VERSTERKER DER VERSTERKERS

Gestart door paul groot, juni 16, 2007, 18:50:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kjelt

Citaat van: Erik van Voorst op februari  6, 2012, 09:31:22
Ik ga nog twee test setups maken met ondermeer een buizen stabilisatie en GEEN stabilisatie (a-la-Kondo)...en de mooiste schakeling kies ik...
Hoe zorgt Kondo er dan voor (zonder stabilisatie) dat een fluctuatie van de netspanning niet linea recta wordt doorgegeven aan de voedingsspanning?

Arno P

Citaat van: Kjelt op februari  6, 2012, 09:45:18
Hoe zorgt Kondo er dan voor (zonder stabilisatie) dat een fluctuatie van de netspanning niet linea recta wordt doorgegeven aan de voedingsspanning?

VETTE condensatoren?  :D ;)

Kjelt

Is daar een schema van want in mijn hoofd zie ik dus een dedicated gewikkelde transformator die als je hem secundair gelijkricht en afvlakt (condensatoren) exact de juiste spanning zal geven?

Arno P

Citaat van: Kjelt op februari  6, 2012, 10:05:48
Is daar een schema van want in mijn hoofd zie ik dus een dedicated gewikkelde transformator die als je hem secundair gelijkricht en afvlakt (condensatoren) exact de juiste spanning zal geven?

De schakeling die aan die voeding hangt moet ook wat kunnen hebben overigens (PSRR)...dus niet de prinses op de erwt die bij elk dipje dramatisch eraan onder door gaat

paarslicht

#1229
Citaat van: Kjelt op februari  6, 2012, 10:05:48
Is daar een schema van want in mijn hoofd zie ik dus een dedicated gewikkelde transformator die als je hem secundair gelijkricht en afvlakt (condensatoren) exact de juiste spanning zal geven?

Die "juiste" spanning is helemaal niet zo interessant bij een buis. Je mag dat met een korrel zout nemen (10% afwijking is geen probleem)

Heel belangrijk is echter, zoals Arno aangeeft, de psrr*. m.a.w. de onderdrukking van troep uit het lichtnet of diodes.

Wat heel effectief troep er uit filtert is natuurlijk een electronisch circuit of je moet met smoorspoelen werken. Helaas is niet elke smoorspoel een goede smoorspoel voor de hogere frequenties en is ook niet elke smoorspoel inzetbaar voor een choke input. Er zit heel wat kaf onder het koren......


* eigenlijk wordt hier bedoeld de onderdrukking die de schakeling heeft op de voeding. Voor een gks schakeling is dat niet zo best dus moet de voeding bijzonder goed zijn in de onderdrukking van troep.

Erik van Voorst (in memoriam)

Gisterenavond weer heerlijk zitten luisteren ditmaal bv. Stan Getz met "Montmarte" het cafe waar de opname plaatsvind is hardstikke leuk mee-ge-re-cord...als ze klappen is het werkelijk levensecht...dus de gelijkrichting gaat in ieder geval straks met een buis plaatsvinden....

Omdat ik donderdag eens wat buizen ga proberen....5R4GYB (momenteel)/GZ34/274B/5U4...een van deze gaat het straks in mijn set worden...en deze allemaal dezelfde pin hebben kan ik in ieder geval alvast de eerste stap zetten met Yamamoto...een ambachtsman naar mijn hart...

Een blokje Teflon uit een stuk met vergulde massieve pennen... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

paarslicht

Citaat van: Erik van Voorst op februari  7, 2012, 10:42:55
Gisterenavond weer heerlijk zitten luisteren ditmaal bv. Stan Getz met "Montmarte" het cafe waar de opname plaatsvind is hardstikke leuk mee-ge-re-cord...als ze klappen is het werkelijk levensecht...dus de gelijkrichting gaat in ieder geval straks met een buis plaatsvinden....

Omdat ik donderdag eens wat buizen ga proberen....5R4GYB (momenteel)/GZ34/274B/5U4...een van deze gaat het straks in mijn set worden...en deze allemaal dezelfde pin hebben kan ik in ieder geval alvast de eerste stap zetten met Yamamoto...een ambachtsman naar mijn hart...

Een blokje Teflon uit een stuk met vergulde massieve pennen... 8)

Heel mooi zo'n buisvoet maar het draagt helaas niets wezenlijks bij aan een goede versterker.

Arno P

Citaat van: paarslicht op februari  7, 2012, 22:02:27
Heel mooi zo'n buisvoet maar het draagt helaas niets wezenlijks bij aan een goede versterker.

Helemaal niet mee eens. ELKE component moet optimaal zijn voor de plek in de keten...gooi je ergens water bij de wijn dan verslonst het hele concept en totaal resultaat.
Als je slechte buisvoeten hebt meegemaakt weet je gewoon wat je wel wilt voor een optimaal ontwerp

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: paarslicht op februari  7, 2012, 22:02:27
Heel mooi zo'n buisvoet maar het draagt helaas niets wezenlijks bij aan een goede versterker.

Als een individueel component valt het misschien wel mee maar als geheel in een
state-of-the-art schakeling wordt het een ander verhaal.

Als voorbeeld haal ik de kipsimpele schakeling maar even aan van de Kondo M7...daardoor zijn er enorm veel nabouwers op het amerikaanse forum maar iedere
nabouwer komt uiteindelijk tot de conclusie dat het wel lekker klinkt maar "nowhere near" het origineel is.....tja dan blijft het materiaalgebruik over... ;)

Als buizenliefhebber vind ik het een verademing dat er eindelijk goede voeten op de markt zijn...sommige buisvoeten zijn echt te slecht voor woorden wat een beroerde fittings...

Ik heb de Yamamoto inmiddels binnen en een perfecte klemkracht... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

paarslicht

Citaat van: Arno P op februari  8, 2012, 08:39:12
Helemaal niet mee eens. ELKE component moet optimaal zijn voor de plek in de keten...gooi je ergens water bij de wijn dan verslonst het hele concept en totaal resultaat.
Als je slechte buisvoeten hebt meegemaakt weet je gewoon wat je wel wilt voor een optimaal ontwerp

Er zit verschil tussen een slechte buisvoet en een normale buisvoet. Normale buisvoeten voldoen prima en er is geen enkele reden een snobistische voet in huis te halen.
Als je graag ELK component optimaal wil hebben dan is de vraag wat is dan optimaal?

Erik van Voorst (in memoriam)

Die vraag is inderdaad voor iedereen anders...
Wat voor mij optimaal is dat moet je maar even in mijn topics lezen.. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kjelt

Citaat van: paarslicht op februari  8, 2012, 10:23:09
Er zit verschil tussen een slechte buisvoet en een normale buisvoet. Normale buisvoeten voldoen prima en er is geen enkele reden een snobistische voet in huis te halen.
Jawel hoor de psycho akoestiek is een prima reden. Hij weet dat het er in zit dus hoort hij het ook, vraag me niet hoe maar zo zou het ongeveer werken  :D
Het doet in ieder geval zowiezo meer dan die magical maandverbandjes die andere members voor 100 euro om hun interlinks knopen.  :D

Erik van Voorst (in memoriam)

#1237
Vandaag ook even 3 draadbruggen besteld...ik ben wel tevreden over deze (ik heb ze al eerder gebruikt in deze voorversterker. Teflon bruggen met OFC oogjes.

Voor de snobistische liefhebber "Grennan" ...te koop bij Parts Connection  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

paarslicht

Citaat van: Erik van Voorst op februari  8, 2012, 11:45:49
Vandaag ook even 3 draadbruggen besteld...ik ben wel tevreden over deze (ik heb ze al eerder gebruikt in deze voorversterker. Teflon bruggen met OFC oogjes.

Voor de snobistische liefhebber "Grennan" ...te koop bij Parts Connection  ;)

Als de snobist maar door heeft dat de pennen van z'n buis meestal gewoon van ijzer zijn en dat er in een buis ook meestal ijzer, nikkel en wolfraam (met soms een dun laagje goud)
zit.
Ik zag in een eerdere post van je dat je met een trafo, smoorspoel etc bezig was. Ik zou me persoonlijk veeel drukker maken over de kwaliteit van die smoorspoel daar dan een buisvoetje.


Arno P

Citaat van: paarslicht op februari  8, 2012, 12:38:54

Ik zag in een eerdere post van je dat je met een trafo, smoorspoel etc bezig was. Ik zou me persoonlijk veeel drukker maken over de kwaliteit van die smoorspoel daar dan een buisvoetje.

De essentie is dat om alle componenten even veel druk wordt gemaakt...geen keuze die lager is dan het voor het ontwerp optimale

Erik van Voorst (in memoriam)

#1240
He paarslicht je mag best jouw mening geven hoor geen probleem maar kun je dan wel eerst mijn posts goed lezen dat scheelt een hoop  reacties jouwerzijds. ;)

Ik zal het nog eenmaal uitleggen aan jou.... je ZIET een test set-up en je LEEST dat ik mijn materialen aan het verzamelen bent voor in een later stadium... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

Citaat van: Erik van Voorst op februari  8, 2012, 10:06:11

Als voorbeeld haal ik de kipsimpele schakeling maar even aan van de Kondo M7...daardoor zijn er enorm veel nabouwers op het amerikaanse forum maar iedere
nabouwer komt uiteindelijk tot de conclusie dat het wel lekker klinkt maar "nowhere near" het origineel is.....tja dan blijft het materiaalgebruik over... ;)

Nou heb ik de Originele Kondo M7 ook in een vergelijk gehoord
Maar ik kon er niet heel enthousiast van worden
de AN UK M5 die toen ook meedeed vond ik veel beter en ik schat dat een M3 ook nog beter zal zijn, in die AN UK zitten  eigenlijk nog mooiere componenten.
Mooie C kern uitgangen en een uitgangsimpedantie van een paar ohm.
Dat stuurt met 2 vingers in de neus alles aan en dat hoor je ook. 
Die Kondo is een goede voorversterker maar ik had er toch meer van verwacht.

Erik van Voorst (in memoriam)

Nou hij was wel mooi hoor daar gaat het niet om maar ik ben het met je eens dat ook ik er na al die verhalen wel wat meer van had verwacht.

Ik vind het bv schande dat er een 12 euro volume pot van Alps in zit ...in een apparaat van 30.000....dat zou toch echt niet mogen... :nowink:

Nu is het wel zo dat er veel types in omloop zijn...dus ook een M7 met een vol pot van 750 euro (de RS50 van Alps)...ik kan me wel voorstellen dat dat anders klinkt  :D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kjelt

Citaat van: Erik van Voorst op februari  8, 2012, 14:22:00
Nu is het wel zo dat er veel types in omloop zijn...dus ook een M7 met een vol pot van 750 euro (de RS50 van Alps)...ik kan me wel voorstellen dat dat anders klinkt  :D
Ik ken alleen de RK50 van Alps
http://www.alps.com/WebObjects/catalog.woa/E/HTML/Potentiometer/RotaryPotentiometers/RK501/RK501_list.html

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik vond het al knap dat ik het uit mijn hoofd oplepelde.. :D
Dus inderdaad we hebben het over dezelfde... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kjelt

Dat is natuurlijk een hele mooie potentiometer maar als ik zelf de keuze had zou ik voor hetzelfde geld liever ieder jaar een verse Alps van 30 euro er in stoppen,  potmeters blijven gevoelige onderdelen.
Nog mooier vond ik trouwens jouw vaste weerstand met schakelaar als potentiometer vervanger, wel zorgen dat de contacten goed blijven door er iedere week even aan te draaien natuurlijk.

Arno P

Citaat van: Kjelt op februari  8, 2012, 15:36:14
Dat is natuurlijk een hele mooie potentiometer maar als ik zelf de keuze had zou ik voor hetzelfde geld liever ieder jaar een verse Alps van 30 euro er in stoppen,  potmeters blijven gevoelige onderdelen.
Nog mooier vond ik trouwens jouw vaste weerstand met schakelaar als potentiometer vervanger, wel zorgen dat de contacten goed blijven door er iedere week even aan te draaien natuurlijk.

Shallco  ;)

Kjelt

Overigens wat me dan weer van de RK50 serie zwaar tegenvalt is dat de levensduur gelijk is aan die van 10 euro: Durability  Operating life  15,000 cycles 

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Kjelt op februari  8, 2012, 15:36:14
Nog mooier vond ik trouwens jouw vaste weerstand met schakelaar als potentiometer vervanger, wel zorgen dat de contacten goed blijven door er iedere week even aan te draaien natuurlijk.

....howabout....elke avond... :music:

BTW
In sommige Kondo's (M7) zitten trouwens ook weer Seiden met vaste weerstanden....dus 1 type met 3 verschillende kwaliteiten volumeregeling....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Kjelt op februari  8, 2012, 15:52:39
Overigens wat me dan weer van de RK50 serie zwaar tegenvalt is dat de levensduur gelijk is aan die van 10 euro: Durability  Operating life  15,000 cycles 

Dat soort specs zeggen mij niet zo veel (meer)......
Zo was de life-span van mijn Sanyo boombox 500 uur......ik zit nu op 5000 uur.
Er was grote paniek op het amerikaanse forum over die 500 uur...en ook ik kocht voor de zekerheid nog een 15 tal extra :D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!