hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

)p(

Citaat van: Audioloog op mei 25, 2008, 12:28:53
Het hele idee achter de room correctie is nu juist dat je die reflecties "in kaart" brengt en niet dat je middels de microfoon verplaatsen een mooier "beeld"  krijgt dan de werkelijke situatie op de luisterplek  :P

Op zich wel, maar als de mic dicht bij een muur of object staat werkt de mic niet naar behoren...althans dat is wat ik heb begrepen van een aantal discussie op het tact forum.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op mei 25, 2008, 12:43:42
Op zich wel, maar als de mic dicht bij een muur of object staat werkt de mic niet naar behoren...althans dat is wat ik heb begrepen van een aantal discussie op het tact forum.

peter
Tsja wellicht is dat zo, maar als je je contact lens verliest 500 meter van een lantaarnpaal ga je ook niet onder die paal zoeken omdat daar het licht brandt  >:D  ;)

Ik zal die discussie ook eens gaan bekijken dan!


Groetjes,

Ronald

hifiman

Gisteravond is mijn set voor de derde maal scrutinized  :o

Wederom een hoop geleerd en verbeteringen weten te behalen (sommige zaken had ik zelf weer verkloot maar daar hebben we het maar niet teveel over  ;D ).

Bedankt voor de wijze lessen en de gezelligheid Anton! En natuurlijk voor het feit dat ik je netfilter mag proberen.  :)

Later meer, ben voorlopig even vrij druk vandaag  :P

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Wat ik eigenlijk al wist maar gisteren nog eens goed bevestigd is, de interne DAC van de VRDS-10 kan niet tippen aan de PS Audio DAC.

Daarom (en goed geluisterd naar Anton gisteren) heb ik zojuist twee akties uitgevoerd in de TEAC VRDS-10 cd spelert. Namelijk de DAC print spanningsloos gezet en ook de verbinding van digitaal naar analoog board verbroken (in beide gevallen een kwestie van een stekker loshalen en dus makkelijk te herstellen indien gewenst).

Dan heb ik de gelijkrichtbrugcel op het digitale board gelijk maar even vervangen door 4 snelle schottky dioden.

De speler is dus transport only geworden, ik luister er nu naar en heb het idee dat het er zeker niet rotter op geworden is  ;)

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op mei 31, 2008, 12:01:45
Wat ik eigenlijk al wist maar gisteren nog eens goed bevestigd is, de interne DAC van de VRDS-10 kan niet tippen aan de PS Audio DAC.

Daarom (en goed geluisterd naar Anton gisteren) heb ik zojuist twee akties uitgevoerd in de TEAC VRDS-10 cd spelert. Namelijk de DAC print spanningsloos gezet en ook de verbinding van digitaal naar analoog board verbroken (in beide gevallen een kwestie van een stekker loshalen en dus makkelijk te herstellen indien gewenst).

Dan heb ik de gelijkrichtbrugcel op het digitale board gelijk maar even vervangen door 4 snelle schottky dioden.

De speler is dus transport only geworden, ik luister er nu naar en heb het idee dat het er zeker niet rotter op geworden is  ;)
:)....That's 'Tao'....

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op mei 31, 2008, 12:01:45
Wat ik eigenlijk al wist maar gisteren nog eens goed bevestigd is, de interne DAC van de VRDS-10 kan niet tippen aan de PS Audio DAC.

Goede zaak, die Schottkys, want het is absoluut te horen. ;) En die PS Audio is gewoon erg  8) 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op mei 31, 2008, 12:15:55
Goede zaak, die Schottkys, want het is absoluut te horen. ;) En die PS Audio is gewoon erg  8) 8)
Heeft toch weer 4 euro gekost  :o  ;D

)p(

Citaat van: Audioloog op mei 31, 2008, 11:07:38
Gisteravond is mijn set voor de derde maal scrutinized  :o

Wederom een hoop geleerd en verbeteringen weten te behalen (sommige zaken had ik zelf weer verkloot maar daar hebben we het maar niet teveel over  ;D ).

Bedankt voor de wijze lessen en de gezelligheid Anton! En natuurlijk voor het feit dat ik je netfilter mag proberen.  :)

Later meer, ben voorlopig even vrij druk vandaag  :P


Geweldig hoe Anton zijn expertise met je deelt...1 van de mooie zaken hier op het forum!  8) 8)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op mei 31, 2008, 12:48:40
Geweldig hoe Anton zijn expertise met je deelt...1 van de mooie zaken hier op het forum!  8) 8)

peter
Zeker!!!  :D

hifiman

De gelijkrichter operatie (standaard brugcel -> schottky dioden) , voor en na  :)

scrutinizer

.
Citaat van: )p( op mei 31, 2008, 12:48:40

Geweldig hoe Anton zijn expertise met je deelt...1 van de mooie zaken hier op het forum!  8) 8)

peter
:-[ ;)

Citaat van: Audioloog op mei 31, 2008, 12:51:48
De gelijkrichter operatie (standaard brugcel -> schottky dioden) , voor en na  :)
Ronald....het is geen kritiek.... ik zou alleen de 'leads' van de schotsky's korter houden dat door er 2 aan de componenten zijde en 2 aan de soldeerzijde te monteren.

;)

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op mei 31, 2008, 13:06:30
Het lijkt nu een beetje slordig, eerlijk gezegd. :-[
Ehhh dat is ook zo (al zit het wel gewoon goed en degelijk).  :-[ Eerlijk gezegd had ik geen zin om het digitale board eruit te halen .  :P

De kans zit erin dat tie binnenkort weer opengaat om de bnc weer voor rca te vervangen ivm wellicht een betere digitale interlink  ;) Dan kan ik dit "issue" gelijk even meepakken..

hifiman

Citaat van: scrutinizer op mei 31, 2008, 12:59:02
Ronald....het is geen kritiek.... ik zou alleen de 'leads' van de schotsky's korter houden dat door er 2 aan de componenten zijde en 2 aan de soldeerzijde te monteren.
Het is wel kritiek, maar daar is helemaal niks mis mee  ;)

hifiman

Zo klaar met een aantal kleine, maar essentiele wijzigingen in de set  ;D

Feitelijk het consolideren van de bevindingen en ideeen van gisteren. Ik krijg zo een forumlid op bezoek maar binnenkort een kort verslagje wat zich gisteravond en vandaag allemaal heeft afgespeeld in huize audioloog.  :)

hifiman

Gisteravond kwam Anton dus langs bij mij om mijn zijn DHZ netfilter te laten proberen. Omdat ik mijn set de laatste tijd weer niet echt lekker vond klinken (gestresst is het eerste woord wat mij te binnen schiet) had ik aan Anton gevraagd of hij het goed vond om dan gelijk bij mij even te luisteren voor een second opinion. Anton was zo vriendelijk mijn verzoek te honoreren  8) Ik wist dat er iets niet goed zat maar kon er niet de vinger op leggen wat precies en hoopte dat Anton nog ideeen had.


hifiman

Als eerste gingen we natuurlijk aan het bier en de mini magnums en na wat bijpraten gingen we aan de slag.

De volume knop ging open en na een aantal seconden zag ik Anton stilwijgend nee schudden  ;D Echt verassend wat dat niet voor mij want ik wist ook wel dat er iets loos was..  :-\

Ik ga het mijzelf makkelijk maken en som even op wat de constateringen van deze avond waren:
1. Het loshalen van de coax kabel van de Squeezebox in de Digital Lens bleek een deel van de gestresstheid uit het geluid weg te halen
2. Het loshalen van de coax kabel van mijn Behringer SRC2496 (doet dienst als hoofdtelefoonversterker maar ook om spdif optisch van de satelliet ontvanger om te zetten naar spdif coax) uit de PS Audio DAC bleek wederom de gestresstheid flink te verminderen, dit is verbazingwekkend omdat deze behringer normaliter altijd uitstaat.
3. het uitzetten van mijn wifi access point bleek te zorgen voor iets minder laag (raar  ::) )
4. Anton heeft de plaatsing van de speakers nog iets gefinetuned (halve centimeter werk zeg maar)
5. Het plaatsen van Anton zijn DHZ lichtnetfilter bleek in alle opzichten een flinke verbetering in het geluid te bewerkstelligen  :)
6. Het loshalen van de analoge interlinks uit de TEAC VRDS-10 bleek wederom een verbetering te geven
7. het dunne vilt onder de spike schoteltjes bleek toch nog een verslechtering te zijn, overigens had ik dat zelf ook nog willen uitproberen maar het was er nog niet van gekomen  :P
8. Een MIT Terminator 3 digitale interlink tussen Genesis Digital Lens en PS Audio DAC bleek een stuk beter uit de verf te komen dan de AT&T glaskabel die ik tot nu toe gebruikte. Deze interlink had ik onlangs 2de hands aangeschaft en het stond nog op mijn todo lijst om deze uit te proberen.

Na deze wijzigingen klonk het allemaal een heel stuk lekkerder!  O0 Tussen al deze wijzigingen door werd er gezellig geklept over de hobby en voor we het wisten was het 2 uur 's nachts  :o Anton ging op huis aan en ik ging nog even googlen naar wat "tips" die Anton mij gegeven had (betreft DAC en netfilter).

Anton, wederom heel erg bedankt voor je hulp EN voor de gezelligheid! In elk geval kun je nu de 22e juni met een gerust hart muziek gaan luisteren ipv je de hele middag af te vragen wat die audioloog in hemelsnaam heeft uitgespookt met het geluid van zijn set  ;D

hifiman

Vandaag heb ik een aantal zaken aan de set gedaan die ik aan de hand van de eerder genoemde punten even zal benoemen:

ad 1. De analoge spdif interlink van de squeezebox naar de lens heb ik vervangen door een optische spdif die ik nog had liggen (el cheapo). Helaas bleek dit toch (de squeezebox) een stukje minder te klinken (minder detail, afgerond) en dus heb ik een "van den Hul" Optocoupler optisch interlink besteld in de hoop weer de kwaliteit van de coax kabel te benaderen. In elk geval zorgt deze aktie ervoor dat cd luisteren weer net even beter klinkt!

ad 2. De coax kabel van de Behringer is verhuisd naar de surround receiver. Deze is alleen nodig als ik op de projector TV wil kijken hetgeen vrijwel nooit voorkomt.

ad 3. Ik vond dit verschil dusdanig subtiel (en ook niet persee een verslechtering of verbetering) dat ik dit punt laat voor wat het is.

ad 4. Nieuwe plaatsing kan ik reproduceren, verder geen aktie nodig.

ad 5. Dit heeft mij overtuigd dat er op zeker een filter gaat komen! Anton was zo aardig mij nog even gebruik te laten maken van de zijne. Welk filter het gaat worden is nog niet duidelijk overigens).

ad 6. Aangezien gisteren nog eens werd bevestigd dat de interne DAC van de TEAC niet kan tippen aan de PS Audio DAC zijn de analoge kabels voorgoed losgehaald en heb ik dus vandaag de TEAC DAC intern disabled.

ad 7. Tsja, ik vind het jammer dit te constateren, het verschil was echter dusdanig dat ik het vilt er nu weer onderuit gelaten heb, dit heeft als consequentie weer flinke vegen op het laminaat na elke schuif aktie (bijna dagelijks). Ik heb vandaag houtfineer gehaald en ga waarschijnlijk nog een poging doen dit onder de spike schotels te plakken en te kijken of dit meer succes heeft..

ad 8. Het moge duidelijk zijn dat de MIT is blijven zitten en de AT&T kabel is verwijderd. Ik ga binnenkort nog een MIT Digital Reference uitproberen tussen Lens en DAC, de Terminator komt dan waarschijnlijk tussen cd transport en Lens.

Verder heb ik nog een aantal kabels verwijderd achter het meubel die niet in gebruik waren (geen invloed op geluid maar meer een opruim aktie) zoals een VGA kabel, seriele kabel, enz. (nog uit het roomcorrectie tijdperk zeg maar :P )

Ook heb ik een ethernet switch verwijderd, er stond namelijk toch maar 1 device op aangesloten (de squeezebox), dus de switch kon er tussen uit.

Tevens de X10 ontvang module verplaatst naar elders in de kamer.

En dan ook nog een aantal parallele filters (isoplug klonen) uit de stopcontacten gehaald.

Dat was het wel zo'n beetje geloof ik  ;D

Audiofiel

Dat klinkt weer als een heel nuttig bezoekje van Anton! 8) 8)

Het zijn misschien maar stuk-voor-stuk kleine stukjes, maar bij elkaar opgeteld is het vaak een duidelijk verschil. Goed te horen dat je 'stress' een flink stuk verminderd is door de 'vuile coaxen' weg te halen (best wel logisch ;)). Optisch is misschien wel minder klinkend, maar koppelt tevens de vuiligheid lekker los. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Ik vergeet nog 1 ding. Er was op geen gegeven moment ook een flinke verbetering waar te nemen toen ik (per ongeluk) een keer naar een andere input (op de Lyngdorf) switchte en gelijk weer terug. Dit vind ik toch wel erg raar en ook een beetje schokkend  ::) Tsja ik kan daar verder weinig mee en zal het in de gaten houden of dit vaker voorkomt. Anton merkte nog op dat ik wellicht vaker schakelde (relais!) dan de gemiddelde gebruiker. Alhoewel dit tijdens mijn roomcorrectie vergelijkingen inderdaad het geval was, was dat toen op andere inputs als waar nu de PS Audio DAC op aangesloten staat. Slijtage (op het relais op die input) kan het dus niet zijn lijkt me.  ::)

hifiman

Citaat van: Audiofiel op mei 31, 2008, 20:41:13
Dat klinkt weer als een heel nuttig bezoekje van Anton! 8) 8)
Zekers  :D

Citaat van: Audiofiel op mei 31, 2008, 20:41:13
Het zijn misschien maar stuk-voor-stuk kleine stukjes, maar bij elkaar opgeteld is het vaak een duidelijk verschil.
Precies! Ik zal ook niet beweren dat alle stapjes even schokkend waren, maar in zijn totaliteit is er een zeer significante verbetering behaald. Een deel van de problemen had ik dus zelf (door onwetenheid) veroorzaakt :P

Citaat van: Audiofiel op mei 31, 2008, 20:41:13
Goed te horen dat je 'stress' een flink stuk verminderd is door de 'vuile coaxen' weg te halen (best wel logisch ;)).
Tsja toch vind ik het haast "schandalig" dat dat zo'n invloed kan hebben  :-\ En zeker als het gaat om een coax uit een apparaat dat uit staat :P Kan niet anders dan troep op de aarde zijn denk ik dan.

Citaat van: Audiofiel op mei 31, 2008, 20:41:13
Optisch is misschien wel minder klinkend, maar koppelt tevens de vuiligheid lekker los. ;)
Precies, daarom heb ik daar ook voor gekozen.

Audiofiel

Misschien moet je uitkijken dat je niet voor iedere micro-verandering een verklaring wilt zoeken. Het geluid in je set verandert nu eenmaal, net als de kwaliteit van je netstroom of je eigen humeur en gemoedsrust. ;)


Daarom is het altijd gevaarlijk om een absoluut waarde-oordeel te hangen aan een waargenomen verandering. Beter kun je een veranderde situatie langere tijd aanhoren vooraleer je zeker weet welke kant je op gaat. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op mei 31, 2008, 20:52:18
Misschien moet je uitkijken dat je niet voor iedere micro-verandering een verklaring wilt zoeken. Het geluid in je set verandert nu eenmaal, net als de kwaliteit van je netstroom of je eigen humeur en gemoedsrust. ;)


Daarom is het altijd gevaarlijk om een absoluut waarde-oordeel te hangen aan een waargenomen verandering. Beter kun je een veranderde situatie langere tijd aanhoren vooraleer je zeker weet welke kant je op gaat. 8)

Wijs gesproken  :)

Het eerste wat ik vanochtend deed was dan ook een aantal van de genoemde zaken even opnieuw "beleven".
Ik moet bekennen dat ik het Lyngdorf issue niet meer heb kunnen reproduceren!

hifiman

Anton merkte ook nog op (en ik moet hem gelijk geven) dat de Nordost Blue heaven op een aantal punten toch wel duidelijk beter was als de huidige W&M LS01 luidsprekerkabel. Ik heb voor de W&M gekozen voor het vollere geluid, en de Blue Heaven zou hoe dan ook weggegaan zijn, echter het is duidelijk dat ik nog zoekende ben naar een geschikte luidspreker kabel (qua klank en qua budget).

Garmt laat mij binnenkort een kabel van Cardas en van DNM proberen, ik ben benieuwd!  :)