Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Raphie

JBL PRX Power!

frank2

Citaat van: Raphie op januari 15, 2021, 15:42:53
niet negatief, gewoon een gegeven.

Nee geen gegeven, alleen voor jou. Dat weet je nu toch wel
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

NAF

Waar 3 dagen zelfreflectie al niet toe kunnen leiden.

Even kijken of ik de stellingen in jouw post goed begrijp.

Zelfbouw audio zal zich nooit kunnen meten met die mooie apparaatjes van grote audio producenten die door bevooroordeelde/financieel afhankelijke recensenten de hemel in geprezen worden.
En hoe duurder de apparaten hoe beter ze zijn....

Bij zelfbouw audio kan, uiteraard mits goed uitgevoerd, iedere geïnvesteerde euro terugkomen in de kwaliteit van de audio zelf. Bij commerciële audio mag je blij zijn als jij van iedere door jou besteedde euro een dubbeltje aan kwaliteit terug krijgt. De rest gaat naar marketing, dure kantoor panden, lease auto's, commissies/salarissen en uiteindelijk dividend voor de aandeelhouders.
Het hoofddoel van commerciële bedrijven is winst maximalisatie en bij zelfbouw kan kwaliteit voorop staan.

Tevens is volgens jou ieder apparaat dat niet recht meet geen goede hi-fi component.
Dit is slecht nieuws voor alle buizen liefhebbers en eigenaren van hoorn luidsprekers daar deze vrijwel allemaal niet strak meten.
Ik denk dat jij als niet goeroe zijnde (jouw eigen woorden) een substantieel deel van de audio liefhebbende gemeenschap hiermee duidelijk hebt gemaakt dat zij allemaal op een dwaalspoor zitten.
Zouden zij dan allemaal iets aan hun gehoor mankeren?

Met betrekking tot het risico van mismatch tussen componenten kan ik alleen maar aanraden om naar een all-in-one oplossing te gaan. Dan heeft de producent dit probleem al uitgesloten door alles optimaal op elkaar af te stemmen. Dat zou een heel stuk onrust weg kunnen nemen.

Misschien ben je succesvoller in jouw zoektocht als je de gedachte eens loslaat dat het allemaal strak moet meten en dat als het duurder is, het ook per definitie beter is.
Luister naar wat jij mooi/prettig vindt en ga van daar uit verder ipv ervan uit te gaan dat iets wel goed moet klinken want het meet recht, was duur of het is de hemel in geprezen door iemand die daar direct of indirect beter van is geworden.
New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op januari 15, 2021, 12:47:57
Bij mij werkt het als volgt. Ik heb meerdere blinde testen gedaan en dan moet ik eerlijk zijn: ik hoor geen significant verschil als ik überhaupt al een verschil denk waar te nemen. Doe ik niet-blinde testen, denk ik soms wel verschil te horen. Maar als ik al een verschil ervaar, is het ook dan in ieder geval dusdanig klein dat het voor mij niet significant is. Ik ben met testen van apparatuur en kabels (uitgezonderd luidsprekers) nog nooit tegen gekomen dat ineens het hele beeld veranderde. Dat gordijnen werden opgetrokken, dat de musici een meter verder uit elkaar gingen staan of dat de saxofonist ineens net iets meer langs het riet blaast.

Naast het feit dat het mij om de muziek gaat, en daarvan kan ik overal wel genieten, geeft dat best rust ondanks dat ik nog steeds voorkeuren heb. Maar ik denk te weten dat die voorkeuren gebaseerd zijn op andere dingen dan mijn oren.

Groeten...

Prima toch? Zolang je vanuit je eigen waarneming maar niet de conclusie trekt dat mensen die wel die verschillen horen allemaal mesjogge zijn. Je mag het wel denken en 1 keer in de zoveel tijd zeggen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Wees niet bang, ik laat jou lekker jouw ding doen. Veel te leuk om te volgen.  8)

Groeten...

scrutinizer

Citaat van: Kwabbernoot op januari 15, 2021, 15:57:35
Wees niet bang, ik laat jou lekker jouw ding doen. Veel te leuk om te volgen.  8)

Groeten...
Zo moet het ook zijn, kwabber. Het is een hobby.....Deels gedreven door emotie.
Ieder zijn beleving.  Maar dat eenzijdig sturen maakt deze discussie, zoals door Huub en zijn topic beoogd, een andere ..... Waarvan er meerdere, zelfs speciaal daarvoor aangemaakt, op dit forum. ;)

 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

vanzomereng

Bij mij werkt het zo !

Er bestaat geen lineair verband tussen weergavekwaliteit en genieten van muziek.
Genieten van muziek is al vrij snel realiseerbaar, indien er geen sprake is van storende invloeden, zoals ruis, kraken, hoge vervorming.
Dit betekend dat genieten van muziek op mijn el-cheapo autoradio, mijn blue-tooth PC speaker de gewoonste zaak van de wereld is.
Ik kan dan ook uren genieten van allerlei muziekfilmpjes op youtube

Alles wat mijn huiskamerset van pak met beet zo 8.000 euro compleet meer kan presteren, is alleen maar pure bonus.
Het meeste is gewoon nog allemaal blind gekocht en zijn mijn aankoopmotieven voornamelijk gebaseerd op een grote hoeveelheid
aan diverse forum-informatie, dealer-advies en testverslagen (eigenlijk meer de rode draad die ik bespeurde in al deze info)
in combinatie met de scherpe prijzen, waarvoor ik e.e.a. kon inkopen en that's it  :ohmy:

Ik wist dat ik componenten zou kopen, welke neutraal tot aan de "lichte warme kant" waren afgestemd en dat mijn ruimte voldoende
groot en redelijk probleemloos zou zijn m.b.t. de opstelling van de gekozen speakers.
Ik zou zo weer een andere set met gehele andere componenten en speakers kunnen aanschaffen, welke net zo grandioos klinken als
mijn huidige set.

Gewoon een set kopen, welke wel voldoende detail laat horen maar niet is getrimd op maximale resolutie, om uit de problemen te blijven.
Elke vorm van obsessief gedrag, mierenneukerij om de set steeds meer voortdurend fine-te tunen, is me dan ook volkomen vreemd. 

De set geeft me nu al zo veel luistergenot, dat de hardware gewoon ver op de achtergrond is geraakt.

Een piano, klinkt hier nu ook als een echte piano, een saxofoon klinkt hier nu ook als een echte saxofoon en stemmen klinken alsof de
zanger/zangeres, live in je woonkamer staat te zingen, hoe moet ik in godsnaam weten , dat een andere LS-kabeltje, een andere versterker
hier verbetering in kan geven.  Welke referentiekader gebruik ik dan en kan wel vertrouwen op een menselijk slecht auditief geheugen?

Puur vanuit de audiofiele hobby bezien en wellicht ook gesterkt door (obsessief) perfectionistisch gedrag,
kan ik het nog wel begrijpen dat mensen voortdurend zitten te finetunen aan hun set maar met "luistergenot"  heeft dit
nog maar weinig mee van doen.     
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Rob_Dingen

Citaat van: VANZOMERENG op januari 15, 2021, 16:33:24
Bij mij werkt het zo !

Er bestaat geen lineair verband tussen weergavekwaliteit en genieten van muziek.
Genieten van muziek is al vrij snel realiseerbaar, indien er geen sprake is van storende invloeden, zoals ruis, kraken, hoge vervorming.
Dit betekend dat genieten van muziek op mijn el-cheapo autoradio, mijn blue-tooth PC speaker de gewoonste zaak van de wereld is.
Ik kan dan ook uren genieten van allerlei muziekfilmpjes op youtube

Alles wat mijn huiskamerset van pak met beet zo 8.000 euro compleet meer kan presteren, is alleen maar pure bonus.
Het meeste is gewoon nog allemaal blind gekocht en zijn mijn aankoopmotieven voornamelijk gebaseerd op een grote hoeveelheid
aan diverse forum-informatie, dealer-advies en testverslagen (eigenlijk meer de rode draad die ik bespeurde in al deze info)
in combinatie met de scherpe prijzen, waarvoor ik e.e.a. kon inkopen en that's it  :ohmy:

Ik wist dat ik componenten zou kopen, welke neutraal tot aan de "lichte warme kant" waren afgestemd en dat mijn ruimte voldoende
groot en redelijk probleemloos zou zijn m.b.t. de opstelling van de gekozen speakers.
Ik zou zo weer een andere set met gehele andere componenten en speakers kunnen aanschaffen, welke net zo grandioos klinken als
mijn huidige set.

Gewoon een set kopen, welke wel voldoende detail laat horen maar niet is getrimd op maximale resolutie, om uit de problemen te blijven.
Elke vorm van obsessief gedrag, mierenneukerij om de set steeds meer voortdurend fine-te tunen, is me dan ook volkomen vreemd. 

De set geeft me nu al zo veel luistergenot, dat de hardware gewoon ver op de achtergrond is geraakt.

Een piano, klinkt hier nu ook als een echte piano, een saxofoon klinkt hier nu ook als een echte saxofoon en stemmen klinken alsof de
zanger/zangeres, live in je woonkamer staat te zingen, hoe moet ik in godsnaam weten , dat een andere LS-kabeltje, een andere versterker
hier verbetering in kan geven.  Welke referentiekader gebruik ik dan en kan wel vertrouwen op een menselijk slecht auditief geheugen?

Puur vanuit de audiofiele hobby bezien en wellicht ook gesterkt door (obsessief) perfectionistisch gedrag,
kan ik het nog wel begrijpen dat mensen voortdurend zitten te finetunen aan hun set maar met "luistergenot"  heeft dit
maar weinig meer te maken.     
Ik heb 2 hobby's namelijk muziek luisteren en proberen mijn set naar een hoger niveau te tillen.
Dus ook veel uren technisch luisteren maar ook veel uren gewoon muziek.
Vind beide leuk en kom telkens toch weer iets verder.

Rob

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op januari 15, 2021, 16:33:24
Bij mij werkt het zo !

Er bestaat geen lineair verband tussen weergavekwaliteit en genieten van muziek.
Genieten van muziek is al vrij snel realiseerbaar, indien er geen sprake is van storende invloeden, zoals ruis, kraken, hoge vervorming.
Dit betekend dat genieten van muziek op mijn el-cheapo autoradio, mijn blue-tooth PC speaker de gewoonste zaak van de wereld is.
Ik kan dan ook uren genieten van allerlei muziekfilmpjes op youtube

Alles wat mijn huiskamerset van pak met beet zo 8.000 euro compleet meer kan presteren, is alleen maar pure bonus.
Het meeste is gewoon nog allemaal blind gekocht en zijn mijn aankoopmotieven voornamelijk gebaseerd op een grote hoeveelheid
aan diverse forum-informatie, dealer-advies en testverslagen (eigenlijk meer de rode draad die ik bespeurde in al deze info)
in combinatie met de scherpe prijzen, waarvoor ik e.e.a. kon inkopen en that's it  :ohmy:

Ik wist dat ik componenten zou kopen, welke neutraal tot aan de "lichte warme kant" waren afgestemd en dat mijn ruimte voldoende
groot en redelijk probleemloos zou zijn m.b.t. de opstelling van de gekozen speakers.
Ik zou zo weer een andere set met gehele andere componenten en speakers kunnen aanschaffen, welke net zo grandioos klinken als
mijn huidige set.

Gewoon een set kopen, welke wel voldoende detail laat horen maar niet is getrimd op maximale resolutie, om uit de problemen te blijven.
Elke vorm van obsessief gedrag, mierenneukerij om de set steeds meer voortdurend fine-te tunen, is me dan ook volkomen vreemd. 

De set geeft me nu al zo veel luistergenot, dat de hardware gewoon ver op de achtergrond is geraakt.

Een piano, klinkt hier nu ook als een echte piano, een saxofoon klinkt hier nu ook als een echte saxofoon en stemmen klinken alsof de
zanger/zangeres, live in je woonkamer staat te zingen, hoe moet ik in godsnaam weten , dat een andere LS-kabeltje, een andere versterker
hier verbetering in kan geven.  Welke referentiekader gebruik ik dan en kan wel vertrouwen op een menselijk slecht auditief geheugen?

Puur vanuit de audiofiele hobby bezien en wellicht ook gesterkt door (obsessief) perfectionistisch gedrag,
kan ik het nog wel begrijpen dat mensen voortdurend zitten te finetunen aan hun set maar met "luistergenot"  heeft dit
nog maar weinig mee van doen.     

Ik ben helemaal jaloers op jou!

Van muziek genieten lukt mij ook op autoradio, wekkerradio en bluetoothspeaker, maar alleen omdat ik dan mijn verwachtingen terugschroef.

Op de hoofd-set moet alles kloppen. Alles. Altijd. Dat gaat de laatste weken eindelijk vrij goed.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vanzomereng

Citaat van: Rob_Dingen op januari 15, 2021, 16:39:59
Ik heb 2 hobby's namelijk muziek luisteren en proberen mijn set naar een hoger niveau te tillen.
Dus ook veel uren technisch luisteren maar ook veel uren gewoon muziek.
Vind beide leuk en kom telkens toch weer iets verder.
Rob
Klopt, ook niks mee en deze 2 kunnen goed naast elkaar bestaan maar soms krijg ik de indruk dat de audiofiele hobby bij sommigen,
niet altijd leidt tot meteen de gewenste resultaten en tot onrust leidt in het koppie en het luistergenot in de weg kan staan.

Problematiek is, dat de set waarop je, je audiohobby op uitoefent en op dit ogenblik niet naar volle tevredenheid klinkt,
of wellicht stoort, op dat ogenblijk ook dezelfde set is, die je luistergenot moet verschaffen en dit lukt niet bij iedereen.

Het streven naar maximale resolutie en het onderschatten v/d akoestiek zijn dan je grootste tegenstaanders.
Vaak moet eerst veel en duur leergeld worden betaald, alvorens je dit door hebt.   

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Citaat van: HuubF op januari 15, 2021, 16:42:36
Op de hoofd-set moet alles kloppen. Alles. Altijd. Dat gaat de laatste weken eindelijk vrij goed.

Het probleem is bij jou "alles"
Je wilt alleen een rapport met allemaal tienen, terwijl je al zeer trots kunt zijn op een rapport met allemaal achtjes en negentjes.

Je zult NOOIT met enige zekerheid kunnen zeggen, dat je uiteindelijk een set heb, die allemaal tienen bevat, 
- het kan altijd wel beter maar jouw leven is tekort om alle mogelijkheden/combinaties te vinden
- je ruimte moet optimaal zijn aangepast

Je kunt wel met zekerheid zeggen. dat je over iets tevreden bent, dus wat dit betreft ben ik totaal NIET jaloers op jouw  ;)

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op januari 15, 2021, 16:50:00
Klopt, ook niks mee en deze 2 kunnen goed naast elkaar bestaan maar soms krijg ik de indruk dat de audiofiele hobby
niet altijd leidt tot meteen de gewenste resultaten en tot onrust leidt in het koppie en het luistergenot in de weg kan staan.

Problematiek is, dat de set waarop je, je audiohobby op uitoefent en op dit ogenblik niet naar volle tevredenheid klinkt,
of wellicht stoort, op dat ogenblijk ook dezelfde set is, die je luistergenot moet verschaffen en dit lukt niet bij iedereen.

Het streven naar maximale resolutie en het onderschatten v/d akoestiek zijn dan je grootste tegenstaanders.
Vaak moet eerst veel en duur leergeld worden betaald, alvorens je dit door hebt.

Je beschrijft het alsof het een probleem zou zijn. Wat iemand als ik bovendien niet door heeft.  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op januari 15, 2021, 16:59:35
Het probleem is bij jou "alles"
Je wilt alleen een rapport met allemaal tienen, terwijl je al zeer trots kunt zijn op een rapport met allemaal achtjes en negentjes.

Je zult NOOIT met enige zekerheid kunnen zeggen, dat je uiteindelijk een set heb, die allemaal tienen bevat, 
- het kan altijd wel beter maar jouw leven is tekort om alle mogelijkheden/combinaties te vinden
- je ruimte moet optimaal zijn aangepast

Je kunt wel met zekerheid zeggen. dat je over iets tevreden bent, dus wat dit betreft ben ik totaal NIET jaloers op jouw  ;)

Nee ik hoef geen tienen, maar wil wel weten wat ik mis. Anders kan ik onmogelijk genoegen nemen met een 8. Want dat zou dan ook een 6 kunnen zijn...
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vanzomereng

Citaat van: HuubF op januari 15, 2021, 17:00:58
Je beschrijft het alsof het een probleem zou zijn. Wat iemand als ik bovendien niet door heeft.  ;D
Ik maak me om jouw geen zorgen, m.i.z. heb je voldoende zelfkennis.
Verder is het schuiven met dozen en tunen van jouw set, iets wat je ook blijkbaar veel voldoening schept.

Wellicht moet ik bekennen (en mischien meerdere hiero  :D) dat wij onrustig worden van jouw
en dat is dan wel een probleem maar niet die van jouw  :notify:

By the way,  welke muziek heb je nu opstaan ?
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Dura

Citaat van: VANZOMERENG op januari 15, 2021, 16:33:24
Bij mij werkt het zo !

Er bestaat geen lineair verband tussen weergavekwaliteit en genieten van muziek.
Genieten van muziek is al vrij snel realiseerbaar, indien er geen sprake is van storende invloeden, zoals ruis, kraken, hoge vervorming.
Dit betekend dat genieten van muziek op mijn el-cheapo autoradio, mijn blue-tooth PC speaker de gewoonste zaak van de wereld is.
Ik kan dan ook uren genieten van allerlei muziekfilmpjes op youtube

Alles wat mijn huiskamerset van pak met beet zo 8.000 euro compleet meer kan presteren, is alleen maar pure bonus.
Het meeste is gewoon nog allemaal blind gekocht en zijn mijn aankoopmotieven voornamelijk gebaseerd op een grote hoeveelheid
aan diverse forum-informatie, dealer-advies en testverslagen (eigenlijk meer de rode draad die ik bespeurde in al deze info)
in combinatie met de scherpe prijzen, waarvoor ik e.e.a. kon inkopen en that's it  :ohmy:

Ik wist dat ik componenten zou kopen, welke neutraal tot aan de "lichte warme kant" waren afgestemd en dat mijn ruimte voldoende
groot en redelijk probleemloos zou zijn m.b.t. de opstelling van de gekozen speakers.
Ik zou zo weer een andere set met gehele andere componenten en speakers kunnen aanschaffen, welke net zo grandioos klinken als
mijn huidige set.

Gewoon een set kopen, welke wel voldoende detail laat horen maar niet is getrimd op maximale resolutie, om uit de problemen te blijven.
Elke vorm van obsessief gedrag, mierenneukerij om de set steeds meer voortdurend fine-te tunen, is me dan ook volkomen vreemd. 

De set geeft me nu al zo veel luistergenot, dat de hardware gewoon ver op de achtergrond is geraakt.

Een piano, klinkt hier nu ook als een echte piano, een saxofoon klinkt hier nu ook als een echte saxofoon en stemmen klinken alsof de
zanger/zangeres, live in je woonkamer staat te zingen, hoe moet ik in godsnaam weten , dat een andere LS-kabeltje, een andere versterker
hier verbetering in kan geven.  Welke referentiekader gebruik ik dan en kan wel vertrouwen op een menselijk slecht auditief geheugen?

Puur vanuit de audiofiele hobby bezien en wellicht ook gesterkt door (obsessief) perfectionistisch gedrag,
kan ik het nog wel begrijpen dat mensen voortdurend zitten te finetunen aan hun set maar met "luistergenot"  heeft dit
nog maar weinig mee van doen.     

Feest der herkenning, ik sta er precies hetzelfde in. Fijn dat je de moeite neemt het uitgebreid en zorgvuldig te verwoorden.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op januari 15, 2021, 17:07:23
Ik maak me om jouw geen zorgen, m.i.z. heb je voldoende zelfkennis.
Verder is het schuiven met dozen en tunen van jouw set, iets wat je ook blijkbaar veel voldoening schept.

Wellicht moet ik bekennen (en mischien meerdere hiero  :D) dat wij onrustig worden van jouw
en dat is dan wel een probleem maar niet die van jouw  :notify:

By the way,  welke muziek heb je nu opstaan ?

Radiohead, A Moon shaped pool.  :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rob46

Citaat van: VANZOMERENG op januari 15, 2021, 16:33:24
Bij mij werkt het zo !

Er bestaat geen lineair verband tussen weergavekwaliteit en genieten van muziek.
Genieten van muziek is al vrij snel realiseerbaar, indien er geen sprake is van storende invloeden, zoals ruis, kraken, hoge vervorming.
Dit betekend dat genieten van muziek op mijn el-cheapo autoradio, mijn blue-tooth PC speaker de gewoonste zaak van de wereld is.
Ik kan dan ook uren genieten van allerlei muziekfilmpjes op youtube

Alles wat mijn huiskamerset van pak met beet zo 8.000 euro compleet meer kan presteren, is alleen maar pure bonus.
Het meeste is gewoon nog allemaal blind gekocht en zijn mijn aankoopmotieven voornamelijk gebaseerd op een grote hoeveelheid
aan diverse forum-informatie, dealer-advies en testverslagen (eigenlijk meer de rode draad die ik bespeurde in al deze info)
in combinatie met de scherpe prijzen, waarvoor ik e.e.a. kon inkopen en that's it  :ohmy:

Ik wist dat ik componenten zou kopen, welke neutraal tot aan de "lichte warme kant" waren afgestemd en dat mijn ruimte voldoende
groot en redelijk probleemloos zou zijn m.b.t. de opstelling van de gekozen speakers.
Ik zou zo weer een andere set met gehele andere componenten en speakers kunnen aanschaffen, welke net zo grandioos klinken als
mijn huidige set.

Gewoon een set kopen, welke wel voldoende detail laat horen maar niet is getrimd op maximale resolutie, om uit de problemen te blijven.
Elke vorm van obsessief gedrag, mierenneukerij om de set steeds meer voortdurend fine-te tunen, is me dan ook volkomen vreemd. 

De set geeft me nu al zo veel luistergenot, dat de hardware gewoon ver op de achtergrond is geraakt.

Een piano, klinkt hier nu ook als een echte piano, een saxofoon klinkt hier nu ook als een echte saxofoon en stemmen klinken alsof de
zanger/zangeres, live in je woonkamer staat te zingen, hoe moet ik in godsnaam weten , dat een andere LS-kabeltje, een andere versterker
hier verbetering in kan geven.  Welke referentiekader gebruik ik dan en kan wel vertrouwen op een menselijk slecht auditief geheugen?

Puur vanuit de audiofiele hobby bezien en wellicht ook gesterkt door (obsessief) perfectionistisch gedrag,
kan ik het nog wel begrijpen dat mensen voortdurend zitten te finetunen aan hun set maar met "luistergenot"  heeft dit
nog maar weinig mee van doen.     

Deels herkenbaar. Met name de laatste alinea is een voorbarige conclusie in mijn optiek. Je kan je namelijk afvragen of dit weinig met luistergenot heeft te maken. Misschien wordt dit wel door de ander zo ervaren.....Anderzijds schrijf je dat het vanuit de audiofiele hobby bezien wel te begrijpen is dat mensen voortdurend zitten te finetunen.....[emoji3166]
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

toetertje

Tsja, als je met een setje van 100 euro hetzelfde kunt bereiken als met een iets duurdere set,
dan kan het forum wel dicht. Heeft iedereen hetzelfde setje van 100 euro, want het klinkt toch allemaal hetzelfde.
Misschien dan toch maar postzegels verzamelen.  :pompom:

Dura

Citaat van: toetertje op januari 15, 2021, 18:14:16
Tsja, als je met een setje van 100 euro hetzelfde kunt bereiken als met een iets duurdere set,
dan kan het forum wel dicht. Heeft iedereen hetzelfde setje van 100 euro, want het klinkt toch allemaal hetzelfde.
Misschien dan toch maar postzegels verzamelen.  :pompom:
Alle postzegels klinken hetzelfde!
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

toetertje


J o e p

Citaat van: VANZOMERENG op januari 15, 2021, 16:33:24
Bij mij werkt het zo !

Er bestaat geen lineair verband tussen weergavekwaliteit en genieten van muziek.   

De eerste zin, oef daar gaat het al fout.

Toen ik van mijn oud setje van Marantz en Etude overstapte naar mijn huidig setje merkte een gigantisch verschil op vrijwel elk gebied.
En nu nog zeg ik af en toe wauw, wauw, wauw! Wat er nu staat kost nog lang geen €20.000,- en ik weet echt wel dat het beter kan.
Zo nu en dan mag ik met een set van €250.000,- spelen en ja dat is super. Maar 80% van de kwaliteit win je onder de eerste €20.000.
Daarna ga je verhoudingsgewijs onevenredig veel betalen.
Je hoeft niet met alles genoege te nemen maar je hoeft ook geen bergen geld uit te geven voor een beetje extra luisterplezier.
Heb voor mijn vrouw in de kamer ook Sonos play 5 staan en dat bevestigt keer op keer dat ieder dubbeltje in mijn setje gestoken een verantwoorde investering is geweest.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

CinéHome

Ik denk dat de ondergrens voor de ene, de niet te verantwoorden buitengrens is voor de ander. 😉

Ik zou anderzijds stellen dat je voor (veel) minder dan €10.000 heel veel audio plezier in huis kan halen. En dat je al snel aan het dubbele zit wil je daar nog echte verbetering horen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Tabcam

Het lijkt mij als eerste dat niet ieders doel hetzelfde is. De één wil in een akoestisch niet ideale ruimte een goed presterende all round set, de ander dat het vooral met akoestische muziek goed klinkt, een derde lekker knallen met films en EDM en een vierde een complete Dolby Atmos-set. Allemaal legitieme doelen.

Dan geld vs kwaliteit. Er is al heel veel te bereiken onder de €500,-. Veel meer levert ook meer kwaliteit op maar... niet iedereen heeft dezelfde financiële middelen nog de intentie zoveel uit te geven. En dan nog kan je op (tweedehands) koopjes jagen en daarmee veel bereiken. En levert alles duur kopen een beter presterende set op? Ruimte heeft veel meer invloed en ik geloof ook in synergie, soms klinkt alles bij elkaar veel meer als de som der delen en soms omgekeerd.

Dan nog diy vs kant-en-klaar. Dat eerste is niet noodzakelijkerwijs  beter of slechter. Het hangt van het ontwerp af, van de kennis, tijd en inspanning om alles goed af te stemmen. Vergeet niet dat veel bedrijven ooit als zelfbouwers begonnen zijn, zie vv. Dutch&Dutch. Het vraagt wel passie en doorzettingsvermogen.

Als laatste de weg weg naar "audio-Walhala". Iedereen kiest een weg, de één koopt op objectief criteria binnen budget de rechtst metende componenten, een ander struint de (tweedehands)markt af, koopt telkens een upgrade en verkoopt de overbodige componenten, sommigen wisselen vrijwel wekelijks en weer anderen tweaken alleen of houden de set al jaren vast en vergroeien met hun huidige set. Moet daar dan direct zo'n hard oordeel over wordt geveld? Is er een "foute" weg?

Iedereen heeft andere waarden, andere beperkingen in financiële en akoestische ruimte, bewandeld daardoor een ander pad krijgt op die manier andere ervaringen die je weer een beetje vormen/andere kant op sturen. Ik zou denken dat het allemaal naast elkaar mag bestaan. Dat je het zonde geld vind, tja, het is andermans geld en geen gemeenschapsgeld :tongue2:. En zelfs van het laatste wordt nog best veel over de balk gegooid :nopompom:.

Kortom Huub, wandel lekker voort op jouw audiopad, vertel over je ervaringen en niks mis met af en toe stilstaan en reflecteren :clapping:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vanzomereng

Citaat van: MichelDW op januari 15, 2021, 19:16:29
Ik zou anderzijds stellen dat je voor (veel) minder dan €10.000 heel veel audio plezier in huis kan halen. En dat je al snel aan het dubbele zit wil je daar nog echte verbetering horen.

Yep helemaal mee eens,  bijvoorbeeld onderstaande set: versterker/dac/streamer-combi Marantz PM7000N + luidsprekers Acoustic Energy AE309,
beetje slim inkopen bij 1 v/d sponsoren hiero en voor ca 2.000 euro nieuw, heb je deze set die geweldig klinkt  :wub:
Dit zou zo'n beetje mijn ondergrens zijn maar wel eentje waar ik zeer gelukkig mee bent, gewoon lekker klinkend en ongecompliceerd.
Als je 2e-hands gaat shoppen kan je ook andere fijne combi's voor "kleingeld" samenstellen.

Deze Acoustic Energy AE309 heb ik ook ruim een 1/2-jaar geleden voor mijn zwager gekocht en ik vind ze zeer fraai klinken
en passen ook goed in de meeste (kleine) interieurs vanwege de zeer kleine/smalle afmetingen. (goed alternatief voor monitoren)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD