Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: Jumping Jack op oktober  3, 2012, 09:29:54
Lees dit eens rustig door Bas, daar kan je relatief eenvoudig mee aan de slag...: http://soundcheck-audio.blogspot.be/2011/11/touch-toolbox-30.html
Ok, ik zal het eerst even overleggen met Dynky. De link had ik al doorgespit, wel even wat werk, maar wel te doen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vanzomereng

Fraai verslag Bas en mooie foto,s  :clapping:  :hehe:

Als het bij jou, minimaal net zo klinkt als hiero,
heb je wel een echt een magisch supergeluid   ;D

Zou best ff 1 keer aan willen waaien bij jouw voor een M&G

Nog ff op de foto,s terug te komen....
Het lijkt net (met inachtneming v/d luisterdriehoek) of je speakers wat ver uit elkaar staan  ???
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Bas Akkerman

Citaat van: VANZOMERENG op oktober  3, 2012, 10:05:54
Fraai verslag Bas en mooie foto,s  :clapping:  :hehe:

Als het bij jou, minimaal net zo klinkt als hiero,
heb je wel een echt een magisch supergeluid   ;D

Zou best ff 1 keer aan willen waaien bij jouw voor een M&G

Nog ff op de foto,s terug te komen....
Het lijkt net (met inachtneming v/d luisterdriehoek) of je speakers wat ver uit elkaar staan  ???
Een M@G komt er zeker, dus je bent meer dan welkom!

De afmetingen van de luisterdriehoek is op een paar centimeter na helemaal gelijk. Zo'n 2 meter uit elkaar en vanaf de sweetspot 2 meter tot de luidsprekers. Gezichtsbedrog dus.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Naar aanleiding van de capaciteiten van Bas om zijn beleving van audio neer te pennen, vond ik de volgende tekst van B&W wel aardig:

Sound Tasting at Abbey Road Studios:
The Lost Art of Listening

Sound Terminology
As you listen - what should you be listening for to help understand the quality of what you're looking to
appreciate?  Here are six terms to share with you and some short clips of music to help illustrate the
terms I'm referring to.
Transparency:
This is about the overall clarity of the sound.  Similarly to a clean window, what you should hear
should be crystal clear and feel natural. Here you should listen for that overall clarity of sound - each
individual instruments is clearly defined within the sound
Wallflower Waltz: Hershy Kay and Walter Piston's Cakewalk Ballet, Albany Records
Detail:
This is all about the distinct elements within the sound - if there's detail in the sound you'll be able to
hear clearly all the instruments and elements. Here you should listen for the plucking of the strings;
the detail in this track is such that you can really feel the movement of the guitarist's fingers and the
strength of the notes as they are played
Keith Don't Go: Acoustic Live! By Nils Lofgren: Vision Music
Timing:
Describes the precision of the notes within the sound. Here you should be listening to how
infectiously the speaker relays the rhythmic aspects of the music. Good sound should make rhythms
taut and crisp so you tap you feet when you should.
Waiting in Vain: Exodus by Bob Marley, Island Records
Stereo image:
As I mentioned earlier you should have a good distance between the speakers to enjoy a stereo
image. On this track an engineer (like Andy) has mixed the track to place the various instruments in
different places to reflect a real orchestral set up. Here you should concentrate on listening to where
you hear the instruments in the space in front of you. You should find that for example the violins are
on the left down to the double bass on the right, with the wind section behind the strings
Fever: Peggy Lee, Capitol Masters (unreleased demo)
Air and ambience:
As Andy demonstrated with reverb and echo, good sound should give a sense of the natural space
around the recording - it's all about Air and Ambience. For this next track, close your eyes and see if
you can imagine the hall that this track was recorded in from the auditory clues in the sound.  It's all
about sound that makes you feel you're actually 'there'
Track 17: Eteri Gvazava, La Traviata a Paris (OST), Teldec
Slam and attack:
Recognizing 'Slam' is very easy, it's the percussive force that you feel as much as hear from, for
example a drum beat. Slam provides a very obvious demonstration of the power and quality of a
speaker. In this track I think you'll hear the slam very clearly when the drums kick in...
Take The Power Back: Rage Against the Machine by Rage Against the Machine, Sony.
So transparency, detail, timing and attack, stereo image, air and ambience, slam all help contribute to
a frame of reference to help describe and sound and to identify quality.  Next time you'll be able to say
whether sound has good detail, transparency and much more

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  3, 2012, 10:20:35
Een M@G komt er zeker, dus je bent meer dan welkom!

De afmetingen van de luisterdriehoek is op een paar centimeter na helemaal gelijk. Zo'n 2 meter uit elkaar en vanaf de sweetspot 2 meter tot de luidsprekers. Gezichtsbedrog dus.

Ik heb het niet zo uitgemeten, maar grappig dat het vrijwel 1-op-1 is!

Martin!!!

Citaat van: garmtz op oktober  3, 2012, 11:28:19
Ik heb het niet zo uitgemeten, maar grappig dat het vrijwel 1-op-1 is!

En bij mij staat dat ook ongeveer zo.................  ;D

Hart M 30.1 AE 2 mtr
Afstand sweetspot 2 mtr
mainly British stuff

Bas Akkerman

Onder013, leuk om het zo eens te zien. Ik had elders zo'n kapstokje gevonden en vond het handig te kunnen structureren wat je hoort.
Ik ga de tracks zeker eens napluizen!

Citaat van: garmtz op oktober  3, 2012, 11:28:19
Ik heb het niet zo uitgemeten, maar grappig dat het vrijwel 1-op-1 is!
We waren er samen al achter dat het uiteindelijk zo uitkwam, toch Garmt? Of verbeeld ik me dat nu?

Morgen maar eens een lange ethernetkabel kopen, Spotify is te leuk om alleen over je laptop te horen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  3, 2012, 11:44:51
We waren er samen al achter dat het uiteindelijk zo uitkwam, toch Garmt? Of verbeeld ik me dat nu?

In principe vertrouw ik gewoon mijn oren... Die vertelden mij dat deze opstelling een maximaal breed beeld gaf zonder 'gat'. Ik heb bij jou natuurlijk geprobeerd de speakers echt zo ver mogelijk uit elkaar te zetten, vanwege de praktische overwegingen. De afstand tot de luisteraar is bepaald door de laagweergave vanaf de achterwand (daar het meest neutraal) en het 'sweetpoint' van intimiteit in de weergave zonder opdringerig te worden vs een te 'far field' perspectief, waarbij het geluidsbeeld rommelig en 'daar ergens' wordt.

Allemaal moeilijk uit te leggen, maar makkelijk te horen (met wat ervaring).

Apart dat ik bij Martin op zo goed als hetzelfde ben uitgekomen!

S@m

Citaat van: garmtz op oktober  3, 2012, 12:16:27

Apart dat ik bij Martin op zo goed als hetzelfde ben uitgekomen!


Is dt zo..?

Citaat van: garmtz op oktober  3, 2012, 12:16:27

In principe vertrouw ik gewoon mijn oren...

garmtz

Het is absoluut toeval, de kamers van Bas en Martin zijn namelijk compleet anders. Het is ook geen smaakkwestie! Bij Martin is vooral de laagweergave kritisch: 2 centimeter maakt hier voor het laag veel uit. Ik ben bij beiden zo'n 2 uur met de opstelling bezig geweest.

S@m


evilniek

#236
Citaat van: Bas Akkerman op oktober  2, 2012, 22:03:46
Net een über megagrote major upgrade gedaan... Spotify! Morgen proberen de squeezebox aan te sluiten. Is het mogelijk om dat via de laptop te doen? Die krijgt Internet door Wifi. De laptop wil ik middels ethernet koppelen aan de squeezebox en die weer digitaal aan de DAC van de Resolution Audio. "Nadeel" is de ethernetdraad, maar ik heb begrepen dat dit wel de beste koppeling met de squeezebox is.

Hoi Bas, je kunt m gerust eerst draadloos proberen, een kabel tussen de laptop en SBT lijkt me vrij onhandig in jouw situatie. Het programma Logitech media server (LMS) is ook handig. Opzich heb je, zoals hierboven ook aangegeven, twee optie's. Spotify plug-in voor LMS, Spotify-app voor op de SBT zélf, voor dat laatste heb je een mysqueezebox.com account nodig.

http://www.mysqueezebox.com/user/signup

Wat ook erg handig is, is om het Spotify programma op je laptop te hebben. Handig ivm het managen van je playlist's ,het is echt ondoenlijk om dit met de app te doen.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Bas Akkerman

Citaat van: evilniek op oktober  3, 2012, 12:36:40
Hoi Bas, je kunt m gerust eerst draadloos proberen, een kabel tussen de laptop en SBT lijkt me vrij onhandig in jouw situatie. Het programma Logitech media server (LMS) is ook handig. Opzich heb je, zoals hierboven ook aangegeven, twee optie's. Spotify plug-in voor LMS, Spotify-app voor op de SBT zélf, voor dat laatste heb je een mysqueezebox.com account nodig.

http://www.mysqueezebox.com/user/signup

Wat ook erg handig is, is om het Spotify programma op je laptop te hebben. Handig ivm het managen van je playlistshet, is echt ondoenlijk om dit met de app te doen.
Nou, er is denk ik wat mis gegaan met de adapter die Dynky had mee geleverd. Volgens mij hoort die niet bij de SBT, die gaat dus niet aan. Dom dat ik het niet even heb geprobeerd nadat hij de eerste keer langs kwam.

In ieder geval heb ik Spotify inderdaad op de laptop, dat is wat mij betreft ook de "afstandbediening" voor de SBT. Dus de SBT via de router met ethernet digitaal op de Resolution Audio DAC. Bestuurd via het netwerk door de laptop die door middel van Wifi is aangesloten op de router.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

evilniek

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  3, 2012, 12:59:08
Nou, er is denk ik wat mis gegaan met de adapter die Dynky had mee geleverd. Volgens mij hoort die niet bij de SBT, die gaat dus niet aan. Dom dat ik het niet even heb geprobeerd nadat hij de eerste keer langs kwam.

In ieder geval heb ik Spotify inderdaad op de laptop, dat is wat mij betreft ook de "afstandbediening" voor de SBT. Dus de SBT via de router met ethernet digitaal op de Resolution Audio DAC. Bestuurd via het netwerk door de laptop die door middel van Wifi is aangesloten op de router.

Heb je LMS ook dan?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Maro

Ga je ook je eigen CD's rippen en die via de SB afspelen?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Citaat van: evilniek op oktober  3, 2012, 16:04:38
Heb je LMS ook dan?
Ik moest even googlen, maar ja op de laptop. ;)

Citaat van: Maro op oktober  3, 2012, 16:43:40
Ga je ook je eigen CD's rippen en die via de SB afspelen?
Ik ga wel mijn CD's rippen, maar in principe niet afspelen via de SBT. Tenminste wel even op den duur wanneer ik een NAS heb, maar dan om te testen in vergelijking met een streamer van bijvoorbeeld Linn. Ik verwacht met enige zekerheid dat de digitale uitgang van de SBT het af gaat leggen tegen de digitale uitgangen van de andere streamers. Maar dat ga ik zeker eerst testen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maro

Ik denk dat de SB je dan nog wel eens kan verbazen. Een mooie dac heb je al. Je zult voor dat beetje digitale output winst (mocht dat er al zijn want dat is bij de SBT dikvoormekaar) vele duizenden €'s moeten investeren.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Citaat van: Maro op oktober  3, 2012, 17:23:22
Ik denk dat de SB je dan nog wel eens kan verbazen. Een mooie dac heb je al. Je zult voor dat beetje digitale output winst (mocht dat er al zijn want dat is bij de SBT dikvoormekaar) vele duizenden €'s moeten investeren.
Ik heb al gemerkt dat de Linn streamers daar onderling in verschillen, dus ik ben benieuwd. We gaan het zien!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Zee

Ik vermoed dat je geen enkel verschil gaat horen tussen de digitaal uit van de SB en van een Linn (of een ander apparaat).
Randvoorwaarde:  je moet wel blind testen!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Bas Akkerman

Citaat van: Zee op oktober  3, 2012, 17:58:43
Ik vermoed dat je geen enkel verschil gaat horen tussen de digitaal uit van de SB en van een Linn (of een ander apparaat).
Randvoorwaarde:  je moet wel blind testen!
Ga ik ook doen hoor, is simpel om te switchen volgens mij. Maar nogmaals, en dat is geen diskwalificatie van de SBT of de Linn Sneaky DS, het verschil tussen de digitale uitgang van de Sneaky DS en de Linn DSM heb ik gehoord en dat was aanzienlijk. Wat ik me wel afvraag, hebben jullie al eens de digitale uitgangen van verschillende streamers op dezelfde DAC getest?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Ik zou toch lekker alles gaan rippen en afspelen via de SB Touch. Is gewoon veel meer fun! :)

Maro

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  3, 2012, 18:03:54
Ga ik ook doen hoor, is simpel om te switchen volgens mij. Maar nogmaals, en dat is geen diskwalificatie van de SBT of de Linn Sneaky DS, het verschil tussen de digitale uitgang van de Sneaky DS en de Linn DSM heb ik gehoord en dat was aanzienlijk. Wat ik me wel afvraag, hebben jullie al eens de digitale uitgangen van verschillende streamers op dezelfde DAC getest?

Ik niet iig, die eer is aan jou!  :clapping:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op oktober  3, 2012, 18:23:02
Ik zou toch lekker alles gaan rippen en afspelen via de SB Touch. Is gewoon veel meer fun! :)
Rippen ga ik ook wel doen en als er een NAS is ook via de SBT streamen. Ik ben namelijk wel benieuwd hoe het klinkt en het is wel gemakkelijk. Tegelijkertijd wil ik alles uit de set halen en ik vermoed (vooroordeel, vooroordeel?) dat dat via de SBT minder zal zijn. Geen slecht geluid hoor, laten we wel wezen. Eerst maar eens sparen voor een NAS.

Citaat van: Maro op oktober  3, 2012, 18:23:45
Ik niet iig, die eer is aan jou!  :clapping:
Vandaar dat ik het vroeg, wie weet is er voor jou ook wel verschil hoorbaar.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Zee

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  3, 2012, 18:03:54
Ga ik ook doen hoor, is simpel om te switchen volgens mij. Maar nogmaals, en dat is geen diskwalificatie van de SBT of de Linn Sneaky DS, het verschil tussen de digitale uitgang van de Sneaky DS en de Linn DSM heb ik gehoord en dat was aanzienlijk. Wat ik me wel afvraag, hebben jullie al eens de digitale uitgangen van verschillende streamers op dezelfde DAC getest?


Zeker!  en dat niet alleen:
Vergeleken heb ik o.a. coax SPDIF vs AES/EBU vs optical, CD versus SB versus laptop met USB etc etc.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

evilniek

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  3, 2012, 19:08:23
Rippen ga ik ook wel doen en als er een NAS is ook via de SBT streamen. Ik ben namelijk wel benieuwd hoe het klinkt en het is wel gemakkelijk. Tegelijkertijd wil ik alles uit de set halen en ik vermoed (vooroordeel, vooroordeel?) dat dat via de SBT minder zal zijn. Geen slecht geluid hoor, laten we wel wezen. Eerst maar eens sparen voor een NAS.
Vandaar dat ik het vroeg, wie weet is er voor jou ook wel verschil hoorbaar.

Je kunt ook gewoon je laptop als server inrichten met LMS, een NAS is niet direct een noodzaak om te streamen.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo