Robbert's huisje

Gestart door Robbert54, januari 25, 2008, 01:32:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

denoontje

ik draai op een 3808a 4 keer een 604s1 en een lcr 600s3 van B&W.

Ik heb ooit mijn primare stereo eraan gehad en dit gaf wel een heel ander beeld, maar ja dat is ook een stereoversterker...
Ik ben echter nu tevreden met wat de 3808 doet.



604:
3 way vented-box system
1 x 25mm metal dome - high fre q u e n c y
1 x 180mm Kevlar® - midrange
2 x 180mm Cobex® - bass
44Hz – 20kHz ± 3dB on re f e rence axis
90dB spl(2.83V 1m)
8 ohms (minimum 3.3 ohms)
Power handling
25W – 200W into 8 ohms on unclipped pro g r a m m e

600
Description 2.5-way vented-box system with magnetic shielding 
Dimensions Height: 204mm (8in)
Width: 545mm (21.8in)
Depth: 311mm (12.2in)
Net Weight 12.5kg / 27.5lb 
Freq. Response 60Hz - 22kHz ± 3dB on reference axis 
Freq. Range -6dB at 48Hz and 42kHz 
Sensitivity 89dB spl (2.83V, 1m) 
Normal Impedance 8 ohms (minimum 3.0 ohms) 
Power Handling 25W - 150W into 8 ohms on unclipped programme 
Drive Units Unit 1: 1x 25mm (1in) metal dome high-frequency
Unit 2: 1x 165mm (6.5in) woven Kevlar® cone bass/midrange
Unit 3: 1x 165mm (6.5in) woven Kevlar® cone bass
Finish Cabinet: Black Ash or Sorrento (light oak) vinyl
Harmonic Distortion 2nd & 3rd harmonics<1% 70Hz - 20kHz (90dB spl, 1m) 
Crossover Frequency 300Hz, 4kHz 

tiptop

Zoals je kan zien hebben jou speakers al een veel hogere gevoeligheid van resp. 89 en 90 dB/w/m.

Dat is even wat anders dan 84 dB! Dat is 4 keer zo zacht. maw hij moet 4 x zoveel vermogen uitsturen om hetzelfde volume op 1 meter afstand te creëren.

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Robbert54

oke dit gaat mijn petje even te boven. hoezo moet hij 4x zoveel vermogen uitsturen? wat houd dit dan in? en wat houd dit qua kwaliteit vd speaker?
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

tiptop

#703
Met kwaliteit heeft het niks te maken.

Het verschil met 90dB en 84dB is 6dB. Elke 3 dB luider op dezelfde afstand (in dit geval 1 meter) vraagt 2 x zoveel vermogen om die luidheid te halen.

Een verschil van 6dB is dus 2 x 3dB is dus 4 x zoveel vermogen om die luidheid te halen. bij 9dB verschil zelfs 9 8 (23) x enz...
Een luidspreker met een hoger rendement kan dus af met een versterker met minder vermogen. (niet helemaal waar, omdat er ook impedantiedippen kunnen zijn in speakers waardoor dit verhaal anders kan uitpakken). Maar om af te gaan op de gegevens die je hebt is het een goede leidraad.

84 dB is aardig laag voor een tegenwoordige speaker. Meestal zitten ze rond de 89dB. En steeds meer nog wat hoger. Ideaal voor buizenversterkers.

Jouw luidsprekers vragen dus meer van een versterker dan de meeste huidige luidsprekers. Matchen en luisteren is dus nog belangrijker geworden.
Vooral als je op hogere volumes luistert wordt het belangrijk.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Robbert54

Citaat van: tiptop op oktober 14, 2009, 20:43:46
Met kwaliteit heeft het niks te maken.

Het verschil met 90dB en 84dB is 6dB. Elke 3 dB luider op dezelfde afstand (in dit geval 1 meter) vraagt 2 x zoveel vermogen om die luidheid te halen.

Een verschil van 6dB is dus 2 x 3dB is dus 4 x zoveel vermogen om die luidheid te halen. bij 9dB verschil zelfs 9 x enz...
Een luidspreker met een hoger rendement kan dus af met een versterker met minder vermogen. (niet helemaal waar, omdat er ook impedantiedippen kunnen zijn in speakers waardoor dit verhaal anders kan uitpakken). Maar om af te gaan op de gegevens die je hebt is het een goede leidraad.

84 dB is aardig laag voor een tegenwoordige speaker. Meestal zitten ze rond de 89dB. En steeds meer nog wat hoger. Ideaal voor buizenversterkers.

Jouw luidsprekers vragen dus meer van een versterker dan de meeste huidige luidsprekers. Matchen en luisteren is dus nog belangrijker geworden.
Vooral als je op hogere volumes luistert wordt het belangrijk.
ah oke, nou snap ik het weer. bedankt voor de uitleg! ga het zeker onthouden!
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Robbert54

staat ook nog wel een mooie arcam in de marktsectie :wub: denk alleen niet dat ie sterk genoeg is..
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Ghosty J

Citaat van: The Vampire op oktober 14, 2009, 21:13:32
staat ook nog wel een mooie arcam in de marktsectie :wub: denk alleen niet dat ie sterk genoeg is..
Met die arcam kan je zelfs biwiren, je hebt het neem ik aan over de arcam van Edwin?
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Robbert54

#707
Citaat van: Ghosty J op oktober 14, 2009, 23:49:22
Met die arcam kan je zelfs biwiren, je hebt het neem ik aan over de arcam van Edwin?

ja die bedoel ik ja. Alleen kan ik er nu geen informatie over opzoeken want mijn internet doet het niet! (zit nu op mijn telefoon) is het een normale prijs wat hij vraagt?

en hij staat in Zwolle..
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

erik s.

Citaat van: Ghosty J op oktober 14, 2009, 23:49:22
Met die arcam kan je zelfs biwiren, je hebt het neem ik aan over de arcam van Edwin?

hmm, bi-wire kan met elke versterker...
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

WickedGame


 
Technical Features Free-mounted aluminium dome tweeter
Kevlar® brand fibre cone bass / midrange
Matrix™ cabinet
Flowport™
Description 2-way vented-box system
Drive units 1x ø25mm (1 in) aluminium dome high-frequency
1x ø165mm (6.5 in) woven Kevlar® cone bass / midrange
Frequency range -6dB at 42Hz and 50kHz
Frequency response 49Hz - 22kHz ±3dB on reference axis
Dispersion Within 2dB of reference response
Horizontal: over 60º arc
Vertical: over 10º arc
Sensitivity 88dB spl (2.83V, 1m)
Harmonic Distortion 2nd and 3rd harmonics (90dB, 1m)
<1% 100Hz - 22kHz
<0.5% 150Hz - 20kHz
Nominal Impedance 8Ω (minimum 3.7Ω)
Crossover frequencies 4kHz
Recommended Amplifier Power 50W - 120W into 8Ω on unclipped programme
Max. Recommended Cable Impedance 0.1Ω
Dimensions 
Height: 418mm (16.5 in)
Width: 238mm (9.4 in)
Depth: 351mm (13.8 in)
Net weight 11.5kg (26 lb)
 
Finishes 
Cabinet- Real Wood Veneers Cherrywood
Rosenut
Black Ash
Grille Black cloth


De specs van mijn 805S die dus op een SR7500 staan. Toch valt het mij ook op dat die CM-1 wel een erg lage DB waarde kent. Dus een beetje power is niet verkeerd, want zelfs een 805S is dan nog makkelijker aan te sturen. Ik vraag me af waardoor dit veroorzaakt word.


ivo1986

Citaat van: tiptop op oktober 14, 2009, 20:29:41
Zoals je kan zien hebben jou speakers al een veel hogere gevoeligheid van resp. 89 en 90 dB/w/m.

Dat is even wat anders dan 84 dB! Dat is 4 keer zo zacht. maw hij moet 4 x zoveel vermogen uitsturen om hetzelfde volume op 1 meter afstand te creëren.



Ik wil er nog aan toevoegen dat het impedantie verloop ook heel belangrijk is.
En het impedantieverloop is bij de luidspreker van Vampire een stuk prettiger voor een versterker dan de 600 serie.
Kijk dus niet alleen naar het rendement.

http://www.hifi.nl/tip.php?id=156

MLCinema

Heb die Arcam ook wel hoog zitten. Lijkt mij met je speakers ook een hele mooie combinatie. Enige gemis wat je dan hebt zijn de formaten. Echter denk ik dat deze het qua klank en dergelijke beter zal doen dan een bijvoorbeeld een onkyo met alle toeters en bellen van nieuw pak em beet 800-1000 euro.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

S@m

Citaat van: ivo1986 op oktober 15, 2009, 10:29:29
Ik wil er nog aan toevoegen dat het impedantie verloop ook heel belangrijk is.En het impedantieverloop is bij de luidspreker van Vampire een stuk prettiger voor een versterker dan de 600 serie.
Kijk dus niet alleen naar het rendement.

http://www.hifi.nl/tip.php?id=156



Naar mijn ervaring zelfs belangrijker dan het rendement....

Robbert54

met de arcam kan ik analoog wel de nieuwe formaten uitsturen toch?
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Robbert54

Citaat van: WickedGame op oktober 15, 2009, 09:02:29
De specs van mijn 805S die dus op een SR7500 staan. Toch valt het mij ook op dat die CM-1 wel een erg lage DB waarde kent. Dus een beetje power is niet verkeerd, want zelfs een 805S is dan nog makkelijker aan te sturen. Ik vraag me af waardoor dit veroorzaakt word.
daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. iemand? ;D
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

tiptop

Citaat van: ivo1986 op oktober 15, 2009, 10:29:29
Ik wil er nog aan toevoegen dat het impedantie verloop ook heel belangrijk is.
En het impedantieverloop is bij de luidspreker van Vampire een stuk prettiger voor een versterker dan de 600 serie.
Kijk dus niet alleen naar het rendement.

http://www.hifi.nl/tip.php?id=156

Dat heb ik ook genoemd Ivo. ;) Maar omdat die gegevens niet direct voorhanden zijn, kan je daar ook niet mee werken. Het enige dat je dan kan doen is luisteren en je conclusies trekken. Of het moet toevallig ergens in bijv. een test genoemd worden in een grafiek oid.

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

ivo1986

Citaat van: S@m op oktober 15, 2009, 12:56:20


Naar mijn ervaring zelfs belangrijker dan het rendement....

Inderdaad ook mijn ervaring.

ivo1986

Citaat van: tiptop op oktober 15, 2009, 16:11:00
Dat heb ik ook genoemd Ivo. ;) Maar omdat die gegevens niet direct voorhanden zijn, kan je daar ook niet mee werken. Het enige dat je dan kan doen is luisteren en je conclusies trekken. Of het moet toevallig ergens in bijv. een test genoemd worden in een grafiek oid.



Ja nu ik het teruglees zie ik dat je het ergens noemt. Had ik niet gezien.
En zelf kijk ik ook altijd naar het rendement.
Maar luisteren blijft inderdaad het beste.

Robbert54

kan iemand mij even uitleggen wat het rendement precies inhoudt? snap er nog niet zoveel van :withstupid:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Robbert54

de Arcam AVR350 is ook wel een mooi dingetje..
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Koen K

Citaat van: The Vampire op oktober 16, 2009, 00:48:51
kan iemand mij even uitleggen wat het rendement precies inhoudt? snap er nog niet zoveel van :withstupid:

Dat kan ;)

Het rendement is het aantal decibels dat de speaker produceert bij een bepaalde spanning. Vaak wordt dit aangegeven voor één speaker, op een afstand van 1 meter en bij een spanning van 2.83 V, omdat dit bij de veel voorkomende nominale impedantie van 8 Ω gelijk is aan 1 W vermogensopname. Dat komt doordat P = U2/R (vermogen = spanning in het kwadraat gedeeld door impedantie c.q. weerstand).

Speakers met een hoog rendement zijn in principe met minder vermogen aan te sturen. Immers, er is minder spanning nodig om een flinke geluidsdruk te krijgen. Maar let op, want het impedantieverloop kan nog roet in het eten gooien!

Als een versterker bijvoorbeeld 10 V afgeeft, krijg je bij een impedantie van 8 Ω een stroom van 1.25 A omdat U = I*R (spanning = stroom maal impedantie). Maar als de impedantie ergens flink dipt, zeg naar 2 Ω (wat zeker geen vreemde waarde is), moet de versterker daar al 5 A laten stromen. Dat kost vermogen, want P = U*I (vermogen = spanning maal stroom). De geluidsdruk die bij een impedantie van 8 Ω maar 10*1.25 = 12.5 W kost, kost bij een impedantie van 2 Ω al 10*5 = 50 W. (Dit is overigens ook de reden dat stabiele versterkers hun vermogen verdubbelen voor elke halvering van de impedantie, maar dat terzijde). Je ziet dat het zo aardig kan oplopen, vooral als de spanning omhoog gaat. Dat gaat namelijk logaritmisch: de extra spanning die nodig is om 3 dB harder te spelen wordt steeds dubbel zo groot, en daarmee schiet ook de vereiste stroom (en dus de vermogensopname) erg hard omhoog.

Conclusie: een hoger rendement, gepaard aan een gunstig impedantieverloop, maakt een speaker gemakkelijker aanstuurbaar en dus minder kritisch qua versterking. Verschillen tussen versterkers zijn immers veruit het grootste wanneer één van de vergelijkingskandidaten op z'n tenen loopt ;)

Als bovenstaande niet duidelijk genoeg is hoor ik het graag, dan kan ik misschien nog wat ophelderen :smile:

tiptop

Supernetjes verteld Koen 8)

Erg duidelijk uitgelegd! :pompom:
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Fabian92

JVC TH-G30 | Samsung 2232BW | MEDION AKOYA MD 8833 | Sony NWZ-A826K | Samson CH700 | LG Viewty

gastje13

#724
Citaat van: tiptop op oktober 13, 2009, 20:56:37
Gastje is in de overtuiging dat versterkers geen verschil maken ;) Alleen buizenversterkers met lage vermogens of dempingsfactoren kunnen verschillen in klank, maar dat is dus kleuring/vervorming ::) :P
Hij raadt ook marantz op dynaudio aan. Dat het op normaal luisterniveau al geknepen klinkt, heeft hij waarschijnlijk nooit gehoord in het echt, anders is de aanbeveling mij een raadsel. :eh:

Die nuancering zal er dus waarschijnlijk niet komen. :sarcasm:

Wel brengt hij zijn mening altijd netjes. :)

Ik geloofde vroeger ook in verschillen in transistorversterkers. Tot ik zelf een versterker ben gaan bouwen en me verdiept heb in de techniek. Ik heb zelf ook uit intresse een aantal transistor versterkers getest op mijn wharfedales. Zelf heb ik er weinig verschil in kunnen horen, ook in theorie kan ik dit niet zo snel verklaren. THD is zogoed als altijd heel laag, demping goed, rechte frequence response enz. Buizen maken veel THD vervorming in bepaalde schakelingen, dempingsfactor enzo dat is zeker goed hoorbaar. Kan heel prettig klinken, ook vervelend met een verkeerde speaker. Ook weinig tegenkoppeling KAN een voordeel zijn. Echt goedkope transistorbakken (onkyo instap receivers) kunnen wel wat slechter klinken, omdat daar inderdaad wel heel erg het vermogen inzakt bij surround ;)

Maar misschien is mijn set gewoon niet goed genoeg om deze verschillen te horen ;) Het blijft wel een analoge techniek dus verschil KAN altijd al lijkt het me sterk in goede versterkers. OF de fabrikant bouwt express een eigen klank in, dat kan uiteraard altijd.

Ben het met Koen eens dat er wel verschil is als een versterker op z'n tenen loopt, maar dat is in de praktijk nooit de bedoeling in hifi. Daarbij heeft een goede solid-state versterker genoeg vermogen.

Ik heb wel eens dynaudio op marantz gehoord en dat klonk best goed, al stonden de speakers niet netjes op gesteld dus echt goed oordeel kan ik daar niet over geven.