Stereo set Alex Groningen.

Gestart door Alex Groningen, mei 13, 2009, 10:13:15

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

erik s.

Citaat van: frank2 op oktober  1, 2011, 11:32:22
Transparent ultra luidsprekerkabels, heel eerlijke kabels en matchen erg goed met Usher (en nu de zin: heb ze zelf ook)
ik denk dat dat wat meer kost dan Alex daarvoor wil uitgeven.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Alex Groningen

Citaat van: frank2 op oktober  1, 2011, 11:32:22
Transparent ultra luidsprekerkabels, heel eerlijke kabels en matchen erg goed met Usher (en nu de zin: heb ze zelf ook)

Citaat van: erik s. op oktober  1, 2011, 11:36:39
ik denk dat dat wat meer kost dan Alex daarvoor wil uitgeven.

Weet ook niet wat ze kosten. Maar zoals gezegd is dit iets voor volgend jaar wanneer ik me daarmee bezig wil houden
Staan zoals geschreven eerst wat andere dingen op de agenda die ik eerst belangrijker vind

Xander32


Altijd weer goed om te ervaren wat plaatsing doet voor een set. Daar kan geen tweak tegenop en het kost hooguit enige tijd en wat zweetdruppels. Maarre; pas je op met die openstaande lade ...


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Former member 78

Ik heb zo'n vermoeden dat die lade alweer gesloten is ;)



Maar de speakers meer ruimte geven, is altijd goed Alex!

Robiwan

Citaat van: Alex Groningen op oktober  1, 2011, 09:49:32
Heb er ook nooit over geschreven. Heb soms van die dingen waarvan ik denk dat het geluid wat is verandert en een tijdje later als ik dingen weer omzet naar de vorige situatie dan denk ik, er is helemaal geen verschil. Dus vandaar dat ik niet alles hier neerzet. Maar met plaatsing, akoestiek en de boel hier in fase zetten ben ik er al wel achter dat je daar leuke vooruitgangen mee kunt boeken.

Nu nog wat kleine aanpassingen wat betreft de akoestiek en de stroomvoorziening hier op orde brengen, dan denk ik dat ik hier de boel aardig op orde heb.
Al zal dan wel weer het experimenteren met interlinks en luidsprekerkabels komen. ;) Zo blijven we leuk en lekker bezig.

Bij mijn Naim set maakt aarding of een direct aansluiting op de meterkast klankmatig geen ruk uit. Wellicht is een bepaald merk of type daar wel meer gevoelig voor. Plaatsing van de speakers (gelijke toe-in en afstand tot de achtermuur en als het even kan tot de zijwanden) en akoestiek zijn de belangrijkste facetten.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

frank2

#3155
Voorbeeld:

Transparent Audio / Transparent Musicwave Ultra XL 300cm Luidsprekerkabel
   
Serien-Nr:   3410XL
Preis:   1.100,00 EUR

2e hands via audio markt.de (nederlandse aanbieder)

Kost wat maar deze speakerkabels verlaten mijn set echt niet tenzij ik de reference te pakken krijg, maar die zijn belachelijk duur....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Xander32

Citaat van: frank2 op oktober  1, 2011, 12:21:38
Voorbeeld:

Transparent Audio / Transparent Musicwave Ultra XL 300cm Luidsprekerkabel
   
Serien-Nr:   3410XL
Preis:   1.100,00 EUR

2e hands via audio markt.de (nederlandse aanbieder)

Kost wat maar deze speakerkabels verlaten mijn set echt niet tenzij ik de reference te pakken krijg, maar die zijn belachelijk duur....
Is net wat jou referentiekader is: €1100,- voor een 2e hands setje vind ik al "belachelijk duur"  ;).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Maximus_Aurelius

Mooi gedaan met het schuiven van de luidsprekers.
Ik zie ook nu pas  :blush: dat jij nauwelijks hinder heb van een zijwand of achterwand.Natuurlijk wel als je de luidsprekers weer naar achteren schuift ;).

Ik heb helaas hinder van zijwanden en daar kan ik niets tegen doen, zelfs kappen niet  :D want dan heb ik helemaal geen luisterruimte meer over  :D.
Gelukkig is het wel zo dat mijn luidsprekers minder gevoellig zijn voor zijwanden dan achterwanden.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Midcall

Citaat van: Alex Groningen op september 30, 2011, 18:32:30
Wat ik afgelopen week al heb gedaan is voor de zoveelste keer aan het schuiven geweest met de luidsprekers. Nu had ik al het idee dat ik na de laatste keer al erg tevreden was en dat het niet beter kon, maar ik had het fout. De luidsprekers staan vanaf de achterkant gemeten een meter in de woonkamer. Vanaf de voorkant gemeten staan ze zo'n 1 meter 50 in de woonkamer. Oh ja, heb de bank nu zo'n beetje 50cm van de muur staan. Heb nu echt het idee dat het nu wel erg lekker en fijn klinkt. Heb vanmiddag dan ook weer de ene na de andere cd beluisterd.
Het beste is om de bank even ver van de muur te zetten als de speakers. Mocht je dan te dicht op de speakers komen te zitten, kan je beter de speakers weer iets naar achter plaatsen dan de bank dchter tegen de muur. 50cm is eigenlijk nog iets te weinig, liever 80cm tot een meter (minimaal).
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

Alex Groningen

Citaat van: Xander32 op oktober  1, 2011, 11:49:22

Altijd weer goed om te ervaren wat plaatsing doet voor een set. Daar kan geen tweak tegenop en het kost hooguit enige tijd en wat zweetdruppels. Maarre; pas je op met die openstaande lade ...


Sander.

Citaat van: ArjanR1 op oktober  1, 2011, 11:57:56
Ik heb zo'n vermoeden dat die lade alweer gesloten is ;)



Maar de speakers meer ruimte geven, is altijd goed Alex!


De lade is inderdaad alweer dicht. ;) 1 a 2 avondjes schuiven met de luidsprekers kan een leuke en bevredigende resultaat opleveren.

Alex Groningen

Citaat van: Maximus_Aurelius op oktober  1, 2011, 13:13:30
Mooi gedaan met het schuiven van de luidsprekers.
Ik zie ook nu pas  :blush: dat jij nauwelijks hinder heb van een zijwand of achterwand.Natuurlijk wel als je de luidsprekers weer naar achteren schuift ;).

Ik heb helaas hinder van zijwanden en daar kan ik niets tegen doen, zelfs kappen niet  :D want dan heb ik helemaal geen luisterruimte meer over  :D.
Gelukkig is het wel zo dat mijn luidsprekers minder gevoellig zijn voor zijwanden dan achterwanden.

Geen hinder van zijwanden? Ik heb er één waar juist het grootste probleem ligt, een 5 meter lange glaswand. Nu ik de linker luidspreker bijna een meter van deze wand heb afgezet merk ik dat daar minder reflecties vandaan komen, maar helemaal tevreden ben ik daar nog niet over.

Alex Groningen

#3161
Citaat van: LPlover op oktober  1, 2011, 12:07:09
Bij mijn Naim set maakt aarding of een direct aansluiting op de meterkast klankmatig geen ruk uit. Wellicht is een bepaald merk of type daar wel meer gevoelig voor. Plaatsing van de speakers (gelijke toe-in en afstand tot de achtermuur en als het even kan tot de zijwanden) en akoestiek zijn de belangrijkste facetten.

Dacht wel eens gelezen te hebben dat een goede stroomvoorziening ook een positieve werking zou hebben op een Naim set. Maar zo te lezen heb jij het al geprobeerd en helaas zonder resultaat. Of ik een verschil ga merken met mijn set op een eigen stroomgroep zal de tijd moeten uitwijzen.

Alex Groningen

Citaat van: frank2 op oktober  1, 2011, 12:21:38
Voorbeeld:

Transparent Audio / Transparent Musicwave Ultra XL 300cm Luidsprekerkabel
   
Serien-Nr:   3410XL
Preis:   1.100,00 EUR

2e hands via audio markt.de (nederlandse aanbieder)

Kost wat maar deze speakerkabels verlaten mijn set echt niet tenzij ik de reference te pakken krijg, maar die zijn belachelijk duur....

Dit zijn bedragen Frank die ik niet snel zal uitgeven aan een kabel. Mocht ik ooit zo'n kabel op proef kunnen krijgen dan zal ik echt een duidelijk en positieve verschil moeten horen wil ik dat ervoor uitgeven.

HTip

Citaat van: Alex Groningen op oktober  2, 2011, 07:57:44
Geen hinder van zijwanden? Ik heb er één waar juist het grootste probleem ligt, een 5 meter lange glaswand. Nu ik de linker luidspreker bijna een meter van deze wand heb afgezet merk ik dat daar minder reflecties vandaan komen, maar helemaal tevreden ben ik daar nog niet over.
Misschien een optie om een keer te overwegen zijn mobiele diffusiepanelen. Ik weet niet of je ergens in je kamer plaats hebt om ze, als je niet luistert, ergens in een hoek te zetten. Ze zijn slechts 30cm breed, maar je zou er dan wel 3-4 nodig hebben om het raam onzichtbaar te maken voor de speaker.

Met dit idee heb ik lang gespeeld in mijn ruimte i.v.m. de deur.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

frank2

Citaat van: Alex Groningen op oktober  2, 2011, 08:05:17
Dit zijn bedragen Frank die ik niet snel zal uitgeven aan een kabel. Mocht ik ooit zo'n kabel op proef kunnen krijgen dan zal ik echt een duidelijk en positieve verschil moeten horen wil ik dat ervoor uitgeven.

Het is veel geld, maar ik heb ze natuurlijk 2e hands ooit via de bekende dealer van mij 2 weken kunnen beluisteren, en ja zelfs ten opzichte van mijn Bedrock van audioquest was het verschil groot. Duidelijk hoorbaar duidelijk beter. Transparanter, meer definitie.

Als je kijkt wat een normaal goed stroomsnoer kost van 1,2 meter a ongeveer 250 a 500 euro dan valt zo'n bedrag wel mee. Als je de PP verkoopt na de stroomaanpassingen (dan heb je 'm niet meer nodig) kun je deze kabels wel kopen.  Maar zoals altijd eerst uitgebreid luisteren voor aankoop.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Alex Groningen

Citaat van: Midcall op oktober  1, 2011, 16:04:05
Het beste is om de bank even ver van de muur te zetten als de speakers. Mocht je dan te dicht op de speakers komen te zitten, kan je beter de speakers weer iets naar achter plaatsen dan de bank dchter tegen de muur. 50cm is eigenlijk nog iets te weinig, liever 80cm tot een meter (minimaal).

Ik zit nu zo'n 3 meter van de luidsprekers, of het verstandig is om er nog dichter op te gaan zitten betwijfel ik. Als ik nu mensen binnen krijg is niet meer de eerste vraag, hoe is het, maar waarom staan die luidsprekers zover in de woonkamer. ;D

Het mooiste is toch dat ik in de toekomst een eigen luisterkamer realiseerbaar wil maken, en dat de woonkamer weer een echte woonkamer kan worden.

S@m

Als je toch overweegt om andere luidsprekers te kopen Alex, dan kan je imho veel beter je geld hierin steken dan in kabels die mogelijk een ietsiepietsie verandering (lees: is geen verbetering) geven aan de weergave...

Ook een dedicated stroomgroep is zeker geen garantie voor een verbetering van de weergave. Als ik jou was dan zou ik eens een verlengsnoer (met randaarde) leggen naar een (tijdelijk) lege groep en horen of je verschil waarneemt met de groep van je kamer.

Alex Groningen

Citaat van: HTip op oktober  2, 2011, 08:07:28
Misschien een optie om een keer te overwegen zijn mobiele diffusiepanelen. Ik weet niet of je ergens in je kamer plaats hebt om ze, als je niet luistert, ergens in een hoek te zetten. Ze zijn slechts 30cm breed, maar je zou er dan wel 3-4 nodig hebben om het raam onzichtbaar te maken voor de speaker.

Met dit idee heb ik lang gespeeld in mijn ruimte i.v.m. de deur.

Met dit idee loop ik al een tijdje, Philip. Maar op de één of andere manier kan ik ze niet echt vinden. Heb jij mischien een adresje/linkje voor me?

Alex Groningen

Citaat van: frank2 op oktober  2, 2011, 08:12:36
Het is veel geld, maar ik heb ze natuurlijk 2e hands ooit via de bekende dealer van mij 2 weken kunnen beluisteren, en ja zelfs ten opzichte van mijn Bedrock van audioquest was het verschil groot. Duidelijk hoorbaar duidelijk beter. Transparanter, meer definitie.

Als je kijkt wat een normaal goed stroomsnoer kost van 1,2 meter a ongeveer 250 a 500 euro dan valt zo'n bedrag wel mee. Als je de PP verkoopt na de stroomaanpassingen (dan heb je 'm niet meer nodig) kun je deze kabels wel kopen.  Maar zoals altijd eerst uitgebreid luisteren voor aankoop.

Nu de avonden weer langer worden heb ik best wel weer zin om eens goede kabels te gaan testen wat het hier in de set doet. Maar heb ook zoiets van, dat kan allemaal nog wel. Maar mocht er tussentijds nog een keer een leuk setje kabels liggen bij W&W dan zal ik ze eens opbellen om te vragen of ik ze hier tijdelijk te leen kan krijgen.

S@m

Citaat van: Alex Groningen op oktober  2, 2011, 08:42:48
Nu de avonden weer langer worden heb ik best wel weer zin om eens goede kabels te gaan testen wat het hier in de set doet.

Experimenteren is leuk, maar ik zou niet zomaar geld uitgeven omdat verondersteld wordt dat een dedicated stroomgroep zonder meer een verbetering zal geven.

Alex Groningen

Citaat van: S@m op oktober  2, 2011, 08:25:25
Als je toch overweegt om andere luidsprekers te kopen Alex, dan kan je imho veel beter je geld hierin steken dan in kabels die mogelijk een ietsiepietsie verandering (lees: is geen verbetering) geven aan de weergave...

Ook een dedicated stroomgroep is zeker geen garantie voor een verbetering van de weergave. Als ik jou was dan zou ik eens een verlengsnoer (met randaarde) leggen naar een (tijdelijk) lege groep en horen of je verschil waarneemt met de groep van je kamer.

Andere luidsprekers staan nog niet echt op de agenda, Dick. Maar ik heb een vermoeden waarom je dit denkt, het AP topic?

Dat van de verlengsnoer en de lege groep is inderdaad een goed idee. Ik heb een groep waar alleen de vaatwasser op zit. Als ik daar eens de stekker vanuit trek en daar een verlengsnoer op aansluit, kan ik inderdaad eens kijken wat dat doet.

Alex Groningen

#3171
Citaat van: S@m op oktober  2, 2011, 08:44:37
Experimenteren is leuk, maar ik zou niet zomaar geld uitgeven omdat verondersteld wordt dat een dedicated stroomgroep zonder meer een verbetering zal geven.

Je bent net even te vroeg met reageren, Dick. ;) Zie bovenstaande bericht.

Dat idee waar je mee kwam ga ik zeker proberen.

erik s.

#3172
De Audioplan scheidingstrafo zal ook na aparte stroomgroep nut hebben. De rotzooi die digitale bronnen opwekken komt dan niet meer in de rest van de groep.
Ik heb hier een Furutech dempingspaneel staan, als er iemand bij mij uit de buurt een keer naar Groningen gaat kun je die proberen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Alex Groningen

#3173
Citaat van: erik s. op oktober  2, 2011, 08:54:03
Ik heb hiet een Furutech dempingspaneel staan, als er iemand bij mij uit de buurt een keer naar Groningen gaat kun je die proberen.

Dit vind ik weer hartstikke tof van je. Nu maar hopen dat er iemand bij je is die deze kant nog opgaat. Alvast bedankt.

Citaat van: erik s. op oktober  2, 2011, 08:54:03
De Audioplan scheidingstrafo zal ook na aparte stroomgroep nut hebben. De rotzooi die digitale bronnen opwekken komt dan niet meer in de rest van de groep.

Nu begin ik even te twijfelen, Erik. Ik heb de DAC en transport op Audioplan aangesloten maar ook de voorversterker. Heb nu het idee dat ik de voorversterker er beter af kan halen, of zit ik nu fout?

HTip

Citaat van: Alex Groningen op oktober  2, 2011, 08:28:08
Met dit idee loop ik al een tijdje, Philip. Maar op de één of andere manier kan ik ze niet echt vinden. Heb jij mischien een adresje/linkje voor me?
De diffusers waar ik op doel worden door Thingman (Toine Dingemans van Soundscapes) geleverd. En Jean Sibelius heeft ze opgehangen met een zelf gemaakt railsysteem. Je kan ze ook op wielen zetten. Het monteren is dus een DHZ-klus.

Link naar de pagina: http://www.soundscapes.nu/rb_qrd.htm
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive