Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

Ron_Z en 7 gasten bekijken dit topic.

Kerkhoffd

Citaat van: HuubF op december 25, 2020, 11:33:28
Ik ben al een tijdje fervent volger (en donateur) van Audiosciencereview. Ik vind het namelijk wel belangrijk dat de spullen die ik in huis haal deugdelijk zijn gebouwd en goed meten. Ik heb tenslotte zelf niet de skills om dat te beoordelen. Af en toe post ik daar wat bevindingen en dan krijg je gelijk hififorum-achtige reacties.

Pas meldde ik keurig dat de vrijwel identiek metende Auralic Aries Vega G2 van 6200 euro en de Topping D50s van 300 euro in de praktijk toch niet helemaal vergelijkbaar waren. Gevalletje muzikaal versus heeeeel erg gedetailleerd maar zielloos. Daar hoef je dus bij die jongens niet mee aan te komen.

Dat is precies de reden dat ik Amir en audiosciencereview totaal niet meer serieus kan nemen. Meten is op dat forum een fetish geworden welke in hun beeld de enige en absolute waarheid vertegenwoordigt en als je die kerk niet aanhangt wordt je op een manier benadert die ik weiger te accepteren. Het lijken wel geloofsfanatici. Een audioproduct dat niet 'goed' meet met de door henzelf gekozen en juist bevonden meetmethode wordt verketterd en de product aan de schandpaal genageld. De vraag of de meting wel iets zegt over de geboden geluidskwaliteit mag niet of nauwelijks te berde worden gebracht. Dat is immers niet het doel. Weinig neutraal of genuanceerds meer aan en ik kan die manier van doen niet waarderen. Meten is wat mij betreft handig als je wilt snappen wat de akoestiek met de muziekreproductie doet in je luisterruimte. De apparatuur moet functioneren zoals bedoeld, maar dat is aan de product van het product om daarvoor te zorgen. Verder interesseert het me als ik eerlijk ben niets hoe iets meet als het luisterresultaat maar luisterplezier oplevert.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Rowdy


HuubF

Citaat van: Kerkhoffd op december 25, 2020, 15:32:01
Dat is precies de reden dat ik Amir en audiosciencereview totaal niet meer serieus kan nemen. Meten is op dat forum een fetish geworden welke in hun beeld de enige en absolute waarheid vertegenwoordigt en als je die kerk niet aanhangt wordt je op een manier benadert die ik weiger te accepteren. Het lijken wel geloofsfanatici. Een audioproduct dat niet 'goed' meet met de door henzelf gekozen en juist bevonden meetmethode wordt verketterd en de product aan de schandpaal genageld. De vraag of de meting wel iets zegt over de geboden geluidskwaliteit mag niet of nauwelijks te berde worden gebracht. Dat is immers niet het doel. Weinig neutraal of genuanceerds meer aan en ik kan die manier van doen niet waarderen. Meten is wat mij betreft handig als je wilt snappen wat de akoestiek met de muziekreproductie doet in je luisterruimte. De apparatuur moet functioneren zoals bedoeld, maar dat is aan de product van het product om daarvoor te zorgen. Verder interesseert het me als ik eerlijk ben niets hoe iets meet als het luisterresultaat maar luisterplezier oplevert.

Naarmate ik ouder (en mistroostiger) wordt ga ik er ook maar een beetje gebruik van maken. Het doet me goed dat de Auralic Vega G2 ook meettechnisch goed is, dat weerhoudt me ervan om naarstig op zoek te gaan naar vervanging. Af en toe trap ik natuurlijk toch weer in de beweringen van de meet-maffia, waardoor er vroeger nog wel eens een goedkope Sony versterker in huis kwam (eventjes) en nu dan die Topping D50s. Je kunt tenslotte veel geld besparen. Ik ben dan echt benieuwd of zo'n klassebak ook goed klinkt maar elke keer valt het weer vies tegen.

Het met een schuin oog die metingen in de gaten kan desondanks teleurstellingen voorkomen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kerkhoffd

Ik herken het Huub. Meet- en statistische gegevens zijn best leuk om kennis van te nemen. Altijd goed om open te staan ook voor verrassende inzichten. Die kom ik echter bij Amir niet tegen. Meetmaffia is in dit geval wel een treffende beschrijving.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

HuubF

Nu alles weer op zijn plek staat ben ik toch weer zielsgelukkig aan het luisteren naar de Contours. Leuk om te beluisteren is Mc Cartney III. Nog steeds geen Lennon maar erg lekker voor een 78 jarige.

Verder veel top2000, ook soms leuk.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

skyfox

Huub, is er misschien een mogelijkheid om de door jou gewenste Esostar 3 tweeters in de Countours te (laten) zetten? Afgaand op wat geschreven is lijkt me dat het ultieme huwelijk voor jouw oren :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

jahtari

 :worship:
Citaat van: HuubF op december 25, 2020, 19:56:26

Verder veel top2000, ook soms leuk.
Hopelijk dan niet via de digitale radio, wat een kapot gecompresste muziekbrij.  :wow:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

B-art

Ik heb daarom ook nog steeds mijn analoge tuner met buisjes zolang het analoge radiosignaal door ziggo nog wordt doorgegeven.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

beunky

Citaat van: skyfox op december 25, 2020, 20:06:32
Huub, is er misschien een mogelijkheid om de door jou gewenste Esostar 3 tweeters in de Countours te (laten) zetten? Afgaand op wat geschreven is lijkt me dat het ultieme huwelijk voor jouw oren :)

Dat klinkt als knutselwerk, zou ik nooit aan beginnen. Is de balans van de Contours weer weg.
Tevreden zijn met wat je hebt is een groot goed, hoewel de zoektocht zeker ook leuk is natuurlijk.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

kermy

Citaat van: beunky op december 25, 2020, 20:51:22
Dat klinkt als knutselwerk, zou ik nooit aan beginnen. Is de balans van de Contours weer weg.
Tevreden zijn met wat je hebt is een groot goed, hoewel de zoektocht zeker ook leuk is natuurlijk.

Als je die Esotar uit het systeem haalt waar hij moet functioneren, en hem dan in een ander systeem zet, kijk er dan inderdaad niet raar van op dat het een beetje tegen gaat vallen. Ook een Esotar kan niet alleen een systeem overeind houden.

En naar wat ik begrepen had levert Dynaudio geen losse drivers meer aan de hobbyist, dus los kopen en plaatsen eventueel met filteraanpassingen is geen optie meer die open is.


Met vriendelijke groet,

Kermy


HuubF

Citaat van: skyfox op december 25, 2020, 20:06:32
Huub, is er misschien een mogelijkheid om de door jou gewenste Esostar 3 tweeters in de Countours te (laten) zetten? Afgaand op wat geschreven is lijkt me dat het ultieme huwelijk voor jouw oren :)

Creatief idee maar dat is onmogelijk. Ik spaar wel voor een Confidence.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

jahtari

Hoe verhouden deze esotars zich tot zeg focal beryllium of b&w diamond?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

HuubF

Citaat van: jahtari op december 25, 2020, 22:31:46
Hoe verhouden deze esotars zich tot zeg focal beryllium of b&w diamond?

De B&W diamond vond ik vroeger veel te geprononceerd, daarom heb ik nooit die weg bewandeld. Beryllium vond ik wel mooi. Dynaudio ken ik nog relatief kort, het enige dat ik kan zeggen is dat de esostars heel natuurlijk klinken met voor de 3 veel inzicht. De 2 in de Contour heeft wat minder resolutie maar is ook mooi (die staan nu hun best te doen).
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

De rook is weer opgetrokken. In de afgelopen weken is gebleken dat de Primaluna Prologue Premium versterker geweldig is (maar zijn grens kent op Dynaudio's Contour niveau), de Auralic Vega G2 streamer/dac prachtig klinkt en alle niveaus wel aankan en de Dynaudio Contour 20i op dit moment alles in zich heeft wat ik mooi vind. Een volgende stap gaat serieus geld kosten. Alleen een kabeltje kan ik nog eens proberen, hoewel ik daar ook huiverig voor ben.

Dus staat de vaak vreselijk (en soms opvallend goed) klinkende Top2000 vanuit Internet radio de hele dag op.  :blink:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Ik vind de top2000 eerlijk gezegd ook niet zo beroerd klinken als hier werd gezegd. 192 streampje.

Wel veel küt muziek, dat dan weer wel.

Groeten...

vanzomereng

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op december 26, 2020, 10:34:36
Ik vind de top2000 eerlijk gezegd ook niet zo beroerd klinken als hier werd gezegd. 192 streampje.

Wel veel küt muziek, dat dan weer wel.

Groeten...

Ik kan niet zo goed tegen dat gecomprimeerde geluid.  :(
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: HuubF op december 25, 2020, 23:19:14
De B&W diamond vond ik vroeger veel te geprononceerd, daarom heb ik nooit die weg bewandeld. Beryllium vond ik wel mooi. Dynaudio ken ik nog relatief kort, het enige dat ik kan zeggen is dat de esostars heel natuurlijk klinken met voor de 3 veel inzicht. De 2 in de Contour heeft wat minder resolutie maar is ook mooi (die staan nu hun best te doen).
Dan zou ik ipv een kabeltje voor een hele mooie C achter de esotar 2 kiezen en niet meer ouwehoeren. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

beunky

Dat zijn de goeie berichten Huub, lekker genieten van veel foute en een beetje goede muziek met de top 2000 :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Kwabbernoot

Citaat van: HuubF op december 26, 2020, 10:50:43
Ik kan niet zo goed tegen dat gecomprimeerde geluid.  :(
Dat klinkt als: tijd voor nieuwe luidsprekers. :laugh:

HuubF

Citaat van: scrutinizer op december 26, 2020, 10:56:57
Dan zou ik ipv een kabeltje voor een hele mooie C achter de esotar 2 kiezen en niet meer ouwehoeren. ;)

Bedankt voor het advies. What the h.ll bedoel je met 'een hele mooie C'??
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

kermy

Citaat van: HuubF op december 26, 2020, 11:14:15
Bedankt voor het advies. What the h.ll bedoel je met 'een hele mooie C'??

Ik denk een hele mooie condensator in het filter van de Dynaudio, Scrutinizier zal er wel inkomen met de exotische mogelijkheden op dat gebied. Misschien een mooie pio als in combinatie met de buizenversterker.

Met vriendelijke groet,

Kermy

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

scrutinizer

Citaat van: HuubF op december 26, 2020, 11:14:15
Bedankt voor het advies. What the h.ll bedoel je met 'een hele mooie C'??

De esotars zijn knap gemaakt en kunnen met een 1e order vrij laag ingezet worden zonder nasty's.
Hetgeen jij ervaar met de Heritage zit hem niet alleen in het verschil tussen eso 2 en 3 maar vooral in de in filtering en de gekozen condensator in serie met de tweeter.

Het wat hogere segment Mundorf of Duelund doet hier, gezien je er maar 1 per speaker benodigt, wonderen. ;)

@ Kermy  en Dre    ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Ralf67