Sanders Ht-& Stereoset

Gestart door Xander32, augustus 25, 2009, 20:28:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xander32

Dien ik Exposure 2010S CD / 3010S CD op te nemen in mijn shortlist of kan ik mij die moeite besparen?


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Miracle.

Exposure 2010 vanbinnen:


Ziet er niet slecht uit, maar ik heb spannender ontwerpen gezien. Heeft nogal wat weg van spelers die ik 20 jaar geleden al zag.
Exposure is een merk wat al sinds 1974 bestaat, maar nog steeds niet echt doorgebroken is.
Dat kan natuurlijk een marketingprobleem zijn, maar ook omdat het gewoon niet mee komt met de betere merken.
Mijn mening is dat laatste, na wat ik van dat merk gehoord heb, al wel enige jaren geleden, en zegt dus niet veel over wat ze nu maken. Dat ken ik kwa klank dus niet.

Xander32

#202
Citaat van: Miracle. op januari 23, 2010, 23:36:10
Exposure 2010 vanbinnen:


Ziet er niet slecht uit, maar ik heb spannender ontwerpen gezien. Heeft nogal wat weg van spelers die ik 20 jaar geleden al zag.
Exposure is een merk wat al sinds 1974 bestaat, maar nog steeds niet echt doorgebroken is.
Dat kan natuurlijk een marketingprobleem zijn, maar ook omdat het gewoon niet mee komt met de betere merken.
Mijn mening is dat laatste, na wat ik van dat merk gehoord heb, al wel enige jaren geleden, en zegt dus niet veel over wat ze nu maken. Dat ken ik kwa klank dus niet.
Even ter aanvulling: de 2010S is een speler a € 999,- . @ Miracle: dank je voor de feedback: jouw bevindingen komen ook wel overeen met hetgeen ik kan vinden over Exposure: weinig vooruitstrevend, vooral doorontwikkeling van het bestaande met de nadruk op levensduur, bedrijfszekerheid. Dat laatste is m.i. ook niet geheel onbelangrijk.

Citaat van: Xander32 op januari 20, 2010, 20:40:14
Thx voor reply.

Eerste 2e shortlist:
* MF A 3.5 (2e hands)
* AT 3000
* AT 3500 (2e hands)
* Creek Evo-II
* Creek Destiny (2e hands)
* Marantz SA 15 S1
* Roksan Kandy K2
* Roksan Caspian Mk III (2e hands)
* Exposure 3010 S (2e hands)


Sander.
Shortlist bijgesteld.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

#203
Na een opmerking van mede forumlid Miracle kwam ik aan het nadenken over op welke wijze het testen, uitproberen, vergelijken van nieuwe - nog aan te kopen producten,
het meeste rendement op zal leveren. Concreet: hoe vergelijk je nieuwe componenten voor de aanschaf?


Zelf heb ik onderstaande wijze les (?) de afgelopen maanden opgedaan tiijdens het vergelijken van kabels:

Je bent al snel geneigd om heel "technisch" te gaan luisteren, heel specifiek te gaan letten op verschillen tussen de diverse componenten. Ik heb ervaren dat het de kunst is om proberen te gaan genieten, te relaxen tijdens het "beproeven" van de nieuwe componenten. Daarvoor zal je veel, gedurende langere periodes en naar veel verschillende muziek met de nieuwe component in jouw keten moeten gaan luisteren.

Als voorbeeld: in eerste instantie ging ik heel geconcentreerd luisteren, met specifieke cd`s en specifieke tracks en frequent wisselen van de te testen componenten. Dat bracht wel de verschillen aan het licht tussen deze componenten maar niet welke van deze componenten het beste, op langdurige basis mijn luisterplezier zal vergroten.

Vervolgens gaf het aansluiten van 1 nieuwe component en deze gedurende een geruime tijd (minimaal een week) mee te laten draaien, een heel andere uitslag. De ls.kabel welke in eerste instantie uitblonk(veel detail, micro info) bleek op de langere duur onrust te geven in mijn set waardoor ik sneller van software ging wisselen dan wel het volume terug draaide. De kabel welke in eerste instantie het minst op viel is het geworden: met deze kan ik uren achtereen luisteren en gaat het volume steevast omhoog: genieten.




Hopenlijk kan een ander hiermee ook z`n voordeel doen.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

djaxx

Begrijp me echt niet verkeerd he, maar geniet je ook nog eens gewoon van je set of ben je na een tijdje nog enkel aan het vergelijken? Is zeker niet sarcastisch bedoelt maar dat zou wel jammer zijn.

Xander32

Citaat van: djaxx op januari 24, 2010, 20:55:25
Begrijp me echt niet verkeerd he, maar geniet je ook nog eens gewoon van je set of ben je na een tijdje nog enkel aan het vergelijken? Is zeker niet sarcastisch bedoelt maar dat zou wel jammer zijn.
Beste Djaxx,

Ik begrijp de strekking van jouw vraag heel goed hoor!
In eerste instantie was ik idd. heel druk met het "vervolmaken" van de set, dat geeft een hoop onrust en kost je handen vol geld want het kan altijd beter ... Op die wijze was ik aan het upgraden en daar zit geen eind aan zolang er budget is :blink:.

Momenteel is daar meer rust en ik geniet volop: bijna dagelijks wordt er een cd-tje gedraaid en (m.n.) in de weekenden wordt er van films genoten.
Vooral met het stereo ben ik erg blij, al staat daar wel een andere cd-speler op de wenslijst die aansluit bij het niveau van de MF A5 ;D. Maar ook met de huidige speler is het al genieten: ik heb de afgelopen tijd al de nodige albums her-ontdekt en kippenvelmomenten gehad.

Zoals je allicht hebt gelezen blijft betreft meerkanaals de center achter bij de rest - maar ik laat het daar bij.
Daar komen echter nog wel twee voorname "upgrades" aan: een vloerkleed en het verder afstellen van de set door een meer ervaren mede-formlid.

Dat maakt voor mij ook deel uit van deze hobby: het tweaken om er het uiterste proberen uit te persen. En dan heb je gelijk een beeld van mijn persoontje; dat zie je ook terug als ik bijv. aan het werken of sporten ben: ik ga voor de 110%.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

djaxx

Citaat van: Xander32 op januari 25, 2010, 09:13:53
Beste Djaxx,

Ik begrijp de strekking van jouw vraag heel goed hoor!
In eerste instantie was ik idd. heel druk met het "vervolmaken" van de set, dat geeft een hoop onrust en kost je handen vol geld want het kan altijd beter ... Op die wijze was ik aan het upgraden en daar zit geen eind aan zolang er budget is :blink:.

Momenteel is daar meer rust en ik geniet volop: bijna dagelijks wordt er een cd-tje gedraaid en (m.n.) in de weekenden wordt er van films genoten.
Vooral met het stereo ben ik erg blij, al staat daar wel een andere cd-speler op de wenslijst die aansluit bij het niveau van de MF A5 ;D. Maar ook met de huidige speler is het al genieten: ik heb de afgelopen tijd al de nodige albums her-ontdekt en kippenvelmomenten gehad.

Zoals je allicht hebt gelezen blijft betreft meerkanaals de center achter bij de rest - maar ik laat het daar bij.
Daar komen echter nog wel twee voorname "upgrades" aan: een vloerkleed en het verder afstellen van de set door een meer ervaren mede-formlid.

Dat maakt voor mij ook deel uit van deze hobby: het tweaken om er het uiterste proberen uit te persen. En dan heb je gelijk een beeld van mijn persoontje; dat zie je ook terug als ik bijv. aan het werken of sporten ben: ik ga voor de 110%.


Sander.

Blij dat je de vraag goed geplaatst hebt :) Ik vraag het vooral omdat ik voor die dingen ook enorm vatbaar ben en je zoals je aangeeft oneindig kan blijven inpompen. Ik heb nu men surrounds geupgrade en ook de cd speler moet hier nog vervangen worden. Ik denk dat er gewoon altijd een volgende upgrade klaar staat, niet?  :D

Xander32

Citaat van: djaxx op januari 25, 2010, 10:56:24
Blij dat je de vraag goed geplaatst hebt :) Ik vraag het vooral omdat ik voor die dingen ook enorm vatbaar ben en je zoals je aangeeft oneindig kan blijven inpompen. Ik heb nu men surrounds geupgrade en ook de cd speler moet hier nog vervangen worden. Ik denk dat er gewoon altijd een volgende upgrade klaar staat, niet?  :D
Uhm.... JA ;).

Maar wensen moet je ook blijven houden.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

#208
Vandaag bezig geweest om de frontspeakers eens goed op te stellen:
* spikes eronder
* eindje verder van de muur
* iets naar binnen gedraaid
* waterpas gezet

Resultaat: `t klinkt allemaal net weer wat meer open en strakker. En het heeft mij alleen een paar zweetdruppels gekost  :P.


Morgen op jacht naar een vloerkleed, eens zien wat dat gaat brengen.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Xander32

Ik had deze al lang gezien Erik  ;), erg mooie speler maar ik heb van de week al ruim €3000,- uitgegeven aan nieuw zitmeubilair...
Staat voor mij op het verkeerde moment te koop  :(. Eerst weer de spaarrekening aanvullen.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

erik s.

tja, je kunt je geld natuurlijk maar 1 keer uitgeven.   :alien:
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Xander32

#212
Vloerkleed ligt er hier nu. Wat brengt deze: meer rust in het geluid, het klinkt allemaal net weer wat strakker.

Een positief effect voor (relatief) weinig euris (Kwantum).
Tevens lekker warme voetjes: doe nu met plezier mijn schoenen uit ...



:D Sander.

Nog een kleine sfeer impressie van onze knusse zit en ht-hoekje:






Betreft speaker-opstelling verre van optimaal maar m.i. het maximaal haalbare in onze woon-kamer  8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Robbert54

mooi! lekkere knusse woonkamer! speakers ogen wel behoorlijk groot zo :D
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

djaxx

Heel gezellig hoor en mooie speakers :)
Wat ik me afvraag, bovenaan de center zie ik precies dit anders is afgewerkt dan bij mijn 714. Bij mij is deze gewoon zelfde als al de rest dus wengé maar bij jou lijkt het zwart blinkend?

Xander32

Citaat van: The Vampire op februari 26, 2010, 18:42:11
mooi! lekkere knusse woonkamer! speakers ogen wel behoorlijk groot zo :D
thx. En ja, de speakers hebben ook genoeg in hun mars voor deze ruimte 8).

Citaat van: djaxx op februari 26, 2010, 19:17:50
Heel gezellig hoor en mooie speakers :)
Wat ik me afvraag, bovenaan de center zie ik precies dit anders is afgewerkt dan bij mijn 714. Bij mij is deze gewoon zelfde als al de rest dus wengé maar bij jou lijkt het zwart blinkend?
De bovenzijde van de center is net als de boven- en achterkant van alle speakers uit de Chorus 800-serie: gloss black.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

pagr

Mooie set en leuke inrichting. Vooral de foto van de poes rechtsonder. Wij zijn ook op zoek naar een hoogpolig matje dus leuk om te lezen wat de praktische en audiofiele voordelen zijn.
Ik zie dat je thuis veel invloed hebt: ik mag die mooie center nooit zo in de kamer showen  :inlove:
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

Xander32

Citaat van: pagr op februari 26, 2010, 23:08:12
Mooie set en leuke inrichting. Vooral de foto van de poes rechtsonder. Wij zijn ook op zoek naar een hoogpolig matje dus leuk om te lezen wat de praktische en audiofiele voordelen zijn.
Ik zie dat je thuis veel invloed hebt: ik mag die mooie center nooit zo in de kamer showen  :inlove:
Ach joh, je moest eens weten. De ht-set is dan ook m`n enigste pleziertje in m`n leven :P.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Zojuist de rechter front nog wat meer lucht gegeven(een stukje verder de huiskamer in - uit de hoek gezet), eens zien wat dat geeft betreft geluidsbeeld.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

#219
Citaat van: Xander32 op februari 28, 2010, 10:13:58
Zojuist de rechter front nog wat meer lucht gegeven(een stukje verder de huiskamer in - uit de hoek gezet), eens zien wat dat geeft betreft geluidsbeeld.
Bovenstaande heeft het volgende gegeven: meer diepte en breedte in het geluidsbeeld(geluid komt beter los van de rechter speaker, dat heeft een positief effect op het totale geluidsbeeld) en een chaggie vriendin (looppad is wat smaller geworden ::)).

Na schuiven met de speakers de set vandaag opnieuw afgesteld:

Ik heb eerst de automatische set-up z`n werk laten doen(max. aantal meetpunten, zijnde 6) en daarna handmatig een en ander aangepast, te weten:

* SR zette alles op large, ik heb de fronst op large laten staan, rest small
* afstanden met rolmaat bijgesteld (2 speakers weken meer dan 2 meter af volgens de auto set-up  :butbut:)
* alle speakers met Db. meter op 75 Db. (grote verschillen met de auto set-up, d.w.z. de auto set-up meer dan 3.0 a 4.0 Db. te hard!)
* vervolgens de sub op gehoor bijgesteld (deze stond middels auto set-up op minus 6.0 Db. - ik heb deze op minus 2.0 Db. gezet, dat is zo`n 2 a 3 Db. meer dan de overige speakers)

De soundbubble is ontzettend verbeterd al blijft het behelpen met de surroundspeakers direct naast de luisterpositie. De bas is veel strakker dan voorheen, al heb ik de gain van de sub nu wel verder open staan dan voorheen (halverwege). Ik heb ff gechecked of de equalizing in de auto set-up een rol speelt maar deze staat uit.


Ik heb nog een vraag: ik speel nu voor het eerst met de fronts op large, betreft de bassmix: dient deze nu op mix of both te staan? Staat nu op mix en deze instelling klinkt m.i. het meest strak.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Robbert54

heel erg mooi zo!!

zou het niet nog een verbetering geven wanneer je de fronts iets naar binnen draait??
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Xander32

#222
Citaat van: The Vampire op maart  6, 2010, 13:01:42
heel erg mooi zo!!

zou het niet nog een verbetering geven wanneer je de fronts iets naar binnen draait??
Dat doen ze al 8). Op de fotos echter niet te zien (zou dan front aanzicht moeten fotograferen).
Echter heb ik de speakers niet veel naar binnen gedraaid: heb er mee geexperimenteerd. Door iets naar binnen te draaien nam de stage(m.n. hoogte en diepte in het geluid) toe maar een nadelig effect is dat de sweetspot steeds beperkter van omvang wordt.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

#223
Zojuist een BR afgespeeld: ben niet tevreden met de bas :-[.
De sub doet nauwelijks iets. Heb nu de fronts weer op small staan, dat is alweer wat beter. Ik ga van-de-week nogmaals alles afstellen (set-up).
Ga dan de gain van de sub maar voor een derde open zetten en niet op de helft zoals afgelopen x. Daarnaast ga ik experimenteren met drie meetpunten in de auto set-up en het max. aantal en een set-up alleen automatisch en 1 aangevuld met handwerk, met meetlint en Db.meter.

Huidige set-up is met max. aantal meetpunten: dat geeft een betere soundbubble maar de BK lijkt er werkeloos bij te staan  :nopompom:.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

pagr

Ik heb de focals ook iets ingedraaid waardoor het geluid beter loskwam. Ik merk geen waarneembaar verschil in geluid op de 2 zitplekken op de bank dat de sweetspot kleiner is geworden door het indraaien. Ik heb wel de richtlijn van Focal aangehouden: 1 = 2 >= 3, zie fig C handleiding. Hierbij is de afstand tussen de speakers 3,7m (= "3"), de afstand van speakers tot de zitplek 4m (="1"& "2") met een gemiddelde afstand van de achterwand van 19cm.  Ik heb ook de speakers 1 meter van de wand gezet en merkte wel dat het geluid rustiger werd (geen reflecties etc.)  Dit bevestigde voor mij dat iedere speakers ver van de wand gezet moeten worden maar helaas is dat voor mij (en vele forumleden) niet mogelijk omdat de woonkamer een gebied is waar allerlei compromissen moeten worden gesloten met alle gezinsleden.

Gelukkig loopt Sander enkele stappen voor op mij zoals "akoustische aanpassingen icm interieurverbeteringen": aanbrengen vloerkleed, het aankleden van de wanden, ... 

Gelukkig lees ik net dat hij ook met Audessey bezig is.  Had ik van de week ook gedaan maar ben niet helemaal kapot van het resultaat (zelfs bij 8 meetpunten).  Bij films vind ik het geluid van midden tot hoog wat opgetild en prominent naar voren worden gebracht terwijl het laag + sub als het ware gedempd is. Ik ga die Audessey handleiding van AVForums nog maar een keer lezen en hoop dat Sander in de tussentijd de gewenste verbetering krijgt want anders is het weer terug naar dB-meter en meetlint!
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22