De set van Struis

Gestart door Struis, maart 22, 2024, 16:52:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jahtari

De nagalmtijd is prima, aan de foto te zien veel spullen, veel variatie (diffusie?).

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Struis

Wow, dat is een super simpele oplossing. Er zijn natuurlijk akoestische gordijnen! Cool! Nu eens gaan kijken welke dik en absorberend genoeg zijn, en hoe ik ze met dat gewicht aan mijn zwakke plafond krijg :)

Heb je ook nog een tip voor de 2 overigen reflectiepunten tegen de muur? Ik begrijp dat zo'n refractie/absorbtiepaneel maar een deel van het frequentiespectrum doet, en je er misschien 2 naast elkaar moet hangen om alles te doen (behalve <100 Hz, want enorme basstraps die ik niet wil)?

Citaat van: morca op april 18, 2024, 18:08:05Dikke gordijnen.
Zo heb ik dat opgelost.
Moeten ze alleen wel dicht als je luistert.

Hier is het verschil open of dicht echt veel.
Ik zeg doen .
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Struis

Ja, een rommelige kamer vind ik prima, dus dat was voor mij in een woonkamer prima (in tegendeel tot een volledig akoestisch behandelde kamer met weirde vormen aan de wand en het plafond).

Ook zijn 2 wanden en het plafond voorzetwanden. Buitenmuur, 6 cm lucht, houten frame gevuld met isolatiemateriaal, MDF plaat en gipsplaat. Dat doet ook wat. Het plafond ook. De achterwant heeft een groot kabinet en CD kastjes, dus weinig reflectieplek over, en de overige muur heeft de 5x5 Kallax en 4 CD rekken om dat op te lossen. Het lijkt dus grappig genoeg goed te werken... Heeft dat dus toch zin gehad (het was bewust zo gedaan namelijk).

Citaat van: jahtari op april 18, 2024, 20:18:37De nagalmtijd is prima, aan de foto te zien veel spullen, veel variatie (diffusie?).


Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Xander32

#53
Een dik(ker) en groter vloerkleed, stoffen zitmeubels, dikke (velours- Kwantum 😉) gordijnen, een gevulde boekenkast, ... Vele zaken waarmee je een harde ruimte ietwat (geluids-) vriendelijker kan maken.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Struis

Ah, ik heb een vrij dun vloerkleed, grote leren banken, gevulde boekenkast, platenkast, CD rekken :)

Kwantum heeft dikke akoestische gordijnen? Ik zat nu naar de Hema te kijken..

Citaat van: Xander32 op april 19, 2024, 09:54:23Een dik(ker) en groter vloerkleed, stoffen zitmeubels, dikke (velours- Kwantum 😉) gordijnen, een gevulde boekenkast, ... Vele zaken waarmee je een harde ruimte ietwat (geluids-) vriendelijker kan maken.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Xander32

#55
De Hema zal er vast niet voor onder doen. Maar Kwantum heeft (had?) steevast flink dikke velours gordijnen en een goede service betreffende het vermaken ervan.

Leder absorbeert minder dan stof, een cd reflecteert ook meer dan een boek, maar een gevulde boekenkast heeft ook veel meer massa en volume en is veel meer onregelmatig van vorm (diffusie) dan al die betreffende de afmetingen identieke jewel cases van de cd's.

Citaat van: Struis op april 19, 2024, 10:22:25Ah, ik heb een vrij dun vloerkleed, grote leren banken, gevulde boekenkast, platenkast, CD rekken :)

Kwantum heeft dikke akoestische gordijnen? Ik zat nu naar de Hema te kijken..

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rob_Dingen

Als ik naar de metingen kijk zou ik voorzichtig met demping omgaan omdat de middelen die hier benoemd worden behalve de gordijnen alleen het hoog dempen waardoor de balans in jou nagalm word verstoord.
Nu is de nagalm redelijk vlak, maar dat ligt er wel aan hoe dit gemeten is.
Wat betekenen de verschillende kleuren, en hou luid heb je gemeten?

Rob

Struis

Dank je voor je reaktie!

Het volume heb ik vooraf gemeten (ik heb RZeemering zijn methode gebruikt) op 75 dB met een Umik-1 in REW (dus de ingebouwde SPL meter vanuit de 3,5mm uitgang op de Macbook Air naar de Accuphase voorversterker die ruis doet).
De microfoon had zijn calibratiefile geladen en stond op mijn luisterplek en -hoogte.

De kleuren:

Groen: Topt
Oranje: T30
Blauw: EDT
Paars: TS
Rood: T20

Ik ga nu eerst eens kijken naar de velours dikke gordijnen van de Kwantum. Klinkt betaalbaar en zou ook helpen met de uiterst rumoerige bollenwasstraat verderop in de winter.

Citaat van: Rob_Dingen op april 19, 2024, 20:44:10Als ik naar de metingen kijk zou ik voorzichtig met demping omgaan omdat de middelen die hier benoemd worden behalve de gordijnen alleen het hoog dempen waardoor de balans in jou nagalm word verstoord.
Nu is de nagalm redelijk vlak, maar dat ligt er wel aan hoe dit gemeten is.
Wat betekenen de verschillende kleuren, en hou luid heb je gemeten?

Rob

Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Struis

Heeft iemand nog een idee van een naam / type gordijn bij Kwantum? En wel of niet gevoerd?
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

DofN

Thingman, akoestiek deskundige op dit forum, vertelde weleens dat veloursgordijnen niet goed zijn. Ze reflecteren vooral. Dat wil je niet. Ik heb zelf een dunne kwaliteit veloursgordijnen die ik in diepe plooien houd op het eerste reflectiepunt van de LS. Die diepe plooien doen misschien nog net iets.

Of ze geluid van buiten tegenhouden betwijfel ik. Misschien zo minimaal dat je het niet hoort.

Je RT meting zegt beneden de 400 Hz niet zoveel, maar wat daarboven zou moeten gebeuren is dat hij in een gelijkmatige lijn loopt zonder te veel schommelingen. Bij jou schommelt hij wel wat, dus helemaal in balans is het niet. Het zou op basis van de RT meting best OK moeten zijn, maar dan volgt wat Rob zegt.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen

Citaat van: Struis op april 19, 2024, 21:37:30Dank je voor je reaktie!

Het volume heb ik vooraf gemeten (ik heb RZeemering zijn methode gebruikt) op 75 dB met een Umik-1 in REW (dus de ingebouwde SPL meter vanuit de 3,5mm uitgang op de Macbook Air naar de Accuphase voorversterker die ruis doet).
De microfoon had zijn calibratiefile geladen en stond op mijn luisterplek en -hoogte.

De kleuren:

Groen: Topt
Oranje: T30
Blauw: EDT
Paars: TS
Rood: T20

Ik ga nu eerst eens kijken naar de velours dikke gordijnen van de Kwantum. Klinkt betaalbaar en zou ook helpen met de uiterst rumoerige bollenwasstraat verderop in de winter.

75dB is veel te zacht.
Maak maar eens een meting zonder geluid en dan zie je hoe hoog de ruisvloer van de omgeving en microfoon is.
RT60, RT30 en RT20 beteken de tijd die respectievelijk -60dB, -30dB en -20dB moet zijn om een serieuze meting te hebben.
Dus ik zou eens rond de 90dB meten en dan de RT30 tijd als referentie nemen.

Rob

Struis

90 dB? Allemachtig, dat is bijzonder luid. De omgeving (met een gecalibreerde Extech SPL meter) hangt rond 30 dB.. Maar helemaal goed, gaan we voor 90 dB.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

RZeemering

Ik had ergens gelezen dat de ruis op 75db kan. En dan op dat volume de sweep erdoor. Die zal dan neem ik aan ook op 75db zijn.
Op onderstaande link zeggen ze dat je minimaal 45db boven je ruisvloer moet zitten (bij RT30):
https://noisemeters.com/help/faq/reverberation-time/

Ik kan me voorstellen dat het beter meet als je harder gaat. Ik vraag me af of ik via mijn laptop de 90db ga halen overigens. Ik moet de volumeknop voor 75db ook al fiks opendraaien  :crazy:
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Struis

Ik vermoed dat ik een eind richting de 90 dB kan komen. Maar da's dus makkelijk. Eerst even de ruisvloer meten met de Extech en dan minimaal 45 dB hoger. Gaan we doen! Gaat denk ik wel lukken met de Macbook/Accuphase combo..
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Struis

Oke, de nieuwe test is 87 dB (hoger ging hij niet). Grappig is dat de SPL meter in REW dacht dat stil 50 dB was, maar de Extech gecalibreerde meter ging voor rond de 30 dB. Wat een verschil...

Maar goed, het resultaat is zeer vergelijkbaar volgens mij..

87db t30.jpg
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Rob_Dingen

90dB is hard maar hoe verder je van de ruisvloer zit des te beter is de meting.
Ziet er goed uit en zou niet meer dempen maar diffusie gebruiken als dat mogelijk is.
Denk dat er op 250Hz een staande golf zit of toch een meetfoutje, zou ik dus negeren.

Rob

Struis

Dank je Rob! Ja, dit was 87 dB, daarboven ging de boel clippen. Op 250 Hz heb ik zelf niet echt een gevoel dat er iets vreemds zit moet ik zeggen, al kan het ook komen omdat er een set P3ESR 40th Anniversary speakers naast staat. Dat zou op de afstraling mogelijk een invloed kunnen hebben?

Wat is eventueel een goede optie? Ik heb natuurlijk al een gordijn voor de ramen (links 2e reflectiepunt en rechts de 1e), maar de andere twee zijn muren. Als diffusie een beter idee is, ook voor het normale frequentiespectrum, wat voor opties zou ik aan kunnen denken? En hoe weet je hoe groot de panelen bv moeten zijn dan?
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Rob_Dingen

Rechts heb je al je platen en dat is denk ik al diffuus genoeg.
Als links de muur je eerste reflectie punt is zou ik daar ook diffusie gebruiken geen demping.
Een van de belangrijkste dingen van een mooi stereobeeld is een symmetrische setup.
En dat in de zin van afstanden tot de zijwanden en achtermuur, maar ook de demping of diffusie moet symmetrisch zijn.

Rob

RZeemering

https://www.youtube.com/watch?v=CuEwoeN7ZJk

wellicht interessant voor je (als je de tijd hebt :P)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Struis

Ah, dat verklaart wel wat. De balans is inderdaad altijd iets incorrect geweest. Beter rechts dan links inderdaad.

Dan klinkt het alsof, omdat het eerste reflectiepunt achter de speaker ligt tegen een muur en de tweede een raam is, dat ik beter het eerste punt goed kan aanpakken.

Hebben jullie tips voor produkten? Is 1 soort genoeg, of heb je er meer nodig? Hoe groot?

Toch leuk dat ik het toch goed gedaan heb met de (bewuste) indeling van de kamer. Het pakt uit zoals ik had gehoopt :)

Citaat van: Rob_Dingen op april 22, 2024, 20:12:40Rechts heb je al je platen en dat is denk ik al diffuus genoeg.
Als links de muur je eerste reflectie punt is zou ik daar ook diffusie gebruiken geen demping.
Een van de belangrijkste dingen van een mooi stereobeeld is een symmetrische setup.
En dat in de zin van afstanden tot de zijwanden en achtermuur, maar ook de demping of diffusie moet symmetrisch zijn.

Rob
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Struis

Voor mensen die het leuk vinden: ik heb een streamer test (inclusief CD loopwerken) gedaan en een verhaal gemaakt op: https://www.htforum.nl/index.php?topic=186580.msg3723558#msg3723558
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Struis

Nou, toch nog nieuwsgierig naar het eeuwige kabel debat. Studio Rispens had een set Audioquest Sky XLR kabels met DBS 72v Carbon upgrade (geen idee hoe dat  werkt, maar ach). En ter referentie stuurde hij ook nog een set Audioquest Yukons.
Dit dan naast mijn eigen kabels, de QED Reference XLR 40 Analogue kabels.

De kabels zitten tussen mijn Accuphase P-11 eindversterker die vers is gereviseerd door Musifoon en de dCS Delius DAC / voorversterker. Aangezien iedereen vertelde dat het DAAR echt verschil zou maken. Oke....

Een idee, mijn QED kabels zijn 250 euro nieuw, de Yukons 550 euro en de Sky's zijn oudere kabels, maar omgerekend met inflatie en die Carbon upgrade 3500 euro. Ja, dat is net zo duur als mijn P3ESR 40th Anniversary speakers met Skylan stands nieuw waren (set 2). Wow. Nou ja, in ieder geval, ALS kabels een verschil maken, zou het wel naar voren moeten komen met DIT soort kabels nietwaar?

Nou, avondje nummers die ik (heel goed) ken. Natuurlijk begin ik met de QED en Yukon. Voordeel: de Yukon en Sky's zijn al ingespeeld (of je er in gelooft of niet, ik hoef er geen moeite voor te doen).

De QED is intiemer en warmer. Met de QED's is zo ongeveer alles wat je er tegenaan gooit prettig. Ook black metal of eindeloos gecompresste remasters (dank jullie daarvoor streaming services!).
Maar als de opname beter wordt, dan is de Yukon fijner. Meer detail, ruimtelijker, meer laag. Is de opname gemiddeld of wat minder (en daar heb ik veel van), is de QED veel vergeeflijker en prettiger om naar te luisteren.

Kortom, zou ik de QED's upgraden naar de Yukons in mijn set 1? Nee, eerlijk gezegd niet. Pak daar ook nog eens bij dat de connectoren mooier zijn en herkenbaarder voor L en R, en eigenlijk vind ik de QED's echt goed voor hun geld!

Oke, dan de Sky's. Vreemd, dat DBS. Rare rechthoekige kastjes om de kabel geklemd met batterijen er in die iets doen, maar ook niks, want de batterijen zouden jaren mee moeten kunnen. Huh? Hoe dan? Raar hoor. De kabels en zeker connectoren zijn wel een goede stap mooier dan de twee anderen. Tsja, dat mag ook wel. Wel typisch is dat als je de connectoren schud, ze licht ratelen. Dat schijnt zo te horen. Eh?

Oke, aangesloten, en eerst dacht ik dat ze stuk waren. Er zijn veel fakes van in omloop, dus maar even nagevraagd. Maar nee, hij had ze geleverd direct vanuit Audioquest (hij is dealer, al decennia), aan deze klant en nu kwamen ze daar ook weer vandaan. Dus nee, geen fake. Hmm..

Heeft het wat tijd nodig? Ja, dat zeker. Des te meer uren (nu iets van 10 ofzo), des te beter het werd. Misschien omdat ik wende, misschien iets anders. Al zou dat DBS systeem zorgen dat inspelen niet nodig is. Nou ja, whatever.

Na een poosje de Sky's, terug naar de QED's. Wow, ineens stortte de boel in. Ja, warm, intens, maar oke. Het heeft wat qua intensiteit en intimiteit, maar verder.... En veel vaker waren opnames scherper, scherpe randjes, zeker bij wat mindere opnames, zoals in dance of metal.
De Yukons waren daar niet beter in. Bij betere opnames leken ze nog steeds veel op de QED's, maar meer ruimte en detail. Bij slechtere opnames als de QED's, maar zonder de warmte en intensiteit.

Oke, terug naar de Sky. Wow. Wat een ruimte, detail, lichtvoetigheid, snelheid, meer en punchy laag en die scherpe randjes werden voornamelijk weggevijld. Oh, en deze kabels triggeren mijn emoties tig keer meer, veel meer betrokkenheid.

995 euro gebruikt. Auw. Is het vreemd met apparatuur die omgerekend bij elkaar 20k kostte (eindversterker, DAC en klok)? Don't know. Maar ik heb de Sky's wel gehouden.

Ook nog anders: ik heb natuurlijk ook nog de NDX2 gehoord hier recent. Gek genoeg doet die ongeveer hetzelfde, maar een stap beter. Dus kan je hetzelfde met apparatuur? Ja, blijkbaar wel.

Hoe dan ook, 995 euro voor een kabel om een flink eind richting de NDX2 te komen die nu gebruikt 4000 euro kost is een relatief goede investering lijkt mij. Wil iemand het komen proberen, je bent welkom. De QED's zijn er ook nog....
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Contour

Mooi verhaal, en mooie kabel aanschaf!

Struis

Dank! Ik had begrepen dat je beter uitgebreid kan zijn in die reviews! Het verraste me wel hoeveel verschil zo'n kabel dan toch nog maakte. Al schijnt het een voorganger te zijn van de huidige Thunderbird die nu 8200 euro kost. Goed, met betere DBS en nog wat verbeteringen in het ontwerp, maar toch..

Aan de andere kant is de Sky dan 14x zo duur als de QED. En dan wordt het lastiger... 4x voor deze performance, absoluut, 14x, hmm.....

Citaat van: Contour op Vandaag om 15:26:42Mooi verhaal, en mooie kabel aanschaf!
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Rowdy

Heb je de AudioQuest Sky zowel mét als zonder DBS beluisterd?