Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

bmateijsen

Citaat van: skyfox op oktober  2, 2012, 17:38:32

Uiteraard wil ik hiermee niet zeggen dat de sub slecht staat afgesteld, maar mijn gehoor pikte het gewoon niet echt op. Wellicht zijn mijn oren net wat ongevoeliger voor de allerlaagste tonen dan die van Bas en Garmt. En, zoals Bas ook al opmerkte tijdens mijn bezoek, hou ik van wat stevigere, wellicht wat bombastische, muziek. En een wat aangedikt laag, zoals het bij mij thuis staat afgesteld, helpt daarbij natuurlijk.  Niet dat je bij mij nu direct roept "man, wat staat die sub achterlijk hard" (DD10 staat voor muziek op volume 5 met een rechte lijn, voor films op 30 met een house curve), maar hij is er iets nadrukkelijker.


Even tussendoor... wat een enorm verschil tussen muziek en film... De subwoofer zou letterlijk voor beiden gelijk kunnen staan.

Martin!!!

Jeetje wat kan er een hoop gebeuren  :( en geschreven worden in een dag zeg..............  :)

Mooi stukje proza Bas!

mainly British stuff

skyfox

Citaat van: bmateijsen op oktober  2, 2012, 17:41:19
Even tussendoor... wat een enorm verschil tussen muziek en film... De subwoofer zou letterlijk voor beiden gelijk kunnen staan.

Mja, als ik ze gelijk laat staan dan kan ik geen housecurve van 3db per octaaf genereren. Op deze manier hoef ik niet te boosten, alleen maar te dempen. En op deze manier heb ik impact, maar geen overdreven bastonen. En bij de 80hz sluit ie weer netjes aan op m'n mains.

En voor muziek loopt ie netjes recht vanaf de 80hz tot aan een 20hz.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

bmateijsen

Citaat van: skyfox op oktober  2, 2012, 18:36:08
Mja, als ik ze gelijk laat staan dan kan ik geen housecurve van 3db per octaaf genereren. Op deze manier hoef ik niet te boosten, alleen maar te dempen. En op deze manier heb ik impact, maar geen overdreven bastonen. En bij de 80hz sluit ie weer netjes aan op m'n mains.

En voor muziek loopt ie netjes recht vanaf de 80hz tot aan een 20hz.

Ik vind het volume verschil enorm... een tikje of 5 maximaal omhoog kan ik mij iets bij voorstellen, maar ik denk dat jij voor film de DD10 dingen probeert te laten doen, wat hij niet kan. Ik verwacht ook dat jij een enorme suck-out hebt in laag, anders kan dit bijna niet...

garmtz

Het verschil is inderdaad veel te groot tussen de standen, alsof de DD10 veel te klein is voor de kamer (we zien vaker dan dat het volume veel minder effect heeft op het werkelijk luider worden). Heb je grafieken voor ons met sweeps? Draai je met muziek full-range en met films met crossover? Verschillende presets op de sub hiervoor? Verschillende inputs voor film/muziek? Dan wordt het allemaal wat begrijpelijker... Maar we hi-jacken nu het topic van Bas, dus misschien in een eigen topic beantwoorden... ;)

Bas Akkerman

Citaat van: skyfox op oktober  2, 2012, 17:38:32
Mooi verslag weer, Bas! Het blijft me verbazen hoe "makkelijk" je altijd weer weet te omschrijven wat je hoort en ervaart.

Het 'echte' wat je beschrijft bij het horen van Room 11 kan ik alleen maar onderschrijven. Thuis heb ik het nummer meteen opgezet en ik mis hier toch echt wel de klanken van die piano. Bij mij is het ook een piano, maar meer een digitale dan eentje met een echte klankkast, zogezegd. Dus op dat vlak presteert je set echt goed!
Wat ik ook grappig vond is dat ik nu eindelijk het verschil hoor tussen "slechte" opnamen en "goede opnamen". Slechte opnamen klonken eigenlijk hetzelfde als bij mij thuis (soundtrack Armageddon), goede opnamen kregen op jouw set echt meerwaarde t.o.v. de mijne!

Mja, om heel eerlijk te zijn moest ik héél goed luisteren, en toen dácht ik het verschil te horen. Maar ik kan niet met zekerheid zeggen of ik het nu hoorde of dat het zich in mijn hoofd afspeelde. Het bekende gezegde "je hoort een sub niet, totdat je deze uitzet en je merkt dat je wat mist" was in deze luistersessie eigenlijk niet echt van toepassing op mij.

Uiteraard wil ik hiermee niet zeggen dat de sub slecht staat afgesteld, maar mijn gehoor pikte het gewoon niet echt op. Wellicht zijn mijn oren net wat ongevoeliger voor de allerlaagste tonen dan die van Bas en Garmt. En, zoals Bas ook al opmerkte tijdens mijn bezoek, hou ik van wat stevigere, wellicht wat bombastische, muziek. En een wat aangedikt laag, zoals het bij mij thuis staat afgesteld, helpt daarbij natuurlijk.  Niet dat je bij mij nu direct roept "man, wat staat die sub achterlijk hard" (DD10 staat voor muziek op volume 5 met een rechte lijn, voor films op 30 met een house curve), maar hij is er iets nadrukkelijker.

Los van alle analyses en vergelijkingen: Bas, je hebt in mijn beleving echt een topset gekocht!! Geniet ervan zoveel als je kan, maar vergeet niet af en toe naar die trainingen en wedstrijden te gaan ;) En zodra er weer nieuwe foto's gemaakt moeten worden dan hoor ik het wel (van de Bas Bios hierna?).
Dank je. Nadeel van de set is dat stukken zoals de soundtrack van Armageddon inderdaad wat minder klinken. Maar voor die muziek heb je wellicht een iets andere klankbalans nodig? Wat dat betreft vond ik het wel jammer dat ik geen Massive Attack heb kunnen draaien, ik ben eigenlijk wel benieuwd.
De rode kast staat weer naast de linker luidspreker, dus weer tijd voor foto's? ;D

Citaat van: Martin!!! op oktober  2, 2012, 18:01:40
Jeetje wat kan er een hoop gebeuren  :( en geschreven worden in een dag zeg..............  :)

Mooi stukje proza Bas!


Het kan verkeren ja. Ook jij bedankt voor je woorden.

@skyfox En om één lijn te trekken, is het inderdaad beter als je een eigen topic maakt dan wel de vraag stelt in je showtopic. Het is sowieso wel iets dat jou bezig houdt, dus het is het waard om er een goed antwoodd op te krijgen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Garmt, anderen? Help me even uit de onzekerheid en zeg dat de Resolution Audio cd-speler soms kritisch is op foutjes (krasjes/vuil) op een cd en daardoor soms overslaat. Bij skyfox gebeurde het een keer, in de loop van de tijd nog een paar keer. Soms herhaalt zich dat als ik de cd terug spoel naar het moment dat hij overslaat, soms hoor ik op datzelfde punt geen overslaan.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Heb jij dat groene lampje dat je als gift van Theo hebt ontvangen, eigenlijk operationeel? Ik heb het geprobeerd, maar hoor geen enkel verschil. Wellicht een aardig experiment of je nieuwe set gevoelig is voor "groen licht". :alien:

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  2, 2012, 20:56:54
Garmt, anderen? Help me even uit de onzekerheid en zeg dat de Resolution Audio cd-speler soms kritisch is op foutjes (krasjes/vuil) op een cd en daardoor soms overslaat. Bij skyfox gebeurde het een keer, in de loop van de tijd nog een paar keer. Soms herhaalt zich dat als ik de cd terug spoel naar het moment dat hij overslaat, soms hoor ik op datzelfde punt geen overslaan.
Ook met gewone cd's? of uitsluitend met "back-up" cd's?

Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op oktober  2, 2012, 20:59:23
Heb jij dat groene lampje dat je als gift van Theo hebt ontvangen, eigenlijk operationeel? Ik heb het geprobeerd, maar hoor geen enkel verschil. Wellicht een aardig experiment of je nieuwe set gevoelig is voor "groen licht". :alien:
Om eerlijk te zijn was ik dat een beetje vergeten. :blush: Sorry Theo! Ik zal het eens proberen.

Citaat van: Onder013 op oktober  2, 2012, 21:01:24
Ook met gewone cd's? of uitsluitend met "back-up" cd's?
Nee, heb alleen gewone cd's.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  2, 2012, 21:09:47
Nee, heb alleen gewone cd's.

Dan zou ik maar rap met je leverancier contact maken :(

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  2, 2012, 20:56:54
Garmt, anderen? Help me even uit de onzekerheid en zeg dat de Resolution Audio cd-speler soms kritisch is op foutjes (krasjes/vuil) op een cd en daardoor soms overslaat. Bij skyfox gebeurde het een keer, in de loop van de tijd nog een paar keer. Soms herhaalt zich dat als ik de cd terug spoel naar het moment dat hij overslaat, soms hoor ik op datzelfde punt geen overslaan.

Ligt aan de kras... Ik heb zelf nooit een extreme gevoeligheid gemerkt.

Jumping Jack

Rip eens een probleem-cd en brandt hem op een cd-r?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

MarkD

Heb zelf geen last van overslaande cd's met de RA cd-speler.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Bas Akkerman

#214
Citaat van: garmtz op oktober  2, 2012, 21:31:45
Ligt aan de kras... Ik heb zelf nooit een extreme gevoeligheid gemerkt.
Nou, als ik op de betreffende cd kijk, is het niet zo heel raar. :blink: Er heeft een kabouter rondjes op geschaatst of zo.

Citaat van: Jumping Jack op oktober  2, 2012, 21:32:55
Rip eens een probleem-cd en brandt hem op een cd-r?
Slim, ga ik met deze cd zeker even doen!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

#215
Net een über megagrote major upgrade gedaan... Spotify! Morgen proberen de squeezebox aan te sluiten. Is het mogelijk om dat via de laptop te doen? Die krijgt Internet door Wifi. De laptop wil ik middels ethernet koppelen aan de squeezebox en die weer digitaal aan de DAC van de Resolution Audio. "Nadeel" is de ethernetdraad, maar ik heb begrepen dat dit wel de beste koppeling met de squeezebox is.

Edit: of kan ik de squeezebox rechtstreeks met ethernet koppelen via de router en dan nog spotify via de laptop/telefoon naar de squeezebox sturen? Beetje vaag, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  2, 2012, 19:48:53
@skyfox En om één lijn te trekken, is het inderdaad beter als je een eigen topic maakt dan wel de vraag stelt in je showtopic. Het is sowieso wel iets dat jou bezig houdt, dus het is het waard om er een goed antwoodd op te krijgen.

Geen probleem om de discussie elders voort te zetten.  :angel:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

)p(

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  2, 2012, 22:03:46
Net een über megagrote major upgrade gedaan... Spotify! Morgen proberen de squeezebox aan te sluiten. Is het mogelijk om dat via de laptop te doen? Die krijgt Internet door Wifi. De laptop wil ik middels ethernet koppelen aan de squeezebox en die weer digitaal aan de DAC van de Resolution Audio. "Nadeel" is de ethernetdraad, maar ik heb begrepen dat dit wel de beste koppeling met de squeezebox is.

Edit: of kan ik de squeezebox rechtstreeks met ethernet koppelen via de router en dan nog spotify via de laptop/telefoon naar de squeezebox sturen? Beetje vaag, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.


Squeezebox kan je inderdaad met een kabel aansluiten op je router. Voor Spotify zou ik de plugin van Triode installeren. Die is veel beter dan die van Logitech. Voor de beste geluidskwaliteit in de instellingen van de plugin volume normalisatie uitzetten.

Bas Akkerman

Citaat van: skyfox op oktober  2, 2012, 22:14:06
Geen probleem om de discussie elders voort te zetten.  :angel:
Ok. :thumbs-up:

Citaat van: )p( op oktober  2, 2012, 22:17:18

Squeezebox kan je inderdaad met een kabel aansluiten op je router. Voor Spotify zou ik de plugin van Triode installeren. Die is veel beter dan die van Logitech. Voor de beste geluidskwaliteit in de instellingen van de plugin volume normalisatie uitzetten.
Ik ben echt een noob, dus zal me ook wat meer gaan inlezen. Maar de plugin installeer je dan op de SBT neem ik aan?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

)p(

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  2, 2012, 22:24:51
Ok. :thumbs-up:
Ik ben echt een noob, dus zal me ook wat meer gaan inlezen. Maar de plugin installeer je dan op de SBT neem ik aan?

Nee die installeer je in logitech media server op je pc. Je kan ook via squeezenetwork de logitech plugin draaien dan hoeft je pc/laptop niet aan te staan. Maar zowel het gebruiksgemak, mogelijkheden als de stabiliteit is een heel stuk beter met de logitech media server op je eigen server pc of nas.

Bas Akkerman

Citaat van: )p( op oktober  2, 2012, 22:41:50
Nee die installeer je in logitech media server op je pc. Je kan ook via squeezenetwork de logitech plugin draaien dan hoeft je pc/laptop niet aan te staan. Maar zowel het gebruiksgemak, mogelijkheden als de stabiliteit is een heel stuk beter met de logitech media server op je eigen server pc of nas.
Ok, bedankt! Softwarematig heb ik nu alles goed gedaan, als het goed is. Morgen eens testen met de SBT. Moet ik daar nog bepaalde dingen op installeren? Ik begreep dat uitschakelen van WLAN bijvoorbeeld beter is.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

)p(

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  2, 2012, 23:04:51
Ik begreep dat uitschakelen van WLAN bijvoorbeeld beter is.

Zo ver ik weet schakelt de wlan module in de sbt zichzelf uit als de sbt met een ethernet kabel is verbonden. Ik zelf ben niet zo'n audiofiel en speel gewoon standaard maar je moet maar eens op het slim devices forum kijken daar zijn aardig wat tweaks te vinden om alles uit de sbt te halen.

Bas Akkerman

Citaat van: )p( op oktober  3, 2012, 09:27:21
Zo ver ik weet schakelt de wlan module in de sbt zichzelf uit als de sbt met een ethernet kabel is verbonden. Ik zelf ben niet zo'n audiofiel en speel gewoon standaard maar je moet maar eens op het slim devices forum kijken daar zijn aardig wat tweaks te vinden om alles uit de sbt te halen.
Ga ik doen. Tegelijkertijd wil ik niet iets al te ingrijpends aan de SBT doen, het is een leentoestel.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Lees dit eens rustig door Bas, daar kan je relatief eenvoudig mee aan de slag...: http://soundcheck-audio.blogspot.be/2011/11/touch-toolbox-30.html
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Jumping Jack

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  3, 2012, 09:29:38
Ga ik doen. Tegelijkertijd wil ik niet iets al te ingrijpends aan de SBT doen, het is een leentoestel.

De SB heeft de optie om de fabrieksinstellingen te herstellen, dus je kan altijd terug....
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs