En niet onbelangrijk: je krijgt een realistisch idee wat haalbaar is binnen je budget en je woonkamer. Dat laatste is een grotere beperking dan dat eerste als het gaat om het komen tot het audio walhalla.

Mvg,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

r_flagg

Citaat van: chansig op januari  2, 2021, 08:58:21
Ik ben meer een man van de beleving. Dus dan is onderbouwen ook niet echt nodig.

Mijn geniale post begrijp ik dan weer niet. Huub snapt hem ook. Mogelijk anderen ook. Dan is er vast wel iemand die hem wilt uitleggen.

Gr. Hans
^^
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

HuubF

Citaat van: Richi op januari  2, 2021, 09:30:05
Huub, wat jij beschrijft komt aardig overeen met mijn set. Daarvan heb jij alle componenten al in één of andere vorm thuis gehad: de Naim Atom als bron en voorversterker brengt je de PRAT en het buizen achtige geluid tot op zekere hoogte, de Purifi eindversterker brengt neutraliteit, strakheid en drive met een ijzeren greep en de Dynaudio luidsprekers brengen natuurlijkheid en de dynamiek die je zoekt.

Als je meer vast zou houden aan de onderdelen die werken in je set (over al deze onderdelen was je in hoge mate tevreden) en de tijd had genomen om op de goede eigenschappen voort te bouwen, dan was je nu een stuk verder geweest richting jouw optimale set.

Als je een keer in de buurt van Arnhem bent, kom dan eens luisteren. Van het luisteren naar andere sets heb ik veel geleerd. Op een bepaald moment hoor je welke componenten je wel en welke niet jouw smaak zijn en met die kennis kan je je eigen set vervolmaken.

En niet onbelangrijk: je krijgt een realistisch idee wat haalbaar is binnen je budget en je woonkamer. Dat laatste is een grotere beperking dan dat eerste als het gaat om het komen tot het audio walhalla.

Hoi Richi, ja die Atom is heel speciaal. Hij verdient een goede, gevoelige, speaker niet de ATC SCM11 waarmee ik 'm opzadelde. Later bleken Naim NAC272 en NAP250dr een paar maatjes verfijnder maar dan ben je ook het 3-dubbele kwijt. Jouw Purifi kan zijn rechttoe-rechtaan dingetje doen omdat zowel de Atom als de 'oude' Contour een eigen signatuur hebben. De Purifi laat dat intact. De Contour 20i en Auralic Vega G2 klinken prima maar hebben veel minder een eigen signatuur waardoor juist de versterking een belangrijke stap wordt. Vandaar.

Ja dat luisteren bij anderen heb ik heel vaak gedaan. Daardoor zit er nu een soort ideaalbeeld in mijn hoofd dat ik nooit zal kunnen bereiken. Klinkt tragisch maar als ik mijn verwachtingen een beetje terugschroef kan ik prima tussen de al of niet vermeende tekortkomingen heenluisteren.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vanzomereng

Citaat van: HuubF op januari  2, 2021, 08:45:33
Nu ik op een tamelijk mooie zaterdagochtend weer prachtig klassiek zit te luisteren met mijn buizenversterkertje denk ik dat ik me maar neerleg bij de huidige situatie.
Ja dat kennen we van jouw, morgen sta je weer met andere benen op en zit de wereld er weer anders uit  :notify:

Als je huidige Contours blijven, zal de versterking steeds weer blijven knagen of het nog beter kan.
In dit geval zou ik nog met versterking dan wat meer opties blijven proberen, in jouw geval lijkt me kosteloos eerst thuis uitproberen het verstandigst.

Wellicht kan je met deze verkoper wat regelen?
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=178127.0

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Citaat van: HuubF op januari  2, 2021, 10:03:01
Ja dat luisteren bij anderen heb ik heel vaak gedaan. Daardoor zit er nu een soort ideaalbeeld in mijn hoofd dat ik nooit zal kunnen bereiken. Klinkt tragisch maar als ik mijn verwachtingen een beetje terugschroef kan ik prima tussen de al of niet vermeende tekortkomingen.
Mijn huidige vrouw heeft ook haar ambities sterk naar beneden geschroefd, voordat ze me te huwelijk vroeg en volgens mij is ze nu nog steeds gelukkig  ;D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

dre73

Al eens een losse eindversterker gebruikt i.c.m. de volumeregeling van de Vega?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

scrutinizer

Citaat van: chansig op januari  2, 2021, 08:58:21
Ik ben meer een man van de beleving. Dus dan is onderbouwen ook niet echt nodig.

