Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Deleted member

Citaat van: garmtz op november 28, 2014, 10:55:24
Ik denk dat dat niet hoeft... In neem aan dat de Asus met een lange kabel uiteindelijk is aangesloten op het Ziggo modem/router? Het gaat mij er om in welk 'gat' jij de kabel die de Asus ingaat hebt geprikt: de LAN of de WAN poort. Wat ik wil bereiken, is dat de Ziggo de IP-adressen uit gaat delen en de Asus alleen als switch werkt, maar wel met Wifi-mogelijkheid, zodat je in de slaapkamer gewoon je verbinding houdt.

Dat zou ik JUIST NIET willen. Laat dat Ziggo modem lekker de boel naar buiten regelen (default gateway) en hou binnen vooral lekker binnen met de Asus router.

Alles aansluiten op de Asus dus en het IP van je ziggo gebruiken als default gateway naar buiten toe. Asus doet DHCP en de verdere routering.
Stereo-fan for life!

garmtz

Citaat van: technative op november 28, 2014, 11:02:22
Dat zou ik JUIST NIET willen. Laat dat Ziggo modem lekker de boel naar buiten regelen (default gateway) en hou binnen vooral lekker binnen met de Asus router.

Alles aansluiten op de Asus dus en het IP van je ziggo gebruiken als default gateway naar buiten toe. Asus doet DHCP en de verdere routering.

Daar is een probleem mee: Bas moet dan alles op de Asus aansluiten. En die is er alleen als een bedraad AP voor de apparaten in de slaapkamer. Jouw oplossing is de mooiste (en had ik ook voorgesteld), maar is hier dus onpraktisch/onwenselijk.

Persoonlijk zou ik op de Ziggo modem in de woonkamer een goede Wifi router XTRA aansluiten en die gebruiken. De Ziggo modem zo liefst mogelijk helemaal niet gebruiken. De krengen... :)

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op november 28, 2014, 10:55:24
Dat bedoelde ik niet.... :)  Ik bedoelde welke POORT: WAN of LAN. Beide zijn bedraad.

Ik denk dat dat niet hoeft... In neem aan dat de Asus met een lange kabel uiteindelijk is aangesloten op het Ziggo modem/router? Het gaat mij er om in welk 'gat' jij de kabel die de Asus ingaat hebt geprikt: de LAN of de WAN poort. Wat ik wil bereiken, is dat de Ziggo de IP-adressen uit gaat delen en de Asus alleen als switch werkt, maar wel met Wifi-mogelijkheid, zodat je in de slaapkamer gewoon je verbinding houdt.

Nog een check: zit de LAN kabel van de NAS bij de NAS wel in ethernet poort 1 en niet ethernet poort 2? De bovenste moet je hebben...
De kabel zit in de WAN-poort en de LAN-kabel van zit in ethernetpoort 1. Ben nu de laptop aan het opstarten, zodat ik de Ziggo-modem kan benaderen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

#2903
Citaat van: garmtz op november 28, 2014, 11:11:23
Daar is een probleem mee: Bas moet dan alles op de Asus aansluiten. En die is er alleen als een bedraad AP voor de apparaten in de slaapkamer. Jouw oplossing is de mooiste (en had ik ook voorgesteld), maar is hier dus onpraktisch/onwenselijk.

Persoonlijk zou ik op de Ziggo modem in de woonkamer een goede Wifi router XTRA aansluiten en die gebruiken. De Ziggo modem zo liefst mogelijk helemaal niet gebruiken. De krengen... :)
Ik denk dat ik de ASUS-router bij de Ziggo-router ga neerzetten. Dat signaal is denk ik wel sterk genoeg om ook de slaapkamer te bereiken. Mocht dat niet zo zijn, dan kan ik altijd nog de ASUS naar de hal verplaatsen. Vanaf de ASUS-router gaan er dan bedraad verbindingen naar de Humax en Oppo. Of, en die zal ik snel aanschaffen, een extra modem die ik dan in de HT zet en die de internetverbinding naar de Humax en Oppo voor zijn rekening neemt. Dat scheelt me weer extra kabels trekken.

Wat moet ik dadelijk aan gaan passen in de Ziggo en de ASUS, zodat deze het "goed" doen?

Echt onwijs bedankt hoe jullie me helpen! :worship:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted member

Citaat van: Bas Akkerman op november 28, 2014, 11:14:04
De kabel zit in de WAN-poort en de LAN-kabel van zit in ethernetpoort 1. Ben nu de laptop aan het opstarten, zodat ik de Ziggo-modem kan benaderen.

Dan ben je er denk ik al als je de kabel van de NAS in een LAN poort stop. LAN = lokaal (jouw eigen netwerk), WAN = alles buiten je eigen netwerk.
Stereo-fan for life!

Deleted member

Citaat van: Bas Akkerman op november 28, 2014, 11:19:40
... Of, en die zal ik snel aanschaffen, een extra modem die ik dan in de HT zet ...

Je hebt geen modem nodig, Bas! Alleen een wifi router is genoeg. Als alternatief kun je ook een switch aanschaffen, bijvoorbeeld 4- of 8 poorts. Dan heb je ook nog de mogelijkheid om meer spul bekabeld aan te sluiten. Als het schort aan wifi bereik dan zou ik als ik jou was gewoon een extra wifi router aanschaffen.

Enneh... "snel aanschaffen"? Kun je dat?  ;D
Stereo-fan for life!

Bas Akkerman

Citaat van: technative op november 28, 2014, 11:22:54
Dan ben je er denk ik al als je de kabel van de NAS in een LAN poort stop. LAN = lokaal (jouw eigen netwerk), WAN = alles buiten je eigen netwerk.
Ik was weer lekker duidelijk zie ik. ;D
Van Ziggo naar ASUS zit in WAN. Van Ziggo naar NAS zit met een andere poort van de Ziggo verbonden. De NAS is dus nog niet direct verbonden met de ASUS, alleen via de Ziggo.

Citaat van: technative op november 28, 2014, 11:25:37
Je hebt geen modem nodig, Bas! Alleen een wifi router is genoeg. Als alternatief kun je ook een switch aanschaffen, bijvoorbeeld 4- of 8 poorts. Dan heb je ook nog de mogelijkheid om meer spul bekabeld aan te sluiten. Als het schort aan wifi bereik dan zou ik als ik jou was gewoon een extra wifi router aanschaffen.

Enneh... "snel aanschaffen"? Kun je dat?  ;D
Ik ga eerst eens merken hoe het bereik is. Maar daarna kan ik snel aanschaffen ja! ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

De Ziggo heb ik met de WAN-poort van de ASUS verbonden. Vanaf de ASUS heb ik een korte kabel naar de NAS op de 2e LAN-poort en een lange kabel naar de PC op de 1e LAN-poort gedaan.
En...

Jaaaaaaaa! De PC vindt de NAS! Alleen heb ik nu geen wifi meer in de HT, maar wel in de rest van het huis. Als jullie nog tijd en zin hebben, hoor ik graag hoe ik de Ziggo-router zo veel mogelijk uitzet en de ASUS-router het beste instel.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted member

Je Asus router is toch ook een wifi router?

Dan is het alleen een kwestie van wifi disablen op de Ziggo router en wifi configureren op de Asus router.
Stereo-fan for life!

Bas Akkerman

Citaat van: technative op november 28, 2014, 11:52:48
Je Asus router is toch ook een wifi router?
Klopt, en dat signaal loopt ook door tot in de slaapkamer. Maar met al die betonnen muren, komt het niet tot in de HT. Waar ik het ook eigenlijk nooit nodig heb.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Pjotr

#2910
Citaat van: Bas Akkerman op november 28, 2014, 11:50:34
De Ziggo heb ik met de WAN-poort van de ASUS verbonden. Vanaf de ASUS heb ik een korte kabel naar de NAS op de 2e LAN-poort en een lange kabel naar de PC op de 1e LAN-poort gedaan.
En...

Jaaaaaaaa! De PC vindt de NAS! Alleen heb ik nu geen wifi meer in de HT, maar wel in de rest van het huis. Als jullie nog tijd en zin hebben, hoor ik graag hoe ik de Ziggo-router zo veel mogelijk uitzet en de ASUS-router het beste instel.
Goed begin! Je Ziggo router zoveel mogelijk uitzetten, kun je gewoon doen door de helpdesk van Ziggo te bellen (technische vraag). Ze kunnen op afstand de wifi zender van je Ziggo router uitzetten, evenals de routermogelijkheid. Je ziggo router wordt dan feitelijk een "dom" modem die alleen verbonden is met je Asus router en de internetverbinding regelt voor je Asus router. De Asus router zorgt er op zijn beurt voor dat alle aangesloten apparaten (bedraad en draadloos) elkaar kunnen vinden en verbinding hebben met het internet.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Bas Akkerman

Citaat van: Pjotr op november 28, 2014, 11:56:37
Goed begin! Je Ziggo router zoveel mogelijk uitzetten, kun je gewoon doen door de helpdesk van Ziggo te bellen (technische vraag). Ze kunnen op afstand de wifi zender van je Ziggo router uitzetten, evenals de routermogelijkheid. Je ziggo router wordt dan feitelijk een "dom" modem die alleen verbonden is met je Asus router en de internetverbinding regelt voor je Asus router. De Asus router zorgt er op zijn beurt voor dat alle aangesloten apparaten (bedraad en draadloos) elkaar kunnen vinden en verbinding hebben met het internet.
Ok, dat is best rigoreus om Ziggo ervoor te moeten bellen. Dat wordt een actie voor dinsdag.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Pjotr

Waarschijnlijk kun je het ook zelf wel doen, als je inlogt op de Ziggo router. Maar die instelingen zullen lastig zijn voor je als je er geen verstand van hebt. Met Ziggo bellen is het binnen 5 minuten gebeurd.

Ik raad je wel aan om het aan te laten passen. Nu heb je 2 draadloze zenders bij elkaar zitten (Ziggo en Asus) wat verre van optimaal is, storen elkaar vermoedelijk ook wat weer gevolgen heeft voor je draadloos bereik. Daarnaast heb je de zender van de Ziggo Router ook niet meer nodig. Dus uitschakelen die handel!
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Bas Akkerman

Citaat van: Pjotr op november 28, 2014, 12:16:39
Waarschijnlijk kun je het ook zelf wel doen, als je inlogt op de Ziggo router. Maar die instelingen zullen lastig zijn voor je als je er geen verstand van hebt. Met Ziggo bellen is het binnen 5 minuten gebeurd.

Ik raad je wel aan om het aan te laten passen. Nu heb je 2 draadloze zenders bij elkaar zitten (Ziggo en Asus) wat verre van optimaal is, storen elkaar vermoedelijk ook wat weer gevolgen heeft voor je draadloos bereik. Daarnaast heb je de zender van de Ziggo Router ook niet meer nodig. Dus uitschakelen die handel!
Dinsdag ga ik dat ding eens mollen aan laten passen. Dank je!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Schiet mij maar lek...

Via de NAS en Ipeng klinkt het streamen toch echt anders dan voorheen. Een minder breed, maar wel diep beeld. Het is meer afgetekend, staat wat vaster (zwabbert minder) en klinkt minder omfloerst. Ik mis ook wat druk in het laag, maar dat zal wellicht gewenning zijn. Ik gebruik nog steeds LMS, zoals ik dat ook op de laptop deed waarvan ik streamde, maar dit zijn wel de rips van DbPoweramp in plaats van EAC. Zou het dan echt de invloed van de NAS en het (versterkte?) signaal van de Asus zijn? Of de ripsoftware?

Heel vaag weer...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

H B

Citaat van: Bas Akkerman op november 28, 2014, 15:24:55
Schiet mij maar lek...

Via de NAS en Ipeng klinkt het streamen toch echt anders dan voorheen. Een minder breed, maar wel diep beeld. Het is meer afgetekend, staat wat vaster (zwabbert minder) en klinkt minder omfloerst. Ik mis ook wat druk in het laag, maar dat zal wellicht gewenning zijn. Ik gebruik nog steeds LMS, zoals ik dat ook op de laptop deed waarvan ik streamde, maar dit zijn wel de rips van DbPoweramp in plaats van EAC. Zou het dan echt de invloed van de NAS en het (versterkte?) signaal van de Asus zijn? Of de ripsoftware?

Heel vaag weer...
Je hebt toch niet de bitsnelheid gelimiteerd? Kan je controleren via: Instellingen/Muzieksysteem/Audio.

Deleted member

Citaat van: Bas Akkerman op november 28, 2014, 15:24:55
Schiet mij maar lek...

Via de NAS en Ipeng klinkt het streamen toch echt anders dan voorheen. Een minder breed, maar wel diep beeld. Het is meer afgetekend, staat wat vaster (zwabbert minder) en klinkt minder omfloerst. Ik mis ook wat druk in het laag, maar dat zal wellicht gewenning zijn. Ik gebruik nog steeds LMS, zoals ik dat ook op de laptop deed waarvan ik streamde, maar dit zijn wel de rips van DbPoweramp in plaats van EAC. Zou het dan echt de invloed van de NAS en het (versterkte?) signaal van de Asus zijn? Of de ripsoftware?

Heel vaag weer...
Invloed van bekabeling misschien?
Stereo-fan for life!

Deleted Member 2

transcodering nog met dezelfde instellingen?

Kabel?

De invloed van de switch (een niet te verwaarlozen factor)?

fase van de voeding van de Touch veranderd?

Bas Akkerman

Citaat van: H B op november 28, 2014, 15:29:14
Je hebt toch niet de bitsnelheid gelimiteerd? Kan je controleren via: Instellingen/Muzieksysteem/Audio.
Ik zal het eens bekijken, via LMS op de NAS toch?

Citaat van: technative op november 28, 2014, 15:36:46
Invloed van bekabeling misschien?
Ik heb wel wat veranderd, wat korte kabeltjes er tussen. Maar uit eerdere ervaringen kan ik me niet zo'n groot verschil herinneren.

Citaat van: Onder013 op november 28, 2014, 15:42:23
transcodering nog met dezelfde instellingen?

Kabel?

De invloed van de switch (een niet te verwaarlozen factor)?

fase van de voeding van de Touch veranderd?
Ik heb geen switch, anders dan dat het nu via de Asus in plaats van de Ziggo loopt.

De voeding van de SBT heb ik inderdaad in- en uitgeplugd toen ik de Tomatek probeerde. Het klinkt inderdaad nog het meeste naar uit fase, hoewel ik de holheid daarvan nu niet terug hoor.

Ik ben mijn eigen blinde test aan het doen. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op november 28, 2014, 15:52:14

Ik heb geen switch, anders dan dat het nu via de Asus in plaats van de Ziggo loopt.


De router is ook een switch (regelt het verkeer naar en van de lan poorten)

Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op november 28, 2014, 16:06:00
De router is ook een switch (regelt het verkeer naar en van de lan poorten)
Haha, op die manier had ik het niet gezien.

Morgen weer competitiedag waarin ik zal laten zien in de basis te moeten staan en er dan zondag verder mee.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op november 28, 2014, 15:42:23
transcodering nog met dezelfde instellingen?

Kabel?

De invloed van de switch (een niet te verwaarlozen factor)?

fase van de voeding van de Touch veranderd?
Henk gaat door voor de wasmachine! Oh, wacht. Hij heeft er al twee... ;)

Nu even zo luisteren en over een uurtje of zo de Tomatek aansluiten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Citaat van: technative op november 28, 2014, 11:25:37
Je hebt geen modem nodig, Bas! Alleen een wifi router is genoeg. Als alternatief kun je ook een switch aanschaffen, bijvoorbeeld 4- of 8 poorts. Dan heb je ook nog de mogelijkheid om meer spul bekabeld aan te sluiten. Als het schort aan wifi bereik dan zou ik als ik jou was gewoon een extra wifi router aanschaffen.

Enneh... "snel aanschaffen"? Kun je dat?  ;D
Nog tips voor een WiFi router waarbij ik ook bedraad aan kan sluiten? Ik heb wel verbinding, maar Netflix doet het bijvoorbeeld niet.

Citaat van: Bas Akkerman op november 30, 2014, 12:29:06
Henk gaat door voor de wasmachine! Oh, wacht. Hij heeft er al twee... ;)

Nu even zo luisteren en over een uurtje of zo de Tomatek aansluiten.
Heerlijk de hele dag muziek geluisterd, onder andere Yom met Le silence de l'exode. Deze had ik via Qobuz aangeschaft waar ik nu ook een proefabonnement op heb. Een echt abonnement ga ik er niet op nemen. Anders koop ik geen albums meer vanwege de hoge kwaliteit van de stream van Qobuz.

Oh ja, de Tomanek nog steeds niet geprobeerd, morgen misschien.
Het rippen gaat zeer gestaag, ik zit nu na 25 albums nog bij de 'a'. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

... ben jaloers op je; lekker een dagje muziek luisteren. Geniet er van, is je gegund.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Citaat van: Xander32 op december  2, 2014, 21:20:18
... ben jaloers op je; lekker een dagje muziek luisteren. Geniet er van, is je gegund.
Dat heb jij op de vrijdag, toch? Of zijn ze nog steeds aan het klussen Sander?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten