Nieuwsgierige pinda on tour!

Gestart door Pinda13, april 2, 2015, 12:21:21

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Pinda13

Goed om te lezen Peter! Het is ook echt een top dac. Zo is het maar weer eens duidelijk; prijs zegt niet alles! Ik ben nog met mijn ad1865 dac variant aan het spelen. Ook erg mooi, maar niet zo mooi als de Tda1540. De chassis bouwer is door feestdagen hier erg sloom helaas. Nou ja geduld..

Fijn dat ook alles heel en perfect is over gekomen. Veel plezier ermee!
" no loss of fine detail "

Kwabbernoot

Toch bijzonder dat een 14 bit dac beter klinkt dan moderne dacs. Enig idee waarom dat zo is?

Groeten...

Kingpin

Volgens mij had het iets te maken met het filter circuit eromheen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob_Dingen

Ik draai ook nog steeds met een BB PCM63.
En nog steeds geen DAC chip gevonden die beter klinkt.
O.A de ESS9038 en de AKG4499 geprobeerd.
Begrijp het ook niet maar denk echt dat het met aandacht en prioriteit te maken heeft.

Rob

brt

Citaat van: Kwabbernoot op september 27, 2021, 16:12:37
Toch bijzonder dat een 14 bit dac beter klinkt dan moderne dacs. Enig idee waarom dat zo is?

Groeten...

Misschien een hele domme vraag (daar ben ik goed in  :angel:), maar als de dac 14 bit is, en cd's zijn 16 bit, hoe lost die dan die twee bit te weinig op?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Kingpin

De 'lengte' van de 16 bit file word 'geshift' naar rechts zodat je 14 bits overhoud.
Dat houdt in dat je 2 bits (LSB) verliest ... en idd je mist wat resolutie.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pinda13

Citaat van: brt op september 27, 2021, 20:31:12
Misschien een hele domme vraag (daar ben ik goed in  :angel:), maar als de dac 14 bit is, en cd's zijn 16 bit, hoe lost die dan die twee bit te weinig op?

Goede vraag! De bouwer maakt gebruik (zoals bijv audio note dit ook doet) van cs8412 receiver chip. Misschien dat dit iets er mee te maken heeft? Verder is de Tda1540 dual 1 per kanaal misschien dat het daardoor beter is dan 1 chip? Op usb wordt gebruikt van amanero combo384 met een wm8805 chip om het naar spdif te maken. Het maximale wat er doorheen gaat is 24bit 48khz dus iets doet het goed van deze chips. Ga je hoger hoor je niks meer, dus roon staat netjes op 24bit 48khz en daarboven wordt downsample. Meeste is wel 16bitjes.
" no loss of fine detail "

Pinda13

#882
Citaat van: Kingpin op september 28, 2021, 07:25:22
De 'lengte' van de 16 bit file word 'geshift' naar rechts zodat je 14 bits overhoud.
Dat houdt in dat je 2 bits (LSB) verliest ... en idd je mist wat resolutie.

Zie bovenstaande, misschien doen die cs8412 en de wm8805 nog wat?

Edit: ik bedenk me net, die amanero is usb board naar i2s. In principe zou je dus dan ook i2s input kunnen gebruiken? Nou ja is een andere vraag. Die amanero combo384 manual eens opzoeken..
De bouwer van dac gaf wel aan dat spdif het beste klonk met deze Tda1540. Veel beter dan de usb..
" no loss of fine detail "

Rob_Dingen

Citaat van: Pinda13 op september 28, 2021, 08:33:57
Zie bovenstaande, misschien doen die cs8412 en de wm8805 nog wat?

Edit: ik bedenk me net, die amanero is usb board naar i2s. In principe zou je dus dan ook i2s input kunnen gebruiken? Nou ja is een andere vraag. Die amanero combo384 manual eens opzoeken..
De bouwer van dac gaf wel aan dat spdif het beste klonk met deze Tda1540. Veel beter dan de usb..
De Amareno heeft i2s uit en mits het goed is geïmplementeerd is het beter als spdif.

