Bas' Bios - voorzetje

Gestart door Bas Akkerman, januari 23, 2012, 14:37:50

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

digitalboy

Citaat van: Bas Akkerman op juni 24, 2013, 18:50:29
Nou, de plannen voor nieuwe luidsprekerkabels kunnen wel even de koelkast in. Mijn projectorlamp geeft zienderogen steeds minder licht, dus ik zal moeten uitkijken naar een nieuwe lamp. Heeft iemand nog goede adressen voor een originele lamp voor de Epson 8500UB (de Amerikaanse versie van een TW5500)?

Doet je projector het weer goed?
Als je lamp versleten is, kan ik je wellicht aan een nieuwe helpen ;)

Bas Akkerman

#326
Citaat van: Syphon op september 25, 2013, 15:43:12
Handig zo'n filmlijst in je topic, ga er weer een paar kijken en irreversible is echt een topper.
Heb je dan Requiem for a dream gezien? Wist je verder dat irreversible het tweede gedeelte van een serie van 3 is?
Deel 1 en 3 zijn net zo raar als irreversible.
Ik zal het lijstje zo nu en dan bijwerken met, voor mij, mooie aanvullingen. Dat van de trilogie wist ik niet, zal eens kijken of ik eraan kan komen. Al zijn het wel films die ik niet zomaar opzet.

Citaat van: digitalboy op september 26, 2013, 01:04:00
Doet je projector het weer goed?
Als je lamp versleten is, kan ik je wellicht aan een nieuwe helpen ;)
Ja hoor. Het went ook wel een beetje. Maar als je een originele lamp kan bemachtigen, mag je me gerust een PM sturen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

cardas49

Citaat van: Bas Akkerman op mei 15, 2013, 14:07:53
Nou, de huidige manier van SPDif naar de Lexicon om te gamen werkt niet. Nu zit ik zelf aan een paar opties te denken:

1. Een geluidskaart die wél via SPDif 5.1 kan uitsturen naar de Lexicon die dan vervolgens de rest doet. Bijvoorbeeld een ASUS Xonar D2 of een Auzentech Prelude 7.1.

2. Een receiver met HDMI-in die ik dan digitaal aansluit op de Lexicon, dan wel HDMI naar SPDif als dat een mogelijkheid is.

3. Een geluidskaart die ik analoog aansluit op de Lexicon, zodat de geluidskaart de processing doet en niet de Lexicon.

Wat zijn jullie ideeën hierover? Misschien denk ik wel te moeilijk en hebben jullie andere, betere tips?

Dit is alweer van een tijdje terug, maar omdat ik geen eind van dit verhaal heb gezien reageer ik alsnog even:

1. Je huidige onboard kaart kan dit waarschijnlijk? Is meestal een kwestie van windows 7 sound settings wijzigen om te switchen tussen stereo en surround.

2. Prima mogelijkheid, maar kost je wel veel als je niet wil inleveren op kwaliteit vergeleken met de Lexicon.

3. Dit heb ik een half jaartje gedaan met een Asus Xonar D2 en ook een Auzentech (weet even zo gauw niet meer welke). Ik werd er niet blij van. Ook al wordt bij dit soort kaarten benadrukt dat de analoge 5.1 outputs erg goed zouden zijn, is mijn ervaring het tegenovergestelde. De D2 klonk analoog 5.1 heel erg tam, detailloos en vlak. Een enorm verschil met de coaxiale uitgangen. De Auzentech analoge outputs waren een fractie beter, maar nog steeds... tja, gewoon slecht vergeleken met de digitale outputs. Ik zou deze route niet bewandelen voor een HTPC. Ook al zitten er goede opamps e.d. in deze kaarten zijn de drivers, de vaak gebruikte c-media chip en het all-round kaartontwerp naar mijn idee niet erg goed. Kaarten met een Via Envy chip zijn analoog stukken beter, maar coaxiaal wint nog altijd.

Zelf gebruik ik een Sweex kaart (niet lachen :blush:, blijven lezen  ;D). De sleutel tot goede performance hiervan is de Bitperfect driver van Dogbert, welke je hier kan vinden http://code.google.com/p/cmediadrivers/
Deze drivers zijn simpel, schoon, en geven de beste coaxiale 5.1 weergave die ik uit een geluidskaart gehoord heb. Het mooie is, je kan dit goedkoop testen, de kaart kost maar €20. Nadeel is dat Dogberts driver niet gesigned is voor Windows 7 64 bit, dus als je dat besturingssysteem gebruikt, moet je windows standaard laten starten met de optie "disable driver signature enforcement", en 1 maal de drivers zelf signen. Dit is niet lastig, maar ik noem het maar wel even. Wat betreft de analoge uitgangen van de Sweex 5.1 kaart: avoid them like the plague  :D
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Bas Akkerman

Citaat van: mark235 op september 26, 2013, 10:15:09
Dit is alweer van een tijdje terug, maar omdat ik geen eind van dit verhaal heb gezien reageer ik alsnog even:

1. Je huidige onboard kaart kan dit waarschijnlijk? Is meestal een kwestie van windows 7 sound settings wijzigen om te switchen tussen stereo en surround.

2. Prima mogelijkheid, maar kost je wel veel als je niet wil inleveren op kwaliteit vergeleken met de Lexicon.

3. Dit heb ik een half jaartje gedaan met een Asus Xonar D2 en ook een Auzentech (weet even zo gauw niet meer welke). Ik werd er niet blij van. Ook al wordt bij dit soort kaarten benadrukt dat de analoge 5.1 outputs erg goed zouden zijn, is mijn ervaring het tegenovergestelde. De D2 klonk analoog 5.1 heel erg tam, detailloos en vlak. Een enorm verschil met de coaxiale uitgangen. De Auzentech analoge outputs waren een fractie beter, maar nog steeds... tja, gewoon slecht vergeleken met de digitale outputs. Ik zou deze route niet bewandelen voor een HTPC. Ook al zitten er goede opamps e.d. in deze kaarten zijn de drivers, de vaak gebruikte c-media chip en het all-round kaartontwerp naar mijn idee niet erg goed. Kaarten met een Via Envy chip zijn analoog stukken beter, maar coaxiaal wint nog altijd.

Zelf gebruik ik een Sweex kaart (niet lachen :blush:, blijven lezen  ;D). De sleutel tot goede performance hiervan is de Bitperfect driver van Dogbert, welke je hier kan vinden http://code.google.com/p/cmediadrivers/
Deze drivers zijn simpel, schoon, en geven de beste coaxiale 5.1 weergave die ik uit een geluidskaart gehoord heb. Het mooie is, je kan dit goedkoop testen, de kaart kost maar €20. Nadeel is dat Dogberts driver niet gesigned is voor Windows 7 64 bit, dus als je dat besturingssysteem gebruikt, moet je windows standaard laten starten met de optie "disable driver signature enforcement", en 1 maal de drivers zelf signen. Dit is niet lastig, maar ik noem het maar wel even. Wat betreft de analoge uitgangen van de Sweex 5.1 kaart: avoid them like the plague  :D
Dank je voor je uitgebreide antwoord! :thumbs-up:

Inmiddels heb ik de Prelude van skyfox overgenomen en deze via coax aangesloten op de Lexicon. 5.0 doet het nu prima, ware het niet dat ik maar geen geluid op het rechter achterkanaal krijg. Er lijkt wel iets fout te zitten in die uitgang van de Lexicon, want ook na het opnieuw indelen van de bekabeling, doet die uitgang het niet. Of klinkt het ineens op het rechter of linker voorkanaal. :crazy:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

cardas49

Die kaart heeft prima digitale uitgangen (en betere drivers dan de Asus kaarten).

Vreemd probleem met dat kanaal op de Lexicon. Links achter geeft geen problemen? Doet rechts achter het ook niet als je een andere 5.1 bron gebruikt, bijv een BD speler?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Bas Akkerman

Citaat van: mark235 op september 30, 2013, 18:37:52
Die kaart heeft prima digitale uitgangen (en betere drivers dan de Asus kaarten).

Vreemd probleem met dat kanaal op de Lexicon. Links achter geeft geen problemen? Doet rechts achter het ook niet als je een andere 5.1 bron gebruikt, bijv een BD speler?
Nee, dat maakt niks uit.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Het probleem met het achterkanaal blijft. Ik ben bang dat het toch in de Lexicon zit. Hoewel het tweedehands is, ga ik mijn licht eens opsteken bij BB&G.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Eergisteren is Rens even langs geweest om te luisteren naar mijn stereoset en om zijn Atacama centerstand aan mij te overhandigen. Inmiddels heb ik die in elkaar gezet (foto volgt) en de topplaat is net ruim voldoende. Ik heb er nu nog een dvd onder liggen, zodat de center iets achterover helt. Daar zijn vast mooiere oplossingen voor... Iemand een idee?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

Ik weet niet welke je hebt, maar mijn Atacama heeft achter kortere spikes dan voor. En met indraaien kan je nog meer variëren. Eventueel met rubberdopjes onder de center.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

LuPo

Bas Bios. :D Leuk topic alleen misschien kun je de meest recente foto's in de topicstart zetten. :)

Leuk dat filmlijstje. Is misschien niet meer up to date maar geeft altijd inspiratie. Ik blijf je vanaf nu volgen. :thumbs-up:

Bas Akkerman

Citaat van: HTip op november 13, 2013, 11:39:21
Ik weet niet welke je hebt, maar mijn Atacama heeft achter kortere spikes dan voor. En met indraaien kan je nog meer variëren. Eventueel met rubberdopjes onder de center.
Er zaten geen spikes bij, niet aan gedacht dit te vragen aan Rens. Wel een goede tip inderdaad!

Citaat van: LuPo op november 13, 2013, 11:54:02
Bas Bios. :D Leuk topic alleen misschien kun je de meest recente foto's in de topicstart zetten. :)

Leuk dat filmlijstje. Is misschien niet meer up to date maar geeft altijd inspiratie. Ik blijf je vanaf nu volgen. :thumbs-up:
Haha ja, lekker simpel. Ik zal inderdaad nog even een fotootje maken van hoe het nu is. Al moet er nog enorm veel gebeuren, maar de prioriteit ligt bij de akoestiek in de woonkamer. De akoestiek in de HT-ruimte is eigenlijk prima met de half open kledingkast als prima absorbers. Alleen moet het een stuk donkerder gaan worden. Mmm... Misschien moet ik toch maar een relatief goedkoop verduisterend rolgordijn gaan aanschaffen...

Het is vrij up-to-date. In die zin dat ik zo snel geen andere, betere films weet. Films die net zo'n indruk wisten te maken als genoemde films in mijn lijstje. Enorm subjectief, ik weet het... ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

In de loop van de tijd werd het beeld steeds minder helder, vanochtend was het beeld behoorlijk flikkerend. En jawel, met een knal heeft de projectorlamp het zojuist begeven. Dat wordt dus een nieuwe lamp bestellen, nadat ik hulp heb gehad met het nakijken of het wel degelijk de lamp was. :unsure:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op december 31, 2013, 18:55:23
In de loop van de tijd werd het beeld steeds minder helder, vanochtend was het beeld behoorlijk flikkerend. En jawel, met een knal heeft de projectorlamp het zojuist begeven. Dat wordt dus een nieuwe lamp bestellen, nadat ik hulp heb gehad met het nakijken of het wel degelijk de lamp was. :unsure:
... ik zie er een upgrade aan komen  :angel:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

weust

Citaat van: Xander32 op december 31, 2013, 19:32:03
... ik zie er een upgrade aan komen  :angel:

Pas nou op wat je zegt! Voor je het weet zijn we weer twee jaar verder voordat Bas een nieuwe lamp heeft aangeschaft!
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

skyfox

Shoot, klote man! Maar goed, je gebruikte je beamer dan ook best intensief, toch?

Als je dan toch een nieuwe lamp nodig hebt, zorg meteen dat je er twee of drie calibraties bij krijgt. Een gecalibreerde beamer geeft echt een mooier beeld :-D
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Citaat van: Xander32 op december 31, 2013, 19:32:03
... ik zie er een upgrade aan komen  :angel:
Haha, nee zeker nog niet. Op de lange termijn, wanneer 4K betaalbaarder en meer ingeburgerd is, wil ik wel naar een nieuwe projector kijken.

Citaat van: weust op december 31, 2013, 21:01:14
Pas nou op wat je zegt! Voor je het weet zijn we weer twee jaar verder voordat Bas een nieuwe lamp heeft aangeschaft!

Gelukkig heb ik weinig keus. Hoewel... De keus tussen een originele en een namaak. Lastig, lastig... Grapje. ;D

Citaat van: skyfox op december 31, 2013, 22:16:53
Shoot, klote man! Maar goed, je gebruikte je beamer dan ook best intensief, toch?

Als je dan toch een nieuwe lamp nodig hebt, zorg meteen dat je er twee of drie calibraties bij krijgt. Een gecalibreerde beamer geeft echt een mooier beeld :-D
Binnenkort gaat de kast eruit en wil ik een simpel verduisterend rolgordijn aanschaffen. Verfen zit er nog even niet in. Maar in een calibratie zie ik wel wat.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Inmiddels heb ik meer informatie. Een originele of een niet-originele lamp. Zijn er grote bezwaren tegen een niet-originele lamp?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Vraag het aan Frank (Doorhof), die kan je precies vertellen waarom je voor origineel moet kiezen (of juist niet). Verschil zit em voornamelijk in de stabiliteit en het verloop van de lamp, dacht ik. Maar nogmaals, daar kan Frank je meer over vertellen. BB&G zullen er ook ervaring mee hebben (alsmede met calibraties).
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

squeek

Ik weet niet welke projector je hebt, heb je topic niet echt doorspit maar ik zou origineel gaan. Je leest de gekste dingen over de namaak lampen. Wat er allemaal van waar is weet ik niet 100% maar een projector kost een hoop geld, en dat zou erg zonde zijn om die met een goedkope lamp om zeep te helpen. Zeker als je nog wilt wachten met upgraden dan speel je deze lamp gewoon lekker op. Tweedehands is je projector toch geen zak meer waard ondertussen, eender welk merk het is.

My 2cts
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

marcobuurlage

Ik had destijds bij 2e hands aanschaf van mijn JVC HD1 een niet originele lamp erbij gekregen. Toen de originele lamp kapot ging heb ik de namaak lamp erin gezet. Nou dat was best schrikken. Er kwam een enorme brandlucht uit de ventilator opening en toen ging alles op zwart. De lampjes op de projector etc waren helemaal dood. Ik heb toen destijds contact opgenomen met Frank Doorhof en heb een originele lamp besteld in een namaak frame bij hun. De prijzen zijn erg gunstig. Gelukkig doet mijn projector het nu weer en draait ie weer vrolijk zijn films af.

Moraal van het verhaal kies liever een originele lamp. Ik ben blij dat mijn projector naar een paar uur weer een teken van leven gaf zelfde geld was hij nu kapot geweest met alle drama van dien. 
Beamer: JVC D-ILA HD1 , Receiver: Onkyo TX-SR 607 , Frontspeakers: Klipsch RB61 , Rearspeakers: Klipsch RS3 , Center: Magnat Monitor 210 , Subwoofer: Jbl , Bekabeling speakers: Freitag High perfomance cable Bekabeling subwoofer: Oehlbach

Bas Akkerman

Dank jullie, heren! Ik ben al in onderhandeling, dus de aanschaf van een originele lamp komt zeker weer in Bas' Bios. Zelfs Linda mist het! :laugh:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

En, is de nieuwe lamp er gekomen? Is het een originele geworden of een namaak? En nog calibraties erbij gekregen? Een calibratie is écht een upgrade voor een ongecalibreerde projector.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Citaat van: skyfox op februari 16, 2014, 11:28:31
En, is de nieuwe lamp er gekomen? Is het een originele geworden of een namaak? En nog calibraties erbij gekregen? Een calibratie is écht een upgrade voor een ongecalibreerde projector.
Ja, daar speel ik al weer even mee, heerlijk! Geen kalibratie, maar in de loop van dit jaar wil ik Garmt nog eens vragen om zijn blik en gehoor eens op mijn set te laten schijnen. Er zijn nog genoeg verbeterpunten in beeld en geluid met de apparatuur en opstelling zoals die nu zijn.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Mooi werk! Jammer dat ie niet gecalibreerd is, maar dan heb je nog iets om naar uit te kijken ;)

Nog iets gedaan met de bekabeling eigenlijk? En speel je nu met de 5 kanaals of ook nog met de extra 2 kanaals eindbak?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9