Is de garantie van apple tegenwoordig al 2 jaar?

Gestart door Erik, augustus 25, 2014, 22:19:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik

Dixons geeft 2 jaar garantie, mediamarkt, vodafone ook.

Hoe is dat met apple nu? was ooit 1 jaar.   

Ik wil namelijk de grote iphone 6 bestellen als hij uitkomt en dan heb je hem het snelst van de bron alleen als je een jaar garantie minder hebt dan kan ik misschien bij de ander halen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Hanky Panky

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Hanky Panky

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Joske007

NEEN, apple geeft helaas nog steeds 1 jaar fabrieksgarantie en porren je dan ook zeer graag de betaalde 3-jaar garantie formule aan.
Het 2de jaar garantie als je dit garantie kan noemen, dekt deze bv geen onderdelen die onderhevig kunnen zijn aan slijtage, zoals videokaart, harde schijf, enz....   >:(
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

paaj

Fabrieksgarantie is iets anders dan de verkopersgarantie. Als klant mag je verwachten dat een iPhone meer dan twee jaar meegaat, dus kun je daar ook bij Apple aanspraak op maken als je hem daar online koopt. Ook de 'slijtage' die je noemt van laptops hoort niet binnen twee jaar te gebeuren en daarvoor kun je dus gewoon bij de verkoper terecht.

apple's vage vergelijkingspagina
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

dennism

#6
Wettelijke Garantie in Nederland werkt op basis van het conformiteitsbeginsel. Volgens de Nederlandse wet moet een product conform zijn met wat je ervan mag verwachten tijdens de volledige levensduur. (beetje vage omschrijving soms). Daar de garantie wetgeving in een lidstaat van de EU niet minder mag zijn dan de Europese richtlijn kan deze levensduur in principe nooit korter zijn dan 2 jaar, vaak zelfs veel langer (voor een flagship telefoon denk ik dat je makkelijk 3-4 jaar kan rekenen), voor top kwaliteit witgoed en bijv. tv's is een levensduur van 7 tot 10 jaar zelfs niet vreemd. Wettelijke garantie is in Nederland altijd de verplichting van de verkoper, niet van de fabrikant. Ga dus bij een defect altijd eerst naar de verkoper voordat je naar de fabrikant gaat anders is het namelijk mogelijk dat enkele wettelijk vastgestelde rechten vervallen, als de verkoper je doorverwijst naar de fabrikant kunnen deze rechten namelijk niet vervallen. In principe mag de verkoper je niet eens doorverwijzen naar de fabrikant omdat hij verantwoordelijk is, echter bij sommige garantie trajecten zal dit wel sneller zijn en je kan dus kiezen om wel gebruik te maken van zo'n doorverwijzing.

Verder is het zo dat bij een defect in de eerste 6 maand je mag aannemen dat dit defect al aanwezig was bij aanschaf, de verkoper moet dan aantonen dat dit niet het geval is wil hij geen garantie willen verstrekken (breekt bijv. je scherm na 2 weken in je broekzak en beroept de verkoper zich op gebruikersschade, dan moet de verkoper onomstotelijk aantonen dat het ook gebruikersschade is, kan hij dit niet, dan zal hij alsnog garantie moeten verlenen. Een verklaring van bijv. Dynafix waarin staat dat het gebruikersschade is zonder onderbouwing en bewijs dat dat de schade niet uit zichzelf heeft kunnen ontstaan is daarbij niet voldoende, echter zal in zo'n geval het niet onaannemelijk zijn dat er wat juridische druk nodig is omdat een verkoper vaak blind meegaat in wat de reparateur zegt. Laatst was er op Tweakers.net hier nog een voorbeeld over met een TV met een gebroken scherm in de eerste 6 maand, na veel gesteggel en meerdere afwijzingen op de garantie claim, maar voor het starten van een juridische procedure koos de verkoper toch maar eieren voor zijn geld en heeft de TV vervangen.

Na 6 maand moet de koper aantonen dat een defect niet door hem veroorzaakt is wanneer een verkoper gebruikersschade claimt, en wordt bijv. een gebroken scherm een stuk lastiger verhaal.

Apple is in deze een beetje een vreemde eend in de bijt. Ze kunnen namelijk verkoper zijn naast dat ze fabrikant zijn. Koop je het toestel direct bij Apple dan zullen ze moeten voldoen aan bovenstaande, koop je het toestel echter bij bijv. de Dixons, dan moet Dixons voldoen aan bovenstaande en mag Apple zich afdoen met een jaar fabrieksgarantie, fabrieksgarantie is in Nederland namelijk niet wettelijk vastgelegd en dus een gunst van de fabrikant, en daar mogen ook eigen regeltjes in de voorwaarden voor fabrieksgarantie opnemen.

Xstream

Duidelijk verhaal. Al heb ik met Apple alleen maar negatieve ervaringen als t om garantie zaken gaat.
De laatste keer was t m'n ipad waar de stekker (die nieuwe kleine - breken veel te makkelijk) in afgebroken was. Had m net een paar weken, maar mooi geen garantie. Extern schade noemen ze dat. Ze geven alleen garantie op de ipad, niet op de kabel. Nou, die ipad kun je dan eigenlijk weggooien.

De ergste was men MacBook die de geest gaf na 2 jaar terwijl ik notabene AppleCare voor destijds iets van 800!! Euro voor 2 jaar extra garantie (toen werden ze nog niet verplicht tot 2 jaar). Ook toen kwamen ze met een onzin verhaal dat ze t niet repareerden. Ik kon hoog en laag vliegen, niks. Een rechtszaak was de enige optie, maar daar moet je maar zin in hebben.

Toen men oplader van men MacBook binnen een jaar overleed kreeg ik zowaar garantie een keer. Maar ipv me gewoon een nieuwe mee te geven kreeg ik een leen adapter mee die niet kon opladen, maar alleen genoeg vermogen gaf om mee te werken. Kon ik dan 2 weken later t gerepareerde exemplaar komen ophalen. Toen was ik net zoveel aan benzine kosten en tijd kwijt dat ik net zo goed een nieuwe had kunnen kopen.

Ga er bij Apple maar gerust van uit dat ze 1 of andere loophole vinden om je te naaien voor premium prijzen. Met bovendien sjappies in die winkel die geen idee hebben waar ze over praten. Dan zou ik t eerder bij mediamarkt oid kopen dan direct bij Apple.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

MaxxMark

#8
Ik heb natuurlijk geen inzicht in de bovenstaande ervaringen, maar wil toch het verhaal nuanceren (iets wat Apple zelf ook doet op zijn website). Wat Joske007 zegt is namelijk pertinent fout. Ze leveren niet 1 jaar fabrieksgarantie. Ze leveren 1 jaar AppleCare.  Daarnaast zijn ze gewoon wettelijk verplicht om de Europese garantieregels te volgen.

Apple levert met zijn AppleCare (die standaard één jaar is op gekochte producten) iets anders dan de garantie die doorgaans in nederland wordt gehanteerd. AppleCare is namelijk breder dan wat de Nederlandse en Europese garantie omvat. Zo zal Apple indien je binnen de AppleCare periode zit vrij snel besluiten om een iPhone direct te vervangen en zal deze niet ter reparatie aangeboden worden. Zo kan je met AppleCare gewoon met je iPhone naar de applestore gaan en deze direct laten repareren of laten vervangen. Ook al is deze aangekocht via je telecom provider.

Zit je buiten de applecare periode (één jaar), dan gelden de standaard regels binnen het Nederlands (en dus Europees) garantiestelsel. Ofwel in die situatie zullen ze wél "moeilijker" doen. HEb je een iPhone aangeschaft via je telecom provider? Dan moet je dus naar je Telecom provider gaan om deze te laten repareren. Je hebt tenslotte met hen een overeenkomst, niet met Apple.

Ook buiten de 2 jaar heb je nog altijd het conformiteitsbeginsel. Maar daar wordt het wel heel lastig om te bewijzen dat een product het begeven heeft als gevolg van het product en niet als gevolg van externe invloeden.


Om de discussie voor te zijn: het product AppleCare+ (bijv 3 jaar ipv de standaard 1 jaar) is dus een bredere garantie dan die het Europees recht verplicht stelt. Ook zit daar bijvoorbeeld bij in dat als jij je iPhone laat vallen je tegen een eigenrisico prijs (ik dacht €50,-) een nieuw toestel kunt krijgen. AppleCare is dus méér dan alleen de garantie.

De verschillen staan ook duidelijk toegelicht op de site van apple zelf:

https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/


Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Xstream

Citaat van: MaxxMark op augustus 27, 2014, 14:00:13
Om de discussie voor te zijn: het product AppleCare+ (bijv 3 jaar ipv de standaard 1 jaar) is dus een bredere garantie dan die het Europees recht verplicht stelt. Ook zit daar bijvoorbeeld bij in dat als jij je iPhone laat vallen je tegen een eigenrisico prijs (ik dacht €50,-) een nieuw toestel kunt krijgen. AppleCare is dus méér dan alleen de garantie.
Ja, zo heb ik dat dus niet ervaren. Theorie en praktijk blijkt nog wel een verschil te zijn. Al ken ik ook gevallen waarbij 't goed ging hoor. Maar ook nog een paar gevallen die net als bij mij negatief waren. Toch een vrij duur grapje is 't dan. Ik doe 't iig nooit meer.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

MaxxMark

Ik vind het wel raar (al trek ik je verhaal niet in twijfel hoor). Zeker omdat ze tegenwoordig bij AppleCare+ adverteren met "zelfs als je hem zelf sloopt krijg je een nieuwe" (uiteraard bij betaling van eigen risico, en maar 1x). Uiterarad hoor je ook het slechte nieuws vaker dan het goede nieuws (waarmee ik het ook niet goedpraat hè).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Xstream

#11
Citaat van: MaxxMark op augustus 27, 2014, 15:00:25
Ik vind het wel raar (al trek ik je verhaal niet in twijfel hoor). Zeker omdat ze tegenwoordig bij AppleCare+ adverteren met "zelfs als je hem zelf sloopt krijg je een nieuwe" (uiteraard bij betaling van eigen risico, en maar 1x). Uiterarad hoor je ook het slechte nieuws vaker dan het goede nieuws (waarmee ik het ook niet goedpraat hè).
Ja, kan zijn dat 't sowieso beter is geworden. Ik praat over zo'n 8 jaar geleden om en nabij.
Ik ken niemand meer die bereid is om AppleCare te kopen en allemaal omdat ze de reputatie inmiddels wel kennen van Apple. Of 't gewoon niet waard vinden. Ik vind 't allemaal maar raar zoals Apple het doet. Waarom niet gewoon goede support bieden, zoals die veel goedkopere aanbieders dat wel kunnen? Ze vragen er toch al flinke prijzen voor? Als ik een product bij de goedkoopste webwinkel wil retourneren of garantie wil gaat dat beter en makkelijker als wanneer ik weer 's een Apple store in loop met die pino's van een air van jewelste.

Als je dan met een kabeltje a 20!!! eu (wat gewoon voor 2 EU kan) terug kom met een breukje erin kun je ook weer opnieuw die 20 EU neerleggen. Ook dat is me al overkomen. Geven ze ook weer geen garantie op onder 't mom dat 't breukje er nog niet in zat en dus door mij komt.

Maar het is inderdaad alleen mijn ervaring. Wel vaak gebeurt en daar staan weinig goede ervaringen tegenover. Sommige collega's hebben dezelfde ervaring en ook een (groter) deel die nooit wat hebben of geen negatieve ervaringen hebben.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

dennism

Ik zie trouwens in die link nergens staan dat het eerste jaar van Apple onder de voorwaarden vallen van het Apple care programma (wat eigenlijk gewoon een verzekering is), ze noemen het zelf ook "beperkte garantie" in de geposte url. Misschien dat het eerste jaar alleen onder de Apple care valt als voor de andere jaren ook Apple care wordt afgesloten? 

HermanW.

wat is de meerwaarde om een Apple produkt in een Apple store te kopen in plaats van bij een ander. Kennelijk oen ze moeilijk over garantiegevallen in het tweede jaar. En goedkoper zijn ze ook niet.

MaxxMark

#14
@dennism: Excuus. Je hebt gelijk. Het heet tegenwoordig 'beperkte garantie'. Als je echter kijkt naar het verschil tussen applecare en de beperkte 1jarige garantie, dan zie je dat die qua hardware garantie gelijk is aan die van applecare.

Ik meen (not sure) dat het tegenwoordig (al staat dat hier niet) "AppleCare" en "AppleCare+" heet. Waarbij de eerste gewoon dat eerste jaar (ofwel beperkte garantie) is en de 2e de uitgebreide (3 jaars) garantie is.

Zie ook: http://store.apple.com/nl/product/APP_IPHONE_PLUS_AUTO-110480/applecare-voor-iphone

Een mooie passage hierin is trouwens:
CitaatZoals vastgelegd in het Nederlands Burgerlijk Wetboek staan de voordelen van AppleCare+ los van het recht van de consument op gratis reparatie of vervanging door de verkopende partij van goederen die, gelet op de aard van het product en de informatie die door de verkopende partij is verstrekt, niet de eigenschappen hebben die de koper redelijkerwijs kon verwachten conform de koopovereenkomst. Voor meer informatie klik je hier.

(waarbij "hier" linkt naar mijn voorgenoemde linkje)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

dennism

Citaat van: MaxxMark op augustus 28, 2014, 10:01:31
@dennism: Excuus. Je hebt gelijk. Het heet tegenwoordig 'beperkte garantie'. Als je echter kijkt naar het verschil tussen applecare en de beperkte 1jarige garantie, dan zie je dat die qua hardware garantie gelijk is aan die van applecare.

Ik meen (not sure) dat het tegenwoordig (al staat dat hier niet) "AppleCare" en "AppleCare+" heet. Waarbij de eerste gewoon dat eerste jaar (ofwel beperkte garantie) is en de 2e de uitgebreide (3 jaars) garantie is.

Zie ook: http://store.apple.com/nl/product/APP_IPHONE_PLUS_AUTO-110480/applecare-voor-iphone

Een mooie passage hierin is trouwens:
(waarbij "hier" linkt naar mijn voorgenoemde linkje)

Zo lijkt het inderdaad bijna wel, grootste verschil wat ik kan vinden is dat wanneer je zelf je telefoon sloopt je niet kan omwisselen tegen betaling van €69 bij de beperkte garantie, maar wel bij de Applecare+ producten.