Zappiti One 4K HDR icm Epson TW9400

Gestart door Nielsje, januari 22, 2024, 11:01:42

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nielsje

Even een vraagje over de Zappiti One 4k HDR.

Zaterdag de Epson TW9400 opgehaald bij Frank, zaterdagmiddag even snel een film gedownload  :angel:  met HDR, maar ik ben eerlijk gezegd niet onder de indruk.

In de Zappiti zijn de settings;
tv system 2160P 24 (kan nergens de auto setting meer vinden, is verwijderd in laatste firmware?)
HMDI range auto
HDR-SDR switch off

Als ik de film afspeel en pauzeer staat er wel rechtsboven HDR en in de settings van de TW9400 staat dat de projector een HDR10 binnenkrijgt.
Maar ik ben dus niet onder de indruk en heb het gevoel dat of de Zappiti of de Epson iets met het signaal doet wat ik niet wil.

Iemand hier ervaring mee?

Epson TW9400 - Adeo Rugby Plus Tensio Grey 2 - Marantz SR5015 - R_volution Player One 8k - Teufel Theater 500 - Teufel 20 Mk2 - Teufel Reflekt

denoontje

Wat is het probleem...ben nit onder de indruk is wat vaag  :hehe:
Gebruik iig zeker hdmi kabels die 4k hdr kunnen doorgeven.


Nielsje

Ik maak gebruik van een optische hdmi 2.1 kabel van 10m.
Maar ik ben er al uit denkm ik, nog niet getest. Maar ik moet natuurlijk een andere preset nemen, Cinema. Nu staat deze op Natural.
Vanavond even testen.
Epson TW9400 - Adeo Rugby Plus Tensio Grey 2 - Marantz SR5015 - R_volution Player One 8k - Teufel Theater 500 - Teufel 20 Mk2 - Teufel Reflekt

J.A.F._Doorhof

Hi,
Inderdaad.
Al onze projectoren hebben als het goed is een apart formulier meegeleverd met oa het calibratie schema.
Voor HDR en SDR moet je op de Epsons inderdaad een ander geheugen kiezen.
Deze heet ISF REC709 en ISF HDR (of UHD/P3)

Als je deze laadt zou alles moeten werken zoals het hoort.
Bij Sony gaat deze switch automatisch, bij Epson moet je dit even met de AB kiezen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

denoontje

Mooi zeer waarschijnlijk opgelost...veel kijkplezier :headbanging:  :pompom:

Nielsje

In het menu staan dus 2 opties en beide op Naturel.
Ik had al gelezen dat HDR het beste uitkomt in de Cinema preset. Vandaar dat ik in de war was.

Epson TW9400 - Adeo Rugby Plus Tensio Grey 2 - Marantz SR5015 - R_volution Player One 8k - Teufel Theater 500 - Teufel 20 Mk2 - Teufel Reflekt

reza

Nu ben ik toch een beetje bang voor je dat HDR tegen gaat vallen, zeker als je geen tonemapping gebruikt..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Citaat van: reza op januari 22, 2024, 19:55:09Nu ben ik toch een beetje bang voor je dat HDR tegen gaat vallen, zeker als je geen tonemapping gebruikt..
Daar zit hem de pijn denk ik ook. Het lijkt me dat de Zappiti ook HDR-SDR kan omzetten, net zoals bijv. de Apple TV. Dan ziet het er wel goed uit.

denoontje

Of anders schijfjes afspelen via bijv een panansonic uhd player, die heeft een hdr optimiser.

Nielsje

Citaat van: reza op januari 22, 2024, 19:55:09Nu ben ik toch een beetje bang voor je dat HDR tegen gaat vallen, zeker als je geen tonemapping gebruikt..

Wat bedoel je hiermee?
Epson TW9400 - Adeo Rugby Plus Tensio Grey 2 - Marantz SR5015 - R_volution Player One 8k - Teufel Theater 500 - Teufel 20 Mk2 - Teufel Reflekt

reza

Dat HDR er niet echt heel mooi uitziet op een Epson/ andere projector zonder tonemapping.

Citaat van: Nielsje op januari 22, 2024, 21:28:30Wat bedoel je hiermee?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

#11
Citaat van: Nielsje op januari 22, 2024, 21:28:30Wat bedoel je hiermee?
Als je op een projector HDR beelden goed wilt weergeven ontkom je er niet aan om gebruik te maken van tonemapping waarbij het dynamisch bereik wordt beperkt tot het bereik van de projector. Tonemapping kan gebeuren in de speler zoals bij Panasonic, in een aparte videoprocessor of in de projector zelf zoals bij JVC.

Heb je dat niet, dan zal het beeld vaak veel te donker zijn, weinig sprankelend.

De simpele oplossing is omzetten naar SDR output. In veel films mis je weinig tot niks zonder HDR.

Nielsje

Dank je wel voor de uitleg.

Gisteravond nog wel het verschil goed kunnen zien in de film Encanto. Hier klonken de oe's en de aa's, de Epson doet niet onder dan de 65 inch Samsung Qled die hier aan de muur hangt. Heel mooi plaatje zo.
Epson TW9400 - Adeo Rugby Plus Tensio Grey 2 - Marantz SR5015 - R_volution Player One 8k - Teufel Theater 500 - Teufel 20 Mk2 - Teufel Reflekt

home@the movies

Je weet dat je een slider hebt om het HDR signaal naar eigen wens nog te tweaken, met die slider kan je het her signaal lichter of donkerder maken> Je clipt dan bij het lichter maken, wat meer highlights weg, en hebt dus wat minder "HDR Bereik"
Als je de slider naar den negatieve kant sleept gaat het beeld donkerder worden, je behoud dan meer details in de lichte partijen, maar je algemene beeld gat dus donkerder worden.
Het is een beetje afhankelijk van persoon tot persoon wat je hier het mooiste vindt, probeer het even uit, zolang je geen geheugen wist kan je altijd naar de gekalibreerde stand terug.
 de slider staat onder "dynamisch bereik"