A Woman’s Nightmare….

Gestart door twani, juni 25, 2011, 16:21:10

« vorige - volgende »

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

YamahaRXV

De NAD M51 zit op ''het randje'' van wat ik uit wil geven voor een dac, mits het heel goed zou klinken naar mijn zin.
Opmerkelijk is dat de dealer in Alkmaar waar Theo zijn M6i versterker vandaan heeft de M 51 voor € 100,00 minder verkoopt als de geldende adviesprijs...... :angel:

De Naim dac nieuw is mij te gek met z,n nieuwprijs van € 2500,00, maar ik kan aan een zeer nette nauwelijks ingespeelde versie komen voor een redelijk interessante prijs.

De M 51 heeft eerlijk gezegd mijn grootste interesse doordat deze ook nog eens ingezet kan worden als goed klinkende voorversterker.
Mogelijk zou ik dan eens willen luisteren naar  de combi NAD M51 (als dac en voorversterker) met de nieuwe Primare A 34.2 eindversterker.
In Alkmaar zijn beide componenten aanwezig (op voorraad) dus wie weet....... @Theo, doe jij eens een goed woordje voor mij bij Ben H. ;)
Verder hebben ze ook nog een (gebruikte) eindversterker staan die door veel mensen onderschat wordt, maar zeer goed klinkt; de Array S1 van nederlands fabrikaat.

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bas Akkerman

Ik zal woensdag ook een goed woordje voor je doen. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

YamahaRXV

Citaat van: Bas Akkerman op mei 28, 2012, 14:40:37
Ik zal woensdag ook een goed woordje voor je doen. ;)

Dat is prima ;)

Hier onder nog een stukje review van een buitenlandse forum gebruiker die schrijft over een aantal dacs die hij getest/vergeleken heeft ;)


Hello ALL,

Given the extremely large amount of interest and largely positive commentary surrounding this device, I'm going to provide a number of observations. Please consider that I have only had the unit for precisely one week, and I am quite possibly the first owner in the country to have spent considerable time with it, so these comments are by no means conclusive - merely my own thoughts.

I've been fortunate enough to have spent 75+ (no that's not a typo) hours with the NAD M51 over the past seven days. It was run in and initially compared to both a Schiit Audio Bifrost and Pro-ject DAC Box Fl via a YBA "Passion" Integrated Amplifier. On Saturday afternoon I was kindly loaned a pair of Valvet "A3.5" Class A Monoblocs from fellow SNAer Yoshio. I now have some idea of the NADs' performance as both a standalone DAC and Pre-Amp.

To provide context, please find below an image of my listening environment and journey to date...

P3270028.JPG   1.08MB   350 downloads

I have spent some time with the following DACs over the past six months:

Musical Fidelity M1
Rega DAC
Audiolab M-DAC
Lampizator "Level 4"

I will make some references to these units but I will do so from memory so please consider these to be very personal and subjective comments within the context of my system and room. Speaking of system - my floorstanders are Sonus Faber Luitos acquired in September last year, along with the previously mentioned YBA Amp and Transparent Audio Labs XLR interconnect and speaker cable.

My preferences are generally for a slightly warm and forward sounding presentation. The Luitos provide the warmth courtesy of their light colouration in the lower mids and bass and slight rolloff of treble, whilst the YBAs' exuberance presses the soundstage forward. At higher SPLs, my room betrays me with brightness and harshness in the treble and considerable loss of definition in the bass. I have attempted to subdue this via the treatment on the walls visible in the above image.

Given the acoustic situation and my ideal sound signature, DAC selection has been difficult. Fatigue eventually sets in with any DAC that exhibits brightness in the treble. I have also developed a keen sense for any colouration.

Finally... The M51...

P3270029.JPG   401.57K   385 downloads

In short:

Absolute Transparency
Complete Neutrality
Very High Level of Detail Retrieval
Presentation of Soundstage Proportionate to the Recording

The NAD M51 is perhaps best described as a studio-grade reference-quality device. Quite a claim I know, but within my experience it has displayed characteristics not found in any of the sub $1k devices I have listed above. For this reason, I will leave comments in reference to the Lampi DAC until the end.

The Bifrost and Rega DACs are everymen, slightly laid back in their presentation, smooth and completely inoffensive. Their treble is controlled, their is sufficient bass definition and information for most people and a pleasant amount of detail is retrieved . They stage wider and deeper than the Pro-ject NOS DAC, and remain utterly composed with complex music which the NOS DAC does not. Tonality however, varies.

Using my NOS DAC as reference, the Rega favours lower mids and upper bass, whilst the Bifrost favours upper mids. Neither situation is a fault in my view, just an observation. The M51 has absolutely no colouration. It is completely tonally pure to the source. At first this was not apparent., but once I changed Amps and moved to using the M51 as Pre and DAC it become quite clear.

The MF M1 DAC and Audiolab M-DAC are also largely free from colouration, and they are also fully balanced DACs like the M51. However they have their own quirks. The MF M1 has deeper and clearer bass than either the Bifrost or Rega, it is also somewhat forward sounding and courtesy of its upsampling to 192k - prone to brightness in my already forward sounding system. Quality recordings were rewarding, almost everything else was not.

Likewise the sabre chipset in the M-DAC had an even greater sense of bass depth and clarity, coupled with phenomenal detail retrieval and palpable presence. It was extremely forward sounding, creating a massive stage. With the MF M1 the stage was a one-size-fits-all affair, the M-DAC however was more clever, and adjusted a little with each recording, BUT NOT SPECIFICALLY TO SUIT THE RECORDING. It made everything larger than life, and put it uncomfortably in your lap.

The M51 on the other hand, behaves like a sophisticated lens, constantly altering its aperture and focus to suit what it is being fed at every given instant. The M-DAC arguably plumbs deeper and stages both wider and deeper of its own accord, but it lacks the M51's ability to deliver subtlety and nuance. The M51 offers the most controlled and highly articulated presentation I have experienced, which tempts you to turn up the volume without paying too higher a price.

Lampizator L4 vs NAD M51

Lets make a couple of things clear here. The Level 4 Lampi costs $5,500. The M51 $1500 at current list price. They are very different machines. The Lampi uses a true tupe output stage, runs entirely at Class A and uses a 32 bit 192k delta sigma chipset. The M51 uses a 35 bit 844K PCM to PWM process and is all solid state.

If emotional weight and euphonic charm is important to you, the Lampi wins. I was initially naive in my time with the Lampi, and suggested the it was only a marginal improvement over the Bifrost. This is not the case. The Bifrost tricked me with its effortless and easy-going nature. It was only when the Lampi returned to its owner that I realised just how much was missing. It is the best soundstaging, most musical DAC I have ever heard. Period.

The other side of the argument is this - the sheer pragmatic value of the M51. With its high quality finish, modest dimensions and connectivity, it ought to earn high WAF. But boring matters of practicality aside, the M51 achieves without the aid of valves - most of the Lampi's other virtues - being a holographic soundstage, fatigue-free treble, excellent detail retrieval and a sense of complete and utter composure regardless of source material.

P3200009.JPG   3.06MB   233 downloads

M51 as PRE and DAC

When I moved from the YBA Integrated to using the Monoblocs the scene altered considerably. This is where the real value equation of the M51 hit home. Whilst the Lampi is the more musical device, if you allow the M51 total control, and amplify to taste - you will be rewarded. This is where the device moved from being merely a four-figure DAC to something truly special, in and of its own accord. It has no presence in your systems' acoustic signature, and simply provides a fluid gateway to the music.

I got EXACTLY what I was looking for with the Class A Monoblocs. A greater sense of body. Better channel separation. Increased dynamics. Better bass response. And I knew it was the Amps. I know my room, I know my speakers. I didn't really know the M51 until that point. A veil had been lifted, and what was initially good detail retrieval became something else. And that is all the M51 contributed. An unflappable ability to deliver the music and no real sense of its own existence.

It does not give a warts-and-all performance like some high-end devices, nor the slight warmth, colour and absolute sense of ease associated with the Lampi. It remains devoted to honestly rendering the source material. I never thought something so transparent and neutral could sound so musical. Oh wait. It doesn't. The music is musical, the M51 is merely the ideal gateway. The amps, speakers and room contribute - but the decoding remains pure.

Your mileage will no doubt vary, and yes I'm clearly a very happy camper. Take from this what you like, I for one - have no further interest in playing with DACs.

Regards,

Lil C


Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani

Citaat van: YamahaRXV op mei 28, 2012, 11:21:28
Zo, ''de toon'' is weer gezet !!  ;)
Ik voorspel nog spannende ''activiteiten'' hier op het forum  ;) ;D
Vrees dat de rust in Theo z,n koffie corner voorbij is...... O0
Ach hij vind wel weer een ander plekkie op het forum om z`n "recht toe-recht uit" opmerkingen te poneren. 
Wij (behhh wat klinkt dat Sticky :D) koffieleuten houden van horen en wederhoren, nuances, en hebben respect voorop staan ook al vinden we soms iets heel anders, nou én......, duszzzzzzzzzzzz...........

Ik zou zeggen "Back to Dac"!

S@m

S@m heeft ook respect voor anderen alleen kan ie wat minder goed tegen gel*l in de ruimte en dat wordt dan beloont met een idd 'recht toe recht aan opmerking' zoals op dat 'wijze' geleuter van iemand wiens ervaring alleen gebaseerd is op wat luisterbezoeken ...;)

Vergeet echter m'n leus niet, 't blijft natuurlijk allemaal maar spielerij...

Deleted Member 2

Citaat van: S@m op mei 28, 2012, 15:44:12
S@m heeft ook respect voor anderen alleen kan ie wat minder goed tegen gel*l in de ruimte en dat wordt dan beloont met een idd 'recht toe recht aan opmerking' zoals op dat 'wijze' geleuter van iemand wiens ervaring alleen gebaseerd is op wat luisterbezoeken ...;)

Vergeet echter m'n leus niet, 't blijft natuurlijk allemaal maar spielerij...

Back to DAC ;)

S@m


twani

Citaat van: S@m op mei 28, 2012, 15:52:56
Zo is dat.

Mooie DAC:

Calyx Coffee


Dat kan inderdaad heel goed in een koffiecorner waar het momenteel over Dacs gaat ;D  En s@m, ik kan jouw kundige mening altijd zeer waarderen, wij lullen echter niet in de ruimte ook al zitten we er wel eens naast.....

S@m

Mijn reactie was (en is) enkel en alleen op de 'wijsheden' die Bas verkondigd.


twani

Citaat van: S@m op mei 28, 2012, 20:24:59
Mijn reactie was (en is) enkel en alleen op de 'wijsheden' die Bas verkondigd.
Daar zit `m nu precies de kneep, jij vat zijn tekst als "wijsheid" op en die hij, zoals jij dat dan vertaald, bovendien dan ook nog eens "verkondigt" . Deze voor jou vertrouwde manier van formuleren (die je misschien zelf niet eens opmerkt) heeft een "korrelige" ondertoon welke verweer oproept hetgeen niet zou moeten.
Je dwingt Bas er min of meer toe z`n verhaal op een andere manier nog eens te vertellen, op een manier dan die niet verkeerd kan worden uitgelegd,
Dát nu precies is hetgeen wij hier niet kennen, het is ook precies de reden dat wij nimmer tegen een ban aan zullen lopen en jij wel. Het is maar een tip

YamahaRXV

Onder (nee niet 013.... ;)) het mom van ''Back to dac" even jullie mening gevraagd over deze dac:

http://www.music-line.biz/cms/fileadmin/pdf/test_dac_audio.pdf

De nieuwprijs van deze Naim is mij te gortig voor een dac, maar ik heb een mooi exemplaar op het oog die net wat duurder is dan een nieuwe Northstar Essensio, maar honderden eurootjes goedkoper is dan een nieuwe M51 van NAD ;)

Kom er maar in heren  ;D

(ik sta open voor alle wijsheden en tips, mits we het maar gezellig houden ;) ;D)

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani

Ik poneer direct een flinke Jan ;D  Garmt vindt dat Naim (vrijwel) alleen lekker gaat met Naim...
Kom er maar in heren! ;D  (ik weet het namelijk zelf niet)

S@m

Citaat van: twani op mei 28, 2012, 21:34:59
Dát nu precies is hetgeen wij hier niet kennen, het is ook precies de reden dat wij nimmer tegen een ban aan zullen lopen en jij wel. Het is maar een tip

;D  Was jij niet degene die nooit meer op het forum wilde komen omdat je een ban had gehad... :sarcasm:



Maar ik zal jullie gezellig samenzijn niet verder verstoren.


Bas Akkerman

Citaat van: S@m op mei 28, 2012, 15:44:12
S@m heeft ook respect voor anderen alleen kan ie wat minder goed tegen gel*l in de ruimte en dat wordt dan beloont met een idd 'recht toe recht aan opmerking' zoals op dat 'wijze' geleuter van iemand wiens ervaring alleen gebaseerd is op wat luisterbezoeken ...;)

Vergeet echter m'n leus niet, 't blijft natuurlijk allemaal maar spielerij...
Wat een aannames toch S@m, dat heb je toch niet nodig? Ik verkondig niets en geef alleen mijn mening en ideeën, meer niet. Om eerlijk te zijn vind ik het ook nogal oneerbiedig dat je mijn "ervaring" zo aan de kant veegt. Heb ik de perfecte oren en zijn die duizend maal beter dan anderen? Nee, maar ik hoor keer op keer dat ik vrij goed kan luisteren. Dat is mij dan persoonlijk meer waard dan jarenlange luisterervaring. Alsof je jaren en jaren luisterervaring moet hebben om hier iets te mogen zeggen. En na hoeveel jaar en hoeveel tijd ben je dan deskundig?

Laten we het er verder over hebben in mijn topic als het je zo dwars zit. Maar laten we dat verder niet hier doen, ok?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Voor de volledigheid: een waarschuwing is niet hetzelfde als een ban, die heb ik nog niet achter mijn naam weten te frutselen.

Deleted Member 2

Citaat van: YamahaRXV op mei 28, 2012, 21:40:17
Onder (nee niet 013.... ;)) het mom van ''Back to dac" even jullie mening gevraagd over deze dac:

http://www.music-line.biz/cms/fileadmin/pdf/test_dac_audio.pdf

De nieuwprijs van deze Naim is mij te gortig voor een dac, maar ik heb een mooi exemplaar op het oog die net wat duurder is dan een nieuwe Northstar Essensio, maar honderden eurootjes goedkoper is dan een nieuwe M51 van NAD ;)

Kom er maar in heren  ;D

(ik sta open voor alle wijsheden en tips, mits we het maar gezellig houden ;) ;D)
De naim heb ik nog niet mogen horen, maar weet wel dat de meningen zeer verdeeld zijn. Ik meen dat Alco daar wel iets van weet.
Je pakt het wel grondig aan Jan. Is er van de luisterafspraak nog iets geworden, of heb je die nog tegoed? Ik was eigenlijk wel heel benieuwd wat je van de Wadia vindt.

Groet,

Henk

YamahaRXV

De luisterafspraak is door andere bezigheden van mijn kant niet doorgegaan :-X
Heb wel contact gehad met de dealer in kwestie en hem gevraagd hoe zijn ervaringen tot nu toe waren met de Wadia vs NAD M51.
Hij gaf al aan dat het voor de Wadia een zeer zware klus zou worden om de M51 qua performance te kunnen evenaren, en na de Wadia zo,n 48 uur bijna continu te hebben laten spelen was zijn mening hierin niet veranderd  ;)
Al met al maakt het mij wel nieuwsgierig en ik ga proberen om deze week als het even kan even binnen te wippen om een indruk te krijgen.
Morgen ga ik even met mijn vaste dealer bellen of hij de M 51 evt. ook kan leveren.

Wat betreft de Northstar dacs die ik nog in huis heb hier zit ik nog steeds in dubio wat ik werkelijk beter vind klinken.
De Essensio klinkt wat voller en pittiger, maar laat qua resolutie en ruimtelijkheid toch wel het één en ander liggen t.o.v. de USB DAC 32.
Het klinkt gek, maar eigenlijk zou ik de resolutie en ruimtelijkheid wensen van de USB DAC 32 met de pit van de Essensio. (een beetje best of both worlds verhaal). Bij beiden kan ik nog steeds geen volledige overtuiging naar mijzelf krijgen en dat geeft te denken.
Het mag van mij eigenlijk nog een stukje ritmischer met meer flow (zoals ik jaren geleden bv. had met mijn Astin Trew AT 2000+ versterker met AT 3500 + cd speler)
De stap van de M1 Clic naar de Touch met Northstar USB DAC 32 was al een redelijke, maar het nadeel is dat alle verbeteringen zo ontzettend snel wennen ;)

Mocht ik voor de M 51 gaan vallen dan sluit ik niet uit dat ik op termijn mogelijk deze M 51 als dac/voorversterker ga gebruiken met een ''stevige'' eindversterker er achter  8)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Deleted Member 2

Lastig is dit Jan. Eén ding zou ik in ieder geval zeker weten: niet kopen tenzij je helemaal geraakt wordt door de weergave. En welke dat zal worden? Bij de North Stars lees ik tussen jouw regels door steeds meer terughoudendheid. Ze overtuigen je geen van beide. Ik hoop voor je dat de NAD direct dat kippenvel geeft waardoor je weet dat het goed zit.
Is het een idee als je met de NAD ook een passende eindversterker beluistert? Of / en je MF via de NAD voorversterker aansluiten.

