Apple TV geeft vaak sdr weer als de content hdr is

Gestart door Jep, januari 14, 2024, 20:08:05

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jep

Voor het streamen van Netflix e.d. gebruikte ik de Chromecast 4k met Google TV en daarvoor de Chromecast Ultra 4k. Op zich prima apparaatjes, maar ik stoorde me enorm aan het feit dat het beeld vaak haperde. Om die reden heb ik een Apple TV (2022, 3rd gen, met ethernet) gekocht in de hoop dat die beter werkt. Mijn conclusie tot zover is dat het beeld prima vloeiend verloopt, zonder haperingen, maar met hdr-weergave gaat het niet altijd goed.

Ik ben de serie Reacher (S2) aan het volgen op Prime Video en het viel me op dat afleveringen 6 en 7 ineens in sdr (BT.709) werden weergegeven. De afleveringen daarvoor worden wel gewoon met hdr weergegeven. De chromecast geeft aflevering 6 en 7 wel gewoon met hdr weer.

Ik ben vervolgens verder gaan testen en het valt mij op dat het uitmaakt welke streamingdienst er wordt gebruikt:

Prime video: van de series en films die ik heb getest, wordt ongeveer de helft met sdr weergegeven door de ATV, terwijl de content hdr is. De CC geeft dan wel hdr weer. Als de ATV hdr weergeeft, dan zijn de MAX CLL / MAX FALL elke keer 4000 / 1000. Lijken mij niet de juiste waarden.

ATV+: de hdr-weergave gaat altijd goed. De MAX CLL / MAX FALL waarden lijken ook goed door te komen, identiek aan wat de CC weergeeft.

Netflix: 3 films getest: de ATV geeft alle keren wel hdr door, maar bij twee films werd alleen de MAX CLL waarde doorgegeven en die weken af van wat de CC registreerde. Bij één film werden helemaal geen MAX CLL / MAX FALL waarden doorgegeven. De CC deed het ook hier elke keer wel goed.

Als de ATV sdr BT.709 weergeeft, terwijl de content hdr is, dan ziet het beeld er op zich wel goed uit. Kleuren lijken goed en het beeld is niet te donker.

Zijn er andere ATV gebruikers bij wie dit ook fout gaat?
Is dit op te lossen door wellicht andere settings? Volgens mij staat mijn ATV goed ingesteld.
Wie kan mij helpen aan een oplossing?


JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

bmateijsen

Doe maar een factor reset en opnieuw instellen. Dat lost vaak alles op.

williams

Kijk ook is naar je HDMI kabel of dat niet een probleem is .
Als het erom hangt wat deze aankunt dan zou dit de ene keer wel en de andere keer niet kunnen werken .
En staat de Apple TV niet op 50 of 60HZ en zo ja zet deze dan op 23,976 .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Jep

Dank voor de adviezen! Ik ga ze allemaal proberen, a.s. weekend heb ik daar weer tijd voor.

  • Uit mijn hoofd: de ATV staat op 59,94fps, chroma subsampling 4:4:4.
  • Ik heb een 18Gbps kabel van RU Connected van 1,5m lang er tussen zitten. Kan het zijn dat dat de bottleneck is?
  • De ATV kan de HDMI verbinding testen en die is goed.
  • Ook vreemd dat streamen vanaf ATV+ wel zonder problemen verloopt?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Marco66

#4
Zorg dat beide opties bovenin op aan staan.
Zet de apple tv output op bijv 4k 4.2.0. of 4.2.2

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

reza

444 is helemaal niet nodig! En kan indd vervelend zijn voor je kabel.

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

vik

De correcte instellingen voor het basismenu van de ATV zijn als volgt:

4K SDR 50hz (Geen HDR)
Match dynamic range
Match frame rate

Deze instellingen moet je na elke software-update van de atv weer even controleren.

In principe zou 4:4:4 geen problemen moeten opleveren, vooral niet met een kabel van een meter.

Wat je wilt voorkomen, is dat de ATV SDR-content upscaled naar HDR, terwijl de content eigenlijk SDR is. Vandaar de instelling 4K SDR. Het menu ziet er dan misschien wat saai uit qua kleuren, maar dit is gewoon zoals het hoort.

Controleer ook even de video settings in je receiver of processor om te zien of er geen beeldbewerkingen actief zijn.

Ik heb verschillende klanten met een ATV en JVC en vrijwel nooit problemen ervaren.

Zorg er ook voor dat je in de JVC bij HDR processing frame by frame geselecteerd hebt een geen scene by scene.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

williams

Citaat.     444 is helemaal niet nodig! En kan indd vervelend zijn voor je kabel.

4.4.4. kost zeker meer bandbreedte van je HDMI kabel maar de chroma upscaling geeft duidelijk een beter beeld t.o.v. 4.2.0. Ik heb dit samen met Leo uitgebreid getest met 2 stuks Apple tv's (4K) zodat we 1 op 1 konden schakelen.
Op moment dat de Apple TV omschakeld naar HDR dan gaat de chroma terug naar 4.2.0.


JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

Citaat.        Uit mijn hoofd: de ATV staat op 59,94fps, chroma subsampling 4:4:4.
Ik heb een 18Gbps kabel van RU Connected van 1,5m lang er tussen zitten. Kan het zijn dat dat de bottleneck is?
De ATV kan de HDMI verbinding testen en die is goed.
Ook vreemd dat streamen vanaf ATV+ wel zonder problemen verloopt?


Zo te lezen denk ik dat je framerate te hoog staat en deze zou ik als eerste terug zetten naar 23,976 .Maar dit zou in principe geen probleem moeten zijn als je Vic zijn settings aan zou houden .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

jef-w

Zoals Vic de instellingen aangeeft, staan ze bij mij ook. Wordt ook veel aangeraden in de vele YT reviews.

"4K SDR 50hz (Geen HDR)
Match dynamic range
Match frame rate"

Chroma 4.4.4 zo prima moeten kunnen. Deze staat bij mij ook hierop icm een RU-hdmi kabel. Dit geeft geen enkel probleem.

Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC / Micro Seiki DQX-500/ Apple TV 4K / Zappiti SE 4K HDR / PS5 
Speakers: M&K 950(L/C/R), M&K S150T(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

Jep

Citaat van: jef-w op januari 15, 2024, 11:31:30Zoals Vic de instellingen aangeeft, staan ze bij mij ook. Wordt ook veel aangeraden in de vele YT reviews.

Inderdaad veel adviezen op YT gevolgd en zo staat die ook bij mij ingesteld. Ook de setting voor sdr-weergave om geforceerde hdr-weergave bij sdr content te voorkomen.

Dank voor alle reacties en adviezen! Van het weekend ga ik ermee aan de slag. Wordt vervolgd...
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

denoontje

Ook hier ru kabel met apple tv.
Hier geen issues

pameijer

Ook op advies van internet en mijn eigen ervaring: ik zet de ATV gewoon op Dolby Vision en Match Dynamic Range staat uit. Hiermee zet de ATV alles om naar LLDV en dat ziet er met zowel SDR als HDR als DV-content echt schitterend en echt uit. Ik deed het in eerste instantie omdat ik de DV-hack op mijn projector gebruik met een HDFury maar op mijn OLED is het ook gewoon het mooiste. Proberen kan geen kwaad, maar bij mij wordt door de ATV geen SDR meer uitgestuurd! 
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

buckler

Het schilt gewoon wat er nog na de ATV zit... is dat gewoon een projector zoals de JVC bv dan instellen zoals Viktor dat zegt maar met een HD Fury is het al anders en zoals in mijn geval een Envy ook.
MadVR geeft dit ook aan op hun site hoe in te stellen maar ik heb er ook een op een contact over gehad met Mathias.
Voor de nieuwsgierigen, met de Envy ook zowel Dynamic Range als Match Frame Rate op aan zetten.
Dan is de aanbeveling als je vaker HDR dan SDR metriaal kijkt om hem gewoon op HDR te zetten ivm met switch tijd in de Envy.
Ik heb hem dus op 4K HDR , 23,976hz , 4:2:0 , Dynamic Range en Match Frame Rate op ON.
Kijk je met de Envy vrijwel altijd SDR matriaal dan alles hetzelfde als hierboven alleen op 4K SDR , 23.976 zetten. Let op niet op 24,00hz.
Dan werkt ,nogmaals met een Envy ertussen, alles perfect en altijd perfect. Dus is de film dan SDR rec706 dan pakt hij dat ook gelijk en geeft gewoon correct SDR rec706 weer... is het film signaal 50,00hz dan pakt hij dat ook gelijk en geeft 50.00hz weer... is het 24,00hz HDR dan pakt hij dat ook direct etc etc
Dus ik kan wel begrijpen dat het bij sommige systemen iets anders ingesteld moet worden.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

vik

Waarom zou je überhaupt de ATV laten processen van SDR naar HDR?

Dit is namelijk niet het sterkste punt van de ATV. De kleine rakker heeft het al zwaar genoeg en we hebben zelf al de nodige beeldfouten ontdekt. De kwaliteit wordt er niet beter op. Vervolgens heb je wéér een extra processing in de Envy.

Keep the chain as short as possible is my advice  8)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

williams

Citaat.     Waarom zou je überhaupt de ATV laten processen van SDR naar HDR?

Dit is namelijk niet het sterkste punt van de ATV. De kleine rakker heeft het al zwaar genoeg en we hebben zelf al de nodige beeldfouten ontdekt. De kwaliteit wordt er niet beter op. Vervolgens heb je wéér een extra processing in de Envy.

Keep the chain as short as possible is my advice  8)


Hoi Vic zoals ik het hierboven leest dan laat Buckler nog steeds de tonemapping door de Envy doen en is de insteek van bovenstaande verhaal alleen om de HDMI handshake zo efficiënt te laten lopen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

buckler

JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

vik

Dat stukje begrijp ik, maar het feit blijft dat de ATV op de 4K HDR setting standaaard een conversie doet van SDR naar HDR, dus het stukje vóór de Envy. Maar goed, het is slechts een advies, en een fijn werkende keten is ook wat waard. 8)   

"Zoveel mensen, zoveel wensen, leven en laten leven"  :)
Citaat van: williams op januari 15, 2024, 18:49:01Hoi Vic zoals ik het hierboven leest dan laat Buckler nog steeds de tonemapping door de Envy doen en is de insteek van bovenstaande verhaal alleen om de HDMI handshake zo efficiënt te laten lopen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

williams

#18
Citaat.     Ik heb hem dus op 4K HDR , 23,976hz , 4:2:0 , Dynamic Range en Match Frame Rate op ON.


Denk dat je hier overheen gelezen hebt 😊 De Apple TV laat hij gewoon omschakelen zonder conversie alleen het menu is in HDR en ik denk dat hij hier de voorkeur aangeeft omdat hij de meeste content in HDR  kijkt .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

buckler

JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Jep

Even een update:

Eerst een reset gedaan naar fabrieksinstellingen en vervolgens de setup doorgelopen en alle apps weer geïnstalleerd. Verder alle settings nagelopen en volgens de adviezen ingesteld: 4k 50Hz SDR, dynamisch bereik en beeldsnelheid passend aan.

Het probleem blijft bestaan. Sterker: een aflevering van Reacher die de vorige keer wel hdr gaf, wordt nu ook in sdr weergegeven. Streamen van ATV+ gaat wel netjes met hdr en Netflix is zoals eerder beschreven een vreemd geval. Geeft wel hdr, maar de MAX CLL / MAX FALL waarden worden niet of incompleet weergegeven.

Ik heb nog met de settings gespeeld door b.v. ook 4k 23,976Hz te testen en ik heb zowel 4:2:0 als 4:4:4 geprobeerd. Het probleem blijft bestaan. 24Hz vind ik overigens geen fijne instelling omdat de bewegingen van de ATV interface dan heel schokkerig zijn.

De RUC kabel heb ik ook vervangen door een goedkope, maar (zoals de fabrikant beweert...) een gecertificeerde 48Gbps kabel. Geen verbetering. Ik snap er niets van.

Wat me wel verbaast is dat streamen van ATV+ wel goed gaat met hdr-weergave, dus ik zou zeggen dat de ATV juist is ingesteld. Waarom geven sommige series (en dus nu ook andere series, die eerst wel goed gingen) op Prime Video dan wel problemen? Kan het zijn dat het signaal of de informatie in de video streams, dat aangeeft of de content sdr of hdr is, net iets anders wordt uitgestuurd door Prime Video dan hoe ATV+ het doet en dat de ATV daar niet goed mee overweg kan? Maar dan zouden meer ATV gebruikers dit probleem herkennen zou je denken.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

williams

Vreemd en vervelend verhaal zo voor je .
Het is zeker op afstand moeilijk te zien waar het mis gaat en dit kunt op diversen plaatsen zitten .

Ik weet even je set up niet maar het zou ook zomaar nog de HDMI kabel tussen bv je receiver en je tv of beamer kunnen zijn .
Stel dat het er net omhangt wat de kabel aankunt dan gaat HDR de ene keer .
wel goed en de andere keer niet .De Apple TV doet ieder keer dan ook weer een HDMI handshake
Je zou om te testen de Apple TV misschien is rechtstreeks aan je weergeven  kunnen hangen om te kijken wat het doet .

Wat misschien ook nog is nuttig is om naar te kijken is je Utp kabel en doe is een speedtest  op je Apple TV ( hier is een app voor ) .
Moet wel zeggen dat HDR niet veel meer bandbreedte gebruik dan SDR en minder snelheid resulteert meer in compressie kwa beeld maar je moet ergens gaan zoeken .




JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Jep

Hi Williams,

Zojuist de ATV direct op de projector aangesloten, maar helaas geen verbetering. Leek me ook sterk dat dat verbetering zou geven aangezien originele 4k UHD BD's ook gewoon goed gaan en dan is de datastroom waarschijnlijk veel hoger. Toch voor de zekerheid getest om e.e.a. te kunnen uitsluiten.

De internetsnelheid heb ik getest met Speedtest. Ik krijg ruim de door Ziggo beloofde snelheid van mijn 500/50Mbps abonnement binnen op de ATV.

Mijn setup is ATV --> Pioneer SC-LX901 --> JVC N7. Ik heb in de receiver nog naar instellingen gezocht, die mogelijk verschil zouden kunnen maken, maar dat lijkt allemaal goed te staan. Het zal denk ik toch in de ATV moeten zitten, want de Chromecast doet het wel goed.

Ik kan even niets verzinnen wat ik nog zou kunnen testen...
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

buckler

Je weet zeker dat Dynamic Range en Match Frame Rate aan staan?

Je receiver is pass through? Kan hij HDR doorgeven? Hdmi 2.0?
Zal wel denk ik.

En je HDMI kabels zijn ook goed? Ook 2.0/2.1?
Al moet een goede high Speed 1.3 het ook gewoon doen hoor maar 99 van de 100 keer ligt het wel aan de HDMI kabel. Kunnen best krengen zijn
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

williams

Hoi Jep begrijp ik ook uit je verhaal dat je alleen problemen hebt met Amazon Prime en niet met Netflix ?
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.