Joske HT verhuisd.

Gestart door Joske007, september 2, 2013, 20:00:48

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joske007

Ben zeer benieuwd naar morgen, omdat er iemand zou langs komen met een custom made Klasse-D versterker van het merk Hexateq en voor de gein ook nog eens een buizenversterker  :)
Deze Hexateq versterkers zouden zelfs de moeilijkste speakers kunnen laten zingen, dus hierin ben ik zeer benieuwd wat het gaat brengen.

Sinds ik de Pioneer LX85 in huis had, ben ik de voordelen van klasse-D gaan waarderen, veel power, weinig verbruik en vooral geen warmteontwikkeling, zodat deze gerust in de kast mag gepropt worden.
Keuze blijft momenteel tussen Lyngdorf SD2175, Parasound 2250 en morgen op de testbank, de Hexateq
Wordt dus vervolgd....
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

StefaanD

Hier ook even mijn verslagje neerzetten.

Deze week, dinsdagavond, even een Mede8er MED600X3D gaan afleveren bij Rik. We hebben gezellig zitten kletsen en natuurlijk ook één en ander bekeken en beluisterd. Dit met een drankje en stuk gebak. Het was een toffe avond.

Moet zeggen die T+A luidsprekers zijn héél goed afgewerkt en zijn in het echt een stuk mooier dan wat ik zag op de foto's. Dacht op de foto's eerst hé dat zijn serieus grote gaten in die grills, maar in het echt is dat fijnmazig en sluit perfect aan bij de rest van de luidspreker.

Nu een luidspreker mag zo mooi zijn als die wilt, als het niet klinkt heb je er niets aan natuurlijk ;)

Maar ze klinken in de ruimte waar ze staan héél erg goed. Geen idee hoeveel uren ze al gespeeld hebben, was ik vergeten na te vragen. Maar als ze nog aan het inspelen zijn, dan wordt het natuurlijk nog stukken beter. Dat en het feit dat de Marantz receiver deze luidsprekers eigenlijk niet onder controle heeft. Heeft vooral te maken dat de T+A's 4 Ohm zijn en de winkel Rik dus verkeerd geïnformeerd heeft. Maar normaal wordt dit ook opgelost in de toekomst, daar moet de winkel natuurlijk aan meewerken, zij zeggen ja die Marantz is geen probleem maar als deze reeds 2 maal in protect is gegaan dan klopt dat verhaal natuurlijk niet.

Nu terug over naar het luisteren, ook de SVS sub doet in stereo subtiel mee, net zoals het hoort. Helaas is er dus het probleem met Airplay waar het wel héél dun klinkt. Net of alles gebald is in een bubbel van 20 cm zeg maar, helemaal niet open. Dan een stukje beluisterd via de Mede8er en dat klonk toch reeds een stuk beter, vreemd want de DAC in de Mede8er is niet bepaald een uitblinker. Met een leuke er achter zou het natuurlijk stuk beter worden, maar dat zal denk ik toekomst muziek worden. Dat of toch maar de Bluesound Node  ;D

Via Tuner klonk het ook beter dan via Airplay, dat is toch wel een vreemde vaststelling. Geen idee waarom het via Airplay zo plat en dun klinkt, dat zal nog wat opzoekwerk voor nodig zijn.

Wat beeld betreft hebben we niet zo héél veel bekeken. De Panasonic plasma is ondertussen bij mij bekend omdat deze hier ook aan de muur hangt. We hebben even wat getest omdat ikzelf thuis een probleem ervaar met ghosting en trailing, vooral zichtbaar bij ondertitels tijdens pans. Bij Rik zagen we dat niet meteen, maar zo uitgebreid hebben we ook niet getest, ook niet gemakkelijk om snel een scene te bedenken van hé daar zou het zichtbaar moeten zijn.

Daarna nog gewoon wat zitten kletsen en genoten van een zelfgebakken stukje taart waarna ik terug huiswaarts trok in de wetenschap dat Rik het wel goed voor elkaar heeft op beeld- en geluidsgebied. En dat dit laatste alleen maar kan verbeteren.

Bedankt Rik  :thumbs-up:

jvanhambelgium

Citaat van: Joske007 op oktober 31, 2013, 11:17:43
Ben zeer benieuwd naar morgen, omdat er iemand zou langs komen met een custom made Klasse-D versterker van het merk Hexateq en voor de gein ook nog eens een buizenversterker  :)
Deze Hexateq versterkers zouden zelfs de moeilijkste speakers kunnen laten zingen, dus hierin ben ik zeer benieuwd wat het gaat brengen.

Ha, den Bjorn is op komst met z'n klassemateriaal. You'll be in for a surprise!
Je T+A's gaan zonder problemen zingen !
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

StefaanD

Hummm ken het materiaal niet, maar als dat klopt ... begin dan maar alvast te sparen  :D En de WAF overtuigen natuurlijk, staat wel mooi zo'n buizen  :D

Joske007

Stef, nog es bedankt voor het mooie verslag en de gezellige avond  ;)

Hey Jan, goed dat je me in contact hebt gebracht met Bjorn  :)
Het is de bedoeling om vooral de Hexateq eindversterker eens aan de tand te voelen.
Wat betreft de buizenversterker, had ik zoiets van, ja dat wil ik wel eens horen, ben dus benieuwd wat dit weer zal geven.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

LuPo

Mooie set zeg! :worship:
Heeft die SR700x een klasse D versterker eigenlijk?

Joske007

Gisteren vloog de Marantz weer voor de zoveelste keer in protect en heb zodoende met de winkel contact opgenomen, dat het op deze manier echt niet verder kan en er zo geen muziek in huis kan gespeeld worden!
Om me tijdelijk uit de nood te helpen en in afwachting naar het nieuws volgende week, heb ik een oude en zware Onkyo Integra M-5030 (dual Mono) mee gekregen.
Hmmm, ti's weer overduidelijk dat het de klank en de speakers weer alle eer aan doet en de volumeknop eens wat verder op mag  :music:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Vandaag is Bjorn met zijn custom made Hexateq en Leden buizenversterker op bezoek geweest.
De verwachting was om de Hexateq eindversterker mijn moeilijke speakers eens te laten zingen en hierin was ik dan ook zeer benieuwd.

Als bron hebben we steeds de ingebouwde streamer van de Marantz SR7008 gebruikt, die we vanuit de luie zetel  via een tablet bedienden om zo de muziekbestanden in flac te kunnen streamen.

Opstelling 1 – Marantz SR7008:
De frontspeakers zijn rechtstreeks op de Marantz aangesloten!
Het viel al bij de eerste muziekbestanden op, dat het in de muziek zeer druk en een rommeltje was en hierdoor de instrumenten niet duidelijk te plaatsen waren, vooral het laag was echt niet onder controle.

Opstelling 2 - Onkoy eindversterker:
De frontspeakers zijn nu rechtstreeks op de Onkyo eindversterker aangesloten!
Bij de eerste noten was veel minder druk en de instrumenten konden nu wel beter geplaats worden, vooral het laag was duidelijker hoorbaar onder controle.
Het gehele geluidsbeeld zelf, was wel aan de wollige kant en het laag hierdoor wat uitgesmeerd, wat misschien aan de ouderdom van de Onkyo eindversterker zou kunnen te wijten zijn?

Opstelling 3 - Hexateq eindversterker:
De frontspeakers zijn nu rechtstreeks op de Hexateq eindversterker aangesloten!
Het algemene klankbeeld was minder wollig dan met de Onkyo, maar het grote verschil hier, was vooral in het laag waarneembaar en veel duidelijker onder controle.
De bas was krachtig, vooral zeer kort en minder uitgesmeerd dan bij de Onkyo. Misschien iets waar niet iedereen van houdt, maar het viel wel echt in mijn smaak.

Opstelling 4 - Hexateq + Leben:
De frontspeakers zijn rechtstreeks op de Hexateq eindversterker aangesloten!
De bron (mediaserver Marantz) is nu op de Leben aangesloten. Het algemene klankbeeld was anders dan voorheen en nu wat moeilijker te omschrijven.
Zou het eerder als smooth en minder clean omschrijven, waarbij ik moeilijk kan zeggen of dit nu mijn smaak is of niet?
Dat is een ander verhaal, want het ging me hier vooral toch om de eindversterking op zich.

Hoe dan ook ben ik vandaag met de verschillende opstellingen weer wat wijzer geworden en die mogelijk zijn gemaakt met de hulp van Bjorn, waarvoor mijn dank  :worship:

Wat betreft de mooie Hexateq van Bjorn, hoop ik echt dat deze nog in dezelfde custom made uitvoering te verkrijgen is.
Het moge nu duidelijk zijn dat een eindversterker in mijn huidige set een echte meerwaarde biedt.
Waarbij mijn keuze toch echt naar klasse-D eindversterkers gaat, zoals een Hexateq, Lyngdorf SD2175, enz......

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

katwax

Wat Joske (Rik) schrijft is ook wat mijn indruk was.
Nu het was de bedoeling van Rik om te horen of een klasse D voor hem geschikt is of niet, dus heb ik hem deze ook uitvoerig laten testen.
Voor mij was het zelfs op een slechtere plek (rechterzijde) duidelijk wat het verschil was en het was ook wat ik ervan verwacht had. Ik had wel niet gedacht dat de Hexateq nog zoveel verschil zou geven met de Onkyo, vooral de controle in het laag was opmerkelijk beter.

Wat we niet getest hebben is hoe de Hexateq het zou doen in de ht opstelling, maar ik denk zelfs dat daar Rik meer plezier gaat beleven aan een goede eindversterker.
Mijn indruk van de luidsprekers is dat ze toch wel kleuring kunnen gebruiken van een voorversterker om je mee te slepen in de muziek, dit vond ik vooral duidelijk nadat we van de Leben terug naar de Marantz gingen. Hoewel we niet echt veel tijd meer hadden om echt te testen met voorversterker, maar het doel van dit bezoek was dan ook de eindversterker.

Ik vond het allesinds gezellig en hoop dat hierdoor alles wat duidelijker geworden is.


Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Xander32

Mooie test mannen en een prettig leesbaar verslag :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Joske007

Citaat van: katwax op november  4, 2013, 01:14:33
Ik vond het allesinds gezellig en hoop dat hierdoor alles wat duidelijker geworden is.
Bjorn, alvast bedankt voor je reactie hier en de gezellige uitgebreide middag met de Hexateq  ;)

In mijn huidige setup heb ik mezelf proefondervindelijk van een klasse-D versterker (Hexateq) kunnen overtuigen, zodat ik nu weet dat het een echte meerwaarde is voor een volgende upgrade.

Vond het bij de Marantz SR7008 wel zeer vreemd, dat deze nog steeds even warm was en dit zelfs, bij gebruik van enkel maar de voorversterker?

Die Leben gaf inderdaad aan het geluidsbeeld een speciaal tintje of zoals Bjorn het zelf omschrijft een mooi sausje er over heen.
Iets waar ik later zeer graag nog wel eens op wil terug komen, maar nu de eerste prioriteit en dat is de eindversterking in klasse-D, maar ....  welke?
Wordt vervolgd .............
Citaat van: Xander32 op november  4, 2013, 07:46:46
Mooie test mannen en een prettig leesbaar verslag :thumbs-up:.
Bedankt  :)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

stevefilmfreak54

Hoi Rik, spikes zijn binnen en zitten onder de KEF`s, bedankt voor het snelle afhandeling.

Wat betreft je versterkers, misschien had je beter bij de Pioneer LX85 moeten blijven wat een top ding, volgens mij beter dan een Marantz toch?

groetjes,
Steve
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

Joske007

Hey Steve,

Blij te lezen dat alles goed is aangekomen en proficiat met je aankoop  :)

Mvg,
Rik
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

#88
Zodat de vraag niet meer herhaald zou worden, geef ik in het kort nog eens, mijn reden waarom een nieuwe receiver!
De bedoeling is/was om met deze receiver tijdelijk verder te kunnen in afwachting van een toekomstige upgrade naar een eindversterker, wat dus helaas niet het geval is  :(

- De Pioneer LX85 heeft zeer veel goed eigenschappen, maar ondersteund mijn 4ohm speakers niet, dit werd pas mogelijk gemaakt vanaf het model LX86 en nu LX87.
- Pioneer ondersteund met zijn MCACC geen metingen onder de 63Hz, wat voor een goede intigratie van de gehele HT-set (Sub) toch wel zeer belangrijk is.
- De Pioneer LX-reeks heeft echt een overvloed aan instellingen, dat het overzicht hierdoor snel zoekt raakt, enz..
- Klasse-D is bij de Pioneer receivers enkel in de hogere/duurdere reeks te vinden.
- Omdat de markt in receiverland voortdurend in beweging is met allerlei en hedendaagse vernieuwingen, ben ik niet meer in de ban om nog een receiver uit de hogere klasse te aan te kopen.
Mijn setup zal dus bestaan uit een middenklasse en budgetvriendelijkere receiver gecombineerd met een eindversterker. Zodat ik deze losse eindversterker in verhouding tot een receiver voor jaren kan blijven gebruiken.
Op deze manier is een latere receiver upgrade in deze sterk evoluerende markt dan nog enigszins en verantwoord bij te houden.
- Vandaar geen spijt en mijn keuze voor een receiver upgrade met Audyssey  :)
- Enz...
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

stevefilmfreak54

Duidelijke verhaal, enuff said
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

Maro

Citaat van: Joske007 op november  4, 2013, 23:33:00
Zodat de vraag niet meer herhaald zou worden, geef ik in het kort nog eens, mijn reden waarom een nieuwe receiver!
De bedoeling is/was om met deze receiver tijdelijk verder te kunnen in afwachting van een toekomstige upgrade naar een eindversterker, wat dus helaas niet het geval is  :(

- De Pioneer LX85 heeft zeer veel goed eigenschappen, maar ondersteund mijn 4ohm speakers niet, dit werd pas mogelijk gemaakt vanaf het model LX86 en nu LX87.



Daar snap ik niets van.  :o   Hoezo ondersteund de Pio geen 4 ohm speakers dan? Hoe zou dat wel/niet kunnen?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -


Joske007

Citaat van: StefaanD op november  7, 2013, 17:13:38
Rik reeds nieuws gehad ivm de Marantz vanuit de winkel zelve ?
De demo Denon AVR-4520 is zonet afgehaald om te kijken of deze ook zoals, bij de Pioneer en Marantz met mijn 4ohm speakers in protect vliegt of niet?
Zojuist alles geïnstalleerd, waarbij ik opeens de vraag krijg om de firmware te updaten.
Natuurlijk zeg ik ja, met als gevolg dat ik nu 39 minuten moet wachten voor het gehele update proces ten einden is  :devil:

Mocht de Denon nu ook in protect vliegen, dan worden de fronts terug aan de eindversterker gekoppeld, alleen de oude Onkyo eindversterker is nu een demo Rotel RB1582 geworden.
Ik had nochtans 4 weken geleden een demo Rotel RB1572 "klasse-D gevraagd, t'is ook maar een nummertje verschil  :)

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Maro

#93
Heel vreemd dat alle receivers in de protect vliegen. Ik heb ook speakers van 4ohm en dat met geen enkele versterker ooit gehad. Zou bijna denken dat er iets mis is met je speakers.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Mario D

Citaat van: Maro op november  7, 2013, 18:51:23
Heel vreemd dat alle receivers in de protect vliegen. Ik heb ook speakers van 4ohm en dat met geen enkele versterker ooit gehad. Zou bijna denken dat er iets mis is met je speakers.

Het hangt er vanaf hoe stabiel die 4 ohm speakers is.
Als zo een 4ohm speaker dan ook nog eens een dip heeft heb je snel een probleem denk ik.

B&W bv. zijn 8 ohm speakers maar hebben een dip tot 3 ohm.  :-X

Maro

Citaat van: kalimero op november  8, 2013, 04:28:14
Het hangt er vanaf hoe stabiel die 4 ohm speakers is.
Als zo een 4ohm speaker dan ook nog eens een dip heeft heb je snel een probleem denk ik.

B&W bv. zijn 8 ohm speakers maar hebben een dip tot 3 ohm.  :-X

Dat weet ik maar als je aan je speakers om die reden geen Denon, Marantz & Pioneer top receivers kunt knopen moet je je denk ik afvragen of je niet beter naar andere speakers kunt gaan omzien. Persoonlijk heb ik het gevoel dat er wat anders in de keten niet klopt.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

MVG

Wellicht overbodig om te noemen, en waarschijnlijk al gecontroleerd, maar staat de instelling van de speakers in de receiver dan wel goed? Bij mijn onkyo kan ik instellen of er 4 of 6 ohm speakers aanhangen.

Ik kan me net zoals Maro maar moeilijk voorstellen dat de 'zwaardere' receivers zo snel in de protect springen dus vandaar.


MVG

In dat geval kiezen voor 6ohm lijkt me.

Syphon