Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

kermy

Citaat van: MichelDW op december 26, 2020, 14:38:42
Er zijn merken die zweren bij 'aangeknepen schuifstekkertjes' en soldeerverbindingen verketteren...

En dan is er nog een heel verschil tussen hoe dat geknepen is, maar zoek maar eens op foto's van de Heritage, dat vind je ook in de allergoedkoopste zaken terug, en dat geeft te denken.

En er zijn evenzoveel meningen als oplossingen, maar ik ga zelf nog steeds voor direct gesoldeerde bekabeling.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Tabcam

Citaat van: HuubF op december 26, 2020, 14:01:30
Als dat zo veel uitmaakt waarom doen ze dat zelf dan niet?
De belangrijkste reden voor commerciële luidsprekersfabrikanten, geld. Het meet waarschijnlijk ook niet anders. Mensen die het verschil niet gehoord hebben maakt het denk ik ook niet uit.

Ergens wel grappig om te om in perspectief te zetten hoeveel er in audio wordt uitgeven aan kabels en interlinks terwijl ik verwacht dat vrijwel iedereen een andere condensator echt kan horen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=71713.msg1173390#msg1173390
Kwam er nog 1 tegen uit vervlogen tijd.... same ol same here 
Voor die centjes mag het wel klaar zijn....Toch? :nowink:

Jammer... ik ben door imageshack de afbeeldingen van dit filter kwijt geraakt die ik toen voor de 1.1 's ontworpen en gemaakt heb...

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

roeleken

Huub, ik kan me nog herinneren dat we allebei een Roksan Kandy hadden en hier best tevreden over waren, wellicht een onderschat merk.  Beetje als een Toyota, rijdt superlekker, degelijk, gaat nooit iets aan kapot. Maar op de een of andere manier wordt dat toch als saai ervaren.

Nu heb ik al geruime tijd, net als jij recent, een buizenversterker. Niet een apparaat van meerdere duizenden euro's, maar wel een degelijk mooi apparaat.  En je bent er volgens mij stiktevreden over.

Nu stelde ik laatst als upgrade nieuwe voorversterkerbuisjes voor. Hetgeen je min of meer afwees omdat je tevreden was over de set.  Nu lees ik dat je zelfs nieuwe speakers probeert die 6k kosten! Oké, je gaat ze niet kopen, maar ga dan aub eens te rade bij bijvoorbeeld een Ed de Jong voor nieuwe voorversterker buisjes. Echt dit kan een heleboel  bijdragen aan beter geluid.  De versterker laten modificeren zal helemaal een glimlach rond je gezicht toveren.

Vat dit niet op als kritiek of druk mijnerzijds, wat je ook zeker niet zult doen jou kennende ;), maar als welgemeend advies van een htforum vriend.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

HuubF

Citaat van: roeleken op december 26, 2020, 17:11:40
Huub, ik kan me nog herinneren dat we allebei een Roksan Kandy hadden en hier best tevreden over waren, wellicht een onderschat merk.  Beetje als een Toyota, rijdt superlekker, degelijk, gaat nooit iets aan kapot. Maar op de een of andere manier wordt dat toch als saai ervaren.

Nu heb ik al geruime tijd, net als jij recent, een buizenversterker. Niet een apparaat van meerdere duizenden euro's, maar wel een degelijk mooi apparaat.  En je bent er volgens mij stiktevreden over.

Nu stelde ik laatst als upgrade nieuwe voorversterkerbuisjes voor. Hetgeen je min of meer afwees omdat je tevreden was over de set.  Nu lees ik dat je zelfs nieuwe speakers probeert die 6k kosten! Oké, je gaat ze niet kopen, maar ga dan aub eens te rade bij bijvoorbeeld een Ed de Jong voor nieuwe voorversterker buisjes. Echt dit kan een heleboel  bijdragen aan beter geluid.  De versterker laten modificeren zal helemaal een glimlach rond je gezicht toveren.

Vat dit niet op als kritiek of druk mijnerzijds, wat je ook zeker niet zult doen jou kennende ;), maar als welgemeend advies van een htforum vriend.

Wie kan nou zo'n verzoek weigeren.  :wub:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rob_Dingen

Citaat van: kermy op december 26, 2020, 11:54:53

Die luchtspoel, waar zit die in het ontwerp, als die in het laag zit, dan een mooie trafo spoel bijvoorbeeld.
Met vriendelijke groet,

Kermy

Dat is echt een slecht advies ten eerste klinken die trafo's voor een 2 weg een stuk minder als bijv een folie spoel en ten 2e is de inwendige weerstand van de spoel een onderdeel van de afstemming in het laag.
Als Huub jou voorstel zou volgen zou hij nog minder laag hebben door het verlagen van de Q door de lage inwendige weerstand van de trafo kern spoel.

Rob

vanzomereng

Als er uberhaupt nog garantie op die speakers zitten, zou ik helemaal met je knuistjes van het wisselfilter afblijven !!!!!
Verder is het altijd nog maar ff afwachten hoe het resultaat in de oren van HUUBF klinkt  :eh:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Citaat van: roeleken op december 26, 2020, 17:11:40
Nu stelde ik laatst als upgrade nieuwe voorversterkerbuisjes voor. Hetgeen je min of meer afwees omdat je tevreden was over de set.  Nu lees ik dat je zelfs nieuwe speakers probeert die 6k kosten! Oké, je gaat ze niet kopen, maar ga dan aub eens te rade bij bijvoorbeeld een Ed de Jong voor nieuwe voorversterker buisjes. Echt dit kan een heleboel  bijdragen aan beter geluid.  De versterker laten modificeren zal helemaal een glimlach rond je gezicht toveren.
Wat en hoe groot het effect van bovenstaande zal zijn weet ik niet en ook niet wat het zal kosten maar wat ik wel weet is,
dat ik bij Ed de Jong in het verleden thuis ben geweest en dat man, kan "toveren" met buizentechniek en vele klanten heeft over de hele wereld.
Hij heeft mij toen zijn buizen-set laten horen op een (t.o.v. een Contour 20i relatief eenvoudige) Guru Q10-speakerset en dit klonk fantastisch
en met een fraaie holografische afbeelding.

Van de andere kant denk ik, is het nog zinvol om adviezen te geven aan HUUBF die per definitie geld kosten, met de wetenschap dat het
wellicht geen lang leven beschoren is en wellicht zo weer aan de kant geschoven kan worden - WEG/FOETSIE geinvesteerde centjes.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

kermy

Citaat van: Rob_Dingen op december 27, 2020, 10:15:16
Dat is echt een slecht advies ten eerste klinken die trafo's voor een 2 weg een stuk minder als bijv een folie spoel en ten 2e is de inwendige weerstand van de spoel een onderdeel van de afstemming in het laag.
Als Huub jou voorstel zou volgen zou hij nog minder laag hebben door het verlagen van de Q door de lage inwendige weerstand van de trafo kern spoel.

Rob

Het was maar een idee. Dat van die afstemming, dat geldt in min of meerdere mate ook voor de andere onderdelen. Dan maar weer een andere speaker gekocht, en afwachten wat daar de plussen en minnen van zijn.
Maar het lijkt er op dat het in ieder geval heel veel geld moet kosten voordat het goed kan zijn.

Met vriendelijke groet,

Kermy



scrutinizer

Wat een drama weer...... ::)
De man heeft het over de resolutie hij hoorde in het hoog van de Heritage, is happy met de weergave in het laag/midlaag van de 20I.......Deze zich zonder schade aan of misaanpassing van filter laat bewerkstelligen door een Mundorf cap uit het hoger segment. ...and Bob' your uncle :notify:

Huub het had over mss nog een andere kabel .....Ik dacht met deze ingreep hij meer bang for the buck zou hebben. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

kermy

Citaat van: scrutinizer op december 27, 2020, 12:23:47
Wat een drama weer...... ::)
De man heeft het over de resolutie hij hoorde in het hoog van de Heritage, is happy met de weergave in het laag/midlaag van de 20I.......Deze zich zonder schade aan of misaanpassing van filter laat bewerkstelligen door een Mundorf cap uit het hoger segment. ...and Bob' your uncle :notify:

Huub het had over mss nog een andere kabel .....Ik dacht met deze ingreep hij meer bang for the buck zou hebben. ;)

In ieder geval veel meer bang for buck dan met de aankoop van de Heritage. En eigenlijk heel simpel te proberen, zonder schade aan het originele filter, dus het enige risico is dat je met een paar dure condensatoren zit. En ook die raak je wel weer kwijt in de DIY wereld.

Als Scrutinizer vanwege zijn ervaringen met de Esotar tweeter hier zinnige uitspraken en of aanbevelingen in kan maken, dan zou ik die gewoon een keer proberen, niet omdat het moet, maar omdat het kan.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Contour

Hier de gewone Mundorf supreme en de Mundorf silver oil in 6.8uF te koop. Richtprijs zou 50-60% van de nieuwwaarde moeten zijn:

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1635678958-mundorf-m-cap.html?previousPage=lr

Groetjes Walter

scrutinizer

Zoals jij dat ook weet, Kermy: "hetgeen dat weet deert"

Als je happy bent met een setup in deze hobby is dit een groot goed. 
Dit kun je bereiken met, een keuze geschaald op kennis ooit verworven door de wol geverfd of onrust voor een onbepaalde tijd.
En dan zeg ik hiermee niet dat het pad niet leuk is...maar wel dat deze, op ratio en logica van gelijkgestemde binnen deze hobby, tot minder frustraties of onnodige uitgaven kan leiden.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

roeleken

Citaat van: VANZOMERENG op december 27, 2020, 10:41:21
Wat en hoe groot het effect van bovenstaande zal zijn weet ik niet en ook niet wat het zal kosten maar wat ik wel weet is,
dat ik bij Ed de Jong in het verleden thuis ben geweest en dat man, kan "toveren" met buizentechniek en vele klanten heeft over de hele wereld.
Hij heeft mij toen zijn buizen-set laten horen op een (t.o.v. een Contour 20i relatief eenvoudige) Guru Q10-speakerset en dit klonk fantastisch
en met een fraaie holografische afbeelding.

Van de andere kant denk ik, is het nog zinvol om adviezen te geven aan HUUBF die per definitie geld kosten, met de wetenschap dat het
wellicht geen lang leven beschoren is en wellicht zo weer aan de kant geschoven kan worden - WEG/FOETSIE geinvesteerde centjes.

Ja weet het, maar het is in ieder geval goed bedoeld advies  ;).   En alleen nieuwe voorversterker buisjes hoeven niet de wereld te kosten.
Heb de mijne laten modificeren door Ed, herkende de versterker niet meer terug, in positieve zin  ;D
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Contour

Hallo Huub,

Kun je ook laten doen, stelt weinig voor qua ingreep. Verbetering zou fors zijn.

Gr. Walter

kermy

Citaat van: scrutinizer op december 27, 2020, 12:59:12
Zoals jij dat ook weet, Kermy: "hetgeen dat weet deert"

Als je happy bent met een setup in deze hobby is dit een groot goed. 
Dit kun je bereiken met, een keuze geschaald op kennis ooit verworven door de wol geverfd of onrust voor een onbepaalde tijd.
En dan zeg ik hiermee niet dat het pad niet leuk is...maar wel dat deze, op ratio en logica van gelijkgestemde binnen deze hobby, tot minder frustraties of onnodige uitgaven kan leiden.



Een waarheid zo groot als een koe, maar die kan je ook van achter in z'n hol bekijken. ;D

Ik kan gerust zeggen dat ik niet meer zit te wachten op allerlei opgeroepen twijfels of andere zaken die mijn rust verstoren. En soms gebeuren er zaken die de installatie en het bereikte geluid weer eens op z'n kop zetten. Maar nooit meer dat rusteloze en maar kopen zonder dat je er echt iets mee opschiet.

En als je dan zo' verhaal weer eens leest over die Dynaudio Heritage, dan lig je toch te rollen van het lachen, en dat afgezet tegen de foto's van het innerlijk, man man, die marketing afdeling werkt in ieder geval beregoed.


Met vriendelijke groet,

Kermy

HuubF

Citaat van: kermy op december 27, 2020, 17:26:33
Een waarheid zo groot als een koe, maar die kan je ook van achter in z'n hol bekijken. ;D

Ik kan gerust zeggen dat ik niet meer zit te wachten op allerlei opgeroepen twijfels of andere zaken die mijn rust verstoren. En soms gebeuren er zaken die de installatie en het bereikte geluid weer eens op z'n kop zetten. Maar nooit meer dat rusteloze en maar kopen zonder dat je er echt iets mee opschiet.

En als je dan zo' verhaal weer eens leest over die Dynaudio Heritage, dan lig je toch te rollen van het lachen, en dat afgezet tegen de foto's van het innerlijk, man man, die marketing afdeling werkt in ieder geval beregoed.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Veel marketing inderdaad. Het ontroerende verhaal waarin het vakmanschap wordt bejubeld van drie (3) dagen puur meubelmakerschap bij het maken van de kast (een onooglijk rechthoekig doosje) is tekenend. Ze hebben ook zelf verbluft uren van het gerede product genoten, terwijl ze daar maar 20 minuten voor hadden uitgetrokken.

Desondanks is het de goedkoopste weg naar de Esostar 3. De woofer is ook geweldig. Als hij wat soepeler met de Primaluna versterking was omgegaan zouden ze hier blijven staan. Je hebt er echter een Hegel 590 voor nodig om er een evenwichtig geluid uit te krijgen. Irritant maar tsja, high end hé?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vanzomereng

Citaat van: HuubF op december 27, 2020, 17:50:50
Je hebt er echter een Hegel 590 voor nodig om er een evenwichtig geluid uit te krijgen. Irritant maar tsja, high end hé?

Denk aan de 3 "N's" HuubF !
NOU, NOU NOU   :notify:

Hoe kom je bij die wetenschap, m.b.t. de HEGEL H590  :eh:
Die HEGEL H590 zal best wel goed voldoen maar er zullen nog wel honderden andere AMP's (ook veel goedkopere) dit klusje net zo goed kunnen klaren.

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Mitch--

Citaat van: HuubF op december 27, 2020, 17:50:50
Veel marketing inderdaad. Het ontroerende verhaal waarin het vakmanschap wordt bejubeld van drie (3) dagen puur meubelmakerschap bij het maken van de kast (een onooglijk rechthoekig doosje) is tekenend. Ze hebben ook zelf verbluft uren van het gerede product genoten, terwijl ze daar maar 20 minuten voor hadden uitgetrokken.

Desondanks is het de goedkoopste weg naar de Esostar 3. De woofer is ook geweldig. Als hij wat soepeler met de Primaluna versterking was omgegaan zouden ze hier blijven staan. Je hebt er echter een Hegel 590 voor nodig om er een evenwichtig geluid uit te krijgen. Irritant maar tsja, high end hé?

die hegel klinkt zo kil als de noordpool, gaat het voor jouw ook niet doen hoor
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op december 27, 2020, 18:04:10
Denk aan de 3 "N's" HuubF !
NOU, NOU NOU   :notify:

Hoe kom je bij die wetenschap, m.b.t. de HEGEL H590  :eh:
Die HEGEL H590 zal best wel goed voldoen maar er zullen nog wel honderden andere AMP's (ook veel goedkopere) dit klusje net zo goed kunnen klaren.

Geloof ik graag. De Hegel noemde ik als voorbeeld. Ik denk overigens niet dat het veel goedkoper kan.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rowdy

Citaat van: HuubF op december 27, 2020, 18:54:36
Ik denk overigens niet dat het veel goedkoper kan.
Jawel hoor, gewoon tevreden zijn met wat je hebt.

HuubF

Citaat van: Rowdy op december 27, 2020, 19:08:01
Jawel hoor, gewoon tevreden zijn met wat je hebt.

Als je dergelijke speakers koopt moet de rest in balans zijn want je hoort elk foutje genadeloos.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Vorige maand heb ik 4 nieuwe Genalex Gold Lion KT88 buizen gekocht, die wilde ik toch nog wel graag proberen. Al was het alleen maar als eerbetoon aan forummer KT88.

Die krengen moeten alleen wel minimaal 100 uur inspelen. Ik luister al de hele dag naar een sub-optimaal geluid. Pas nu beginnen ze een beetje minder vlak te klinken. Wel leuk om dat proces te volgen, tijd zat. Vannacht maar even alles aan laten staan.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: HuubF op december 27, 2020, 19:30:32
Vorige maand heb ik 4 nieuwe Genalex Gold Lion KT88 buizen gekocht, die wilde ik toch nog wel graag proberen. Al was het alleen maar als eerbetoon aan forummer KT88.

Die krengen moeten alleen wel minimaal 100 uur inspelen. Ik luister al de hele dag naar een sub-optimaal geluid. Pas nu beginnen ze een beetje minder vlak te klinken. Wel leuk om dat proces te volgen, tijd zat. Vannacht maar even alles aan laten staan.

Eerbetoon.... ;D

Zoals ik het zie is het onrust.....
Je set draait al geruime tijd weer stabiel. Zelfs na het vele malen wisselen van speaker en verschillende uitgang impedanties. :notify:

Maar dan toch bekruipt de hoop in gedachte dat, de Gold Lions de aangebrachte schade die de Heritage met zijn eso 3 heeft aangebracht, dit recht zet/trekt.

Vandaar mijn eerdere reactie.....Self inflicted! ;)

Ps  Die Gold Lions hebben geen verloop of houdbaarheids datum in hun doosjes :D



Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....