Focus stacking

Gestart door Kwabbernoot, november 5, 2023, 12:09:17

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kwabbernoot

Zijn er hier mensen met ervaring met de verschillende focus stacking software programma's?

Ik ben een beetje aan het rondkijken maar kom nogal verschillende meningen tegen.

Mijn camera kan het in body maar ik zou graag iets meer flexibiliteit hebben.

Groeten...

Kwabbernoot


Kwabbernoot

Niemand dus. Dan zelf maar wat proberen.

Ik ben nu uitgekomen op het volgende rijtje waar ik een proefperiode mee in wil gaan:

1. Zerene Stacker
2. Helicon Soft
3. Affinity Photo

De laatste is het meest uitgebreid en doet meer dan alleen focus stacking. Ik denk dat ik daar dan maar eens mee begin. Tegen de tijd van Black Friday hoop ik te weten welke het gaat worden. Ik heb dus nog 10 dagen. Ik heb geen idee of dat genoeg gaat zijn.

En dan uiteraard hopen op een goede aanbieding.

Groeten...

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kwabbernoot

Adobe komt er bij mij niet in ondanks dat het waarschijnlijk prima voldoet.

Toch bedankt voor de tip.

Groeten...

Kwabbernoot

#5
De eerste test met Affinity geeft het volgende resultaat in vergelijking met in camera stacking. De Affinity Photo stacks zijn zonder verdere bewerking. De foto's in DXO ontruist (?) en daarna in Affinity op elkaar geplakt.

Kleverig koraalzwammetje:
In camera
PB120252_DxO_DxO.jpg

Affinity Photo
Kleverige koraalzwam stag_DxO.jpg

De camera versie heeft geen voordeel gehad van de door mij best mogelijke de-noise omdat de stack als JPG wordt uitgepoept en niet als RAW. Ook valt op dat de camera de stack nogal radicaal cropt. Bij heel goed kijken zijn er bij beide halo's zichtbaar rond de oranje paddenstoel. Ook hier kan bij Affinity nog wel iets weggepoetst worden.

Hertshoornzwam:
In camera
PB120151_DxO_DxO.jpg

Affinity Photo
Hertshoorn stag Affinity_DxO.jpg

Zodra er beweging in beeld is gaat het bij beide fout. Dat mag je ze denk ik ook niet kwalijk nemen. Bij Affinity Photo kan er nog heel aardig geretoucheerd worden. Bij de stack uit de camera is dat niet echt mogelijk. Ook hier weer de radicale crop in de camera.

Al met al geen slecht begin voor Affinity Photo. Ik heb in ieder geval meer flexibiliteit. Welke foto's uit de reeks wil ik gebruiken en de mogelijkheid te retoucheren. Daar moet ik nog maar eens verder induiken.

Morgen op naar de volgende: Zerene Stacker.

Groeten...

Kwabbernoot

Zerene Stacker werd een kort verhaal. Het kan niet overweg met mijn raw files en omgezet naar JPG begint hij te zeuren over de afmeting van verschillende foto's in de stack.

Doe ik wat verkeerd? Op het web is er een blijkbaar harde kern van aanhangers. Maar niet getreurd, op naar Helicon Soft.

Groeten...

mikekiwi

En wat als je je raws eerst omzet naar DNG? 

Kwabbernoot

#8
Helicon Focus heet het schijnbaar.

Dit blijkt een goed programma te zijn met ook een paar negatieve punten. Hij kan niet overweg met de RAW files uit de camera. Ze moeten eerst omgezet worden naar DNG of JPEG. Zet ik ze om naar DNG ná het ontruizen en dergelijke, krijg ik vreemde artifacten. Zet ik ze om met Adobe (brr) DNG convertor, gaat het wel goed maar zit ik dus met de ruis.

Ontruis ik de foto's eerst in DXO en zet ze om naar JPEG, gaat het wel goed.

Wederom dezelfde foto's.

Kleverig koraalzwammetje:

Helicon Method B_DxO.jpg
Van DNG vanuit DXO.
Let op de horizontale streep in het midden. Meerdere keren geprobeerd met verschillende methoden (Helicon geeft drie opties) maar die streep blijft. Daarnaast zijn de kleuren wat fletser. Een voordeel is dat de halo niet zichtbaar is zoals bij de resultaten uit Affinity.

JPG Helicon Method B_DxO.jpg
Van JPEG vanuit DXO.
Deze lijkt perfect. Ik zie geen problemen afgezien van de omweg die gemaakt moet worden. Maar daar kom ik wel overheen.

Adobe DNG Method B_DxO.jpg
Van DNG vanuit Adobe DNG convertor.
Geen streep zichtbaar maar wel veel ruis.

Hertshoornzwam:
Voor deze serie geldt hetzelfde als voor de bovenstaande. Vandaar alleen de geretoucheerde versie van de JPEG stack.

Helicon Focus Method B_DxO.jpg
Van JPEG vanuit DXO.
De dennennaald linksboven is nu weer één keer in beeld en ook het webdraad rechts op de foto staat er maar één keer op.

Al met al lijkt dit het beste programma wat betreft de resultaten. Het stacken gaat goed en snel en het retoucheren gaat ook erg gemakkelijk. Daar staat dan wel tegenover dat dit programma alleen goed focus stacken kan vanuit JPEG. De vraag is of dat heel erg is. Ook kan het verder niets, dus ook geen belichtings-stack (HDR achtig) of objecten verwijderen.

Daarnaast is het programma 106, ahum, 184, ahum, daar komt dus nog de BTW bij, dus plus minus 220 euro waar Affinity Photo 75 euro kost. Dat is toch een aanzienlijk verschil.

Deze week nog maar eens een paar testen doen en dan kijken of er een aanbieding voorbij komt. Zou ik puur voor het focus stacken gaan, wat eigenlijk de insteek was, dan is Helicon de beste keuze.
Wil ik meer dan wordt Affinity ook een interessante optie.

Groeten...

Edit: prijs aangepast voor de versie incl. retoucheer mogelijkheid.
Edit 2: prijs nog maar eens aangepast.

Kwabbernoot

Citaat van: mikekiwi op november 15, 2023, 21:48:41En wat als je je raws eerst omzet naar DNG?

Ja, dat had ik inderdaad nog kunnen proberen. Zie ook bovenstaande post. Maar Zerene stacker heb ik ondertussen wel afgeschreven.

Groeten...

J.A.F._Doorhof

Waarom wil je eigen geen adobe ?
Je bent nu heel veel tijd kwijt en die programma's kosten net zoveel als een jaar adobe maar dan heb je alles bij elkaar en eengarantie dat camera's wel ondersteund worden.

Ik ben ook geen fan van annomenten maar adobe is wel een voorbeeld hoe het wel goed kan.

Doe je verder nooit wat met je foto's snap ik het helemaal. Maar als je er als hobby nee bezig bent en dit soort bedragen overweegt zou ik met black Friday een adobe abbo nemen.

Helios hoor je trouwens wel vaker voor staking.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kwabbernoot

Ik wil geen Adobe vanwege, inderdaad, het abonnement.

Ik ben een amateur die het gewoon leuk vind om met fotografie bezig te zijn. Het is een mooie toevoeging op mijn passie voor de natuur. Maar ik heb niet heel erg de behoefte om de foto's heel erg aan te passen (kleuren, lichtval, AI dingen etc.) dus dan zou ik heel veel geld moeten betalen voor een programma waar ik maar een heel klein gedeelte van gebruik. En op dat gedeelte is PS (nog) niet eens de marktleider alhoewel ik denk dat ze daar ook nog wel flinke stappen zullen gaan maken. DxO heb ik tenslotte al tegen de ruis, lensvervorming en kleine correcties aan kleur en scherpte en eventueel croppen. Gewoon een standaard filter er overheen en het is goed genoeg voor mij.

Eenmalig 184 euro vind ik veel geld voor zo'n klein software pakket maar valt op de lange termijn in het niets bij een abonnement op PS. Die 184 is ook inclusief alle updates die eventueel gaan komen.

En hoezo ben ik nu heel veel tijd kwijt? Ik wil uiteraard wel eerst weten wat ik koop. Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om dit soort dingen uit te zoeken.

Groeten...

J.A.F._Doorhof

Niet te persoonlijk opvatten ;)
Ik heb met workshops regelmatig dit soort vragen en vaak vergeten mensen al die losse apps en updates bij elkaar op te tellen. Als ze dat doen is dat abbo vaak een stuk goedkoper.

Maar het is erg afhankelijk van wat je doet natuurlijk. Grootste nadeel van adobe vind ik nog steeds dat als je stopt je niet meer bij je database kan. Ik heb toen bij ze aangegeven dat ik een voorstander zou zijn van een bevriezing.

Met de calibratie en live streaming software hebben ze dat ook. Als je niet meer betaald kan je het blijven gebruiken en als je weer gaat betalen betaal je een x bedrag extra en kan je weer updaten.

Daar zit denk ik voor veel mensen een pijnpunt.


Dxo is ook goed en je kan kijken naar luminar. Neo heeft volgens mij ook focus stacking of het komt eraan. En skylum is goed betaalbaar en heeft veel updates

Eventueel heb ik voor luminar etc wel kortings codes.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kwabbernoot

Ik neem het ook niet persoonlijk op. Ik vond het alleen een wat rare opmerking, dat ik nu veel tijd kwijt ben.

Luminar had ik nog niet op de lijst. Ik ga eens kijken of dat wat is. Bedankt voor de tip.

Groeten...

LittleNinja

Een goede vriend van me is een vrij "fanatiek stacker" en geeft af en toe workshops op dit gebied. Hij gebruikt Helicon in combinatie met zijn Sony body (de A7 R V).

Hij heeft o.a. een NL fabrikant van horloges als klant (of als klant gehad.. weet ik even niet zeker).
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

#15
Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 16, 2023, 09:30:30...

Doe je verder nooit wat met je foto's snap ik het helemaal. Maar als je er als hobby nee bezig bent en dit soort bedragen overweegt zou ik met black Friday een adobe abbo nemen.


Afgelopen jaar had ik net mijn jaartje afgesloten bij Adobe en toen kwam hij inderdaad voorbij. Scheelde best nog een flinke slok op een borrel! Nu loopt hij ook bijna af en probeer ik hem in de gaten te houden!

@kwabbertje
Ik zou het toch overwegen kerel. Als je Adobe Photography plan neemt ben je (bij normale pricing) €144 per jaar kwijt. Dan heb je Lightroom & Photoshop voor dus €12 per maand. Er is de laatste jaren enorm veel ontwikkeld binnen die twee pakketten.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

mikekiwi

Eventueel zou ik één van je voorbeelden hier door Photoshop kunnen halen zodat je kunt zien wat Photoshop ervan maakt in relatie tot wat je hiervoor hebt weten te produceren. Niet om je om te praten, maar gewoon ter vergelijking...

Ik denk zelf dat je met Helicon en wat tweaken met settings ook een eind kunt komen. Heb je de gratis optie Picolay al uitgeprobeerd overigens?

Luminar Neo zou ook kunnen werken (heb je er wel nog een expansion pack bij nodig), maar wat ik heb gelezen dat er geen proefversie van is zodat je het niet kunt uitproberen voor aanschaf

Kwabbernoot

Citaat van: LittleNinja op november 16, 2023, 13:31:35@kwabbertje
Ik zou het toch overwegen kerel. Als je Adobe Photography plan neemt ben je (bij normale pricing) €144 per jaar kwijt. Dan heb je Lightroom & Photoshop voor dus €12 per maand. Er is de laatste jaren enorm veel ontwikkeld binnen die twee pakketten.
Kwabbertje?  :crazy:  :laugh:

Nee, er komt geen abonnement-gebaseerd programma. En al helemaal niet in de cloud. Call me ouderwets maar dat ga ik niet doen. Tenzij het echt niet anders kan zoals bv. Wahoo/Zwift.

Citaat van: mikekiwi op november 16, 2023, 13:39:05Eventueel zou ik één van je voorbeelden hier door Photoshop kunnen halen zodat je kunt zien wat Photoshop ervan maakt in relatie tot wat je hiervoor hebt weten te produceren. Niet om je om te praten, maar gewoon ter vergelijking...

Ik denk zelf dat je met Helicon en wat tweaken met settings ook een eind kunt komen. Heb je de gratis optie Picolay al uitgeprobeerd overigens?

Luminar Neo zou ook kunnen werken (heb je er wel nog een expansion pack bij nodig), maar wat ik heb gelezen dat er geen proefversie van is zodat je het niet kunt uitproberen voor aanschaf

Aardig aangeboden maar zoals gezegd: Photoshop komt er sowieso niet.

Ik dacht dat ik een proefversie van Luminar zag waar het wel bij inzit? Vanavond of morgen maar eens verder kijken.

Groeten...

J.A.F._Doorhof

Bij Photoshop zit niets in de cloud. Dat is een mythe.

Je hoeft alleen maar af en toe aangesloten te zijn voor updates en checken of je betaald hebt.

Wil je de cloud gebruiken kan dat. Maar het is onzin dat elke foto geupload word wat door sommige beweert word.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kwabbernoot

LittleNinja had het over Adobe Photography (12 euro per maand) en wat ik zo snel kon vinden is dat een cloud-based dingetje. Maar misschien zit ik ernaast?

Photoshop zelf kost 26 euro per maand (afgezien van de startkorting). Die zal inderdaad niet in de cloud draaien.

Groeten...

mikekiwi

#20
https://www.adobe.com/nl/creativecloud/photography/compare-plans.html

Kijk naar de meest linkse optie in het tabelletje. Die kost 12 euro per maand (en met Black Friday meestal nog een paar euro goedkoper). Dan heb je Lightroom en Photoshop en mag je op 2 computers in het huishouden installeren

20Gb cloudopslag, maar dat is facultatief. Ik heb dat bijvoorbeeld zelf nog nooit gebruikt. Ik gebruik alleen de desktop-versies van beide programma's en sla alles lokaal op.
Je hebt connectie met internet nodig voor een aantal functies (o.a. neural filters, generative fill), maar voor de basis opties dus niet voor dagelijks gebruik.

Schermafbeelding 2023-11-16 150747.png

Kwabbernoot

Hoe kan dat allemaal dan 12 euro kosten als Photoshop alleen al 26 euro kost? Dat snap ik niet. Of hebben we het dan over uitgeklede versies?

Groeten...

J.A.F._Doorhof

Dat is dus het misverstand
Het heet creative cloud maar zowel lightroom classic en Photoshop werken buiten de ai functies allemaal gewoon offline

Er is wel een Photoshop web based versie maar dat is een nieuwe optie die net uit is en meer als extra word aangeboden
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Citaat van: Kwabbernoot op november 16, 2023, 15:15:22Hoe kan dat allemaal dan 12 euro kosten als Photoshop alleen al 26 euro kost? Dat snap ik niet. Of hebben we het dan over uitgeklede versies?

Groeten...

Er staat me bij dat het straks (Black Friday) zelfs op €109 of €119 neer komt. Dan betaal je dus €9,- per maand. Maar ik snap je wel hoor! Ik ben alleen bang dat we sowieso naar alleen maar abonnement vormen toe gaan.. Kijk naar hoe vaak merken met een nieuwe camera uit komen. Nu krijgt het allemaal een update en werkt het weer.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Ik gebruik de cloudopslag alleen om crossplatform te kunnen bewerken. Dus ik importeer mijn beelden in mijn iPad Pro, daar doe ik een eerste bewerking in Lightroom en sla ze op in de cloud van adobe. Vervolgens start ik mijn Mac op, start ik Lightroom Classic en kan ik daar verder. Als ik er eenmaal mee klaar ben, verwijder ik de boel weer uit de cloud.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"