Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Contour

Of je nu de laatste 2cm stript, of 10cm, lijkt mij geen technisch verschil, wel een slimme oplossing zo!

Sirius666

Citaat van: Contour op april  8, 2018, 10:04:40
Of je nu de laatste 2cm stript, of 10cm, lijkt mij geen technisch verschil, wel een slimme oplossing zo!

Volgens mij heeft Huub geen losse jumper maar heeft hij de kabel doorgetrokken zodat ie door beide connectoren heen gaat. Dan heeft 2cm strippen geen nut ;)

Raphie

Maar wát geeft je het idee dat strippen en door beide terminals halen een betere oplossing is dan een originele brug volgens fabrieksspecs?
JBL PRX Power!

Contour

Minder contact overgangen, het koper van de kabel zit nu direct in de klem, beter kan het niet lijkt me?

Sirius666

Marketing ;) Ach, de 1 hoort gigantische verschillen en de ander 0,0. Voor de gemoedsrust dan maar. Het enige wat je hebt zijn toch verschillen in weerstand door het gebruikte materiaal? Kan dat überhaupt gehoormatige verschillen opleveren?

HuubF

Wat mij betreft is de strip-actie (bare-wired door 2 terminals) geslaagd. Een fraai afgewerkt geheel met gedegen banaanstekkers oogt natuurlijk mooier maar dit is goedkoop en werkt perfect.

Het geluid is nu toch wel erg goed aan het worden. Benieuwd of de Chord nog wat doet.

En er komt ooit een SCM40 voor iets meer volwassenheid.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Xander32

SCM40, fraai, maar je kan dan waarschijnlijk weer geheel opnieuw beginnen met de tuning van de set.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Staaled

Citaat van: Sirius666 op april  8, 2018, 11:36:06
Marketing ;) Ach, de 1 hoort gigantische verschillen en de ander 0,0. Voor de gemoedsrust dan maar. Het enige wat je hebt zijn toch verschillen in weerstand door het gebruikte materiaal? Kan dat überhaupt gehoormatige verschillen opleveren?
Zeker. Met name het hoog is hier gevoelig voor.
Bruggetjes zijn vaak vernikkelde troep.
Maar als men dan toch bruggetjes gebruikt raad ik dan ook aan de terminals van het hoog te gebruiken.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Sirius666

Citaat van: Staaled op april  9, 2018, 10:50:01
Zeker. Met name het hoog is hier gevoelig voor.
Bruggetjes zijn vaak vernikkelde troep.
Maar als men dan toch bruggetjes gebruikt raad ik dan ook aan de terminals van het hoog te gebruiken.

Aansluiten van de speakerkabel zelf kan op zowel het laag en hoog. Laag is redelijk standaard, wat voor verschil kan het opleveren als je hoog pakt? Heb ikzelf ook hoor maar ik ben er inmiddels achter dat evt kleine verschillen (voor mij) niet hoorbaar zijn :D Thuis luisteren we dermate veel genres dat ik mij daar simpelweg niet meer druk om maak.

Markus2

Ik zou niet weten waarom de bruggetjes een probleem vormen. Zolang het contact goed is en niet onderhevig aan oxidatie. De vernikkelde troep volstaat blijkbaar volgens veel fabrikanten.
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Rowdy


Raphie

JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: Raphie op april  9, 2018, 12:29:37
Wat denk je zelf?

Toen ik vorige maand de plaatjes verving door draadjes hoorde ik een duidelijk verschil. Kan natuurlijk inbeelding zijn.

Afgelopen week ben ik constant bezig geweest met kabels omdat de Audioquest Castle Rock de deur uit dreigde te gaan; ik wilde zeker weten dat ik hem niet voor niets wegdeed. Ik heb toen alle combinaties meerdere keren geprobeerd. De metalen plaatjes liggen nu ergens in een la te vloeken. En de constructie van NACA5 met gestripte einden bevalt het best.

Kijk, alles kan inbeelding zijn dat besef ik. Maar het niet horen van verschillen kan ook gemakkelijk pre-occupatie zijn. Daarom neem ik dat dan weer niet zo serieus.  :)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Raphie

JBL PRX Power!

Markus2

Citaat van: Rowdy op april  9, 2018, 12:27:13
Of de vernikkelde troep is een bezuinigingsfactor.

Ik denk dat die vernikkelde bruggetjes nog weleens duurder kunnen zijn dan een stukje geïsoleerd koperdraad.

Anyway, laat het een bezuinigingsfactor zijn; Wie zegt dat het er één is die de weergave negatief beïnvloedt? Ik maak me er in ieder geval niet druk om.

;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

oud_account_1

Citaat van: Rowdy op april  9, 2018, 12:27:13
Of de vernikkelde troep is een bezuinigingsfactor.
Da's nodig voor de verpakking van Chinees zijde met gouden belettering...
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Markus2

Citaat van: HuubF op april  9, 2018, 13:00:03.
Kijk, alles kan inbeelding zijn dat besef ik. Maar het niet horen van verschillen kan ook gemakkelijk pre-occupatie zijn. Daarom neem ik dat dan weer niet zo serieus.  :)

Het preoccupatie-mes snijd tweezijdig, dus; Je neemt het aan beide kanten 'dan weer niet zo serieus'?

:P  ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Citaat van: Markus2 op april  9, 2018, 13:20:52
Het preoccupatie-mes snijd tweezijdig, dus; Je neemt het aan beide kanten 'dan weer niet zo serieus'?

:P  ;)

Beide kanten nemen zichzelf natuurlijk wel serieus.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.


HuubF

Ha leuk, er is een firmware upgrade van Naim voor o.a. de NAC272 uitgebracht die het geluid van het streamer/dac gedeelte beter maakt. Op het Naim forum zijn ze euforisch met kwalificaties als meer verfijning, natuurlijker. Me like! Precies op tijd want hij moet het volgende week opnemen tegen de Mac Mini/Chord Qutest combi.

En dat terwijl het geluid voor mij eigenlijk al vrijwel perfect is.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

solitaire

perfectie geperfectioneerd

zou de slogan voor onze hobby kunnen zijn :coffee:
Hinterm Horizont geht's weiter.

HuubF

Citaat van: solitaire op april 10, 2018, 08:47:04
perfectie geperfectioneerd

zou de slogan voor onze hobby kunnen zijn :coffee:

Klopt. Het kan altijd beter.


Altijd.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Citaat van: HuubF op april 10, 2018, 07:04:08
Ha leuk, er is een firmware upgrade van Naim voor o.a. de NAC272 uitgebracht die het geluid van het streamer/dac gedeelte beter maakt. Op het Naim forum zijn ze euforisch met kwalificaties als meer verfijning, natuurlijker. Me like! Precies op tijd want hij moet het volgende week opnemen tegen de Mac Mini/Chord Qutest combi.

En dat terwijl het geluid voor mij eigenlijk al vrijwel perfect is.  :worship:
Wat ik niet begrijp waarom men steeds als er een firmware upgrade uitkomt, gebruikers steeds melden dat dit een invloed heeft op het geluid. Toen ik nog Linn DS gebruikte was dit ook altijd het eerste wat men ging melden op het forum, terwijl de fabrikant hier nooit melding van maakt.
Zelfde nu ook met deze update van Naim, als je leest wat er is aangepast zijn dit toevoeging van nieuwe functionaliteit/ondersteuning en bug fix in de weergave op de display.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Raphie

Ach ja, we lezen hier wel gekkere dingen toch?
Het kan wel. Wanneer ze bijv het lpf iets aanpassen, maar dan heb je het over een dac met DSP waarin een preset wordt aangepast. Maar menu aanpassingen hebben idd géén gevolg voor het geluid.
Wat men buiten de changelog om ervaart zit idd tussn de oren.
JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: katwax op april 10, 2018, 13:59:55
Wat ik niet begrijp waarom men steeds als er een firmware upgrade uitkomt, gebruikers steeds melden dat dit een invloed heeft op het geluid. Toen ik nog Linn DS gebruikte was dit ook altijd het eerste wat men ging melden op het forum, terwijl de fabrikant hier nooit melding van maakt.
Zelfde nu ook met deze update van Naim, als je leest wat er is aangepast zijn dit toevoeging van nieuwe functionaliteit/ondersteuning en bug fix in de weergave op de display.

Ik heb jaren een PS Audio PerfectWave dac gehad waar bij elke firmware upgrade, en dat waren er nogal wat, het geluid veranderde. Inderdaad ook als er aan het geluid zélf niets werd gedaan. Het user-forum werd helemaal gek. Sommigen gingen terug naar oudere versies en namen het gemis aan nieuwe opties voor lief.

Paul McGowan himself moest uiteindelijk toegeven dat het geluid inderdaad verschilde maar dat hij het ook verder niet wist. Toen heb ik de PS Audio dac, die toch erg goed was, verkocht.

Inbeelding? Misschien, zoals altijd. Maar de eerste keer dat ik nieuwe software installeerde dacht ik dat ik gek werd. Het geluid was veranderd terwijl er alleen maar wat bugs zouden zijn opgelost. Daarna ben ik pas gaan zoeken naar een forum.

Inmiddels staat firmware versie 4.6 op de NAC272. Best nog wel een werkje. Veranderingen in het geluid? Lijkt me wel; meer details, minder het gevoel dat het nog wel beter zou kunnen, nog wat strakker laag. Mooi? Weet ik nog niet. Het is wel érg preciezig zo.

Misschien moet de nieuwe software nog even inspelen!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)