De test op 3 sets met streamers en loopwerken!

Gestart door Struis, mei 5, 2024, 14:38:22

« vorige - volgende »

Dura en 1 gast bekijken dit topic.

Struis

Zo, dat was een enerverende week zeg! We hebben op 4 sets een 4-tal Naim streamers aan de tand gevoeld en mijn oude Philips CD960 en Marantz CD11LE als loopwerk en als referenties.

De 4 sets:

Set 1: Harbeth M30.1, Accuphase P-11, Rel 212SE subwoofer, dCS Delius / Verona DAC, en de streamers dus als loopwerken. Kabels: QED Reference XLR tussen dCS en P-11, digitale coax van Hanze Hifi (zilver), QED Silver Spiral speaker kabel en een Rel Bassline Blue kabel naar de sub.

Set 2: Harbeth P3ESR 40th Anniversary, Exposure 2010SD Musifoon modified versterker, Rel Strata 5 subwoofer, Tara Labs speaker kabels, Oyaide PA-02TR interconnects (analoog naar de streamers).

Set 3 & 4: Harbeth Super HL5 35th Anniversary en B&W 703 Musifoon modified, Naim NAC 202, Naim NAP 200,  QED Silver Spirals en DIN interconnects gemaakt met Viablue kabel.

De streamers/loopwerken: Naim ND5XS, XS2, NDX1 en NDX2, een oude Technics CD speler, de Marantz CD11LE en mijn Philips CD960 (uit 1987!).

Op set 1 had ik, met alle streamers als loopwerken, de XS1 en XS2 ongeveer gelijk staan, al klonken ze anders. De NDX1 was duidelijk een stap beter. Voller, meer authoriteit, breder klankbeeld, detail en drive. Het enige waar de XS2 iets beter was was de verfijndheid op de details en iets meer hoogte qua beeld.
De NDX2 was als een XS2 + NDX1 met een flinke boost. Allemachtig, wat een verschil maakte dat! Ineens werd het beeld 3D, bijna holografisch, veeeel meer detail, met die verfijning. Alleen heeft hij iets minder drive dan de NDX1 wat wel jammer is. Oh ja, de laag, die is dieper en strakker.
De CD960 door de dCS was zat iets onder de NDX1 als loopwerk, maar de CD11LE, die was iets beter als de NDX1 als loopwerk!

Set 2: Voor mij was de XS2 analoog tov de XS1 wat zwakjes, vlak en kaal. Hij had iets meer ruimte en detail, maar niet veel. Maar de XS1 is gewoon veel fijner qua klank. En DAT had ik niet verwacht. De NDX1 maxt duidelijk de Exposure, en de NDX2 maakte hier dan ook weinig verschil (noch deed de dCS). De CD960 is erg fijn, maar de CD11LE is ietsje fijner. Voor het prijsverschil? Doe mij de CD960 maar.

Set 3: Met de B&W's. Ook hier was de NDX1 de max qua verfijning. Ook al hoorde je nog wel wat meer detail en ruimte met de NDX2, het zou het mij niet waard zijn. Weer de XS1 als voorkeur, omdat die gewoon wat voller is, meer drive, levendiger. De XS2 had de neiging om nog wel eens wat fel te zijn. Niet handig met die serie B&W's.

Set 4: Met de Harbeths. Wederom.. XS2 de minste, XS1 daarna (de verschillen blijven), NDX1 weer een goede stap er boven (nog wel meer dan ervoor). Maar de NDX2. Allemachtig, wat een verschil ook hier weer! Zoveel ruimte, laag, controle, detail.. Het is een hoop geld, en overduidelijk is de NDX2 het duurste component, maar je wordt er wel blij van! De CD spelers? De Philips zat ook hier op het nivo van de NDX1. De Marantz hebben we niet geprobeerd.

De stumper, want die hadden jullie waarschijnlijk gemist: de Technics. Die klonk zowel van zichzelf als door de NDX2 als DAC minder dan de Marantz analoge tuner met losse antenne die we beschikbaar hadden. Right....

Wat zijn dan de aanraders?

Value for money:

Set 1: NDX2. Die brengt zonder problemen alles uit die streamer wat er in zit. Zonde om de dCS tekort Zte doen en die NDX2 niet te gebruiken! En de Marantz CD11LE.
Set 2: NDX1. 1400 euro betaalde ik er voor (hij is dat nu ook ongeveer gebruikt). En het was het max wat set 2 kon doen, en het klonk echt heel goed!
Set 3: ND5XS1. 700 euro betaal je er gebruikt voor nu! En zoveel verschil was er nu ook weer niet naar de NDX1. Fijne klank en geen geld!
Set 4: NDX1. De Harbeths halen echt de extra kwaliteit uit de NDX1. Ook de NDX2, maar lang niet genoeg voor de 4000 euro tweedehands prijs!
Voor 2, 3 en 4, de Philips CD960. Ongelofelijk hoe goed dat ding zich hield!

Qua mogelijkheden:

Set 1: NDX2. De rest: XS2. Da's simpel. De 2e generatie doet Tidal, Qobuz, Spotify native, radion natuurlijk en DLNA, maar ook Airplay en Chromecast (bitperfect). Dat maakt ze ideaal. En al die services hebben op een high-end produkt als de NDX2? Wow.

Ook nog leuk te vermelden: we hebben OOK nog de Eversolo A8 analoog tegenover de ND5XS1, XS2 en NDX1 gezet. De XSsen waren voor ons ongeveer gelijkwaardig met de A8, al heeft die een mooi scherm, mogelijkheden etc. Qua klank hadden we liever de Naims, maar we zouden voor een A8 gaan. De NDX1 daarentegen was VEEL beter dan de A8. Zelfs als de A8 de non-remaster hires versie speelde van goed opgenomen muziek kwam hij niet in de buurt. Dus wij zouden liever gaan voor een NDX1 voor 1400 euro met een Wiim Pro met coax naar die NDX1 voor 1600 euro dan de Eversolo A8.

Natuurlijk heb ik ook nog gekeken naar andere produkten. De dCS Network Bridge, Grimm MU1 en de x-odos produkten.

dCS: niet kunnen krijgen helaas. Geen reaktie op mijn oproep en niemand die zo'n ding heeft staan. Qua mogelijkheden mist hij Chromecast, al hebben ze wel Airplay 1 (ja, alleen 1, dus altijd lossless). Heel goed dCS!
Grimm: Prachtig gemaakt, ziet er geweldig uit. Maar ja, doet Airplay 2 voor mijn Digitally Imported (heb ik een abo op), Mixcloud (idem) en Soundcloud. Oh, en hij doet geen Spotify. Ook doet hij eigenlijk alleen Roon. Vast leuke software, maar niet als je 250.000 bestanden hebt waar veel incomplete of afwezige metadata heeft. Ook geen Chromecast. Dus lossy casten van lossy services op een 12.500 euro apparaat. No thanks.
x-odos: hopelijk kan ik die proberen, maar ook hier hetzelfde probleem. Al zou deze wel gewoon folder browsing moeten doen, en dus mijn eigen muziek kunnen spelen. Weer alleen lossy casten van lossy services.

En dat is wel iets. Aan de onderkant van de markt doen de streamers bijna alles. Bluesound, Wiim, Eversolo, Sonos. Zo ongeveer wat je wilt doen ze. En ze zijn allemaal <1000 euro. Ideaal!
Waarom lijkt het dan dat des te duurder de software (Roon) of hardware wordt, steeds meer verdwijnt? Of de implementatie niet doordacht wordt (Airplay)? Waarom is het toch dat van alles >5000 euro zo ongeveer alleen de dCS en de NDX2 bieden wat ik wil gebruiken? En die dCS is uit 2017!
Ik ga er maar vanuit dat mijn wensen (zoals zo vaak) en gebruik van het spul anders is dan wat de meesten willen. Of dat die mensen zich eerder willen aanpassen aan de produkten.

Wat viel ons verder op aan de test? Hoe goed de twee CD spelers als loopwerken werkten, maar hoe slecht een andere willekeurige CD speler als loopwerk dat deed. Maar ook, hoe fijn we de XS1 vonden en hoe vaak we de NDX1 gebruikt zouden aanraden als streamer (eventueel samen met een Wiim Pro).

Hebben jullie vragen? Roep! Ik ben benieuwd.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Lion of Judah

Leuke test! Doet me ook gelijk weer terugdenken aan het testvergelijk tussen de NDX1 en een SBooster met aparte voeding van jaren geleden.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Struis

De SBooster IS toch de aparte voeding? Ja, ik ben ook begonnen met een Squeezebox Touch met een SBooster (heb ik nog steeds). Later door een APogee Mini-DAC. De SBooster en de Apogee van dit forum. Daarna kwam een Linn Majik DS/1 en die was echt een stuk beter al. Maar die werd weer zeer comfortabel verslagen door de ND5XS1. En het is vooral die XS1 die elke keer positief blijft opvallen, tot nu toe. Leuk is dat!

Citaat van: Lion of Judah op mei  5, 2024, 15:36:19Leuke test! Doet me ook gelijk weer terugdenken aan het testvergelijk tussen de NDX1 en een SBooster met aparte voeding van jaren geleden.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Lion of Judah

Citaat van: Struis op mei  5, 2024, 16:26:35De SBooster IS toch de aparte voeding? Ja, ik ben ook begonnen met een Squeezebox Touch met een SBooster (heb ik nog steeds). Later door een APogee Mini-DAC. De SBooster en de Apogee van dit forum. Daarna kwam een Linn Majik DS/1 en die was echt een stuk beter al. Maar die werd weer zeer comfortabel verslagen door de ND5XS1. En het is vooral die XS1 die elke keer positief blijft opvallen, tot nu toe. Leuk is dat!

Ik bedoelde idd een Squeezebox!
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Liko

Het is wel fijn om te weten,  vanaf wat je streamde. Zelf geript, Tidal, Qobuz of....

Xander32

Hulde voor de test, de moeite  :thumbs-up:  Het was vast ook fun om uit te voeren 🙂

Maar wat ik niet helder heb; stonden de verschillende sets allen in dezelfde ruimte?
Was de basis voor iedere set identiek (stroomvoorziening, opstelling, bekabeling)?
Was de bron van de content steevast dezelfde?
Heb je alleen geluisterd of waren er ook anderen betrokken bij de tests? Zo ja, wat waren hun bevindingen?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Struis

Ah, dat is inderdaad goed. Ik pak die van Xander er ook even bij:

De oude Naim streamers hebben geen Qobuz, dus we hebben de Bandcamp versies van Hania Rani - Live From Studio S2 gebruikt en Kettel & Secede - When Can van Bandcamp (beiden op vinyl gekocht).

Verder kwam alles van CD en Tidal.

Wat we draaiden. Queen, Chris de Burgh, Dire Straits, Clannad, Kettel & Secede, Kate & Anna McGarrigle, Anna Lapwood, Roger Sanchez, Hania Rani dus, Brian Eno en Reclable (misschien vergeet ik iets).

Set 1 en 2 staan in dezelfde ruimte (mijne). De stroomvoorziening zijn grappig genoeg inderdaad gelijk: Ludic Kratos met mijn Viablue stroomkabels. De interconnects waren anders. Mijne zijn Oyaide, de zijne waren viablue DIN kabels.
De bronnen zijn dus de streamers en voor CD's de Philips voor set 3 en 4 (en de Marantz voor set 1 en 2).
Set 3 en 4 bij een goede vriend van me.

De tests zijn gedaan met ons tweeen. De Eversolo test was met de mensen van Musifoon erbij, en de tests met de Linn Akurate DSM/3 met een andere vriend.

De DAC was voor set 1 dus de dCS Delius, en de rest van de sets gebruikten de ingebouwde DAC van de streamers.

Ja, echt bijzonder naar om die testen te doen! Wel wat geregel en geklooi om het allemaal naast elkaar werkend te krijgen, maar FUN!

Citaat van: Liko op mei  6, 2024, 19:49:02Het is wel fijn om te weten,  vanaf wat je streamde. Zelf geript, Tidal, Qobuz of....
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Struis

Oh, en nog om compleet te zijn. De Parasound is nu bij Musifoon om te repareren / misschien stukje revisie, dus die is hier NIET gebruikt.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

SpeedyAndré

Ik kan me geen voorstelling maken van hoe bijv. de Eversolo A8 klinkt, kennelijk vergelijkbaar met 3 andere spelers maar hoe die klinken vind ik nergens terug.
Bij 1 speler komt ie niet in de buurt, wederom totaal onduidelijk wat er dan anders of minder is.
Ik heb in het verleden vaak reviews geschreven van sets en probeerde duidelijk te maken hoe de klank is en op welk vlak een minder goed apparaat tekort kwam.
Daarbij probeerde ik zo veel mogelijk dezelfde kabels te gebruiken of deed ik de test 2 keer met verschillende kabels om hun eigenschappen te benadrukken.
Een mismatch is snel gemaakt en die tracht ik te repareren door kabels te wisselen e.d.

In dit review kom ik alleen vage termen tegen als 'komt niet in de buurt' waar ik niks mee kan.
Op zich is de opzet wel leuk maar ik vind er geen lijn in, geen rode draad in het verhaal.

Ik let vaak op de 3D weergave (ruimtelijkheid), 'los van de speakers' (controle van de versterkers), punch en dynamiek, schelheid (vervorming), laag weergave (gecontroleerd of boemerig), de ritmiek en de samenhang van het geheel.
Indien mogelijk of de klank natuurlijk is, iel of warm wat allemaal een karakter van kabels en apparatuur kan zijn en zelfs de akoestiek.

Dit alles met een reden, ik ben al lang aan het kijken hoe de streaming apparatuur (en diensten) zich verhouden tot een optimale set met een cdspeler of een transport en een dac zoals hier staat.

André 8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp