Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Eddye

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 17, 2014, 10:46:16
Nee, helaas niet. Snelheid in het laag vind ik heel belangrijk, een trage subwoofer die achterblijft bij de rest van de keten stoort mij heel erg. Dan liever geen sub.
Ik opper slecht het idee. Maar ja, tegen vooroordelen valt niet op te boxen  :P  :laugh:
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Bas Akkerman

Citaat van: technative op oktober 17, 2014, 10:44:23
Twee dezelfde subs zal altijd voordeel hebben. Denk aan verschil in woofer-materiaal waar klankverschil uit voort kan komen. In het geval van Velodyne komt daar nog bij dat je ze onderling kunt doorverbinden en dus een perfect afgestemde meting krijgt doordat beide subs rekening houden met elkaar.
Dat klinkt veelbelovend. Er vanuit gaande dat ik daarmee mijn doel bereik om een evenwicht laag zonder staande golven te hebben of een piek in het laag.

Het is nu zeker niet slecht, maar ik weet door luisterervaringen bij Martijn en Jean Sibelius dat het echt nog beter kan. Mijn ervaring bij Lynch was dat, wanneer je het midden en hoog door akoestische maatregelen meer op orde hebt, problemen in het laag nog meer opvallen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Citaat van: Eddye op oktober 17, 2014, 10:49:23
Ik opper slecht het idee. Maar ja, tegen vooroordelen valt niet op te boxen  :P  :laugh:
Oh, ik sta open voor alles. Het moet niet duur als het ook goedkoop kan. Ik heb alleen wel een paar goedkopere subwoofers gehoord die echt niet zo goed ongeregeld konden worden en daardoor eigenlijk meer kwaad dan goed deden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979

#2803
Citaat van: Bas Akkerman op oktober 17, 2014, 10:51:24
Dat klinkt veelbelovend. Er vanuit gaande dat ik daarmee mijn doel bereik om een evenwicht laag zonder staande golven te hebben of een piek in het laag.

Het is nu zeker niet slecht, maar ik weet door luisterervaringen bij Martijn en Jean Sibelius dat het echt nog beter kan. Mijn ervaring bij Lynch was dat, wanneer je het midden en hoog door akoestische maatregelen meer op orde hebt, problemen in het laag nog meer opvallen.

Ik ervaar zelf niet dat ik een probleem heb in het laag (en meerdere met mij) en zo ook de metingen die er zijn gedaan, nu zat je ene oor ook wel dicht toen je er was  ;)

Jumping Jack

Ik vind +6000 euro voor een tweede sub wel een (erg) stevige uitgave om het laag wat strakker te trekken...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Joris1971

Citaat van: Jumping Jack op oktober 17, 2014, 10:56:21
Ik vind +6000 euro voor een tweede sub wel een (erg) stevige uitgave om het laag wat strakker te trekken...

Inderdaad... ik snap zoiezo die sub niet, ik heb bij BB&G de Harbeth Monitor30 horen spelen (zonder sub) en miste totaal het laag niet.

Bas Akkerman

Citaat van: lynch1979 op oktober 17, 2014, 10:54:02
Ik ervaar zelf niet dat ik een probleem heb in het laag (en meerdere met mij) en zo ook de metingen die er zijn gedaan, nu zat je ene oor ook wel dicht toen je er was  ;)
Misschien had dat een dusdanig effect. Tijd voor een hernieuwde kennismaking. ;)
Los van mijn ervaring bij jou heb ik vaker gemerkt dat de subwoofer trager speelt dan de rest en dat was toch echt met beide oren open.

Citaat van: Jumping Jack op oktober 17, 2014, 10:56:21
Ik vind +6000 euro voor een tweede sub wel een (erg) stevige uitgave om het laag wat strakker te trekken...
Jullie gaan nu wel erg snel heren! :crazy: De DD18 was een buitenkansje, maar ik weet zeker dat ik voor een heel stuk minder dan €6000,- een (of bij verkoop van de DD18 meerdere) geschikte subwoofer(s) kan vinden.

Citaat van: Joris1971 op oktober 17, 2014, 11:07:13
Inderdaad... ik snap zoiezo die sub niet, ik heb bij BB&G de Harbeth Monitor30 horen spelen (zonder sub) en miste totaal het laag niet.
De reden van aanschaf van een subwoofer blijft helaas een misvatting. Meer laag is een extraatje, maar de echte meerwaarde zit in de ruimtelijkheid en de detaillering in het middengebied wanneer je een subwoofer goed integreert. Het hele geluidsbeeld wordt in één keer meer volwassen, heeft meer autoriteit. Een goed integreerde subwoofer is de fundering voor de rest van je geluidsbeeld.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 17, 2014, 11:43:12
Misschien had dat een dusdanig effect. Tijd voor een hernieuwde kennismaking. ;)
Los van mijn ervaring bij jou heb ik vaker gemerkt dat de subwoofer trager speelt dan de rest en dat was toch echt met beide oren open.


Of ik heb een slecht gehoor of het valt mij gewoon niet op, maar hoe kan je dat horen en hoe kan dat technisch mogelijk zijn?
Een hernieuwde kennismaking is altijd mogelijk  ;)

Deleted Member 2

Citaat van: lynch1979 op oktober 17, 2014, 11:49:13
Of ik heb een slecht gehoor of het valt mij gewoon niet op, maar hoe kan je dat horen en hoe kan dat technisch mogelijk zijn?
Een hernieuwde kennismaking is altijd mogelijk  ;)

En kennismaken met de Rega RP10....

Bas Akkerman

Citaat van: lynch1979 op oktober 17, 2014, 11:49:13
Of ik heb een slecht gehoor of het valt mij gewoon niet op, maar hoe kan je dat horen en hoe kan dat technisch mogelijk zijn?
Technisch heb ik de ballen verstand ervan. ;) Wat ik dan hoor is dat je bij bijvoorbeeld een drumslag eerst de slag in de luidspreker hoort en haast als echo de slag door de subwoofer.

CitaatEen hernieuwde kennismaking is altijd mogelijk  ;)
Gelukkig. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted member

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 17, 2014, 13:11:39
... Wat ik dan hoor is dat je bij bijvoorbeeld een drumslag eerst de slag in de luidspreker hoort en haast als echo de slag door de subwoofer.
...

Dit effect wordt ook wel een genoemd bij Elac, Adam en andere luidsprekers met JET tweeter-principe. Door de snelheid van de tweeter ontstaat er een onbalans tussen hoog, midden en laag. Vaak hebben deze luidsprekers een conventioneel laag- en middengebied waardoor het hoog "sneller" is dan midden en laag. Ik moet het echter nog ontdekken en herken het in ieder geval niet.

Wat de Velodyne sub betreft: Juist velodyne staat erom bekend een snelle woofer te hebben. Zou die hier geen voordeel hebben?
Stereo-fan for life!

Bas Akkerman

Citaat van: technative op oktober 17, 2014, 13:16:50
Dit effect wordt ook wel een genoemd bij Elac, Adam en andere luidsprekers met JET tweeter-principe. Door de snelheid van de tweeter ontstaat er een onbalans tussen hoog, midden en laag. Vaak hebben deze luidsprekers een conventioneel laag- en middengebied waardoor het hoog "sneller" is dan midden en laag. Ik moet het echter nog ontdekken en herken het in ieder geval niet.
Ik denk het wel te herkennen, net als een geprononceerd hoog om "meer" detail te horen en ik vind het eigenlijk altijd afleiden en storend.

CitaatWat de Velodyne sub betreft: Juist velodyne staat erom bekend een snelle woofer te hebben. Zou die hier geen voordeel hebben?
Dat denk ik ook. Vandaar ook dat een snelle subwoofer als Velodyne en JL mijn voorkeur hebben.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Cyreg

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 17, 2014, 13:11:39
Technisch heb ik de ballen verstand ervan. ;) Wat ik dan hoor is dat je bij bijvoorbeeld een drumslag eerst de slag in de luidspreker hoort en haast als echo de slag door de subwoofer.
Gelukkig. ;D

Hoe worden de subs bij jou aangesloten voor gebruik met stereo muziek?
Zou toch wel "high level" moeten zijn > dus parallel ad versterker luidsprekeruitgangen   :exclamation:

Dat 'n sub veel meer doet dan alleen het laag 'n zetje geven heb ik ook zelf uitgebreid ervaren.
Speelde jaren geleden met Dynaudio 122's en 'n REL Storm III
(op heel lage frequentie afgesteld en met weinig volume).
Man wat 'n prachtige stemmen en ongeforceerd midden gaf die sub ah totaal geluid ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

Bas Akkerman

Citaat van: Cyreg op oktober 17, 2014, 15:00:46
Hoe worden de subs bij jou aangesloten voor gebruik met stereo muziek?
Zou toch wel "high level" moeten zijn > dus parallel ad versterker luidsprekeruitgangen   :exclamation:

Dat 'n sub veel meer doet dan alleen het laag 'n zetje geven heb ik ook zelf uitgebreid ervaren.
Speelde jaren geleden met Dynaudio 122's en 'n REL Storm III
(op heel lage frequentie afgesteld en met weinig volume).
Man wat 'n prachtige stemmen en ongeforceerd midden gaf die sub ah totaal geluid ;)
Klopt high level.
Precies, een subwoofer vind ik echt een toevoeging.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

#2814
Vandaag neergepend en nu ff copy paste.  :D

Er kan feitelijke vertraging optreden door:

1 de elektrische circuits in de subwooferversterker, die moeten doorlopen worden door het signaal.
( in de praktijk meestal verwaarloosbaar tenzij er DSP/EQ plaatsvindt)

2 DSP/EQ  ( bijv een Anti-mode ) tussen je bron die de subwoofer bedient of interne DSP van de subwoofer zelf.
( het laatste valt min of meer onder punt 1)
In de praktijk meetbaar hoorbaar en wel van belang.

3 verschil in afstand tussen de luidsprekers en sub tov de LP.

Nu komt het , die vertraging heeft het meest negatieve effect rond de crossover-frequentie aangezien én fronts én sub in dat gebied significant output geven.
Daarboven zijn het vooral de fronts, daaronder de sub.
Je geluid heeft dan vaak minder coherentie en definitie,het laag is wat vaag, het stereobeeld lijdt er onder, er is minder slam.
Sub en fronts staan ahw iets uit fase. Dwz dat het geluid wat uit kan doven ipv dat het tegelijkertijd je LP bereikt en je correcte spl hoort.
( bijv. in extremis speakers uit fase)




Er kan subjectieve vertraging waargenomen worden als je last hebt van een onevenwichtige frequentierespons van de sub.
Dan zijn bepaalde frequenties door de ruimte versterkt en dat dreunt/ versmeert.
Op te lossen met DSP/EQ.


Snel of langzaam laag van de subwoofer zelf is grotendeels een mythe.
Enkel slecht ontworpen en uitgevoerde systemen vervormen en dát hoor je dan. BOSE.
50 Hz is 50 Hz.  ;)




"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Haha, dank je voor de moeite!

Is elke vertraging (dus ook de subjectieve) dan ook te zien in een meting? Met andere woorden, is er geen vertraging (ook geen subjectieve) als de meting aangeeft dat er geen vertraging is?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 17, 2014, 20:03:09
Haha, dank je voor de moeite!

Is elke vertraging (dus ook de subjectieve) dan ook te zien in een meting? Met andere woorden, is er geen vertraging (ook geen subjectieve) als de meting aangeeft dat er geen vertraging is?
Ja. :)


"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

cardas49

Citaat van: Staaled op oktober 17, 2014, 19:28:03
Vandaag neergepend en nu ff copy paste.  :D

Er kan feitelijke vertraging optreden door:

1 de elektrische circuits in de subwooferversterker, die moeten doorlopen worden door het signaal.
( in de praktijk meestal verwaarloosbaar tenzij er DSP/EQ plaatsvindt)

2 DSP/EQ  ( bijv een Anti-mode ) tussen je bron die de subwoofer bedient of interne DSP van de subwoofer zelf.
( het laatste valt min of meer onder punt 1)
In de praktijk meetbaar hoorbaar en wel van belang.

3 verschil in afstand tussen de luidsprekers en sub tov de LP.

Nu komt het , die vertraging heeft het meest negatieve effect rond de crossover-frequentie aangezien én fronts én sub in dat gebied significant output geven.
Daarboven zijn het vooral de fronts, daaronder de sub.
Je geluid heeft dan vaak minder coherentie en definitie,het laag is wat vaag, het stereobeeld lijdt er onder, er is minder slam.
Sub en fronts staan ahw iets uit fase. Dwz dat het geluid wat uit kan doven ipv dat het tegelijkertijd je LP bereikt en je correcte spl hoort.
( bijv. in extremis speakers uit fase)




Er kan subjectieve vertraging waargenomen worden als je last hebt van een onevenwichtige frequentierespons van de sub.
Dan zijn bepaalde frequenties door de ruimte versterkt en dat dreunt/ versmeert.
Op te lossen met DSP/EQ.


Snel of langzaam laag van de subwoofer zelf is grotendeels een mythe.
Enkel slecht ontworpen en uitgevoerde systemen vervormen en dát hoor je dan. BOSE.
50 Hz is 50 Hz.  ;)

Wellicht een kromme vergelijking maar hoe zit het dan met de basrespons van speakers waar je een andere EV op zet, welke dieper, harder en sneller wordt etc? Is het alleen maar dieper / harder en nooit sneller?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Staaled

Gezien je vraag is subjectief een wat ongelukkige woordkeuze mijnerzijds. :-\

Tov de andere punten wordt het signaal an sich niet vertraagd maar de weergave uit de subwoofer
wordt vervormd ( versterkt en verzwakt )door de ruimte.
Dat is dus meetbaar en subjectief neem je dat vaak waar als versmering.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: mark235 op oktober 17, 2014, 20:28:38
Wellicht een kromme vergelijking maar hoe zit het dan met de basrespons van speakers waar je een andere EV op zet, welke dieper, harder en sneller wordt etc? Is het alleen maar dieper / harder en nooit sneller?
Nee.
Minder vervorming. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Mr.M

#2820
Citaat van: Joris1971 op oktober 17, 2014, 11:07:13
Inderdaad... ik snap zoiezo die sub niet, ik heb bij BB&G de Harbeth Monitor30 horen spelen (zonder sub) en miste totaal het laag niet.
Ik weet niet waar je in de ruimte stond maar waarschijnlijk niet op de sweet spot...ik vind de m30.1 genoeg laag produceren maar dan zit ik waarschijnlijk op de plee, want daar is het bas het best voelbaar....

Of ze hebben je stiekem niet verteld dat de grote tafel in die hoek met grote vaas er op een 18 inch velodyne is welke zachies aanvult op het laag.... :clapping
Als je vind dat m30,1 in laag niets mist dan weet je niet wat je mist waarschijnlijk...

Ga maar naar een orgel beluisteren op de m30.1 en zet er een shl5 ernaast....

Ik denk dat je daarna je tekst hier gaat aanpassen.

Ik denk dat bas wel weet wat die mist in het laag met de m30.1,, zoveel blijkbaar dat die een 18 inch velodyne naast heeft gehangen...lol. Simpel 12 inch was niet voldoende blijkbaar... :tongue2:
**UNDER CONSTRUCTION**

Deleted Member 2

Citaat van: maz op oktober 18, 2014, 03:24:30
Ik weet niet waar je in de ruimte stond maar waarschijnlijk niet op de sweet spot...ik vind de m30.1 genoeg laag produceren maar dan zit ik waarschijnlijk op de plee, want daar is het bas het best voelbaar....

Of ze hebben je stiekem niet verteld dat de grote tafel in die hoek met grote vaas er op een 18 inch velodyne is welke zachies aanvult op het laag.... :clapping
Als je vind dat m30,1 in laag niets mist dan weet je niet wat je mist waarschijnlijk...

Ga maar naar een orgel beluisteren op de m30.1 en zet er een shl5 ernaast....

Ik denk dat je daarna je tekst hier gaat aanpassen.

Ik denk dat bas wel weet wat die mist in het laag met de m30.1,, zoveel blijkbaar dat die een 18 inch velodyne naast heeft gehangen...lol. Simpel 12 inch was niet voldoende blijkbaar... :tongue2:

Quote van Bas:

"De reden van aanschaf van een subwoofer blijft helaas een misvatting. Meer laag is een extraatje, maar de echte meerwaarde zit in de ruimtelijkheid en de detaillering in het middengebied wanneer je een subwoofer goed integreert. Het hele geluidsbeeld wordt in één keer meer volwassen, heeft meer autoriteit. Een goed integreerde subwoofer is de fundering voor de rest van je geluidsbeeld."

Bas Akkerman

De Velodyne DD18 werd aangeboden voor een prijs die lager was dan de gangbare tweedehands (!) prijzen van een DD15. Met het idee dat ik gemak in de muziek heel belangrijk vind, was de keuze snel gemaakt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

#2823
Weer even terug naar het vloerkleed. In hoeverre kun je een geluidsabsorberende mat onder een vloerkleed gebruiken? We vinden zo'n patchwork vloerkleed namelijk wel erg gaaf, maar het is ook wel erg dun. Ik vraag me af of het effect op de nagalm er dan wel is.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 20, 2014, 11:05:59
Weer even terug naar het vloerkleed. In hoeverre kun je een geluidsabsorberende mat onder een vloerkleed gebruiken? We vinden zo'n patchwork vloerkleed namelijk wel erg gaaf, maar het is ook wel erg dun. Ik vraag me af of het effect op de nagalm er dan wel is.

Waarom niet een bijvoorbeeld bij Wehkamp uitproberen, als hij niet bevalt komen ze hem gewoon weer ophalen.