Stereo set Alex Groningen.

Gestart door Alex Groningen, mei 13, 2009, 10:13:15

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

S@m

Citaat van: Alex Groningen op maart  5, 2010, 09:35:32

Dat soor dingen heb ik hier al wel geprobeerd, maar niet de gewenste resultaat. Tijd dus om het eens goed te gaan aanpakken.

Okay, dat heb ik dan over het hoofd gezien.

Heb je al eens andere luidsprekers geprobeerd?

Toevallig heb ik afgelopen week mijn Driades verkocht (stonden op zolder) en deze voor de koper beneden neergezet i.p.v. m'n Wilson's. Ondanks dat de Driades goed klinken leek het of ik een heel andere akoestiek had dan met de Wilson's...

Starred


S@m

Citaat van: Starred op maart  5, 2010, 09:48:42
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=88185.msg1649829#msg1649829  :lookaround:

Dat zegt natuurlijk niet alles. Proberen kost niets....

En misschien kunnen andere luidsprekers net dát geven wat Alex zoekt i.p.v. andere akoestiek... ;)

Akoestiek ís belangrijk, maar je moet (imo) ook weer niet doorschieten.

Midcall

Citaat van: S@m op maart  5, 2010, 10:03:12

En misschien kunnen andere luidsprekers net dát geven wat Alex zoekt i.p.v. andere akoestiek... ;)


Ja natuurlijk, misschien doet een andere toiletpot ook wel wonderen, hou toch op zeg. Een hinderlijke nagalm, zelfs een kleine is KILLING voor de kwaliteit van je geluid. Natuurlijk kan je veel geld investeren in betere speakers die net dàt brengen wat je zoekt, maar dan moet je van te voren er wel vrede mee hebben dat, pak hem beet, 75% van je investering in geluidskwaliteit door het afvoerputje gaat. En als je maar genoeg investeert zal je uiteindelijk wel op een punt geraken dat je best tevreden zal zijn. Je akoestiek is 50% van je geluid zeggen ze wel eens (ik denk zelf dat het meer is), en ik spreek uit ervaring dat een set met speakers van 1000 euro in een goede akoestische ruimte fluitend dezelfde set maar met speakers van 15.000 euro in een te harde ruimte eruit speelde, het was gewoon geen vergelijk.

Beurzen a la de VAD zijn altijd wel heel aardig in dit opzicht (Brussel vind ik persoonlijk nog veel beter omdat het daar een stuk rustiger is en er wat minder lompe boeren rond banjeren), het beste geluid komt eigenlijk nooit van de beste/mooiste/duurste set, het beste geluid vind je daar waar de akoestiek het beste was, al dan niet gemaakt. In die ruimtes waar je de (bass)traps ziet staan als je naar binnenwandelt, daar klinkt het ALTIJD goed, ongeacht wat er staat opgesteld. En we weten het ook allemaal wel, maar omdat we niet weten waar we moeten beginnen doen we er maar nooit iets mee. Als je de set van Alex bekijkt, dat is een geweldige set, al een hele tijd trouwens, ook voor zijn laatste upgrades was het al geweldig, en nog heeft hij het knibbelend gevoel dat het beter moet kunnen. Wat hij er ook neerzet (alle componenten zijn ondertussen meerdere keren vervangen), dat gevoel gaat niet weg, nee, logisch, het belangrijkste component wordt overgeslagen. En om dan te gaan roepen, je moet andere speakers kopen, misschien ben je dan wèl gelukkig(er), of dan hoor je je akoestiek minder.... pfffff...  :lookaround:
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

S@m

#929
Ik ben blij dat je je zo genuanceerd kan uiten... ::)

Wie zegt dat de 'on'tevredenheid van Alex komt door de akoestiek?  Misschien ie ie wel net als de meerderheid van ons nooit 100% tevreden, ongeacht de akoestiek of de apparatuur. Maar als je denkt het beter te weten....Mijn zegen heb je!

Edit. Zo maar een van de vele artikelen over akoestiek en de daarin te plaatsen luidsprekers. Er zijn nl luidsprekersystemen die nu eenmaal makkelijker zijn te plaatsen in een wat lastigere akoestiek. Hierdoor kan het helemaal niet verkeerd zijn om eens een ander luidsprekersysteem te proberen.

Citaat van: http://www.hifi-luidsprekers.nl/filosofie/filosofie.htm
Kamer akoestiek

In elke ruimte waar beluisterd word klinken dezelfde luidsprekers iets anders. Dit heeft te maken met de unieke samenstelling van reflecties en adsorptie van geluidsgolven die elke kamer heeft. De afmetingen van de kamer, vloerbedekking of parket, meubels, plafondhoogte, alles heeft zo zijn invloed op het geluidsbeeld.

Een relatief kleine kamer met veel demping (zoals die vaak aan te treffen is als luisterruimte bij veel hifi zaken) kan bijvoorbeeld veel fouten van een luidsprekersysteem in meer of mindere mate verdoezelen. Fouten zoals een rommelige of wegvallende basweergave, tonale onbalans en resonanties afkomstig uit de basreflexpoort.

In een huiskamer met een relatief harde akoestiek (houten of stenen vloer) valt een fout systeem over het algemeen door de mand. Ook is de harde akoestiek zelf vaak ook verantwoordelijk voor kleuring van het geluidsbeeld.

Onze ervaring is dat als een luidsprekersysteem goed klinkt in een kamer met een harde akoestiek, dit zelfde systeem ook goed klinkt in een kamer met een betere akoestiek. Maar andersom is dit dus lang niet altijd het geval.

Onze luidsprekers worden om deze redenen in een omgeving met harde én zachte akoestiek ontworpen en getest. Daarnaast vinden er ter controle veelvuldige tests plaats in kamers van verschillende afmetingen en akoestiek signatuur. Onze demonstraties vinden plaats in een huiskamer met relatief harde akoestiek zodat u thuis niet voor onaangename verassingen komt te staan.

Onze luidspreker systemen zijn dusdanig ontworpen dat ze optimaal functioneren in elke akoestiek en kamergrootte.




Midcall

Citaat van: S@m op maart  5, 2010, 10:52:34
Ik ben blij dat je je zo genuanceerd kan uiten... ::)

Wie zegt dat de 'on'tevredenheid van Alex komt door de akoestiek?  Misschien ie ie wel net als de meerderheid van ons nooit 100% tevreden, ongeacht de akoestiek of de apparatuur. Maar als je denkt het beter te weten....Mijn zegen heb je!

Dat zegt niemand, ik geef alleen mijn mening over wat ik denk dat het probleem is, is daar een forum immers niet voor? Maar Alex kan prima voor zichzelf bepalen welke argumenten het meeste hout snijden. Òf, zoals jij zegt andere speakers kopen die minder zijn akoestiek problemen laten horen, òf wat aan zijn akoestiek doen.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

S@m

Citaat van: Midcall op maart  5, 2010, 11:10:35
Dat zegt niemand, ik geef alleen mijn mening over wat ik denk dat het probleem is, is daar een forum immers niet voor? Maar Alex kan prima voor zichzelf bepalen welke argumenten het meeste hout snijden. Òf, zoals jij zegt andere speakers kopen die minder zijn akoestiek problemen laten horen, òf wat aan zijn akoestiek doen.

Je mening zou je ook op een iets vriendelijker toon kunnen geven.... ;)

Nosferatu

Om even de discussie een beetje in te dammen, Alex zoekt gewoon net weer wat betere luidsprekers dan wat ie nu heeft. T'is een proces wat de meesten van ons hebben, we beginnen met een basic setje en langzaam maar zeker veranderd dat in steeds een mooier klinkende set. Nu (of beter gezegd, na de zomer) zijn de luidsprekers aan de beurt. De rest is nu wel redelijk 'af' lijkt mij.  ;D

Dan de akoestiek, tja, dat kan altijd beter maar is zeker niet slecht, heb dat zelf kunnen ondervinden. Dat heeft ook zeker Alex' aandacht en zal ook zeker worden aangepakt.

Midcall, ik sta achter S@M dat je je wel ietsje genuanceerder mag uiten, je mening word gewaardeerd maar komt wel iets te heftig over. Zullen we het er NIET meer over hebben ? Geeft zo'n vervuiling in een forum draadje.  ;D
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

ivo1986

Citaat van: Nosferatu op maart  5, 2010, 12:00:10
Om even de discussie een beetje in te dammen, Alex zoekt gewoon net weer wat betere luidsprekers dan wat ie nu heeft. T'is een proces wat de meesten van ons hebben, we beginnen met een basic setje en langzaam maar zeker veranderd dat in steeds een mooier klinkende set. Nu (of beter gezegd, na de zomer) zijn de luidsprekers aan de beurt. De rest is nu wel redelijk 'af' lijkt mij.  ;D

Dan de akoestiek, tja, dat kan altijd beter maar is zeker niet slecht, heb dat zelf kunnen ondervinden. Dat heeft ook zeker Alex' aandacht en zal ook zeker worden aangepakt.

Midcall, ik sta achter S@M dat je je wel ietsje genuanceerder mag uiten, je mening word gewaardeerd maar komt wel iets te heftig over. Zullen we het er NIET meer over hebben ? Geeft zo'n vervuiling in een forum draadje.  ;D

Topicvervuiling? Het gaat inhoudelijk over de set van Alex.

Zelf grand piano's gehad van de vorige serie.
Klonken fantastisch bij de man van wie ik ze kocht.
En bij mij klonken ze heel slecht.
Destijds dacht ik dat dat kwam doordat hij zulke mooie versterkers had.
Een paar 1000 e verder en het klonk nog niet echt goed bij mij.
Elke keer klonk het maar een beetje beter.
Pas toen ik een 300e aan 2dehands diffusers had uitgegeven en een kleed had neergelegd begon het pas echt te klinken.

Maar aan de andere kant zou ik ook geen diffusers in mijn huiskamer willen.
Dus begrijp de lastige afweging voor Alex uiteraard wel.

Midcall

Citaat van: Nosferatu op maart  5, 2010, 12:00:10
Midcall, ik sta achter S@M dat je je wel ietsje genuanceerder mag uiten, je mening word gewaardeerd maar komt wel iets te heftig over. Zullen we het er NIET meer over hebben ? Geeft zo'n vervuiling in een forum draadje.  ;D
Ik hou er van om zwart / wit te communiceren, alleen dan levert het een meerwaarde in een discussie. Bijdrages als

Citaat van: S@m op maart  5, 2010, 10:03:12

En misschien kunnen andere luidsprekers net dát geven wat Alex zoekt i.p.v. andere akoestiek... ;)

Akoestiek ís belangrijk, maar je moet (imo) ook weer niet doorschieten.

zijn vast heel genuanceerd, maar daardoor toch volkomen niets zeggend? Hoe kan je doorschieten in het optimaliseren van je akoestiek? Moet hij nu andere speakers kopen, of moet hij nu iets aan zijn akoestiek doen, wat adviseert S@M nou? Eerdere opmerking was een speaker te proberen die als het ware een andere akoestiek genereerd, wat moeten we ons daarbij voorstellen? Ik ben dan vast minder genuanceerd dan S@M (en niet onvriendelijk hoor, ik heb niets tegen hem, ik verschil alleen maar van mening en debatteer graag een beetje scherp, levendigheid  :pompom:) maar hopelijk wel veel duidelijker  :satisfied:
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

S@m

Je debatteert niet, je legt je mening op en staat niet open voor de mening van anderen...

Midcall

#936
Citaat van: S@m op maart  5, 2010, 16:33:24
Je debatteert niet, je legt je mening op en staat niet open voor de mening van anderen...
Volgens mij overdrijf je nu zelf een beetje en schiet je een beetje door :confused:

Maargoed, laten we weer over gaan tot de orde van de dag  :bigsmile:

Welke speakers zou je hem adviseren?
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

Alex Groningen

Midcall heeft wel gelijk dat ik wat wil en moet doen aan de akoestiek hier in de huiskamer. Ben er ook wel mee bezig maar dan zijn het meer simpele oplossingen die voor mij niet veel doen. Ben dan ook van plan om binnenkort een budget vrij te maken om deze aanpassingen wel te doen. En hoop dan op een resultaat die mij wel bevredigd. ;D

S@m moet ik ook gelijk geven dat het bij mij niet alleen de akoestiek is. Ik mis gewoon een bepaald iets met deze luidsprekers, waarschijnelijk zoals aan het begin van deze topic is gezegd dat het wel eens een mis match kan zijn met MF. Het is ook zo dat ik jaren lang niks met deze hobby heb gedaan en de laatste 2 jaar (waarvan het laatste jaar fanatiek)  ben ik er weer mee begonnen, vanaf een nulpunt dus.

Door de adviezen hier op het forum ben ik gewoon weer wat wijzer geworden. Ik weet ook wel dat ik nog een lange weg te gaan heb om daar te komen waar ik naar toe wil.Maar adviezen blijven altijd welkom.

Zal morgen even ingaan en reageren op de adviesen en tips die jullie hier hebben gegeven.

vanzomereng

#938
Alex,

Ook ik kan aardig meekomen, hetgeen Midcall zegt,

Akoestiek is belangrijk maar hoeft ook weer niet perfect te zijn (= duur en 100% perfect wordt het nooit)
Veel geld uitgeven aan akoestische aanpassingen is pas zinvol als dit ook in redelijke verhoudingen staat,
tot de overige uitgaven van je set, anders ben je niet effecient bezig.

De meeste luidsprekers zijn ontworpen voor "gemiddeld" kamergebruik en de grootste fouten worden gemaakt door:
- te vaak kiezen voor grote speakers/staanders (in relatie tot kamergrote)
- verkeerde plaatsing (aan de lange wand ipv aan de korte wand of een onjuiste afstand tov de muren)
- te veel harde kale vlakken (wat veelal middels een vloerkleed of andere wanddecoratie redelijk fraai en goedkoop is op te lossen)
- te weinig ruimte achter de luisterplek

M.b.t. jouw set Alex, met alle respect, vind ik de verhoudingen/kosten luidsprekers versus de rest nogal scheef.
M.a.w. zoek niet verder en geniet of als je upgradedrang nog aanwezig is:
- maak een grote sprong voorwaarts een probeer eens betere speakers, bijv. de  monitoren van Monitor Audio de PL100
  of als je ruimte groot genoeg is de Moitor Audio PL200 of PL300 of de Sonus Faber Cremoma M of de Naim Ovatar 600  :inlove:of etc..
- stoei eens wat met je ruimte, de plaatsing van je speakers, de luisterplek en de stoffering

en stop niet zoveel energie meer in andere hardware, kabels ed.
Niet dat ik beweer, dat hier geen verschillen in zitten maar dit is te marginaal, schiet niet op en lost niks op !



Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Alex Groningen

Heb je ook helemaal gelijk in dat de verhouding tussen de set en de luidsprekers nogal scheef is. Vandaar dus andere luidsprekers, heb er inmiddels 4 op mijn lijstje staan die ik nog wil gaan beluisteren. Zal binnenkort ook eens een topic gaan openen met vragen en adviezen welke luidspreker merken goed matchen met MF. Maar goed plannen heb ik nog genoeg om daar te komen waar ik graag heen wil met de set.

Midcall

Citaat van: Alex Groningen op maart  8, 2010, 06:32:48
Heb je ook helemaal gelijk in dat de verhouding tussen de set en de luidsprekers nogal scheef is. Vandaar dus andere luidsprekers, heb er inmiddels 4 op mijn lijstje staan die ik nog wil gaan beluisteren. Zal binnenkort ook eens een topic gaan openen met vragen en adviezen welke luidspreker merken goed matchen met MF. Maar goed plannen heb ik nog genoeg om daar te komen waar ik graag heen wil met de set.

Is het wel zo verstandig om juist nu eerst naar een andere speaker te kijken als je ook plannen hebt voor de aanpassing/verbetering van je akoestiek? Je gaat nu een speaker kiezen die het meest optimaal presteert in je huidige akoestische situatie. Latere veranderingen hierin verandert zodanig het karakter van je geluid dat je dan wel eens een volledig verkeerde keuze hebt gemaakt. Je ziet heel vaak dat mensen met een niet zo goede akoestiek speakers uitkiezen met een wat minder aanwezig hoog, want die gaat snel irriteren in een wat harde ruimte. Maar als die hardheid wat verdwenen is kom je er snel achter dat het minder aanwezige hoog sterk tegen je gaat werken, minder details en een verkeerde tonale balans. Is er een bepaalde reden waarom je nu toch eerst naar speakers gaat kijken?
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

Robbert54

lastig pakket zeg. denk dat ik toch met Midcall mee zou gaan. eerst je akoestiek wat verbeteren. en dan op een goedkope manier (dus eerst kijken hoe ver je hier in kunt gaan en of het daadwerkelijk een verbetering geeft.dit hoeft niet veel te kosten, maar zal er waarschijnlijk niet altijd even mooi uitzien.) zo ja, dan kun je daarna nog op zoek gaan naar betere speakers, heb je die gevonden, dan pas de akoestiek verder perfectioneren.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

eddy135

Lijkt mij ook de best way to go! :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Alex Groningen

Ben ik het ook mee eens. Voor dit jaar staan eerst de akoestische aanpassingen op de planning. En verder ga ik me eerst eens goed orienteren op de diverse luidsprekers die op mijn lijstje staan .En wat ook leuk is van deze hobby dat ik daarvoor dit jaar diverse hifi beurzen en audiozaken ga bezoeken.

Robbert54

Citaat van: Alex Groningen op maart  8, 2010, 19:33:49
Ben ik het ook mee eens. Voor dit jaar staan eerst de akoestische aanpassingen op de planning. En verder ga ik me eerst eens goed orienteren op de diverse luidsprekers die op mijn lijstje staan .En wat ook leuk is van deze hobby dat ik daarvoor dit jaar diverse hifi beurzen en audiozaken ga bezoeken.
lijkt mij ook het beste hoor, ga je je ruimte nog laten opmeten dan? dat lijkt me sowieso wel handig, kun je eerst spelen met die probleemplekken
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

frank2

Akoestiek is/kan belangrijk zijn maar overschat de bekabeling ook niet.
Ik had eerst VD master LS bekabeling daarvoor een ander type en daar hoorde ik in de midden regionen bij luidere muziek soms "schreeuwigheid" door platen schuim van de praxis onder de bank te leggen werd dit minder, maar door een andere bekabeling (transparent) verdween dit geheel.

Dus de adviezen moet je meer in combinatie met elkaar zien, zo ook met speakers. Je kunt hier een hele lijst namen gaan opsommen, maar ik zou eerst (in mijn geval dan) met Karel van wenw bellen en vragen hoe en welke speakers goed passen mij een MF. daarna zou ik ze gaan beluisteren. Het kan best zijn dat bijv. Usher of B&W totaal niet klinkt op een MF, dan dien je of een andere speaker te kiezen of als je de speaker wilt je set te veranderen, er zijn natuurlijk nog veel betere/mooiere versterkers dan MF en ook veel slechtere.

Soms sta je verbaasd te kijken wat en uit welke hoek opeens iets veranderd waardoor je set opeens gaat zingen. (in mijn geval stroomkables)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Alex Groningen

Citaat van: The Vampire op maart  8, 2010, 20:00:58
lijkt mij ook het beste hoor, ga je je ruimte nog laten opmeten dan? dat lijkt me sowieso wel handig, kun je eerst spelen met die probleemplekken

Opmeten van de ruimte lijkt me inderdaad eerst het beste om daar mee te beginnen. De adviesen die daar dan uitkomen wil ik dan stapje bij stapje gaan uitvoeren.

Alex Groningen

Citaat van: frank2 op maart  8, 2010, 20:43:36
Akoestiek is/kan belangrijk zijn maar overschat de bekabeling ook niet.
Ik had eerst VD master LS bekabeling daarvoor een ander type en daar hoorde ik in de midden regionen bij luidere muziek soms "schreeuwigheid" door platen schuim van de praxis onder de bank te leggen werd dit minder, maar door een andere bekabeling (transparent) verdween dit geheel.

Dus de adviezen moet je meer in combinatie met elkaar zien, zo ook met speakers. Je kunt hier een hele lijst namen gaan opsommen, maar ik zou eerst (in mijn geval dan) met Karel van wenw bellen en vragen hoe en welke speakers goed passen mij een MF. daarna zou ik ze gaan beluisteren. Het kan best zijn dat bijv. Usher of B&W totaal niet klinkt op een MF, dan dien je of een andere speaker te kiezen of als je de speaker wilt je set te veranderen, er zijn natuurlijk nog veel betere/mooiere versterkers dan MF en ook veel slechtere.

Soms sta je verbaasd te kijken wat en uit welke hoek opeens iets veranderd waardoor je set opeens gaat zingen. (in mijn geval stroomkables)


Ik zal inderdaad her en der informatie gaan inwinnen over welke luidsprekers het goed doen met MF, informatie is hier ook altijd welkom.
Kabels zal ik ooit ook nog wel eens mee gaan beginnen maar is nu nog niet voor mij aan de orde. De 2 belangrijkste punten mogen nu wel duidelijk zijn waar ik me eerst op wil gaan richten.

Starred

Citaat van: frank2 op maart  8, 2010, 20:43:36
Akoestiek is/kan belangrijk zijn maar overschat de bekabeling ook niet.

Overschatten of onderschatten?  ;)

Bekabeling zal best een rol spelen (al is niet iedereen daar van overtuigd), maar over het algemeen is vrijwel iedereen het er over eens dat akoestiek in de top 3 staat (zo niet op nr 1) voor bepalende factoren voor de uiteindelijke geluidskwaliteit. Bekabeling wordt toch meer gezien als tweak voor het geluid.

Midcall

Citaat van: frank2 op maart  8, 2010, 20:43:36
Akoestiek is/kan belangrijk zijn maar overschat de bekabeling ook niet.
Ik had eerst VD master LS bekabeling daarvoor een ander type en daar hoorde ik in de midden regionen bij luidere muziek soms "schreeuwigheid" door platen schuim van de praxis onder de bank te leggen werd dit minder, maar door een andere bekabeling (transparent) verdween dit geheel.

Dus de adviezen moet je meer in combinatie met elkaar zien, zo ook met speakers. Je kunt hier een hele lijst namen gaan opsommen, maar ik zou eerst (in mijn geval dan) met Karel van wenw bellen en vragen hoe en welke speakers goed passen mij een MF. daarna zou ik ze gaan beluisteren. Het kan best zijn dat bijv. Usher of B&W totaal niet klinkt op een MF, dan dien je of een andere speaker te kiezen of als je de speaker wilt je set te veranderen, er zijn natuurlijk nog veel betere/mooiere versterkers dan MF en ook veel slechtere.

Soms sta je verbaasd te kijken wat en uit welke hoek opeens iets veranderd waardoor je set opeens gaat zingen. (in mijn geval stroomkables)

Kabels moet je inderdaad niet overschatten, die zullen nooit enige akoestische problemen oplossen. Over alle componenten kan je zeggen dat ze belangrijk kunnen zijn, behalve voor akoestiek, die is ALTIJD belangrijk. Je hebt gelijk dat je adviezen meer in combinatie moet zien, speakers, kabels etc, maar nou juist nèt niet met akoestiek, dat is de enige factor die altijd los staat van al het andere denk ik.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9