Rob

Pinda13

Citaat van: Rob_Dingen op september 28, 2021, 09:01:05
De Amareno heeft i2s uit en mits het goed is geïmplementeerd is het beter als spdif.

Rob

Ik heb hier te weinig kennis van helaas. Hoe ziet het ideaalbeeld eruit bij jouw als je het over goed geïmplementeerd hebt?
" no loss of fine detail "

Rob_Dingen

Bron dan asynchroon USB naar Amareno i2s naar digitaal filter DAC.
Als spdif ingang gebruik ik de 8804 en die heeft i2s uit daarna schakel ik tussen de Xmos i2s en de 8804 i2s naar het digitaal filter.
Met een geripte cd op mijn streamer met USB klinkt beter als met spdif van de CD speler.

Rob

Pinda13

#886
Citaat van: Rob_Dingen op september 28, 2021, 14:33:01
Bron dan asynchroon USB naar Amareno i2s naar digitaal filter DAC.
Als spdif ingang gebruik ik de 8804 en die heeft i2s uit daarna schakel ik tussen de Xmos i2s en de 8804 i2s naar het digitaal filter.
Met een geripte cd op mijn streamer met USB klinkt beter als met spdif van de CD speler.

Rob

Precies zoals je het zegt hierboven zo is het ook geïmplementeerd inderdaad. Vroeg de bouwer hoe dat i2s verhaal zat en inderdaad is het usb ---> amanero i2s---> digitaal dac filter. Dat is het mooie van deze usb board zei die. Waar jij wm8804 gebruikt heeft hij voorkeur voor wm8805 spdif.

Edit; ah de dac die nu voor mij gebouwd wordt heeft i2s output en komt d'r geen wm8805 aan te pas inderdaad. De standaard versie heeft geen usb, alleen spdif dus gebruikt hij een converter zoals de wm8805. Ik snap nu  :tongue2:

Poeh en de standaard klinkt al goed  :inlove:
" no loss of fine detail "

Rob_Dingen

De 8804 en de 8805 zijn hetzelfde alleen de 8805 heeft 8 ingangen.

Rob

Pinda13

Citaat van: Rob_Dingen op september 29, 2021, 13:49:11
De 8804 en de 8805 zijn hetzelfde alleen de 8805 heeft 8 ingangen.

Rob

Check,
" no loss of fine detail "

Rob_Dingen

Citaat van: Pinda13 op september 29, 2021, 10:10:57
Edit; ah de dac die nu voor mij gebouwd wordt heeft i2s output en komt d'r geen wm8805 aan te pas inderdaad. De standaard versie heeft geen usb, alleen spdif dus gebruikt hij een converter zoals de wm8805. Ik snap nu  :tongue2:
Ik denk dat je bedoeld een i2s input voor de DAC.
Een Amareno heeft i2s uit en een 8805 heeft ook i2s uit.
Het digitaal filter heeft i2s in

Rob

Pinda13

Citaat van: Rob_Dingen op september 29, 2021, 19:52:07
Ik denk dat je bedoeld een i2s input voor de DAC.
Een Amareno heeft i2s uit en een 8805 heeft ook i2s uit.
Het digitaal filter heeft i2s in

Rob
Ik bedoelde inderdaad de output van de amanero. Input achterop is usb en amanero i2s output naar digitaal filter. standaard dac versie doet hij een conversie naar spdif. Deze conversie gebruikt hij niet bij mijn dac, maar hoe het eruit gaat zien weet ik pas als die af is.
" no loss of fine detail "

Pinda13

#891
Het duurt niet lang meer! Dac is klaar en is onderweg naar mij. Hoge verwachtingen van als ik de bouwer hoorde. Hij had in het begin wat twijfels over de gekozen buizen keuze, maar was zeer onder de indruk. Ik vind het alleen qua looks al een fantastisch apparaat. Kan niet wachten!

De bouwer gaf aan dat ik voor de 2 stuks 6sn7 2x280v kon gebruiken of 2x320v. Hij vond zelf de optie 2x280v lekkerder klinken, maar zou het veel verandering doen? Ik ga het sowieso testen, maar vroeg me dit af. Linlai gevraagd voor hun e-6sn7 en gaf ook aan 280v. Maximaal is 450v dus tja 320v zou ook prima kunnen. Misschien dat hier iemand dit kan uitleggen evt?

En verder nog foto van binnenkant toen die bijna klaar was. Zoals je kan ruimte over voor evt hdmi i2s toevoegen later oid

Edit; we hebben ook de usb board met hoge femto clocks een eigen aparte voeding board gegeven, de LT3042. Dit zou theoretisch wat verbetering moeten geven. We gaan het zien..
" no loss of fine detail "

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pinda13

Citaat van: Xander32 op oktober 10, 2021, 16:46:39


Strak wark 👌🏻

Thanks, zal wanneer die binnen is een betere maken.
" no loss of fine detail "

Tabcam

Heb je niet dat met minder hoog voltage de buizen langer meegaan? Als hij dan ook nog beter klinkt volgens de bouwer...
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

AudioEnZo

Ziet er zeer fraai uit , ben zeer benieuwd hoe dat klinkt!

Pinda13

Citaat van: AudioEnZo op oktober 11, 2021, 07:34:48
Ziet er zeer fraai uit , ben zeer benieuwd hoe dat klinkt!

Thanks! Ik ook!

Citaat van: Tabcam op oktober 10, 2021, 20:20:03
Heb je niet dat met minder hoog voltage de buizen langer meegaan? Als hij dan ook nog beter klinkt volgens de bouwer...

Ja dat kan kloppen inderdaad. Maar ik vind dat niet zo'n ding. Die pre buisjes gaan gem. 10000uur mee. Ik heb inmiddels genoeg voorraad voor vele jaren 🤭😉
" no loss of fine detail "

Pinda13

#897
De dac speelt! En hoe! Ik ben ontzettend tevreden met deze dac, zou het dat hardnekkig virus de "upgraderitus" verslaan?! Ik weet het wel zeker, wat kan ik me nog meer wensen qua dac of qua amp? Niets.. Speelt fantastisch, super natuurlijk en het geluid komt heel mooi los van de speakers. Heel erg blij!

Hierbij wat foto's. Het hout al licht opgeschuurd met korrel 5000 om het net wat smooth te maken en daarna met was de nerf effect wat naar voren te laten krijgen. Tja lekker aan het inspelen, en of ik nu nos 6h8c buisjes of de elite 6sn7 van linlai gebruikt; het klinkt geweldig..


Ik heb de smaak te pakken en ik ben (als laatste ghehe) bezig met een ultiem stekkerblok maken. Dit wou ik altijd al van hout, en ik vond het ontwerp van het blok wat sts digital en musical affairs hebben gemaakt altijd erg boeiend. Ik geloof wel in ground/afscherming. Dit ontwerp heb ik dus bekeken en zo goed als het kan met mijn houtfabrikant overlegd om tot zoiets te komen. En ohhh boy, dat wordt me toch ook mooi al zeg ik het zelf. Exact hetzelfde massief hout als de dac en amp. Verder 6 schuko inlet met sterbekabeld uiteraard met de duelund 600v dikste variant kabel. De gaten zijn 49mm uitgeboord en diepte is 70mm. Van zowel iec als schuko. Schuko inlet worden de Viborg rhodium. Er komt nog een koperen plaat (3mm) op de bovenkant en de iec wordt ook in koper gehangen. De gaten en binnen worden bekleed met koperfolie en dit wordt "ge ground".
De bodemplaat is demonteerbaar hiervan.



" no loss of fine detail "

Kwabbernoot

Wauw, dat ziet er prachtig uit.  :worship:

Pinda13

Citaat van: Kwabbernoot op oktober 17, 2021, 16:40:04
Wauw, dat ziet er prachtig uit.  :worship:

Thanks man! Ontzettend blij mee en ook trots op. Kost wat maar heb je ook wat.. (vooral ook energie, want chinezen denken soms net iets anders dan ze communiceren  :hehe: :hehe:)
Maar groot voordeel is wel, het kost aardig wat, maar wil je dit bij ons in NL doen bijv denk ik dat ik veul meer kwijt was..
" no loss of fine detail "