Bass trilling naar houten vloer verminderen.

Gestart door Darthvader, april 25, 2024, 13:10:41

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Darthvader

Merk dat mijn speakers, Tannoy xt8f, die de bass poort onderin hebben toch weleens wat hinderlijke resonanties aan de vloer doorgeven. Staan wel netjes op goede spikes. Naam ben ik even kwijt. Nu dacht ik wat schuim eronder te plaatsen en vond onderstaand artikel. Iemand ervaring er mee of andere suggesties?

https://auralex.com/gramma-v2/

ruud2

massa toevoegen, probeer het eerst eens met 1 of 2 stoeptegels gestapeld onder je speakers voordat je kostbare             
"trottoir tegels" koopt.
Dan weet je waar je probleem ligt en of het eenvoudig op te lossen is.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Henkjan_O

bij de bouwmarkt heb je van die rubber dempers bedoeld voor wasmachines, daar zou je mee kunnen testen.  en dan in combi met een tegel zoals @ruud2 zegt.  beetje experimenteren met tegel op of onder die dempers

voor een mooie natuurstenen tegel zou je bij t tuincentrum kunnen kijken
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

ruud2

#3
Citaat van: Henkjan_O op april 25, 2024, 18:15:36bij de bouwmarkt heb je van die rubber dempers bedoeld voor wasmachines, daar zou je mee kunnen testen.  en dan in combi met een tegel zoals @ruud2 zegt.  beetje experimenteren met tegel op of onder die dempers

voor een mooie natuurstenen tegel zou je bij t tuincentrum kunnen kijken

let wel : trillingsdempers voor wasmachines zijn gemaakt voor een specifiek bereik van de wasmachine.
daarbij heeft hij al spikes.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Kurt

Zelfde probleem gehad met Sonus faber Lumina III in de tuinkamer. Eerst een test gedaan met een stoeptegel op rubbervoeten. Dit beviel prima. Vervolgens marmeren blokken laten maken uit overschotten bij een grafzerk maker.

Mao

Citaat van: Kurt op april 26, 2024, 00:25:56Zelfde probleem gehad met Sonus faber Lumina III in de tuinkamer. Eerst een test gedaan met een stoeptegel op rubbervoeten. Dit beviel prima. Vervolgens marmeren blokken laten maken uit overschotten bij een grafzerk maker.

Een tip wellicht je kan ook van die zware composiet vensterbanken nemen. De lengte kan je op maat laten zagen breedte zijn standaard maten.

De vraag is overigens of de trillingen op de vloer door het kontakt met de kast wordt veroorzaakt of door de luchtverplaatsing van het laag uit de luidsprekers.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Darthvader

Ik ga de auralex bestellen. Vind de prijs van 84,-- nog wel meevallen en wil geen tegels in mijn woonkamer. En wanneer het niet goed is kan het terug.

Henkjan_O

Citaat van: Darthvader op april 26, 2024, 12:38:50wil geen tegels in mijn woonkamer
+1    daarom had ik een mooie natuursteen gehaald.   maar wat je zegt, die Auralex is vriendelijk geprijsd, kan je nog een keer mee experimentern voor dat geld.   
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

ruud2

tegels voorstel was alleen om te proberen, werkt dit niet dan kost het vrijwel niets.  ;)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Darthvader

#9
Citaat van: Mao op april 26, 2024, 11:06:43Een tip wellicht je kan ook van die zware composiet vensterbanken nemen. De lengte kan je op maat laten zagen breedte zijn standaard maten.

De vraag is overigens of de trillingen op de vloer door het kontakt met de kast wordt veroorzaakt of door de luchtverplaatsing van het laag uit de luidsprekers.

Goed mogelijk dat het door de luchtverplaatsing komt. Vreemde is wel dat met demo met speakers met slechts 6 inch bass drivers ik van alles hoorde rammelen in de keuken :ohmy:  Dat is met mijn 8 inch bass speakers niet . Maar bij bass sterke nummers hoor je wel wat.

Heb de auralex subdude II ontvangen. Natuurlijk veel te duur als je het bekijkt, maar dat is alles met hifi.
Maar durf het niet te gebruiken. Op de doos staat nl. waarschuwing dat "this product can expose you to chemicals including wood dust, which is known to the state of california to cause cancer" En dat wordt gewoon verkocht :ohmy:

Laan

Ik denk dat er in je speakers meer houtstof en formaldehyde zit dan ik die voetjes. Zolang je ze niet gaat doorzagen is er weinig (niks) aan de hand. Zelfs niet als je in California bent. 
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

ruud2

Amerikanen dekken zich voor alles in mocht er ooit iets van een claim komen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Darthvader

Heb het toch terug gestuurd. Heb wat verder gezocht en er komt DEHP vrij. Dat adem je dan in. Het is een phthalaat; een hormoonverstorend en kankerverwekkende chemische stof.Onvoorstelbaar dat dit nog gebruikt wordt en verkocht mag worden.

https://www.rivm.nl/binnenmilieu/chemische-stoffen-in-huisstof/weekmakers

NU maar weer op zoek naar iets soortgelijks maar dan zonder deze weekmakers.

chansig

Geen schuim over van iets wat verpakt was ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


Darthvader

Citaat van: Rowdy op mei  4, 2024, 20:08:06Zoiets:
https://valhalla-technology.dk/en/4-spike-feet

Bedenk nu dat ik nog schuim van een matras dat nooit gebruikt is nog op zolder heb liggen. Eens iets van afsnijden en onder de speakers leggen tussen de Soundcare spikes. Kijken wat dat doet.

Henkjan_O

Citaat van: Darthvader op mei  4, 2024, 20:02:49Heb het toch terug gestuurd. Heb wat verder gezocht en er komt DEHP vrij. Dat adem je dan in. Het is een phthalaat; een hormoonverstorend en kankerverwekkende chemische stof.Onvoorstelbaar dat dit nog gebruikt wordt en verkocht mag worden.

https://www.rivm.nl/binnenmilieu/chemische-stoffen-in-huisstof/weekmakers

NU maar weer op zoek naar iets soortgelijks maar dan zonder deze weekmakers.


terechte zorg, maar ik denk wel dat het toeval is dat op dit product de waarschuwing wel staat.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

ruud2

#17
in heel veel kunststofproducten die je gewoon in huis hebt en gebruikt zitten weekmakers, maar door ventilatie en een grote ruimte is het promilage zeer gering.
Een omgeving waarbij de ruimte beperkt is en veel mensen dagelijks soms lang verblijven en ook veel kunststoffen bevatten  al of niet met weekmakers is je ......... auto .. :-X  behalve dan als je cabrio rijdt dan.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

eduard

Heb het hier nog niet gelezen. Maar spikes zorgen er juist voor dat je speaker "koppelt" aan de vloer.
Wat al vaker genoemd is: zware steen op rubbere dempers(kan misschien zelfse een rubere tegen van de bouwmarkt zijn denk ik) en op de steen je speakers met de spikes zetten.