hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: Softpower op juli 12, 2011, 10:34:16
Let je wel op dat de geheime diensten je niet voor wat anders aanzien ;)

Want je het lijkt ook wel een beetje op een b o m


:evil:
Haha, is het zo erg  :D

celerontje

Als men dat doet is men eerder D O M ;D
Maar het zou me niks verbazen met die leuke overheid van ons, gisteren werd er ook doodleuk medegedeeld dat tijdens het onderzoek naar het schietdrama in Alphen men een document uit 2008 niet meer kon openen... :o
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Ik heb weer een en ander te vertellen, het meest recente is slecht nieuws maar daar kom ik in de volgende posts op terug, eerst even de tussenliggende gebeurtenissen in huize audioloog vertellen.

Even terug naar de keuze van het buisje in de symphonic line stereo versterker. Ik heb eerder geroepen dat ik koos voor de 6N6P. Ondertussen ben ik daar op teruggekomen. Na samen met een audio vriend geluisterd te hebben kwamen we tot de conclusie dat de 6H30P-DR toch echt duidelijk de betere buis is. Ik had me in het vergelijk puur gefocussed op hoe stemmen klonken, die klinken (naar mijn mening) "echter" met de 6N6P, maar het totaalplaatje bekeken is de 6H30P-DR op alle andere fronten beter: ruimtelijkheid (3D stage), het laag, het hoog, levendiger. Waar ik met de 6N6P een teveel aan laag had is dat met de 6H30P-DR weer precies goed. Ik speel nu dus alweer een tijdje met de 6H30P-DR en dat is een blijvertje  :pompom:

Dan kwam er nog iets aan het licht, toen ik samen met de eerder genoemde audiovriend aan het luisteren was klonk het allemaal niet echt lekker, ik had net een paar dagen daarvoor de kap (sinds lange tijd) weer op de versterker gedaan en sindsdien niet echt meer geluisterd. Het kwartje viel bij niet direct, maar toen ik vertelde dat de kap er net weer op zat hebben we die er weer eens afgehaald en het klonk gelijk weer zoals ik het gewend was geweest met de 6N6P. Er bleek een input relais erg dicht tegen de bovenkant van de kap aan te zitten dus die ik heb wat naar beneden verplaatst, verder heb ik de interne speakerbekabeling anders door de kast geleid zodat deze niet meer langs de zijkant van de kap loopt. Ik heb geen vergelijk meer gedaan maar het leek hiermee (in elk geval grotendeels) opgelost en de kap zit er dus weer netjes op.

Daarmee is er eindelijk een einde gekomen aan een langdurig traject van het modificeren van het pre-amp gedeelte tot en met nu dus een compleet zelf gebouwd buizen pre-amp gedeelte.  :thumbs-up:

hifiman

Vervolgens heb ik per ongeluk het chromen front van mijn Symphonic Line versterker verpest  :nopompom: Ik had chroompoets gekocht (zat bijgeleverd bij de versterker maar dat was op) en toen ik dat gebruikt had bleken er kleine krasjes achter te blijven. In een poging deze weg te polijsten zitten er nu grote lelijke vlekken op het chroom  :-X Ik ga nog proberen dat weg te krijgen met een goede kwaliteit polisher (die ik nog moet halen), maar ik vrees het ergste  :(

hifiman

En alsof bovenstaande nog niet vervelend genoeg was voltrok zich nog een ander audio drama. Gisteren liet ik wat film demo materiaal zien aan bezoek en het viel me op dat het zo raar klonk. Ik wilde het bezoek er niet mee lastig vallen dus ik heb de volgende dag eens de dB meter erbij gepakt en wat bleek.. het geluid van de fronts (die via de Symphonic Line versterker lopen) was opeens ruim 4 dB zachter dan voorheen. Daarna wat muziek geluister en verrek dit klonk opeens een stuk zachter en het leek wel steeds zachter te worden want ik moest het volume steeds verder opendraaien. Ook klonk het allemaal nogal tam opeens.

Ik dus de versterker losgekoppeld en boven aangesloten. Ik vermoedde dus een warmte probleem met de kap erop waardoor of de buizenvoeding of de instellingen van de signaalbuis zouden verlopen. Ik een paar uur lang (om de boel warm te laten worden) met tussenpozen verschillende metingen gedaan maar ik kon maar niks ontdekken. Nog even een 6N6P erin geprikt om even uit te sluiten dat er iets loos was met mijn 6H30P-DR buisje, maar in termen van gain kon ik igeen verschil ontdekken. Ok, dan de versterker af laten koelen en weer aangesloten en met de dB meter gekeken of de versterker koud wel de juiste gain had, nee dus wederom die veel te lage gain.  :turn:


hifiman

En toen viel opeens het kwartje, het zou toch niet..... En jawel hoor!  :-[

(jullie mogen nu even raden)

)p(

Citaat van: Audioloog op juli 21, 2011, 11:03:33
Vervolgens heb ik per ongeluk het chromen front van mijn Symphonic Line versterker verpest  :nopompom: Ik had chroompoets gekocht (zat bijgeleverd bij de versterker maar dat was op) en toen ik dat gebruikt had bleken er kleine krasjes achter te blijven. In een poging deze weg te polijsten zitten er nu grote lelijke vlekken op het chroom  :-X Ik ga nog proberen dat weg te krijgen met een goede kwaliteit polisher (die ik nog moet halen), maar ik vrees het ergste  :(

Oei als je door het chroom laagje heen bent gegaan valt er denk ik weinig meer aan te doen.

Grappig dat je nu toch voor de andere buis bent gegaan. Toen je hier was was je nog zooo overtuigd van die andere buis :)

hifiman

Citaat van: )p( op juli 21, 2011, 11:13:20
Oei als je door het chroom laagje heen bent gegaan valt er denk ik weinig meer aan te doen.
Ik vrees er ook voor, al vind ik het wel raar, ik heb maar eventjes gepoetst en de vlekken zaten er...

Citaat van: )p( op juli 21, 2011, 11:13:20
Grappig dat je nu toch voor de andere buis bent gegaan. Toen je hier was was je nog zooo overtuigd van die andere buis :)
Dat klopt, ik heb wel vaker gemerkt dat ik als ik probeer het geluid te analyseren dat ik geneigd ben teveel te focussen op een bepaald aspect. Het feit blijft dat stemmen beter klinken met de 6N6P.

hifiman

Citaat van: Audioloog op juli 21, 2011, 11:12:32
En toen viel opeens het kwartje, het zou toch niet..... En jawel hoor!  :-[

(jullie mogen nu even raden)
De Symphonic Line versterker zit samen met de Logitech Transporter aangesloten op een PS Audio P500 powerplant. Deze was ruim een jaar geleden kapot gegaan en heb ik toen weten te repararen na het vervangen van 2 opamps en alle condensatoren. Toch maar even de uitgangsspanning checken van de P500 dus, en jawel een schamele 115V ipv 230V  :-X

Ach, zullen wel weer die opampjes zijn dacht ik nog hoopvol, nou niet dus, ik heb gisteravond even gemeten en 8 van de 16 eindtorren zijn zowiezo overleden. En dan is het nog maar de vraag wat er nog meer kapot is gegaan als gevolg hiervan.   :crazy:

Ik was bang dat het een dure grap zou worden om de eindtorren te vervangen maar ik heb vanochtend op ebay een setje van 16 stuks nieuwe (8x MJL21193 en 8x MJL21194) eindtorren voor slechts 36 euro weten te scoren, hetgeen een koopje is. Enig nadeel is dat ik even geduld zal moeten hebben eer ze er zijn (USA). Ik denk dat ik voor alle zekerheid alle andere halfgeleiders op het mainbord ook maar ga vervangen, dat zijn namelijk de kosten niet en om ze goed te kunnen checken of ze nog heel zijn moeten ze er toch eerst uit gesoldeerd worden. Gaat een heel werk worden, maar ja dat zien we dan maar weer als hobby. En dan maar hopen dat de paar onderdelen die ik niet kan vervangen (een smd dac chip en een of ander klein bordje met een smd chip) en/of de pre-amp (sinus generatie) nog heel zijn. Met andere woorden ik zal pas achteraf weten of ik de P500 weer tot leven zal weten te wekken. Gelukkig is de investering qua geld in de reparatie te overzien en dus de moeite van het proberen waard.

To be continued  :whatsthat:

hifiman

Ondertussen de Symphonic Line versterker en de Logitech Transporter direkt op het lichtnet aangesloten en gelijk vielen 2 dingen op, ten eerste had ik mijn gain weer terug en had het geluid weer "ballen" maar de keerzijde van het verhaal is dat het weer wat rauwig klinkt ten gevolge van het spelen direkt op het vervuilde lichtnet. Het enige pluspuntje is natuurlijk wel dat ik zonder P500 nog steeds gewoon muziek kan luisteren en film kan kijken en in die zin dus geen functionaliteit kwijt ben. Maar missen doe ik de powerplant wel! Nu maar hopen dat ik hem kan repareren want budget voor een andere heb ik voorlopig even niet.

HTip

Da's balen man! Als je eenmaal gewend bent aan goede stroom, dan valt het nogal tegen als je weer op gewone stroom moet draaien. Hoop voor je dat je de reparatie zelf kan doen. Vind ik trouwens erg knap :thumbs-up: Sterker nog ik vind het al knap dat je weet waar het aan schort...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

hifiman

Citaat van: HTip op juli 21, 2011, 12:09:47
Da's balen man! Als je eenmaal gewend bent aan goede stroom, dan valt het nogal tegen als je weer op gewone stroom moet draaien. Hoop voor je dat je de reparatie zelf kan doen. Vind ik trouwens erg knap :thumbs-up: Sterker nog ik vind het al knap dat je weet waar het aan schort...
Zeker! Ik hoop dan ook dat ik hem kan repareren. Ik ga in elk geval een serieuze poging doen om het hele mainboard te reviseren. Ach, ooit een HTS opleiding elektrotechniek gedaan, dat scheelt  ;) Evenals het feit dat ik het schema heb natuurlijk  :D

Audiofiel

Ik had niet verwacht dat de P500 nog een tweede servicebeurt nodig zou hebben na al jouw goede zorgen, kennelijk is het toch een onderhoudsintensief beestje. Misschien vanweg het continue gebruik en de bijbehorende temperaturen? :-\

Citaat van: Audioloog op juli 21, 2011, 11:32:39
Ik was bang dat het een dure grap zou worden om de eindtorren te vervangen maar ik heb vanochtend op ebay een setje van 16 stuks nieuwe (8x MJL21193 en 8x MJL21194) eindtorren voor slechts 36 euro weten te scoren, hetgeen een koopje is. Enig nadeel is dat ik even geduld zal moeten hebben eer ze er zijn (USA).

Ik heb ook nog wel een adresje voor goedkope MJL21193 en MJL21194 in Nederland. Is wel 2x zo duur als dat setje op ebay overigens, maar nog steeds erg goedkoop. ;)


Trouwens ook erg balen van je chromen front. :'(
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op juli 21, 2011, 13:50:23
Ik had niet verwacht dat de P500 nog een tweede servicebeurt nodig zou hebben na al jouw goede zorgen, kennelijk is het toch een onderhoudsintensief beestje. Misschien vanweg het continue gebruik en de bijbehorende temperaturen? :-\
Hoi Arjen,

Nee ik ook niet! Hij staat inderdaad continu aan, maar de belasting ervan valt wel mee, continu 14 watt voor de transporter en een paar uur per dag 45 a 55 watt in totaal als ook de versterker aanstaat. Je zou zeggen eitje voor dat ding, maar blijkbaar toch niet. Als ik hem weer aan de praat krijg overweeg ik om hem toch buiten de kast te gaan zetten of om de versterker maar weer op de niet regenererende uitgang te zetten.

Citaat van: Audiofiel op juli 21, 2011, 13:50:23
Ik heb ook nog wel een adresje voor goedkope MJL21193 en MJL21194 in Nederland. Is wel 2x zo duur als dat setje op ebay overigens, maar nog steeds erg goedkoop. ;)
Thanks, maar gezien het feit dat ik ze al gekocht heb niet meer nodig dus  ;) 2x zo duur is inderdaad nog steeds goedkoop, ik heb geluk gehad met deze aankoop denk ik.

Citaat van: Audiofiel op juli 21, 2011, 13:50:23
Trouwens ook erg balen van je chromen front. :'(
Nogal ja, van het weekend ga ik op jacht naar polijst spul voor metaal, hopelijk helpt dat nog wat. Nieuw front kost 400 euro, dat gaat hem niet worden in elk geval dan zou ik eerder geneigd zijn hem zwart te laten spuiten.

Groetjes,

Ronald

celerontje

Die frontplaat... Opnieuw laten verchromen dan maar?
Of zie je kans schoon en maak 'm ''HT proof'' door 'm zwart te laten poedercoaten.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op juli 21, 2011, 15:42:36
Die frontplaat... Opnieuw laten verchromen dan maar?
Of zie je kans schoon en maak 'm ''HT proof'' door 'm zwart te laten poedercoaten.
Nee opnieuw verchromen niet, dan laat ik hem eerder nog zwart poedercoaten inderdaad! Van mij hoeft dat chroom niet zo.

BuSpu

Is dat nou brute pech met die P500 of zijn die dingen zo kwetsbaar? Je zou zeggen die dingen maken ze flink overgedimensioneerd.

hifiman

Citaat van: BuSpu op juli 21, 2011, 15:54:05
Is dat nou brute pech met die P500 of zijn die dingen zo kwetsbaar? Je zou zeggen die dingen maken ze flink overgedimensioneerd.
Ik denk een beetje van beide...

Kjelt

Let trouwens wel goed op waar je je elektronica onderdelen koopt, er is vandaag de dg zeer veel nep spul te koop van buiten niet van echt te onderscheiden, echter als ze het binnen een paar weken begeven dan weet je het wel.  :(
Collega van mij overkomen bij de reparatie van zijn eindvertsterker en het ging over torren van 10 euro het stuk

hifiman

Hmmm, das niet zo mooi, de vraag is hoe te zien of je de echte of de neppers hebt ???

hifiman

Het probleem met het chromen front van de versterker is naar tevredenheid opgelost!  :pompom:

Ik zeg wel bewust "naar tevredenheid" en niet "perfect"...  Vanmiddag vrij genomen en heel wat auto speciaalzaken afgeweest maar niks naar wens gevonden. Uiteindelijk een flesje chroompolish van Turtle Wax meegenomen onder het mom dat het in elk geval een bekend merk is dat een naam te verliezen heeft. Ik begon dus te poetsen op de vlek en de vlek werd homogener en ook groter. Dat deed de hier genoemde vermoedens bevestigen dat ik feitelijk een laagje aan het wegpoetsen ben. Ik dus uit alle macht de rest van het front gepoetst (netjes knoppen verwijderd eerst) maar het ging zo ontzettend langzaam dat het zo wel 10 jaar ging duren. Het is duidelijk dat dit turtle wax spul een stuk minder grof is dan het spul van Sonax wat het probleem veroorzaakt had. Opeens viel het kwartje, het hele front met die sonax troep doen en dan na poetsen met het Turtle Wax spul. Zo gezegd zo gedaan en twee en een half uur poetsen later is het hele front weer egaal van kleur maar wel een stuk matter en met hele fijne krasjes (die je alleen ziet als je er met je neus bovenop zit). Ik durf zelfs te stellen dat iemand die van niks weet niks opvalt aan mijn versterker! Uiteraard was het beter geweest als dit hele voorval niet gebeurd was, maar liever weer een egaal front dat wat minder glimt dan die vlekken die je op meters afstand zag.

Al met al ben ik toch blij dat het zo afgelopen is, zwart laten spuiten kan altijd nog en wie weet doe ik dat ooit, maar voor nu is het voorlopig even goed  :)

Dan ga ik morgen al mijn energie eens richten op de P500  :blink:

Softpower

Citaat van: Audioloog op juli 22, 2011, 18:41:14
Het probleem met het chromen front van de versterker is naar tevredenheid opgelost!  :pompom:

Ik zeg wel bewust "naar tevredenheid" en niet "perfect"...  Vanmiddag vrij genomen en heel wat auto speciaalzaken afgeweest maar niks naar wens gevonden. Uiteindelijk een flesje chroompolish van Turtle Wax meegenomen onder het mom dat het in elk geval een bekend merk is dat een naam te verliezen heeft. Ik begon dus te poetsen op de vlek en de vlek werd homogener en ook groter. Dat deed de hier genoemde vermoedens bevestigen dat ik feitelijk een laagje aan het wegpoetsen ben. Ik dus uit alle macht de rest van het front gepoetst (netjes knoppen verwijderd eerst) maar het ging zo ontzettend langzaam dat het zo wel 10 jaar ging duren. Het is duidelijk dat dit turtle wax spul een stuk minder grof is dan het spul van Sonax wat het probleem veroorzaakt had. Opeens viel het kwartje, het hele front met die sonax troep doen en dan na poetsen met het Turtle Wax spul. Zo gezegd zo gedaan en twee en een half uur poetsen later is het hele front weer egaal van kleur maar wel een stuk matter en met hele fijne krasjes (die je alleen ziet als je er met je neus bovenop zit). Ik durf zelfs te stellen dat iemand die van niks weet niks opvalt aan mijn versterker! Uiteraard was het beter geweest als dit hele voorval niet gebeurd was, maar liever weer een egaal front dat wat minder glimt dan die vlekken die je op meters afstand zag.

Al met al ben ik toch blij dat het zo afgelopen is, zwart laten spuiten kan altijd nog en wie weet doe ik dat ooit, maar voor nu is het voorlopig even goed  :)

Dan ga ik morgen al mijn energie eens richten op de P500  :blink:

Top! Ik kan begrijpen dat je er van baalde...

Heb je foto eindresultaat?
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Erik van Voorst (in memoriam)

Je kunt nog verder gaan met poetsen als je wilt om ook de fijnere krasjes eruit te halen.
Zo hebt ik eens iemand's zwaar beschadigde zilveren ring gepolijst met grof naar steeds fijner polijstmateriaal en als laatste uiteindelijk met een soort polijst-olie (voor sierraden).  ;)
Ik deed wel alles electrisch want anders is het werkelijk geen doen  :o






HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kjelt

En dan nog het geluk hebben dat je apparaat geen opschrift heeft die mee weg gepoetst wordt. Nu begrijp ik ook beter de waarschuwing die op al die reinigingsproducten staat: eerst op een klein stukje dat niet in het zicht is uitproberen. Eigenlijk dekken ze zich zo in tgen schade aanspraken.

Edit: weggevallen tekst toegevoegd

Softpower

Citaat van: Kjelt op juli 23, 2011, 09:48:50
En dan nog het gelukhebben dat je apparaat geen opschift heeft die mee weg gepoetst wordt. Nu begijp ik ook beter de waarschuwing ie op al die reinii gspoucen staat: eerst op een klein sukje dat niet in ht ziht is uiproberen. Eigenlijk dekken ze zich zo in tgen schade aansprakn.

Uit deze post is ook een hoop weggepoetst :D
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E