Aansluitadvies subwoofer zonder LFE

Gestart door verhoeven77, augustus 7, 2023, 12:50:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

verhoeven77

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en al veel gelezen maar ik heb een aansluit kwestie waar ik niet uit kom.

Ik heb recent een Descend DN8 Subwoofer van Definitive Technology gekocht om eens te kijken of dit het geluid van mij huidige setup wat meer body kan geven. Wordt alleen gebruikt voor muziek luisteren in stereo

De huidige setup is als volgt:
Denon PMA-800NE Versterker
Speaker kanaal A - Dali Oberon 7 luidsprekers (goede dikke speakerdraad)
Speaker kanaal B - Dali Oberon 5 luidsprekers (matige dunnere speakerdraad, achter plinten en lastig vervangen)

Ik luister altijd met beide speaker kanalen ingeschakeld. De Oberon 7 zijn gericht richting het grote gedeelte van de woonkamer. De Oberon 5 staan in het eetkamer gedeelte. De woonkamer is best groot en geluid vult de ruimte aardig maar niet echt heel vol, vandaar de sub toevoeging.

De Denon PMA-800NE heeft geen Subwoofer uit of LFE kanaal. Ik moet dus gebruik maken van de high level input op de DN8 subwoofer. In meerdere posts en andere aansluit adviezen lees ik steeds dat je van de versterker naar de sub input gaat en dan van de sub output naar de luidsprekers, echter heeft de DN8 sub geen output aansluitingen. Zie bijgevoegde foto's.

Dan lees ik ook her en der, en zo beschrijft de handleiding van de DN8 het ook, dat je de sub op speaker kanaal B van de versterker kan aansluiten alleen die zijn al bezet door de Oberon 5 speakers.
Zelfs al gelezen dat je de sub samen met de speakers op kanaal A kunt aansluiten met bijvoorbeeld banaan splitter stekkers zoals deze:

https://www.allekabels.nl/banaan-stekker/39/6535/banaanstekker-set-.html?mc=nl&gclid=Cj0KCQjwrMKmBhCJARIsAHuEAPQVBMEvINbwY_teve9OXaWTTUAgLrJE2LN2riMsMNk1leqj31fUykAaAsD8EALw_wcB

Wat is nou wijsheid? De sub kan nog terug, maar ben heel benieuwd of het een mooie toevoeging is. Andere optie is wellicht de Oberon 5s weg te laten maar dat vind ik eigenlijk wel zonde.

Noemenswaardig, op dit moment bij hoog volume, en speakers A EN B ingeschakeld, gaat de Denk versterker soms in de veiligheids stand, wordt dan erg heet. Met alleen kanaal A gebeurd dst niet. De versterker is dan ook loei heet. Ik wijt dst nu aan de slechte bedrading dus dst kan ik aanpassen. Maar ben dus ook beetje terughoudend om zomaar te gaan experimenteren met aansluitingen om schade aan de versterker te voorkomen.

Alvast bedankt voor meedenken en advies.



Mario D

Bij aansluiting op de A of B maakt niet veel uit denk ik. Er gaat enkel signaal naar de Subwoofer. De versterker word dus niet extra belast.

Ik gok dat je versterker iets te licht is voor je 4 speakers.

Xander32

#2
Vier zuilspeakers met ook nog eens een matige gevoeligheid, op een versterker welke 2x50 watt kan leveren  :nowink:

Deze versterker is prima om in een kleine ruimte een paar monitoren of kleine zuiltjes van stroom te voorzien, maar zeker niet om vier zuilen in een grote ruimte aan te sturen.
Wil je meer geluidsdruk, een meer afgewogen tonaliteit (een meer vol geluid), kan je wellicht beter omzien naar een meerkanaals receiver. Je versterker is onder bemeten, dat ga je niet oplossen met een subwoofer.

Alsof je een BMW 7 serie van 2500 kg (de vier zuilspeakers in een grote ruimte) met een 1 liter 3 cilinder (de Denon) hebt, welke je gaat upgraden met een sport luchtfilter (de subwoofer) omdat dit geheel niet vooruit is te branden ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

FS249

I.p.v. de sub zou ik zeker naar een zwaardere Denon gaan, de 1600 / 1700NE of nog beter de 2500NE. Dan heb je meer vermogen om jouw speakers aan te sturen en ook in bedwang te houden.

Je kunt ze op MP wel tegenkomen, in dit geval de 1600NE:

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m2006726426-denon-pma-1600ne-met-dac-oryginele-verpakking

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

verhoeven77

Bedankt voor het duidelijke advies. Ik was er al een beetje bang voor. Deze setup samen aangeschaft een paar jaar geleden maar dan wel slecht geadviseerd in de winkel dus.

Ik zie dat de doorsnee multikanaals 7.1 receiver doorgaans goedkoper is dan een stereo versterker met hetzelfde vermogen. Al die opties van zo'n Home cinema receiver heb ik niet nodig. Vandaar destijds ook de keuze voor de Denon stereo versterker.

Kan ik beter investeren in een echte Stereo versterker zoals de Denons die FS249 aanraad? Of zou een 165 watt, of meer, receiver ook een goede optie zijn? Die zie ik namelijk genoeg op markplaats staan.

En zou de sub nog een toevoeging kunnen zijn dan of deze maar beter retourneren?

Tips voor een goed versterker/receiver zijn welkom. Budget is niet eindeloos maar een paar honderd tot 1000 euro mag het kosten. Wil wel het beste uit de speakers halen.


FS249

Ik zou gaan voor een van de Denon's die ik genoemd heb, of een vergelijkbare versterker. Die hebben veel meer reserve dan een surround receiver.

De sub zou ik eerst terug doen. Ik denk dat je zult merken dat de betere versterker genoeg verschil gaat maken om meer uit jouw speakers te halen.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

verhoeven77

Dank voor het advies. De subwoofer gaat voor nu terug. Eerst maar eens de versterker vervangen.

Nu zie ik dat de Dali Oberon 7 en Oberon 5 speakers die ik gebruik een 6 ohm impedantie hebben. Vrijwel alle versterkers, ook de Denons, melden bij gelijktijdig kanaal A en B de impedantie niet 4-16 is, maar 8-16. Dat is dan dus ook niet voldoende toch?




Xander32

Wanneer je steevast met vier kanalen speelt, is een (ht) receiver zo gek nog niet. De sub is dan ook goed aan te sluiten en in te regelen. Een overweging waard  :thumbs-up:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

FS249

Citaat van: verhoeven77 op augustus  8, 2023, 18:39:40Dank voor het advies. De subwoofer gaat voor nu terug. Eerst maar eens de versterker vervangen.

Nu zie ik dat de Dali Oberon 7 en Oberon 5 speakers die ik gebruik een 6 ohm impedantie hebben. Vrijwel alle versterkers, ook de Denons, melden bij gelijktijdig kanaal A en B de impedantie niet 4-16 is, maar 8-16. Dat is dan dus ook niet voldoende toch?

Citaat van: verhoeven77 op augustus  8, 2023, 18:39:40Dank voor het advies. De subwoofer gaat voor nu terug. Eerst maar eens de versterker vervangen.

Nu zie ik dat de Dali Oberon 7 en Oberon 5 speakers die ik gebruik een 6 ohm impedantie hebben. Vrijwel alle versterkers, ook de Denons, melden bij gelijktijdig kanaal A en B de impedantie niet 4-16 is, maar 8-16. Dat is dan dus ook niet voldoende toch?







De genoemde versterkers zijn in staat om bij halvering van de impedantie het vermogen nagenoeg te verdubbelen, zeker de 2500NE kan dat. Stabiel vermogen verzekerd.

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

FS249

Citaat van: Xander32 op augustus  8, 2023, 18:42:33Wanneer je steevast met vier kanalen speelt, is een (ht) receiver zo gek nog niet. De sub is dan ook goed aan te sluiten en in te regelen. Een overweging waard  :thumbs-up:

Je hebt gelijk Xander als de 4 speakers in 1 ruimte staan, maar dat is niet zo, dacht ik.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

verhoeven77

#10
Citaat van: FS249 op augustus  8, 2023, 19:01:43Je hebt gelijk Xander als de 4 speakers in 1 ruimte staan, maar dat is niet zo, dacht ik.

Het is een grote L vormige woonkamer met alle 4 de speakers. Dus ze spelen wel altijd tegelijk.

Met alle surround instellingen uit en all Chanel stereo is dat misschien toch wel een optie.

Ik kwam ook de Denon DRA-800H tegen. Stuk budget vriendelijker en toch 100watt.
Wel ook weer die impedantie die naar 8 ohm gaat met A en B kanaal tegelijk in gebruik. Zou dat goed gaan op hoog vokume met de Dali's die op 6ohm werken?

Mario D

Citaat van: verhoeven77 op augustus  8, 2023, 19:48:18Het is een grote L vormige woonkamer met alle 4 de speakers. Dus ze spelen wel altijd tegelijk.

Met alle surround instellingen uit en all Chanel stereo is dat misschien toch wel een optie.

Ik kwam ook de Denon DRA-800H tegen. Stuk budget vriendelijker en toch 100watt.
Wel ook weer die impedantie die naar 8 ohm gaat met A en B kanaal tegelijk in gebruik. Zou dat goed gaan op hoog vokume met de Dali's die op 6ohm werken?

Ik zou het niet doen persoonlijk die DRA-800.
Dan beter kijken naar een 2dehands, voor 800€ is er serieus wat moois te koop.
En met genoeg power voor de Dali's.
Of kijken naar een nieuwe stereo versterker waar pre-out op zit, mocht je niet genoeg vermogen hebben kan je nog steeds een eindversterker aansluiten.

Xander32

Wat Mario aangeeft: vergeet nieuw, ga tweedehands shoppen, daar is 2e hands zoveel moois en goeds te koop voor jouw budget.

Citaat van: Mario D op augustus  8, 2023, 20:37:59Ik zou het niet doen persoonlijk die DRA-800.
Dan beter kijken naar een 2dehands, voor 800€ is er serieus wat moois te koop.
En met genoeg power voor de Dali's.
Of kijken naar een nieuwe stereo versterker waar pre-out op zit, mocht je niet genoeg vermogen hebben kan je nog steeds een eindversterker aansluiten.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rowdy


verhoeven77

Citaat van: Rowdy op augustus  8, 2023, 23:20:51En deze versterker?
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=185075.0

Een prima optie.
Mijn oog was ook al gevallen op de Cambridge audio AXR100
Ik heb namelijk wel een Phono ingang nodig en volgens mij heeft de CXA81 die niet.

De AXR100 heeft meer vermogen maar stuk goedkoper, waar zit hem dat in?


Rowdy

Ik denk dat de Cambridge Audio CXA 81 meer vermogen levert dan de Cambridge Audio AXR 100. 
- opgenomen vermogen van de CXA 81 is 750 Watt, bij AXR 100 is het 550 Watt
- in de specificaties zie je bij de CXA 81 de "zwaardere" meetmethode RMS bij zowel 8 als 4 ohm, bij de AXR 100 zie ik alleen 100 Watt bij 8 ohm en de meetmethode wordt niet gegeven 

Cambridge Audio heeft losse phono versterkers (Alva Duo en Alva Solo), anders heeft Pro-Ject of Rega ze wel.

Xander32

... en mocht je nog twijfelen; de verkoper van de CA CXA 81 is een betrouwbare partij en zuinig op z'n spullekes  :thumbs-up:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

verhoeven77

Bedankt voor alle adviezen. Ik ga me eens rustig verdiepen in de aanschaf van een goede versterker. De sub gaat voor nu terug en weet nu in ieder geval wat me te doen staat  ;D

Xander32

Ik denk een wijs besluit 👍🏻 Succes in jouw zoektocht, ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.

Citaat van: verhoeven77 op augustus 11, 2023, 14:33:46Bedankt voor alle adviezen. Ik ga me eens rustig verdiepen in de aanschaf van een goede versterker. De sub gaat voor nu terug en weet nu in ieder geval wat me te doen staat  ;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rowdy

#19
Kijk vooral naar de specificaties van het vermogen bij 4 en 8 ohm of ze volgens hetzelfde meetmethode gemeten zijn. Veel Japanse merken gebruiken bij 8 ohm het "zwaardere" RMS-vermogen en bij 4 ohm het "lichtere" DIN-vermogen om betere cijfers bij 4 ohm te krijgen. De verhoudingsfactor wat ik meestal aanneem is ongeveer 1,5. Dus het vermogen bij 4 ohm is ongeveer 1,5 keer groter dan bij 8 ohm. Wel gemeten volgens hetzelfde meetmethode.