Nikon 1 / Olympus pen etc.

Gestart door Dirc, februari 22, 2012, 10:55:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirc

Gevoelig zijn voor iets  :worship:

Ik gok in dit geval licht  :coffee:

VlisChris

#26
Sensor legt het feitelijke plaatje vast.
Edit: licht valt door het objectief op de sensor. En dan legt die het binnengekomen licht vast. Sensor nu = negatief vroeger.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

#27
Sensor niet te verwarren met sensei is de beeldopname chip die je beeld wat het verkrijgt via de lenzen omzet in enen en nullen die samen het beeld cq foto vormen. Hoe groter de chip hoe beter het beeld, dslr's hebben grote chip en dus veel beter beeld bij heel weinig licht.

oh er hadden er meer gereageerd niet gezien.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

LittleNinja

Citaat van: Erik op februari 25, 2012, 02:34:58
Sensor niet te verwarren met sensei...

Dat moet lukken. :D

Bedankt heren.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Starred


LittleNinja

Waarom kom ik die Olympus M43 niet tegen op hun site?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

mikekiwi

Citaat van: LittleNinja op februari 25, 2012, 07:34:38
Waarom kom ik die Olympus M43 niet tegen op hun site?

Staan er zeker wel: link

LittleNinja

Oké... M43=PEN Nee, lekker duidelijk inderdaad. :)

De PEN serie had ik gevonden maar niets met een M43. :D
Ik vind de Nikon wel mooier, maar het gaat om de foto kwaliteit.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

#33
Wat ook lekker makkelijk is, is het ontdekken van de verschillen tussen de 7(!) verschillende PEN modellen! :-X

http://www.olympus.nl/consumer/21693_22348.htm

Hoe is nu de kwaliteit van de foto's van de PEN?? Wij hebben een Canon Ixus960 die best mooie foto's maakt. De zoom is te weinig en de AF is wat traag. We hadden ook een Canon EOS 1000D die zonder twijfel mooie foto's maakte, maar dus wel weer onhandig groot was! Is een PEN dan de ideale gulden middenweg?

Filmen is leuk, maar zeker niet het belangrijkste. Een sprekend plaatje is prio nummer één.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Dirc

Mijn voorkeur gaat qua prijs ook wel uit naar de PEN of panasonic t.o.v. de Nikon 1

Starred

Kijk naar de pen3 serie. De beeldkwaliteit van de modellen is hetzelfde, het ene model kan alleen net iets meer dan het andere, en het formaat speelt een rol. Wat het grote voordeel van Olympus is, is dat de jpegs uit de camera erg fraai zijn. Ideaal voor degenen die geen zin heben om zelf raw opnamen te ontwikkelen via de pc


Dirc


LittleNinja

#38
Jouw links zijn niet meer compleet....

Laat maar... Als ik ze kopieer en plak komt het goed..
De PEN is de minst uitgebreide van het setje. Minste pixels, kleinste sensor... Wat zegt dat uiteindelijk?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Rob Eric Blank


mikekiwi

Citaat van: LittleNinja op februari 26, 2012, 12:53:02
Jouw links zijn niet meer compleet....

Laat maar... Als ik ze kopieer en plak komt het goed..
De PEN is de minst uitgebreide van het setje. Minste pixels, kleinste sensor... Wat zegt dat uiteindelijk?

Kleinste sensor klopt niet...sensor van de Pen en de G3 zijn even groot. Pen heeft wel de minste pixels, de vraag is of je dat gaat missen c.q. nodig hebt. Pen vs G3 is ook een keuze voor de grootte van de body, Voordeel van de G3 is de ingebouwde zoeker.

Nex is ook een optie. Zeker de grootste en wellicht ook de beste sensor, de bediening en de handling (vrij kleine body met grote lens) moet je liggen (ik vond het niets). Wat je ook moet bekijken hoeveel je opschiet met die camera's t.o.v. een DSLR qua grootte...
En als je trouwens veel zoom wilt op deze camera's kom je al snel bij een 14-150 lens uit en dat is (ook met deze camera's) niet echt een kleine combi. Ik zou eens goed gaan kijken en voelen bij een fotozaak met alles op voorraad/MediaMarkt. Dan wordt je denk ik qua hanteerbaarheid een hoop wijzer.

Starred

Citaat van: mikekiwi op februari 26, 2012, 14:28:03
Wat je ook moet bekijken hoeveel je opschiet met die camera's t.o.v. een DSLR qua grootte...
En als je trouwens veel zoom wilt op deze camera's kom je al snel bij een 14-150 lens uit en dat is (ook met deze camera's) niet echt een kleine combi.

Dan is ie nog een stuk kleiner dan een dslr hoor

mikekiwi

Eens, maar als je naar het tasje kijkt dat je nodig hebt scheelt het dan niet veel meer. M.a.w.: het is geen jaszakcamera meer...

Dirc

Kan iemand ook uitspraak doen over de kwaliteit t.o.v. de DSLR en de compacte cams?


mikekiwi

Citaat van: Dirc op februari 26, 2012, 20:02:05
Kan iemand ook uitspraak doen over de kwaliteit t.o.v. de DSLR en de compacte cams?


Ik durf het wel aan om te zeggen dat als je met een M43-cam met kitlens en een DSLR-instapcamera met kitlens beiden gelijke foto's maakt, 9/10 mensen geen verschil ziet. De M43-sensor wordt in hetzelfde formaat ook in Olympus-DSLR's gebruikt en dat sensor-formaat is gewoon een stuk groter dan wat erin compactcamera's wordt gebruikt. Resulterend in betere ruisprestaties en een kleinere scherptediepte ten opzichte van compactcamera's. Tuurlijk is dat kleiner dan FF en aps-c, maar voor de doorsnee gebruiker zal dat verschil verwaarloosbaar zijn.

Zeker de nieuwere M43-camera's (en ook de Nex 5N en Nex7) zijn een stukje verder dan de instapmodellen en hebben een zeer snelle scherpstelling, goede ruisprestaties en veel features. Komt bij dat er al best wat lenzen voor verkrijgbaar zijn en ook een 3rd-party merk als Tamron gaat lenzen maken. Je moet alleen wel kijken en voelen welk toestel fijn in je handen ligt. De Nex vind ik bijv. niet fijn, maar anderen zijn er weg van.

Dirc

Nuttig!

Ik heb het idee dat een systeemcamera voor mij wel een oplossing is.
Prima kwaliteit maar toch relatief compact.

Starred

Citaat van: mikekiwi op februari 26, 2012, 19:49:33
Eens, maar als je naar het tasje kijkt dat je nodig hebt scheelt het dan niet veel meer. M.a.w.: het is geen jaszakcamera meer...

Een losse 14-150 lens kan ik best in mijn jaszak doen. Met een ff equivalent van 28-300 lukt me dat niet echt  ;D

mikekiwi

Citaat van: Starred op februari 26, 2012, 23:48:14
Een losse 14-150 lens kan ik best in mijn jaszak doen. Met een ff equivalent van 28-300 lukt me dat niet echt  ;D
Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar  ;) Het gaat dus om het totaalpakketje, lijkt me niet handig om bij een stedentrip telkens je lens los te schroeven omdat hij dan zo makkelijk in je jaszak past... Mijn Tamron 18-200 (= 28-350) met canonmount past ook los prima in mijn jaszak trouwens. En als hij op mijn DSLR-body zit dan gaat dat net niet... :smile:

Wat ik in ieder geval dus wil aangeven is dat men niet de illusie moet hebben dat een M43-camera net zo groot is als een Ixus of een Panasonic TZ-serie. Is wel een stapje groter, maar - mits met de juiste lens en de juiste tas gebruikt - weer wel een stuk handzamer en lichter om mee te nemen dan een DSLR.

Erik

Vraag me alleen af hoe goed die nog is bij slecht licht omstandigheden in vergeklijking met een dslr. Kan me niet voorstellen dat 800 iso dan nog goede resultaten oplevert. Waar compact tot 200 iso komt kwamen deze toestellen eerder tot 400 iso dacht ik gelezen te hebben.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

mikekiwi

Citaat van: Erik op februari 27, 2012, 10:51:17
Vraag me alleen af hoe goed die nog is bij slecht licht omstandigheden in vergeklijking met een dslr. Kan me niet voorstellen dat 800 iso dan nog goede resultaten oplevert. Waar compact tot 200 iso komt kwamen deze toestellen eerder tot 400 iso dacht ik gelezen te hebben.
Ik heb foto's gezien van een Panasonic GX-1 op 6400 ISO en die zijn nog net bruikbaar. 1600 en 3200 waren zeer zeker nog goed tedoen.

Hier even een citaatje van DPreview:
"At ISO 1600 the default noise reduction settings of the E-PL3 smear image detail to a larger degree than its Micro Four Thirds rival, the Panasonic Lumix DMC-GF3 and start to produce noticeable artifacts. It is at ISO 3200, however, where we begin to see the most dramatic drop-of in image quality, with ISO 6400 introducing significant color noise in addition to the smoothing effect of the default noise filter setting; providing in effect the worst of both worlds. Color accuracy suffers greatly at ISO 12800, making it best suited as an ISO of last resort"

En hier  de link naar de pagina waar het vandaan komt en waar je ook met wat dropdownmenuutjes andere camera's ter vergelijking kunt selecteren. Tot 400 ISO wat jij noemt, klopt echt niet...