Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Ons bin zunig. De verwarming heeft de laatste tijd niet veel aangestaan in de woonkamer, waardoor het niet altijd even aangenaam was om te luisteren. Met werk en sport was er ook weinig tijd waarin ik alleen was, maar toch is dat natuurlijk wel jammer. Nu mijn set en ik uit winterslaap komen, merk ik hoe erg ik muziek heb gemist.

Niet omdat ik iets mis in mijn set, maar wel omdat ik nieuwsgierig ben naar hoe het beter kan, ben ik gisteren naar Hilversum geweest waar Vivid werd gepresenteerd. Na alle positieve ervaringen op dit forum wilde ik weleens met eigen oren horen wat nu "the buzz" is.
In de grote ruimte stond de Giya G2, in de kleine ruimte de Oval 1.5. Allebei aangesloten op een complete Linn-set. Er is al meer dan genoeg digitale inkt verspeeld aan het uiterlijk, dus mijn extra nulletjes en eentjes kunnen er ook nog wel bij. Beide vond ik prachtig, mooi vormgegeven, zeker in de matte uitvoering. Bij navraag bleek juist dat de matte versie het populairst is in Nederland waar ik dacht dat men meer voor glans zou kiezen. Mocht ik er ooit toe in staat zijn mijn eigen Vivid te kopen, dan wordt het zeker de matte versie.
Nog even doorgaand op uiterlijk, de muur aan de kopse kant van de grote ruimte wordt gesierd door een prachtig akoestisch paneel met daarachter basstraps. Ik heb niet gevraagd wat het kostte, maar zo wordt een akoestiekaanpassing werkelijk een toevoeging aan het interieur.

Loeistrak
Zacht als de muziek stond, klonk het al heel schoon en gemakkelijk. Juist dat het op laag volume al goed klonk, zegt iets over de kwaliteiten van de set. Linn mist dan naar mijn zin soms wat aan bite, maar voor de rustige gelaagdheid is ook iets te zeggen. Niet dat de Giya niet kan grommen, in tegendeel. Naast het uiterlijk lijkt de basweergave bijna het vanzelfsprekende punt dat besproken moet worden. Dat is loeistrak en tegelijkertijd (of daardoor?) heel gelaagd en genuanceerd. Kies bijvoorbeeld een audiofiele opname en de zorg aan de opname van drums is duidelijk te horen. Of neem In your room waarbij de drie of misschien wel vier verschillende sublagen allemaal hun plekje krijgen. De ruimte zal het zorgenkindje zijn voor het laag, niet deze Vivid.
Zulke kwaliteiten hoor je niet vaak in een vloerstaander en voor mij tot dusver de reden om eerder te kiezen voor een combinatie van monitor en subwoofer. Goede aansturing zal wat dat betreft een flinke duit in het zakje hebben gedaan, maar juist geproportioneerde laagweergave is dus wel degelijk mogelijk met een vloerstaander. Voor het alleronderste laag zou ik wel een subwoofer toevoegen, dat miste ik soms toch wel en ik denk dat een of meerdere subwoofers nog wat meer rust en gemak bieden.

Onderscheiding
Het laag verdient dan misschien een eervolle vermelding, maar maak niet de fout te denken dat het midden of hoog op een ander plekje op het podium komen. Juist de Giya speelt enorm coherent en lijkt nergens een frequentie te benadrukken. Stemweergave is vol, genuanceerd en menselijk. Rake teksten worden echt gevoeld zoals bij een Nederlandstalig nummer waar de titel me nu van ontschiet. Bonnie Prince Billy blijft breekbaar. Alleen de Magnepan en in mindere mate mijn eigen Harbeth komen enigszins in de buurt van de open, ademende, echte manier van weergeven van dat waar ons gehoor het meest op gemaakt is.
Misschien nog wel gevoeliger, niet technisch wel in smaak, zijn voor mij de kwaliteiten van het hoog. Voor mij een echte deal breaker als dit niet in orde is of, naar modern recept, gelift is. En dat is zeker in orde kan ik je vertellen. Cymbalen, pianotoetsaanslagen, gepluk of grof getrek aan gitaarsnaren worden integraal getoond. Nergens voeren ze de boventoon of worden ze weggefilterd.
De Giya speelt enorm coherent, het is de opname en de set ervoor die bepalen of iets meer of minder de aandacht krijgt. Trakteer je ze op bijvoorbeeld de eerste twee nummers van Insides dan word jij blij gemaakt met een slaafs volgen van de bijzondere opeenvolging van cello en computerdrums. Verslavend, beslist niet saai.

Live in levende lijve
Dat alles zorgt voor een enorm ruimtelijke weergave. Niet zoals in audiogeneuzel, ok ok ik doe er nu ook aan mee. Niet een tingeltangel hier of een bliepje rechtsachter op 1 meter en 53 centimeter hoog. Nee, wat afbeelding betreft is dit een van de uitzonderlijkste voorbeelden van "erbij zijn". De Magnepan kan dat ook, maar is daarbij door de nadruk op de microfoonplaatsing meer dan eens bigger than life. Vergeef me mijn zoveelste woordgrapje, maar de Giya is better than live. Werkelijk meer dan eens zat ik zelf op rij 6 in een Concertgebouw, kreeg ik billen en borsten in mijn gezicht van hossend publiek bij Trentemøller (die live-cd moet ik hebben, jij ook!) of voelde ik de kroegsfeer bij Cassidy. Zo niet-onderscheidend als de Giya is, is dit een absolute aanrader als je van liveregistraties houdt. Mits die registratie ook van enige kwaliteit is. Die van Depeche Mode's 101 is dat niet. De Giya maakt het niet compleet ongenietbaar, maar maakt wel duidelijk hoe jammer het is dat opnemen en afmixen geen schoolvak is.

Neerwaarts
De Oval 1.5 dan. Beginnend met een plaatje, wederom elektronische gefrutsel, dit keer van Nicolas Jaar. WOW, wat een detail. Het oh zo saaie, maar soms evengoed toepasselijke "ik hoor nog meer in de opname" is nu iets dat absoluut het vermelden waard is. Zo dichtbij de Ovals zittend is er echt enorm veel te horen en te ontdekken. Wellicht een wat snelle conclusie, maar deze Vivids spelen niet zo coherent als de grote broer. Het zijn dan wel dezelfde drivers, het speelt echt wat minder. En dat heeft niet eens zozeer te maken met minder laag. Liever dat en goed laag dan teveel Bas bas in een kast willen proppen. Het heeft naar mijn idee veel meer te maken met een gelift hoog. Zonde, zonde, zonde.
Natuurlijk kun je hier rekening mee houden met de keten ervoor. De Giya's speelden echter zo mooi coherent en waren daarmee zo doorzichtig dat ik hoopte dat dit ook eenzelfde, misschien wat compacter eigenschap van de Oval zou zijn.
Ik weet het, nooit eerlijk om verschillende prijsklassen met elkaar te vergelijken. Beluister je de Oval op zichzelf, wil je zoveel mogelijk uit je opnames halen en erger je je niet aan de lift in het hoog? Dan zijn ze, hoewel niet goedkoop, absoluut een luistersessie waard.

Nog voordat ik begon met het neertouchen van mijn ervaringen, vertelde ik dat ik nog altijd tevreden was met mijn set. Dat is na deze luistersessie niet anders, de vanzelfsprekendheid en verslavende werking blijft belangrijker dan audiofiele zaken als laag- en detailweergave. Akoestisch kan en moet er meer winst te behalen zijn. Dat blijft voor mij prioriteit hebben.
De volgende upgrade zal echter wel een aantal stappen omhoog tegelijkertijd zijn. De niet-beluisterde modellen vanaf de Oval tot en met de Giya G4 zullen dan zeker op mijn lijstje terecht komen. Net zoals ik de ontwikkelingen van CH Precision blijf volgen in mijn hoop dat er een "betaalbaarder" alternatief komt voor de huidige, losse componenten. Daar wil ik best een flink aantal jaren voor sparen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Joris1971


op eigen verzoek verwijderd.


Xander32

... sinds er een nieuw kleed ligt en er een ander bed staat heeft Bas schijnbaar een andere hobby gevonden  :D.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Haha, dank jullie. Was al weer veel te lang geleden dat ik wat schreef! Had weer eens inspiratie.

Citaat van: Xander32 op maart 20, 2016, 11:41:25
... sinds er een nieuw kleed ligt en er een ander bed staat heeft Bas schijnbaar een andere hobby gevonden  :D.
Klopt, mijn interesse gaat steeds meer uit naar het muziek maken in plaats van muziek luisteren. :D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Vertel  :sigh:

Citaat van: Bas Akkerman op maart 20, 2016, 12:08:10
Haha, dank jullie. Was al weer veel te lang geleden dat ik wat schreef!
Klopt, mijn interesse gaat steeds meer uit naar het muziek maken in plaats van muziek luisteren. :D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Je mag niet praten met je mond vol. :tongue2:

Zo, dit was wel weer vivid genoeg dacht ik zo.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Haha, nette jongen, goede manieren.

Citaat van: Bas Akkerman op maart 20, 2016, 12:16:55
Je Ik mag niet praten met je mijn mond vol. :tongue2:

Zo, dit was wel weer vivid genoeg dacht ik zo.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Maikel_audionerd

Ontzettend leuk geschreven! Als ik op zoek was naar nieuwe luidsprekers in dat segment had ik ze zelf ook willen horen  :smile:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Martin!!!

Leuk verslag Bas alleen jammer dat de kachel niet brand en je daardoor niet van je muziek kunt genieten.

Ik kan me nog een zeer frisse M&G herinneren in december een aantal jaren geleden  ;D
mainly British stuff

Bas Akkerman

Citaat van: doorofnight op maart 20, 2016, 22:04:01
Leuk verslag.
Ik weet wat je denkt, ik denk het ook. :blush:

Citaat van: Maikel_audionerd op maart 21, 2016, 14:01:52
Ontzettend leuk geschreven! Als ik op zoek was naar nieuwe luidsprekers in dat segment had ik ze zelf ook willen horen  :smile:
Dank je. Ik heb nog wat luistersessies te verslaan. Dat dit gewaardeerd wordt, geeft de burger moed.
Ik vond ze echt wel goed moet ik zeggen. Audiofiel en muzikaal.

Citaat van: Martin!!! op maart 21, 2016, 14:16:36
Leuk verslag Bas alleen jammer dat de kachel niet brand en je daardoor niet van je muziek kunt genieten.

Ik kan me nog een zeer frisse M&G herinneren in december een aantal jaren geleden  ;D
Nou, dat is echt wel iets dat we gaan veranderen. Besparen ok, maar we slaan soms iets door. Van de zomer misschien een thermostaat op de verwarming zetten. Wat dat betreft missen we cv wel.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martin!!!

Altijd handig een thermostaatknop op de radiator, kost geen vermogen en is redelijk eenvoudig te  monteren,  hier heb ik ze ook  :thumbs-up:

Enige warmte in huis is toch wel prettig , geeft een wat comfortabeler gevoel..........

Je blijft een vreemde vogel hoor  :wacko:
mainly British stuff

twani

Citaat van: Martin!!! op maart 21, 2016, 20:53:38
Altijd handig een thermostaaknop op de radiator, kost geen vermogen en is redelijk eenvoudig te  monteren,  hier heb ik ze ook  :thumbs-up:

Enige warmte in huis is toch wel prettig , geeft een wat comfortabeler gevoel..........

Je blijft een vreemde vogel hoor  :wacko:

De hele winter geen muziek luisteren omdat je de kachel niet aan wil zetten :wacko:

Ik ben erg blij met m'n vloerverwarming..................







Die gewoon iedere avond áán staat :D🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥







lynch1979

Citaat van: twani op maart 21, 2016, 21:39:17
De hele winter geen muziek luisteren omdat je de kachel niet aan wil zetten :wacko:

Ik ben erg blij met m'n vloerverwarming..................







Die gewoon iedere avond áán staat :D🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥

Ik probeer ook energie te besparen, maar in de kou gaan zitten dat gaat mij zelfs te ver.

En dan snap ik goed dat muziek luisteren niet echt aangenaam is.

Bas Akkerman

Het is ook meer de keuze om dan in de HT te zitten. Maar een beetje rare vogel ben ik wel. :blush:
Van de zomer dus zeker een thermostaat erop zetten. En nu dan ook echt eens doen.
Overigens luister ik natuurlijk ook 's winters naar de set hoor, alleen minder (te weinig) vaak.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Joris1971

Citaat van: Christiaan S op maart 22, 2016, 01:25:24
Waarom ga je pas van de zomer die knop erop zetten?

Dan heeft ie weer een paar maanden bespaard.  :wacko:

Robiwan

Citaat van: Christiaan S op maart 22, 2016, 01:25:24
Waarom ga je pas van de zomer die knop erop zetten?

hij kan geen keuze maken welke het wordt :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

twani

Citaat van: Robiwan op maart 22, 2016, 07:18:04
hij kan geen keuze maken welke het wordt :D

Ik voorspel een kachelknop "Meet and Greet", uiteraard gecompleteerd met een uitgebreid verslag betreffende de opgedane ervaringen :D

Robiwan

Citaat van: twani op maart 22, 2016, 07:19:40
Ik voorspel een kachelknop "Meet and Greet", uiteraard gecompleteerd met een uitgebreid verslag betreffende de opgedane ervaringen :D

:D :D Maar Bas niet of nauwelijks de kachel aan is gewoon pure armoede, dat is toch nergens voor nodig lijkt mij?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2


Sailor Jan

Die speakers hebben natuurlijk wel mooi hout voor een vuurtje...
Wees lief voor jezelf

chansig

Nieuw topic: Op zoek naar een geschikte thermostaat!!!!

Gr Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Citaat van: Christiaan S op maart 22, 2016, 01:25:24
Waarom ga je pas van de zomer die knop erop zetten?
Omdat ik denk dat het dan pas kan. We zitten in een appartement en pas laat in de lente wordt het water voor de verwarming afgesloten. Naar ik weet kunnen we tot die tijd de knop niet erop zetten, omdat er nog water door de leidingen loopt.

Citaat van: Joris1971 op maart 22, 2016, 06:45:19
Dan heeft ie weer een paar maanden bespaard.  :wacko:
Het is wel erg hè? Ik doe zo onbedoeld mijn profielfoto wel eer aan.

Citaat van: Robiwan op maart 22, 2016, 07:18:04
hij kan geen keuze maken welke het wordt :D
Citaat van: twani op maart 22, 2016, 07:19:40
Ik voorspel een kachelknop "Meet and Greet", uiteraard gecompleteerd met een uitgebreid verslag betreffende de opgedane ervaringen :D
Citaat van: chansig op maart 22, 2016, 07:51:08
Nieuw topic: Op zoek naar een geschikte thermostaat!!!!

Gr Hans


Ja, dat is waar! Verdorie heb ik daar weer slapeloze nachten over! ???

Citaat van: Robiwan op maart 22, 2016, 07:24:31
:D :D Maar Bas niet of nauwelijks de kachel aan is gewoon pure armoede, dat is toch nergens voor nodig lijkt mij?
Ja, wel erg hè?

Citaat van: twani op maart 22, 2016, 07:28:05
Bas......





Citaat van: Sailor Jan op maart 22, 2016, 07:37:04
Die speakers hebben natuurlijk wel mooi hout voor een vuurtje...
Eens kijken wat de reactie van Linda is als ik een mooi kampvuurtje in het midden van de kamer maak. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten