hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Kjelt

Nee bij verzadiging zou je afgeplatte toppen krijgen.
Nee als je een blokgolf op een trafo (twee gekoppelde Spoelen) zet krijg je volgens mij dit soort sinus achtige rondingen.

hifiman

Citaat van: Kjelt op november 12, 2015, 22:56:03
Das ja mooi, is de uitgang voorzien van een uitgangstrafo of direct op de uitgang van een logisch ic?
Eerste geval is het logisch wat je ziet en prima.
Dat is mij nog niet helemaal duidelijk, zal de kaart in kwestie er nog eens goed op nakijken.  ^^

hifiman

Ondertussen ben ik overgestapt naar SVP4 , helaas geeft dit niet het gewenste resultaat (tot nu toe). Meer artefacts, halo's en ik krijg het maar niet weg. Weer terug naar SVP3 dus komend weekend. Ik merk dat ik het eindeloze tweaken van de afgelopen 2 maanden een beetje zat begin te worden en last heb van videofiele onrust. Ik overweeg dan ook serieus weer lekker terug te gaan naar de Dune als mediaspeler. Aan de andere kant, die 700 euro voor PC hardware is nu eenmaal uitgegeven. Afijn, eerst maar eens terug naar versie 3 en dan weer wat balans zien te vinden tussen genieten van film en tweaken.  :popcorn:

Sjettepet

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

hifiman

Citaat van: Sjettepet op november 18, 2015, 14:07:43
Openelec erop, is altijd nog beter dan de Dune.
Kodi i.c.m. met DSPLAYER en Madvr bevalt op zich prima, dus heb geen reden naar openelec over te gaan.
Dat is inderdaad ook een optie, om SVP weg te laten.

Enige echt grote nadeel (t.o.v. de Dune) vind ik dat Kodi geen embedded PSG blu-ray subtitles kan shiften.

Sjettepet

Sinds ik Kodi gebruik zijn mijn HTPC's goedkoper geworden en ben ik gestopt met kl*ten. Maar ik ben dan ook vooral gevoelig voor één artifact: schokkende panning. En dat heeft Kodi/Openelec prima onder de knie met refresh rate adjustment.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

hifiman

Citaat van: Sjettepet op november 18, 2015, 18:39:21
Sinds ik Kodi gebruik zijn mijn HTPC's goedkoper geworden en ben ik gestopt met kl*ten. Maar ik ben dan ook vooral gevoelig voor één artifact: schokkende panning. En dat heeft Kodi/Openelec prima onder de knie met refresh rate adjustment.
Een tevreden Kodi gebruiker, dat is mooi :-)  :pompom:

Jij gebruikt de standaard build of ook de dsplayer build? Gebruik je ook MADVR?


hifiman

Todo lijstje komend weekend ;-)

1. Mogelijk worden niet alle cores gebruikt door SVP, het aantal threads dat gebruikt wordt blijkt instelbaar dus dat ga ik uitproberen. Uitgangspunt: threads = cores -1 (voor AMD! Voor Intel CPU's met hyperthreading is dit cores x2-1)

2. Checken of mijn JVC HD350 72 Hz ondersteund (volgens mij wel...), zoja dan zal ik theoretisch een beter resultaat bereiken met 72Hz dan 60 Hz (wat ik nu gebruik), omdat 72 Hz een exacte veelvoud is van 24 Hz.

3. SVP laten inzoomen van 16:9 naar 21:9 ipv de projector, op die manier neemt SVP de zwarte balken niet mee in de berekening van geinterpoleerde frames hetgeen zou moeten resulteren in minder artifacts.

4. Er lijkt consencus te zijn op SVP forum dat 12px de beste compromis setting is tussen smoothness en artifacts voor  Motions Vector Grid setting.

5. SVP heeft een Demo mode (nooit aangezet..), deze blijkt bedoeld te zijn om de smoothness te kunnen beoordelen.




riwi

Citaat van: Audioloog op november 20, 2015, 11:31:20
1. Mogelijk worden niet alle cores gebruikt door SVP, het aantal threads dat gebruikt wordt blijkt instelbaar dus dat ga ik uitproberen. Uitgangspunt: threads = 2x cores -1

Weet je dat zeker? Volgens mij hebben AMD processoren geen hyper threading zoals bij Intel. Dus een 8 core CPU verwerkt maximaal 8 threads simultaan. Bij intel heb je via Hyper trheading met een 4 core cpu virtueel 8 processing units. Dan zou die rekensom op gaan : 4x2-1=7. Ik denk dat je met de AMD op 8-1 = 7 zou moeten zitten.

Ik weet niet welke 8 core AMD je had gekocht.

Kjelt

maar ook bij hyperthreading kun je die net zo goed uitzetten want de cpu clock wordt toch verdeeld dus netto maakt het weinig uit of je 4 threads op 100% draait of 8 threads op 49% (overhead).

hifiman

Citaat van: riwi op november 20, 2015, 13:05:16
Weet je dat zeker? Volgens mij hebben AMD processoren geen hyper threading zoals bij Intel. Dus een 8 core CPU verwerkt maximaal 8 threads simultaan. Bij intel heb je via Hyper trheading met een 4 core cpu virtueel 8 processing units. Dan zou die rekensom op gaan : 4x2-1=7. Ik denk dat je met de AMD op 8-1 = 7 zou moeten zitten.

Ik weet niet welke 8 core AMD je had gekocht.
Ik denk dat je gelijk hebt Richard, ik had deze info uit het SVP forum waar de meesten een intel CPU lijken te gebruiken inderdaad! Thanks voor de opmerking.

riwi

Citaat van: Kjelt op november 20, 2015, 13:13:55
maar ook bij hyperthreading kun je die net zo goed uitzetten want de cpu clock wordt toch verdeeld dus netto maakt het weinig uit of je 4 threads op 100% draait of 8 threads op 49% (overhead).

Dat is niet per definitie waar ;)
Een CPU is niet een ding dat uit slechts 1 onderdeel bestaat. Er zitten meerdere integer units / floating point units, mul en div units etc. in. Intern is er een soort pipeline om data aan te voeren. Bij het gros van de instructies staat 80% van de CPU-core idle te zijn. Gedurende die tijd kan het idle deel van de CPU-core best een andere instructie verwerken. En dat kan praktisch in dezelfde klok tik.
Er zullen zeker toepassingen zijn waarbij de extra virtuele CPU geen nut heeft. Maar bv bij deze "simpele" SVR toepassing waar het vooral heel vaak het zelfde taakje uitvoeren betreft denk ik wel dat hyperthreading wat toe voegt.

Dus om maar direct te zeggen dat hyper treading altijd fout is, is iets wat je vaker leest van simpele gamertjes, maar waar ik het niet mee eens ben.

Sorry voor het OT Audioloog  ::)

solitaire

Citaat van: Audioloog op november 20, 2015, 11:31:20
....

2. Checken of mijn JVC HD350 72 Hz ondersteund (volgens mij wel...), zoja dan zal ik theoretisch een beter resultaat bereiken met 72Hz dan 60 Hz (wat ik nu gebruik), omdat 72 Hz een exacte veelvoud is van 24 Hz.

...

link naar audio, waar het niet vreemd is een DAC te zien die default op 192kHz sampled (geen exacte veelvoud van 44.4kHz)



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Sjettepet

Openelec...

Heb wel ooit met MadVR gestoeid maar vond de keerzijde (zware PC) niet te overkomen.

Audioloog, heb je als Jriver-gebruiker wel de Red October uitgeprobeerd? Weet niet of die ook in de Linux-versie van J-river zit. Ik vind dat zelf een hele mooie implementatie en hoop dat Theater view nog eens echt bruikbaar wordt. Dan ben ik om en gaat alles hier via J-River.

Citaat van: Audioloog op november 20, 2015, 11:27:30
Een tevreden Kodi gebruiker, dat is mooi :-)  :pompom:

Jij gebruikt de standaard build of ook de dsplayer build? Gebruik je ook MADVR?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Kjelt

Citaat van: riwi op november 20, 2015, 17:02:19
Dat is niet per definitie waar ;)
Dus om maar direct te zeggen dat hyper treading altijd fout is, is iets wat je vaker leest van simpele gamertjes, maar waar ik het niet mee eens ben.
Zoals ik het begreep is HT interessant als je meer individuele processen (programma's) draait dan je cores hebt. Als je een programma hebt dat geschreven is om meerdere cores te kunnen en willen gebruiken is het nut weg want die kan direct die cores al 100% benutten. Maar dat is hoe ik het begrepen heb en een collega heeft dit een keer getest met programma's als PAR die multiple cores gebruikt en dan was zonder HT iets sneller dan met HT (via de bios enabled/disabled).

hifiman

Citaat van: Sjettepet op november 20, 2015, 18:35:13
Openelec...

Heb wel ooit met MadVR gestoeid maar vond de keerzijde (zware PC) niet te overkomen.

Audioloog, heb je als Jriver-gebruiker wel de Red October uitgeprobeerd? Weet niet of die ook in de Linux-versie van J-river zit. Ik vind dat zelf een hele mooie implementatie en hoop dat Theater view nog eens echt bruikbaar wordt. Dan ben ik om en gaat alles hier via J-River.
Red October HQ uses the madVR Renderer lees ik net  :headbanging: Klinkt interessant! Ik was van plan inderdaad om ook een keer jriver te proberen als video media player, ik heb tenslotte een licentie en de zware pc :angel:
Bedankt voor de tip!  :worship:


hifiman

Citaat van: solitaire op november 20, 2015, 17:39:53
link naar audio, waar het niet vreemd is een DAC te zien die default op 192kHz sampled (geen exacte veelvoud van 44.4kHz)
Het verschil is alleen dat het bij audio nogal subjectief is wat iemand beter vind klinken: veelvoud of geen veelvoud. Bij video is het eenduidig, veelvoud betekent minder schokkerig beeld.  :police:

solitaire

Bij video itt. audio is vervorming vaker bewust waarneembaar en wordt als iets negatiefs ervaren.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Citaat van: solitaire op november 21, 2015, 13:10:49
Bij video itt. audio is vervorming vaker bewust waarneembaar en wordt als iets negatiefs ervaren.
Het is mijns inziens appels met peren vergelijken. Bij video heb ik nog nooit iemand een stotterend beeld als positief zien ervaren  ;) Anders gezegd, het is niet subjectief, het is een verslechterde situatie.

Daarnaast gaat het bij video om 24 beelden per seconde hetgeen eigenlijk al te weinig is voor een vloeiend beeld, dat ligt bij audio ook heel anders..

hifiman

Mijn bevindingen van afgelopen weekend:

1. Mogelijk worden niet alle cores gebruikt door SVP, het aantal threads dat gebruikt wordt blijkt instelbaar dus dat ga ik uitproberen. Uitgangspunt: threads = cores -1 (voor AMD! Voor Intel CPU's met hyperthreading is dit cores x2-1)

Dit bleek niets uit te maken, blijkbaar werkt de auto stand prima.

2. Checken of mijn JVC HD350 72 Hz ondersteund (volgens mij wel...), zoja dan zal ik theoretisch een beter resultaat bereiken met 72Hz dan 60 Hz (wat ik nu gebruik), omdat 72 Hz een exacte veelvoud is van 24 Hz.

Dit is niet gelukt.

3. SVP laten inzoomen van 16:9 naar 21:9 ipv de projector, op die manier neemt SVP de zwarte balken niet mee in de berekening van geinterpoleerde frames hetgeen zou moeten resulteren in minder artifacts.

Dit lijkt te helpen!

4. Er lijkt consencus te zijn op SVP forum dat 12px de beste compromis setting is tussen smoothness en artifacts voor  Motions Vector Grid setting.

Helaas levert dit af en toe een te hoge cpu load op (stotterend beeld), dus ik hou het op 14px.

5. SVP heeft een Demo mode (nooit aangezet..), deze blijkt bedoeld te zijn om de smoothness te kunnen beoordelen.

Die demo mode snap ik niks van, de ene helft source (24fps) en de ander helft smooth 60fps), dat kan helemaal niet toch??

hifiman

Ik heb afgelopen weekend iets bedacht om (deels) van de tweak onrust af te komen, namelijk een 2e ssd schijf in de htpc. Daarmee kan ik kiezen tussen produktie en test omgeving  ;) De produktie omgeving als stabiele kijk omgeving en de testomgeving om mee te klooien. Dat heeft onder meer het voordeel dat als iets niet gelijk lukt of de boel om zeep helpt, ik als ik het zat ben terug kan naar de produktie omgeving om gewoon film te kijken  :clapping:

Het klonen van mijn windows van disk A naar disk B was blijkbaar iets te kort door de bocht. Disk B boot weliswaar windows maar crasht vervolgens.  :turn:

Sjettepet

Als je dan toch een schone installatie moet doen maak ik opnieuw een pleidooi voor J-River voor video. J-River Red October HQ is inderdaad een soort van 'MadVR on presets'. Helaas is de Theaterview gui niet helemaal mijn ding en gaat het scrapen taggen van video in J-River (met sidecars) nog wat stug op zijn zachtst gezegd. Maar J-River is natuurlijk ook als DLNA-renderer in te zetten dus met een app of tablet als interface zou het best eens een mooie oplossing kunnen zijn. Ben benieuwd naar jouw bevindingen.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

hifiman

Citaat van: Sjettepet op november 23, 2015, 13:49:39
Als je dan toch een schone installatie moet doen maak ik opnieuw een pleidooi voor J-River voor video. J-River Red October HQ is inderdaad een soort van 'MadVR on presets'. Helaas is de Theaterview gui niet helemaal mijn ding en gaat het scrapen taggen van video in J-River (met sidecars) nog wat stug op zijn zachtst gezegd. Maar J-River is natuurlijk ook als DLNA-renderer in te zetten dus met een app of tablet als interface zou het best eens een mooie oplossing kunnen zijn. Ben benieuwd naar jouw bevindingen.
Dat staat inderdaad ook op mijn todo lijst, alsmede een linux installatie van kodi/svp. En het bouwen van een DAC. En... Anyway, weinig tijd en veel projectjes  ;)

riwi

Citaat van: Audioloog op november 23, 2015, 11:58:20
Het klonen van mijn windows van disk A naar disk B was blijkbaar iets te kort door de bocht. Disk B boot weliswaar windows maar crasht vervolgens.  :turn:

Ik weet niet waar hij crasht? Ik heb voor Kjelt eens zn laptop C schijf naar een SSD gekopieerd.
De procedure staat hier op het forum ergens.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=121917.msg2360497#msg2360497

Heb je met dd gewoon de hele SSD gecloned? Of per partitie?

hifiman

Citaat van: riwi op november 23, 2015, 16:12:31
Ik weet niet waar hij crasht? Ik heb voor Kjelt eens zn laptop C schijf naar een SSD gekopieerd.
De procedure staat hier op het forum ergens.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=121917.msg2360497#msg2360497

Heb je met dd gewoon de hele SSD gecloned? Of per partitie?
Ik weet het ook niet, toen die crashte was ik er gelijk even klaar mee :P Per partitie gekloond overigens. Thanks voor de verwijzing! Ik ga het of proberen te fixen of ik ga er gelijk linux/kodi als testomgeving op zetten..