Mijn geniale post begrijp ik dan weer niet. Huub snapt hem ook. Mogelijk anderen ook. Dan is er vast wel iemand die hem wilt uitleggen.

Gr. Hans
Dat de grilligheid binnen deze grafiek 'meer vertelt' over onze Huub dan over zijn 20I........
Maar dat is dan wat ik er in zie  :D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op januari  2, 2021, 10:06:36
Ja dat kennen we van jou, morgen sta je weer met andere benen op en zit de wereld er weer anders uit  :notify:

Als je huidige Contours blijven, zal de versterking steeds weer blijven knagen of het nog beter kan.
In dit geval zou ik nog met versterking dan wat meer opties blijven proberen, in jouw geval lijkt me kosteloos eerst thuis uitproberen het verstandigst.

Wellicht kan je met deze koper wat regelen?
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=178127.0

Natuurlijk kan het morgen weer anders zijn.  :pompom:

Thuis uitproberen doe ik vaak, tot wanhoop van Stephan (MichelDW) en Vincent (Studio#1). Ik koop ook best vaak dingen, dat geeft ze dan weer een beetje hoop. Ontzettend leuke kerels trouwens.

Arcam hou ik niet zo van, te correct naar mijn smaak.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: dre73 op januari  2, 2021, 10:12:51
Al eens een losse eindversterker gebruikt i.c.m. de volumeregeling van de Vega?

Ja met de NAD C298 Purifi en nCore 250. Geweldig maar onbevredigend.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: scrutinizer op januari  2, 2021, 10:14:15
Dat de grilligheid binnen deze grafiek 'meer vertelt' over onze Huub dan over zijn 20I........
Maar dat is dan wat ik er in zie  :D

Ja die 20i meet heel wat rechter dan ik. Maar met alleen rechtmetende meuk kom je er niet in het leven.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Leeuwarden

Citaat van: HuubF op januari  2, 2021, 10:18:19
Ja met de NAD C298 Purifi en nCore 250. Geweldig maar onbevredigend.

Tijd voor een echte eindtrap dus...  :pompom:

scrutinizer

Citaat van: HuubF op januari  2, 2021, 10:19:33
Ja die 20i meet heel wat rechter dan ik. Maar met alleen rechtmetende meuk kom je er niet in het leven.
Als ik het zo eens lees zou je met de PL Evo 400 tevreden moeten kunnen zijn. Karakterwijs, vermogen genoeg en triode schakelbaar, voor de echte mooie passages, per AB. ;)

Oh ja ....dan niet gebruikmakend van big, bigger, biggest.....maar gewoon de good 'ol  6CA7/ EL34
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: scrutinizer op januari  2, 2021, 10:29:47
Als ik het zo eens lees zou je met de PL Evo 400 tevreden moeten kunnen zijn. Karakterwijs, vermogen genoeg en triode schakelbaar, voor de echte mooie passages, per AB. ;)

Ja daar dacht ik ook aan. Zou wat meer autoriteit moeten hebben, van alles wat meer. Niet zo verschrikkelijk duur.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: HuubF op januari  2, 2021, 10:31:33
Ja daar dacht ik ook aan. Zou wat meer autoriteit moeten hebben, van alles wat meer. Niet zo verschrikkelijk duur.
Het is vooral het triode en downsize EL34 waar je meer happy van word  :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Richi

Citaat van: HuubF op januari  2, 2021, 10:19:33
Ja die 20i meet heel wat rechter dan ik. Maar met alleen rechtmetende meuk kom je er niet in het leven.
Roel (Roeru17 geloof ik) gaat zijn Special 40s verkopen omdat hij is overgestapt op Contours. Hij vindt die laatste rustiger spelen en minder gekleurd. Die Special 40s zouden het wel eens kunnen zijn voor jou Huub.

Edit: met de Vega ga je volgens mij nooit gelukkig worden, die klinkt zeer neutraal, te neutraal voor jouw smaak m.i.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

HuubF

Citaat van: Richi op januari  2, 2021, 10:37:29
Roel (Roeru17 geloof ik) gaat zijn Special 40s verkopen omdat hij is overgestapt op Contours. Hij vindt die laatste rustiger spelen en minder gekleurd. Die Special 40s zouden het wel eens kunnen zijn voor jou Huub.

Edit: met de Vega ga je volgens mij nooit gelukkig worden, die klinkt zeer neutraal, te neutraal voor jouw smaak m.i.

De Special 40's heb ik een tijd geleden hier beluisterd en die waren inderdaad erg goed, met een veel levendiger klank dan de Contour 20i's. Maar ook erg bepalend waardoor de rest van de set er niet zo bijpaste. Net als Roel vind ik de 20i minder gekleurd en hij geeft precies weer wat je ervoor zet. Hij kan dus vlak, levendig, dwingend en/of muzikaal klinken. Eigenlijk wel zo gemakkelijk. Natuurlijk een beetje frustrerend dat hij zoveel eisen stelt aan de versterker, maar dat hebben al die Dynaudio's.

Met de Auralic Vega G2 ben ik juist enorm tevreden. Hij klinkt niet analytisch, dat heeft het experiment met de Topping D50s wel aangetoond, en kan alles leveren wat ik nodig heb. Perfect stel zo, een streamer/dac die alles kan leveren en een speaker die alles kan weergeven. Met de versterker als Grote Afmaker.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op januari  2, 2021, 10:19:33
Ja die 20i meet heel wat rechter dan ik. Maar met alleen rechtmetende meuk kom je er niet in het leven.

Als ik goed heb is die Poolse link wel oké. Overigens is dat overslaande hart grafiekje van de impedantie. Maar of dat nu een juiste is daar twijfel ik over. Vandaar die Poolse link.

Maar inmiddels gaat het niet meer over waarom deze speakers lastig zijn. Het gaat nu om de beleving.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op januari  2, 2021, 11:00:00
Als ik goed heb is die Poolse link wel oké. Overigens is dat overslaande hart grafiekje van de impedantie. Maar of dat nu een juiste is daar twijfel ik over. Vandaar die Poolse link.

Maar inmiddels gaat het niet meer over waarom deze speakers lastig zijn. Het gaat nu om de beleving.

Gr. Hans

Nou nee, dat die speakers om de één of andere reden niet door elke versterker aan te sturen zijn is een gegeven. De oplossing is niet met wat grafiekjes of technische gegevens te bepalen want de wat duurdere versterkers meten allemaal hartstikke recht. Heel misschien past de Primaluna versterker precies in de gaten die de 20i laat vallen maar, zoals je al opmerkte, de Stereophile match was met de 20, niet met de 20i.

Dus gewoon voodoo hoor, zoals bijna altijd.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Roksan

Je zou eens een Pathos Logos kunnen proberen. Genoeg power, buizen in de voorversterker en een lekkere ietwat warmere sound.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

HuubF

Citaat van: Roksan op januari  2, 2021, 11:40:52
Je zou eens een Pathos Logos kunnen proberen. Genoeg power, buizen in de voorversterker en een lekkere ietwat warmere sound.

Ja heb ik een paar keer gehoord op Zingali speakers bij een ex-collega. Erg mooi.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: chansig op januari  2, 2021, 11:00:00
Als ik goed heb is die Poolse link wel oké. Overigens is dat overslaande hart grafiekje van de impedantie. Maar of dat nu een juiste is daar twijfel ik over. Vandaar die Poolse link.

Maar inmiddels gaat het niet meer over waarom deze speakers lastig zijn. Het gaat nu om de beleving.

Gr. Hans
https://www.lowbeats.de/site/wp-content/uploads/2020/08/2020-07-imap-dynaudio-contour-20i-50-ohm-col.png


https://www.lowbeats.de/test-kompaktlautsprecher-dynaudio-contour-20i/

;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Citaat van: HuubF op januari  2, 2021, 11:16:24
Nou nee, dat die speakers om de één of andere reden niet door elke versterker aan te sturen zijn is een gegeven. De oplossing is niet met wat grafiekjes of technische gegevens te bepalen want de wat duurdere versterkers meten allemaal hartstikke recht. Heel misschien past de Primaluna versterker precies in de gaten die de 20i laat vallen maar, zoals je al opmerkte, de Stereophile match was met de 20, niet met de 20i.

Dus gewoon voodoo hoor, zoals bijna altijd.

Als het een gegeven is dan...maar deze weg ga ik in ieder geval niet meer op.  :D

De PL match hoorde jij toch ook met de i ? Sloot precies aan bij wat die meneer had geschreven. Of heb ik dat verkeerd begrepen ?

Maar lekker zoeken en beleven. Er zal vast wel iets voorbij komen wat het gaat zijn. Tenminste die hoop heb ik nog niet voor je opgegeven.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.