Veel wijsheid, geduld en groet,

Henk

twani

Citaat van: Onder013 op mei 28, 2012, 23:48:52
Lastig is dit Jan. Eén ding zou ik in ieder geval zeker weten: niet kopen tenzij je helemaal geraakt wordt door de weergave. En welke dat zal worden? Bij de North Stars lees ik tussen jouw regels door steeds meer terughoudendheid. Ze overtuigen je geen van beide. Ik hoop voor je dat de NAD direct dat kippenvel geeft waardoor je weet dat het goed zit.
Is het een idee als je met de NAD ook een passende eindversterker beluistert? Of / en je MF via de NAD voorversterker aansluiten.

Veel wijsheid, geduld en groet,

Henk
Met een Superunity ben je in één keer klaar Jan, die zou ik toch nog maar eens gaan beluisteren.
Inmiddels heb ik me door jouw prachtige 'vertellingen" door dit topic heen redelijkerwijs kunnen inleven in hetgeen jij qua klank (en vrouwen, en kleur, en eten, en auto`s, en sport ;D ;D ;D ;D) mooi vindt en dat zou heel goed wel eens de genoemde Naim kunnen zijn ;)

Deleted Member 2

Citaat van: twani op mei 29, 2012, 09:01:45
Met een Superunity ben je in één keer klaar Jan, die zou ik toch nog maar eens gaan beluisteren.
Inmiddels heb ik me door jouw prachtige 'vertellingen" door dit topic heen redelijkerwijs kunnen inleven in hetgeen jij qua klank (en vrouwen, en kleur, en eten, en auto`s, en sport ;D ;D ;D ;D) mooi vindt en dat zou heel goed wel eens de genoemde Naim kunnen zijn ;)
:clapping:
Op naar België ;D

twani

Daar hebben ze de komende weken (in tegenstelling tot NL) in ieder geval wel de tijd voor je :D


Deleted Member 2


Jumping Jack

Citaat van: Onder013 op mei 29, 2012, 14:04:18
Helaas heeft Nick de Naim (nog) niet ;)

Haha, klopt. Voor mijn gemoedsrust (en die van mijn portefeuille) wil ik eerst proberen om mijn spullen te verkopen. Ik heb wel al gepolst of Sammy zijn demo-toestel niet wil verkopen, ik wacht nog op een antwoord. Maar dat ie er komt is zeker, alleen hoeveel ik er nog voor moet bijpassen is onzeker  ;).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

Citaat van: Jumping Jack op mei 29, 2012, 14:31:19
Haha, klopt. Voor mijn gemoedsrust (en die van mijn portefeuille) wil ik eerst proberen om mijn spullen te verkopen. Ik heb wel al gepolst of Sammy zijn demo-toestel niet wil verkopen, ik wacht nog op een antwoord. Maar dat ie er komt is zeker, alleen hoeveel ik er nog voor moet bijpassen is onzeker  ;).

Kan je omschrijven wat nou de naim in klank onderscheidt van de north star - touch combinatie? Wellicht dat Jan daar ook iets mee opschiet.
Overigens lijkt mij de prijs voor de essentio een hele mooie aanbieding. Het aantal en soort digitale ingangen maakt mij jaloers en hebzuchtig. De metrum steekt daar nogal flauw bij af. ;).

Groet,

Henk

Jumping Jack

Dat is moeilijk te duiden aangezien ik ze niet naast elkaar heb beluisterd en omdat de SU natuurlijk ook een andere versterker omvat. Ik durf daar dan ook geen uitspraken over doen Henk.
Ik denk dat Jan wel tzt eens de kans zal zien om zich in de Naim-sound te gooien, wie weet in de nabije toekomst eens bij mij thuis.

In de prijsklasse van de Essensio zijn er idd. weinig concurrenten met dergelijke aansluitmogelijkheden én a-synchrone usb, ik zou zeggen: hou je vooral niet in  ;)
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs