lenzen

Gestart door lestat1234, augustus 24, 2010, 13:25:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lestat1234

Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw in de dslr fotografie.
Ik heb nu een jaartje een Canon eos 450d i.c.m. een Tamron AF 18-200MM F/3.5-6.3 XR Di II zoomlens.

Nu wil ik graag voor mijn vakantie in oktober (Malaysie) een betere lens, welke meer geschikt is voor bij het wandelen.

Zelf zat ik te denken aan de volgende lenzen:
- Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
- Canon EF-S 17-85mm f/4.0-5.6 IS USM

Gezien hier een redelijk prijs verschil in zit vroeg ik me af of er onder jullie mensen zijn die ervaringen hebben met deze lenzen.
Of misschien zelfs nog een mooiere lens aan te raden hebben (met als max budget 550-600 euro).
Eisen zijn dat er een image stabilisatie op zit en ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de usm motor.

Dank je voor de moeite
Primare SP33 4KVM & a30.5 + cd21
 Rega Planar 6 & Exact
 
Totem Forest, Model One Center, Model One
 Velodyne SPL 1200 Ultra
Sony Bravia 55"
Cables + connectors: Totem - Nordost/ Wyrewizard - Supra - Van den Hul - Soundright - Kemp - Rittal -  WBT - PS audio - Rega

Gaeje

wat is er mis met de 18-200? Qua wandel around lens lijkt me die meer flexibel dan een beperktere zoom, die toch geen noemenswaardige betere diafragma opening heeft.
tenzij je een over de volledige lijn f2.8 pakt zal je je niet echt verbeteren denk ik

vieze freddie

Very funny, Scotty.... Now beam down my clothes!
 We ain't a sharp species. We kill each other over arguments about what happens when you die, then fail to see the fucking irony in that.

lestat1234

Citaat van: Gaetan op augustus 24, 2010, 13:28:05
wat is er mis met de 18-200? Qua wandel around lens lijkt me die meer flexibel dan een beperktere zoom, die toch geen noemenswaardige betere diafragma opening heeft.
tenzij je een over de volledige lijn f2.8 pakt zal je je niet echt verbeteren denk ik

Er is niet veel mis met deze lens.
Ik zou gewoon graag een gestabiliseerde lens willen en dat is deze niet.
Ik neem toch vaak de foto uit de hand en dit lijkt mij dan stukken idealer.
Vandaar dat ik er eentje bij wil.
De 18-200 mm blijft ook gewoon in mijn tas aanwezig.
Primare SP33 4KVM & a30.5 + cd21
 Rega Planar 6 & Exact
 
Totem Forest, Model One Center, Model One
 Velodyne SPL 1200 Ultra
Sony Bravia 55"
Cables + connectors: Totem - Nordost/ Wyrewizard - Supra - Van den Hul - Soundright - Kemp - Rittal -  WBT - PS audio - Rega

lestat1234

Primare SP33 4KVM & a30.5 + cd21
 Rega Planar 6 & Exact
 
Totem Forest, Model One Center, Model One
 Velodyne SPL 1200 Ultra
Sony Bravia 55"
Cables + connectors: Totem - Nordost/ Wyrewizard - Supra - Van den Hul - Soundright - Kemp - Rittal -  WBT - PS audio - Rega

R


VlisChris

Dat is een mooi prijsje. Was zelf ruim 200 euro meer kwijt (nieuw) indertijd.
En daarnaast, de lens bevalt best goed.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

lestat1234

#7
Inmiddels vele reviews en wat adviesen van de professionals (winkels) verder, maar ik ben er nog steeds niet uit :)
Het lijstje is inmiddels veranderd.

Standaardzoom:
- ef 17-40 mm L usm f/4
- ef 24-105 mm L is usm f/4 (waarschijnlijk wordt deze het niet gezien zijn prijs)
- ef-s 17-55 mm is usm f/2.8
- ef-s 15-85 mm is usm

Telezoom:
- ef 70-200 mm L usm f/4
- ef 70-200 mm L is usm f/4
- ef-s 70-300 is usm

Momenteel neig ik meer naar de L lenzen, gezien ik vaak op vochtige en stoffige plaatsen fotografeer.
Jammer genoeg is daar het prijskaartje ook een heel stuk hoger van.

De keuze is er gelukkig ook niet makkelijker op geworden, wat een opties zijn er allemaal.

Zijn er onder jullie nog die mij kunnen advieseren?

Vriendelijk bedankt.
Primare SP33 4KVM & a30.5 + cd21
 Rega Planar 6 & Exact
 
Totem Forest, Model One Center, Model One
 Velodyne SPL 1200 Ultra
Sony Bravia 55"
Cables + connectors: Totem - Nordost/ Wyrewizard - Supra - Van den Hul - Soundright - Kemp - Rittal -  WBT - PS audio - Rega

Rob Eric Blank

24-105 is op crop ook een onhandig bereik. Dan ga je zeker groothoek missen

VlisChris

En houdt er rekening mee dat de ef-s 70-300 binnenkort geen non-l lens blijft. Dat wordt een L, icm bijbehorend prijskaartje.
Wellicht kun je de 17-55 2.8 ook in je lijstje zetten? Schijnt een fenomenale lens te zijn.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

lestat1234

Citaat van: Rob Eric Blank op september  6, 2010, 14:16:34
24-105 is op crop ook een onhandig bereik. Dan ga je zeker groothoek missen

Dat was ook een reden, waarom ik die eigenlijk al afgeschreven had.

Citaat van: Christiaan S op september  6, 2010, 14:40:37
En houdt er rekening mee dat de ef-s 70-300 binnenkort geen non-l lens blijft. Dat wordt een L, icm bijbehorend prijskaartje.
Wellicht kun je de 17-55 2.8 ook in je lijstje zetten? Schijnt een fenomenale lens te zijn.
Heb de 17-55 ook nog toegevoegd.

Primare SP33 4KVM & a30.5 + cd21
 Rega Planar 6 & Exact
 
Totem Forest, Model One Center, Model One
 Velodyne SPL 1200 Ultra
Sony Bravia 55"
Cables + connectors: Totem - Nordost/ Wyrewizard - Supra - Van den Hul - Soundright - Kemp - Rittal -  WBT - PS audio - Rega

Rednaxela

Citaat van: lestat1234 op september  6, 2010, 14:10:21
Inmiddels vele reviews en wat adviesen van de professionals (winkels) verder, maar ik ben er nog steeds niet uit :)
Het lijstje is inmiddels veranderd.

Standaardzoom:
- ef 17-40 mm L usm f/4
- ef 24-105 mm L is usm f/4 (waarschijnlijk wordt deze het niet gezien zijn prijs)
- ef-s 17-55 mm is usm f/2.8
- ef-s 15-85 mm is usm

Telezoom:
- ef 70-200 mm L usm f/4
- ef 70-200 mm L is usm f/4
- ef-s 70-300 is usm

Momenteel neig ik meer naar de L lenzen, gezien ik vaak op vochtige en stoffige plaatsen fotografeer.
Jammer genoeg is daar het prijskaartje ook een heel stuk hoger van.

De keuze is er gelukkig ook niet makkelijker op geworden, wat een opties zijn er allemaal.

Zijn er onder jullie nog die mij kunnen advieseren?
Waarom staat de EF-S 18-200mm 1:3.5-5.6 IS er niet tussen? Die combineert het gemak van je Tamron met de door jou gewenste IS. Hoef je in Maleisië maar met één lens te sjouwen en je kunt de lens financieren met de verkoop van de dan overbodig geworden Tamron.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

Rob Eric Blank

Citaat van: Rednaxela op september  6, 2010, 15:51:53
Waarom staat de EF-S 18-200mm 1:3.5-5.6 IS er niet tussen? Die combineert het gemak van je Tamron met de door jou gewenste IS. Hoef je in Maleisië maar met één lens te sjouwen en je kunt de lens financieren met de verkoop van de dan overbodig geworden Tamron.
Ik begrijp je punt, want het is een handige vakantielens. Alleen denk ik dan dat de topic starter zijn huidige lens kan behouden.

Rednaxela

Vanuit de gedachte dat hij het voordeel van IS misschien wat overschat?
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

Rob Eric Blank

Citaat van: Rednaxela op september  6, 2010, 16:34:46
Vanuit de gedachte dat hij het voordeel van IS misschien wat overschat?
Dat zou kunnen inderdaad.

lestat1234

#15
Dank je voor de tips tot nu toe.

Persoonlijk denk ik niet dat ik veel hinder zal onder vinden om zo nu en dan eens een lens te wisselen.
Lijkt me grotendeels inschatten in wat soort omgeving je bevind.

Verder weet ik niet echt wat ik van is kan verwachten, behalve wat extra gemak en scherpte.
Ik heb niet het idee dat het een wondermiddel is, maar het kan vast geen kwaad.

Rednaxela zijn je bevindingen dan, dat het de meer prijs niet waard is?
Primare SP33 4KVM & a30.5 + cd21
 Rega Planar 6 & Exact
 
Totem Forest, Model One Center, Model One
 Velodyne SPL 1200 Ultra
Sony Bravia 55"
Cables + connectors: Totem - Nordost/ Wyrewizard - Supra - Van den Hul - Soundright - Kemp - Rittal -  WBT - PS audio - Rega

Rednaxela

Een beetje cryptisch verwoord misschien maar naar mijn idee is IS uitsluitend effectief in die situaties waar het ook uitkomst biedt. Op alle andere momenten voegt het niets toe. Heb er even over nagedacht maar ik denk dat ik dit het beste duidelijk maken met een klein gedachtenexperimentje.

Stel je alle mogelijke fotosituaties voor en streep degene weg die aan de eerste voorwaarde voldoen. Streep van wat er overblijft alles weg dat aan de tweede voorwaarde voldoet, enz.

1) Alle situaties waarin de sluitertijd kort genoeg is.
2) Alle situaties waarin het onderwerp beweegt. (!)
3) Alle situaties waarin je de camera voldoende kunt stabiliseren.
4) Alle situaties waarin je het diafragma voldoende kunt en wilt vergroten.
5) Alle situaties waarin je de ISO voldoende kunt en wilt verhogen.
6) Alle situaties waarin je voldoende kunt en wilt flitsen.

Wat er dan overblijft is in mijn ervaring niet zo heel veel. Een voorbeeld kan zijn een grote kerk met weinig licht waar je scherp wilt zijn van achterin tot aan het altaar, flitsen verboden is of niet netjes, en er voor die unieke compositie even niets in de buurt is om je camera op te zetten of tegenaan te houden. Zoiets.

Zelf bevind ik me eigenlijk zelden tot nooit in zo'n situatie, dus voor mij is IS niet iets om geld aan uit te geven. Maar dat kan voor jou heel anders liggen. Volgens mij zitten hier veel ervaren fotografen, en ik denk dat die graag met je mee willen denken, maar dat dit beter gaat wanneer je begint bij hoe je fotografeert en waar je zoal tegenaan loopt. Het is in ieder geval iets waar ik zelf wel benieuwd naar ben.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

denoontje

ik ben begonnen met een 24-105 Lens.

Toch wel een prima walk arround lens.

Alleen waar ik groothoek miste was in een tempelcomplex (heb dat opgelost middels stich).
Verder prima mee geschoten en doordat ik op een 50d schiet ook nog goed te vergroten op de pc.
Ook fijne lens gezien stabilisatie en inderdaad weather sealed.
Toch mooie platen mee geschoten in Thailand en Cambodja

Echter voor aankomende vakantie een groothoek en super tele erbij aangeschaft (safari).
Nu heb ik bereik tussen 10-400 met 3 lenzen.

Laatste 2 lenzen ook 2e hands aangeschaft.
Check eosforum eens of in België is ook zo'n foto forum.
Dan heb je voorleuke prijzen vaak goed lenzen.

Als je vervangt ga gelijk zou ik altijd vervangen voor goed (L) glas.

vieze freddie

Very funny, Scotty.... Now beam down my clothes!
 We ain't a sharp species. We kill each other over arguments about what happens when you die, then fail to see the fucking irony in that.

Rednaxela

De Tamron ken ik niet goed, maar als hij doet wat je mag verwachten van een 18-200, denk ik dat in 95% van de fotomomenten in Maleisië mijn cameravaardigheid de beperkende factor zou zijn om de foto te maken die ik wil maken. Niet de lens. Omdat je zelf aangeeft vrij nieuw te zijn met DSLR fotografie, zou dit voor jou ook kunnen gelden. In dat geval zou ik de Tamron niet inruilen maar meenemen.

Het kan interessant zijn om je af te vragen waar die overige 5% uit bestaat. Bij mij zou dat close-up en macro fotografie zijn, vooral in Maleisië, dus ik zou een macrolens meenemen. Die kan dan meteen als portretlens dienen.

Houd jij meer van landschapsfotografie, dan zou ik eerder kijken naar een groothoek prime. Ben je bezeten van vogels dan is een supertele misschien wat je zoekt. Voor schemerige straatfotografie heb je juist lichtsterkte nodig. In ieder geval zou ik me niet beperken tot de L serie van Canon. Je zou bijvoorbeeld een aantal hele mooie nifty fifties missen.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

lestat1234

Het probleem met de Tamron is dat ik de ingezoomde foto's niet zo heel mooi vind.
Nu zal daar zeker een gedeelte door mijn onkunde komen, maar vermoed dat het ook gedeeltelijk door de lens komt.
Verder is er nu een ruim budget om te investeren in nieuwe lenzen (door het spaarloon wat vrijkomt).
Dit samen zijn de voornaamste redenen om andere lenzen te nemen.

Nu dacht ik, laat ik het meteen goed doen om usm, is en met een vaste lichtsterkte lenzen te nemen.
Vandaar mijn rijtje (met vooral L lenzen).
Al ben ik na veel te lezen en veel adviezen niet zo zeker van de meerwaarde (in geld) van is.

Ik ben toevallig wel al een tijdje opzoek naar zo een lichtsterk 55mm lensje, maar dan tweedehands.
Leek me leuk om als avondlensje erbij te hebben.

Gelukkig heb ik nog een paar dagen om te bepalen wat het gaat worden.
Al neig ik erg naar de volgende drie lenzen toe.

- ef 16-40 mm L usm f/4,0
- ef 50 mm f/1,8
- ef 70-200 mm L usm f/4,0







Primare SP33 4KVM & a30.5 + cd21
 Rega Planar 6 & Exact
 
Totem Forest, Model One Center, Model One
 Velodyne SPL 1200 Ultra
Sony Bravia 55"
Cables + connectors: Totem - Nordost/ Wyrewizard - Supra - Van den Hul - Soundright - Kemp - Rittal -  WBT - PS audio - Rega

Rob Eric Blank

Citaat van: lestat1234 op september  8, 2010, 14:17:50- ef 16-40 mm L usm f/4,0
- ef 50 mm f/1,8
- ef 70-200 mm L usm f/4,0
Als jou budget dit toelaat, nobrainer. Aanschaffen want het is een set fijne lenzen!

Madhouse

Citaat van: Rob Eric Blank op september  8, 2010, 15:54:21
Als jou budget dit toelaat, nobrainer. Aanschaffen want het is een set fijne lenzen!

+1
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Rednaxela

Ook als je budget het toelaat, zou ik het pas doen als je zeker weet dat jouw fotografie hier het meest bij gebaat is. Voor mezelf zou ik 100mm op f/4 bijvoorbeeld te beperkt vinden. Zeker voor die prijs.

Begin bij je fotografie, en niet bij de lenzen.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

Rednaxela

Zou je eens zo'n ingezoomde foto kunnen posten?
Wie A zegt moet ook BX zeggen.