A Woman’s Nightmare….

Gestart door twani, juni 25, 2011, 16:21:10

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

twani

Citaat van: Peerless Monster op september 18, 2021, 16:34:49
Dat laag is echt best grappig. Beetje vage muziek en doet me ergens aan denken... Leuke invloeden allemaal.
Kende het niet.

Je maakt ons wel een beetje nieuwsgierig nu😁

Want waar doet het je aan denken?

twani

Basspoort verwijderd om netjes te kunnen fineren 😉

Altijd als ik dan zo'n speaker uit elkaar haal kan ik maar één ding bedenken.

Wat zit er weinig en vooral goedkoop materiaal in een, zeker in dit geval, toch best dure luidspreker...

Twee dingen zijn zeker....  De fabrikanten verdienen er gigantisch aan en wij betalen serieus VEEL TE VEEL geld voor onze hifi spullen...

twani

Paar plankjes hout, wat schuimrubber, wat plastic, een paar caps en spoelen (meestal uit de zeer betaalbare middenklasse) en wat fineer (zelf nu 20 grote vellen op marktplaats gekocht voor exact €50,- waarmee ik waarschijnlijk wel 4 sets had kunnen fineren)

De drivers zullen het duurst zijn, maar héé, wat zit daar nou helemaal in....


Ik durf de bewering wel aan dat er, groot ingekocht door de fabrikant, voor nog geen €100,- aan materiaalkosten in zo'n speakerset zit....

chansig

Lekker toch om zo je beurs leeg te kiepen ?

Gelukkig weet ik bij mijn speakers dat het geld wat ik uitgegeven heb echt in de materialen zit. Waar natuurlijk ook flink op verdiend wordt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ajbeefde

Citaat van: chansig op september 19, 2021, 09:43:16
Lekker toch om zo je beurs leeg te kiepen ?

Gelukkig weet ik bij mijn speakers dat het geld wat ik uitgegeven heb echt in de materialen zit. Waar natuurlijk ook flink op verdiend wordt.

Gr. Hans

Blijft dus een verdienmodel.

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Dura

Er wordt best veel aan verdiend waarschijnlijk, maar het grootste probleem is de serie grootte; maak je iets een paar miljoen keer dan verdwijnen het aandeel van de vaste kosten grotendeels; de R&D om de onderdelen te ontwerpen, de aan te  schaffen machines etc. Maak je kleinere aantallen dan wordt het steeds duurder. En daar zit ook een nare wisselwerking in; wordt iets duurder dan wordt het minder verkocht, moet het nog duurder worden etc. En om nog ietsje beter geluid te krijgen moet je ook veel meer toeren uithalen, het laaghangend fruit is al in de goedkopere series geplukt.
Daarom heeft "betere" audio ook bij integere fabrikanten zo'n slechte prijskwaliteit verhouding, als je dat vergelijkt met de goedkopere series, goed te zien bij B&w, KEF, en inderdaad, Dynaudio.
En dan zijn er natuurlijk ook niet-integere fabrikanten die schaamteloos gebruik van de sukkels met een diepe portemonnee die geloven in hoe duurder hoe beter. En volkomen gestoorde reviewers die een kabel met de prijs van een leuke tweedehands auto een bargain noemen.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Rob_Dingen

Iets wat de fabriek uitgaat voor €1000,- Ex komt bij de importeur x2 €2000,- incl dus €1600 Ex en naar de winkel x2 €3200,- incl.
In heel de handel zou de importeur er tussen uit moeten dan word alles een dikke 30% goedkoper.
En ook al gebruik je goedkopere materialen het valt toch tegen wat een speakertje bouwen kost.

Rob

Xander32

... gisteren tijdens een M&G hadden we het er ook over. Het is opvallend maar heel begrijpelijk, want hun corebusiness, hoe krampachtig (sommige) producenten en/of importeurs de advies/verkoopprijzen van hun waar bewaken. En desondanks zijn zelfs die producten vaak evengoed met (fikse) kortingen te verkrijgen als je het wereldje en het spelletje kent.

Maar ga je blanco naar een x dealer en je hebt daar geen weet van, dan betaal je immer de hoofdprijs, dan tik je bijv. 6 mille voor een component af, terwijl er 10 kilometer verder op een klant met hetzelfde apparaat de deur uitloopt voor 4,5 mille ... En daar zal de verkoper ook niet slechter van worden, er geen geld op toe leggen  :)


Of het bovenstaande wenselijk is, ik weet het niet, maar zelf probeer ik steevast die laatst genoemde klant te zijn.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT


DofN

Welcome.. to the machine

SM/SM
The Unbearable Darkness of Being (2009)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

minplus

Citaat van: twani op september 18, 2021, 18:47:31
Basspoort verwijderd om netjes te kunnen fineren 😉

Altijd als ik dan zo'n speaker uit elkaar haal kan ik maar één ding bedenken.

Wat zit er weinig en vooral goedkoop materiaal in een, zeker in dit geval, toch best dure luidspreker...

Twee dingen zijn zeker....  De fabrikanten verdienen er gigantisch aan en wij betalen serieus VEEL TE VEEL geld voor onze hifi spullen...

Zelf bouwen is bijna altijd het goedkoopst. Mits je geen uren telt. Ik heb wel af en toe/vaak het gevoel dat de winsten van de firma's tegenwoordig erg veel hoger zijn dan vroeger toen men er ook al flink op verdiende.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

R

Mooi fineerklusje. Ik had de speaker ook langs zien komen met de dezelfde gedacht! Ben benieuwd naar het eindresultaat. Ga je de fineer nog afwerken?

twani

Citaat van: R op september 20, 2021, 10:46:45
Mooi fineerklusje. Ik had de speaker ook langs zien komen met de dezelfde gedacht! Ben benieuwd naar het eindresultaat. Ga je de fineer nog afwerken?

Wees maar blij dat je het niet hebt gedaan. Wat een werk :tounge2:

Of Osmo hardwax of blanke lak😉

Die beslissing zweeft nog....

R

Citaat van: twani op september 20, 2021, 10:48:49
Wees maar blij dat je het niet hebt gedaan. Wat een werk :tounge2:

Of Osmo hardwax of blanke lak😉

Die beslissing zweeft nog....

Ik zou in ieder geval voor iets mats gaan, voorkeur Osmo.

minplus

Ik ben een grote fan van Tungolie (Chinese houtolie) zoals ik al eens eerder hier op het forum ergens aangaf. Beter schijnt er niet te zijn (reden waarom restaurateurs het veel gebruiken) maar het hout wordt wel iets donkerder, hoewel dat bij m'n werkbank minimaal was.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

twani

Citaat van: minplus op september 20, 2021, 16:41:00
Ik ben een grote fan van Tungolie (Chinese houtolie) zoals ik al eens eerder hier op het forum ergens aangaf. Beter schijnt er niet te zijn (reden waarom restaurateurs het veel gebruiken) maar het hout wordt wel iets donkerder, hoewel dat bij m'n werkbank minimaal was.

Olie is ook nog een optie alhoewel je daarmee het fineer niet sealed waardoor het kwetsbaar blijft voor beschadigen aan de randjes.....


Tijndes het (stof) afnemen kun je zomaar aan een randje blijven haken...... De Osmo brengt een soort fysieke beschermlaag aan.....


Kwabbernoot


R


minplus

Citaat van: twani op september 21, 2021, 11:38:04
Olie is ook nog een optie alhoewel je daarmee het fineer niet sealed waardoor het kwetsbaar blijft voor beschadigen aan de randjes.....


Tijndes het (stof) afnemen kun je zomaar aan een randje blijven haken...... De Osmo brengt een soort fysieke beschermlaag aan.....

Ik heb Verbeterde Houtolie (gekookte Tungolie waar wat Zonnebloemolie aan is toegevoegd) toegepast bij de restauratie van m'n Celestion SL-6 speakers. Dat is me erg goed bevallen. https://www.hout-olie.nl/contents/nl/Productbeschrijving_Houtolie.pdf
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

twani

Citaat van: R op september 23, 2021, 10:19:06
Mooi hoor! met de kopieerfrees?

Het hele voorpaneel gefineerd, midden in het gat ingesneden, dan het fineer over de randen scherp naar binnengeduwd en uiteindelijk afgebroken.

Daarna randjes rondom geschuurd en voilà.

Zal vast niet de officiële methode zijn maar voor mij werkte het.  :dozingoff:

Voorzichtige vingers helpen je verder...

R

Dan zit ie goed in de lijm. Als 't maar werkt!

Citaat van: twani op september 23, 2021, 15:37:20
Het hele voorpaneel gefineerd, midden in het gat ingesneden, dan het fineer over de randen scherp naar binnengeduwd en uiteindelijk afgebroken.

Daarna randjes rondom geschuurd en voilà.

Zal vast niet de officiële methode zijn maar voor mij werkte het.  :dozingoff:

Voorzichtige vingers helpen je verder...

twani


HuubF

Citaat van: twani op september 23, 2021, 22:02:31
Blijer ga je me vanavond niet maken  :pompom:

OMG ik heb het weer geprobeerd. Ga nou eens muziek luisteren man, doe bijvoorbeeld eens een avondje Radiohead.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

Citaat van: HuubF op september 24, 2021, 13:49:51
OMG ik heb het weer geprobeerd. Ga nou eens muziek luisteren man, doe bijvoorbeeld eens een avondje Radiohead.

Radiohead ook meteen :D