Bas' Bios - voorzetje

Gestart door Bas Akkerman, januari 23, 2012, 14:37:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chansig

Afstand schelp oor is 1 cm... :D

Ik heb iemand anders even gevraagd om zijn mening. Pest is dat mijn snappertje aangaande dit verhaal niet zo goed werkt. Hij heeft in ieder geval aan dat het zelfs voordelen kan hebben om een kleine kamer te hebben. Dus geen wet van meden en perzen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kjelt

Citaat van: chansig op januari 27, 2017, 12:38:44
Hij heeft in ieder geval aan dat het zelfs voordelen kan hebben om een kleine kamer te hebben.
Zeker! Scheelt in de huur en in de tijd om te stofzuigen  :thumbs-up:

eddy135

Citaat van: Kjelt op januari 27, 2017, 12:41:03
Zeker! Scheelt in de huur en in de tijd om te stofzuigen  :thumbs-up:
Terugvinden van spullen gaat ook beter! :tounge2:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Raphie

Citaat van: eddy135 op januari 27, 2017, 12:36:04
Uitgaande van een schelp van 10 cm; alles onder de 3Kz is niet hoorbaar!  :D
hoofdtelefoon werkt volgens een liquid eardrum push pull, zeg maar semi vacuum, totaal ander principe.
JBL PRX Power!

Kjelt

Of zoals deze meneer het verwoord
Citaat
The article referring to bass in a room has very little application to bass with headphones.  In room, far field bass response is dependent on "room modes", or "standing waves" that exist with wave lengths at multiples of one or more of the room dimensions. The idea is that these long bass waves are reflected by the room's walls, ceiling and floor, and the resulting waves "stand" with amplitude peaks in one place and nulls in another for every frequency related in size to room dimensions. 

But with headphones, relative to the wavelengths of bass frequencies, the "room" is so tiny it's non-existent, even with full size sealed headphones, because the chamber is insignificant relative to base wave lengths. Headphones, and in particular IEMS, operate by producing changes in pressure at the ear, in very "near field", similar to a piston in a cylinder.  You get just the initial pressure wave, and there's really nothing out far enough to create a mode, or standing wave. 

chansig

Citaat van: Raphie op januari 27, 2017, 12:43:56
hoofdtelefoon werkt volgens een liquid eardrum push pull, zeg maar semi vacuum, totaal ander principe.

En dan verandert het principe van verhouding afstand en frequentie ook ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

Citaat van: chansig op januari 27, 2017, 12:51:37
En dan verandert het principe van verhouding afstand en frequentie ook ?

Gr. Hans
yep, is dan resonantie gedreven, net als de electrische tandenborstel in je mond, of sensoren achterop je schedel (kan je ook mee horen)
JBL PRX Power!

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

JBL PRX Power!

Bas Akkerman

Wel interessante materie om zo te lezen.

Citaat van: Kjelt op januari 27, 2017, 12:41:03
Zeker! Scheelt in de huur en in de tijd om te stofzuigen  :thumbs-up:
Citaat van: eddy135 op januari 27, 2017, 12:42:51
Terugvinden van spullen gaat ook beter! :tounge2:
Jullie zijn duidelijk niet in mijn ruimte geweest... :clapping: :-X :clapping:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kjelt

Citaat van: chansig op januari 27, 2017, 13:20:07
Dus bovenstaande metingen zijn resonanties die een microfoon meet ?
Gewoon druk volgens mij net als bij normale speakers alleen de ruimte die je moet "opvullen" is minuscuul vergeleken bij een gewone kamer. Daarnaast is de ruimte afgesloten dus verlies je geen druk. Dat is ook de reden dat je bij gewone speakers grote woofers moet gebruiken daar is behoorlijk wat verlies, misschien dat die kennis van je dat bedoelde met dat een kleine kamer ook voordelen heeft.

Bas Akkerman

Voor de goede orde, de deur staat wel voor een gedeelte open. Het is dus niet een geheel afgesloten ruimte.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Raphie

Citaat van: Bas Akkerman op januari 27, 2017, 16:45:24
Voor de goede orde, de deur staat wel voor een gedeelte open. Het is dus niet een geheel afgesloten ruimte.
één deur naar een gang maakt het meestal alleen maar erger Bas :D

je moet je afvragen wát je wilt? ongegeneerd beuken met LFE in films? of enigsinds realistische STRAKKE laagweergave
in het eerste geval vooral subs neerzetten, "kijk schat, de kopjes trillen" in het 2e gewoon een goede monitor die tot 40hz gaat, daar wordt het laag in die ruimte zo veel STRAKKER door.
Maar goed, dat kunnen de heren van BB&G je ook prima laten horen.
JBL PRX Power!

chansig

#588
Het is belangrijk om geluid niet als een transversale te golf zien, maar als een longitudinale golf. Op dat moment wordt het al makkelijker te begrijpen.

Een transversale golf is bijvoorbeeld zoals een touw dat aan een uiteinde vastgebonden is en dat je met de hand in trilling brengt. Het touw wijkt dan naar de zijkant uit. Daarbij kan de golflengte op een gegeven moment niet meer groter worden aangezien deze beperkt wordt door de lengte van het touw (en het feit dat één uiteinde niet kan bewegen).

Geluidsgolven (longitudinale golven) gedragen zich anders: die bestaan uit deeltjes (in dit geval luchtmoleculen) die heen en weer bewegen (trillen) en zodoende weer naastgelegen deeltjes in trilling brengen. Er is dus geen grote ruimte nodig om ervoor te zorgen dat dit mogelijk is; als er in een ruimte genoeg plek is voor een molecuul om heen en weer te bewegen is er genoeg ruimte om geluidsgolven voort te planten. Aan de hand van dat criterium is een tamelijk groot deel van de Nederlandse huiskamers geschikt om laagfrequente geluiden hoorbaar in af te spelen.


Dit kwam ik op een ander forum nog tegen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

Het punt is gecontroleerd hoorbaar, zoals ik hier boven al had uitgelegd.

Citaat van: chansig op januari 27, 2017, 17:23:49
Het is belangrijk om geluid niet als een transversale te golf zien, maar als een longitudinale golf. Op dat moment wordt het al makkelijker te begrijpen.

Een transversale golf is bijvoorbeeld zoals een touw dat aan een uiteinde vastgebonden is en dat je met de hand in trilling brengt. Het touw wijkt dan naar de zijkant uit. Daarbij kan de golflengte op een gegeven moment niet meer groter worden aangezien deze beperkt wordt door de lengte van het touw (en het feit dat één uiteinde niet kan bewegen).

Geluidsgolven (longitudinale golven) gedragen zich anders: die bestaan uit deeltjes (in dit geval luchtmoleculen) die heen en weer bewegen (trillen) en zodoende weer naastgelegen deeltjes in trilling brengen. Er is dus geen grote ruimte nodig om ervoor te zorgen dat dit mogelijk is; als er in een ruimte genoeg plek is voor een molecuul om heen en weer te bewegen is er genoeg ruimte om geluidsgolven voort te planten. Aan de hand van dat criterium is een tamelijk groot deel van de Nederlandse huiskamers geschikt om laagfrequente geluiden hoorbaar in af te spelen.


Dit kwam ik op een ander forum nog tegen.

Gr. Hans
JBL PRX Power!

chansig

#590
Welk punt ?

Maar goed...eigenlijk moet ik hierover niet gaan meepraten. Te weinig idee wat ik lees en vervolgens post. Wel kom ik bij googelen erg veel tegen dat een lage frequentie prima te horen is in een kleine kamer en de grote van de kamer er niet toe doet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

Citaat van: chansig op januari 27, 2017, 17:35:35
Welk punt ?

Maar goed...eigenlijk moet ik hierover niet gaan meepraten. Te weinig idee wat ik lees en vervolgens post. Wel kom ik bij googelen erg veel tegen dat een lage frequentie prima te horen is in een kleine kamer.

Gr. Hans
beter lezen Hans....
JBL PRX Power!

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Citaat van: Raphie op januari 27, 2017, 16:50:59
één deur naar een gang maakt het meestal alleen maar erger Bas :D

je moet je afvragen wát je wilt? ongegeneerd beuken met LFE in films? of enigsinds realistische STRAKKE laagweergave
in het eerste geval vooral subs neerzetten, "kijk schat, de kopjes trillen" in het 2e gewoon een goede monitor die tot 40hz gaat, daar wordt het laag in die ruimte zo veel STRAKKER door.
Maar goed, dat kunnen de heren van BB&G je ook prima laten horen.
Ik heb ook niet gezegd dat het daardoor beter klinkt, maar dat kunnen jullie mooi meenemen in de discussie. ;)

Een strakke weergave is absoluut wat ik wil. De huidige luidsprekers gaan volgens mij nog wel iets lager dan 80hz, dat moet ik even opzoeken. Voor nu vind ik het wel even goed. Het meer ruimtelijke, volwassen en merkbare laag zonder opdringerig aan te voelen, bevalt me wel. Het geluidsbeeld is gewoon wat completer.

Voor nu ligt de prioriteit bij het verder opruimen en fatsoeneren van de ruimte, schilderen en daarna de beste positie bepalen voor de luidsprekers. Het staat nu niet slecht, maar er kan nog wel wat verbeterd worden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

He Bas, beetje laat maar alsnog gefeliciteerd met je mooie sub. Geniet van je verbeterde filmervaring :popcorn:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bas Akkerman

Dank je, dat gaat zeker lukken!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Tja, dan ga je naar een beurs en word je toch weer aangestoken. Volgend jaar word ik 40 en ga ik een feestje geven, mooi tijd dus om mijzelf te verwennen met een upgrade. Omdat de woonkamer opnieuw gerestyled wordt, daarmee de opstelling en akoestiek meegepakt worden en dat pas in de lente van volgend jaar zal starten, richt ik me voor nu eerst op de HT-ruimte.
Daar moet echt eerst opgeruimd worden en de boel geverfd worden, net als dat er verduisterende gordijnen moeten komen. Maar met een beetje hulp moet dat vrij vlot gaan. Op luidsprekerbekabeling na ben ik prima tevreden over mijn setup en de bekabeling is wat dat betreft echt een puntje op de i. Eenmaal opgeruimd zou ik nog eens willen laten kijken naar de huidige luidsprekerplaatsing, daar valt naar mijn idee nog wel wat mee te winnen. Akoestisch kan het ook beter, maar het volle hok met kleding en kasten zorgt eigenlijk wel voor (bijna) voldoende demping.

Logischerwijs kijk ik dan al stiekem een beetje vooruit en ben ik me aan het oriënteren op projectoren in de prijsklasse tot pakweg €5000. Daarbij heb ik nog geen scherm ingecalculeerd, dat niet akoestisch transparant moet zijn, maar wel een match met de projector. Het een en ander zal ook afhangen van de prijs die ik nog kan krijgen voor mijn huidige projector (Epson 8500UB (de Amerikaanse variant van de TW5500) en het Stewart Greyhawk scherm.

Een volgende stap zou een 4K-projector kunnen zijn, maar tegelijkertijd heb ik nog geen enkele 4K-blu ray en is het merendeel van mijn collectie nog "gewoon" blu ray. HDR vond ik op vergelijkbare schermafmetingen nog geen succes, dus dat zou geen prioriteit hebben.
De Sony VW260-ES zou op dit moment aan de bovenkant van mijn budgetlijstje staan, maar bijvoorbeeld de Epson 9300 en de Sony HW65ES horen daar zeker ook op. Op zich ben ik niet zo'n JVC-fan, de JVC die bij Jan speelde vond ik echter erg mooi gecalibreerd en stoorde ik me veel minder aan de wat hardere look. En ook een demo-model is wat mij betreft prima.
Ik ben eigenlijk nog best tevreden met de huidige projector, dus die zou ik ook zeker meenemen als ik eenmaal projectoren ga vergelijken om te zien wat de huidige stand van zaken is.

Welke ideeën en tips hebben jullie nog?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kjelt

Ik herken je afwegingen, die heb ik ook.
Momenteel zit ik dus op Dolby Atmos full HD en om de stap naar 4k te maken gaat het me 10k kosten  :(  Dat vind ik echt teveel ook omdat ik in een onzekere situatie zit op dit moment.
Daarnaast heeft geen vd projectoren momenteel Dolby Vision support, dat vind ik eigenlijk ook wel belangrijk. Wat ik ook belangrijk vind is dat als je echt van 4k wilt profiteren je een groter scherm nodig hebt en/of dichterbij gaat zitten.
Ik zit al maximaal dichtbij momenteel (2m50 ongeveer) dus wil dan naar een groter scherm en dan zou de projector ook weer meer Lumens dienen te hebben. Echter de 4k projectoren op de toppers >10k na hebben juist minder Lumens dan mijn huidige projector.
Dus voor mij wordt het denk ik nog weer een jaar doorsparen voor ik ga upgraden.
Ik weet niet hoe het beeld bij jou is maar het is nog steeds geen straf om film te kijken, als ik me ga storen of ergens echt aan zou irriteren dan zou het een ander verhaal zijn.

Even kort mijn wishlist:
- Sony 260  (5000)
- 120" WS Palluto scherm met masking (3000)
- HDMI optische kabel (250)
- Marantz 7704 (1800?)
- UHD speler  (300-900)

Bas Akkerman

#598
Mmm, ik zit ook 2,5 meter weg van een 2 meter (diagonaal) scherm. Maar scherpte vind ik maar voor een gedeelte belangrijk. Het voordeel van 4K zit mij vooral in het kleurenbereik. Naast resolutie en contrast is scherpte denk ik ook echt afhankelijk van de kwaliteit van de lens.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kjelt

Jij gamet toch ook ? Ook op de projector? Volg dan zeker de discussie of je 4k/50Hz/60Hz wel 10 bit met de 260 kunt aansturen, voorlopig lijkt de conclusie dat alleen 8 bit wordt weergegeven wat resulteert in banding.
Als je op een andere resolutie gamet is er geen probleem, aantal gamers op avs zijn teleurgesteld.