Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

AbZ

#2850
Nou je maakt je er gemakkelijk vanaf.
Er is toch behoorlijk veel te vinden over deze materie.

Stop Worst Offenders

Stop Worst Transnational Crime


Dr.Bedlo

Ok...maar snap je ook waarom het een mission imposible is?,ach wat doet het er ook toe. Laat een ieder ook maar geloven wat hij wil.

Ben benieuwd wat voor een visie er achter de m producten zit. Of ik het geloof  ? Nee...maar laat mij graag overtuigen.
Quad vintage.

Jumping Jack

Citaat van: AbZ op juli 12, 2013, 00:54:42
Nou je maakt je er gemakkelijk vanaf.
Er is toch behoorlijk veel te vinden over deze materie.

Stop Worst Offenders

Stop Worst Transnational Crime

:worship: bijna verslikt in mijn koffie.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

ChrisV

#2853
Citaat van: fred19633 op juli 12, 2013, 00:57:03
Ok...maar snap je ook waarom het een mission imposible is?,ach wat doet het er ook toe. Laat een ieder ook maar geloven wat hij wil.

'Believers' denken er precies zo over.

Het is toch wat.

twani

#2854
Citaat van: YamahaRXV op juli 11, 2013, 23:53:56

;D  dan nog liever een potje bokworst, weet ik in ieder geval zeker dat ik waar krijg voor m,n geld  :laugh:

Ik verwonder mij eerlijk gezegd wel over het feit dat er hier blijkbaar interesse is in die M(agic) producten op die website..... :angel:
Als er een keer wat ervaringen gepost worden over klankmatige verschillen in kabels of zekeringen worden door de sceptici bepaalde mensen bijna als dorpsgek beschouwd en nu lijkt er interesse te zijn voor producten met een hoog ''hocus pocus'' gehalte. Ik kan het even niet meer volgen geloof ik...... :withstupid:

Die gevulde zakjes bestaan trouwens al veel langer  ;) Peacock Audio verkoopt ze ook (ze heten dan o.a. ''rattensnuitjes'') en er wordt keurig aangegeven wat de inhoud van de zakjes is.
Er zijn versies met vuurgedroogd zand, vermengd met koperdeeltjes, maar ook met koolstofpoeder wat weer zou zorgen voor het tegengaan van elektro magnetische straling  ;)

Maar goed, laat ik er maar over ophouden anders krijgen we hier dezelfde taferelen als bij de buren op het ''groene'' forum...
Aa Jan, jij weet als geen ander dat ik nooit maar dan ook nooit zo'n "mal" zakje op mijn kabels ga leggen, ik ben slechts benieuwd naar de man z'n denkwijze over de "M-techniek", of anders hoe kom je erbij dit voor deze bedragen aan te bieden in je winkel. Los daarvan vind ik zijn product aanbod flink "anders dan anders" en daarom wél interessant en leuk om te zien.

Ook geloof ik in klankverschillen in kabels en zekeringen, word echter mal van de giga verschillen die men denkt te horen en deze dan, nog iets aangedikt ook, welhaast profetisch op het forum neerpent.

Jij bent, net als ik, rationeel believer. Er zijn verschillen maar we moeten het niet overdrijven.

Overigens weet jij het effect van tweaks altijd zo keurig te verwoorden en binnen de kantlijntjes te beschrijven, zonder exotisch te overdrijven. Daardoor immer geloofwaardig en prima leesbaar.

tompj

#2855
Ik ben nog (veel) minder believer dan jullie, maar mooi gezegd zo.

In principe moet iedereen het zelf weten (op dit moment zit er iemand zijn nieuwe zekering in te spelen....hoe ver kan het gaan). Ik vind het alleen wel jammer dat er mensen zijn die zich hierdoor onbewust laten beïnvloeden en denken een hoop geld te moeten uitgeven aan onzin. Dat zijn niet altijd mensen die geld genoeg hebben. Het onderschatten van de menselijke psyche en het overschatten van het eigen objectieve gehoor vind ik soms komisch en eerlijk gezegd soms irritant. Gelukkig zijn er veel Harbeth eigenaren of bewonderaars die met twee voetjes op de grond staan.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Dr.Bedlo

Precies en daarom vind ik de combinatie van de zweverige  M producten en de down to earth producten van Harbeth en Croft die door Audiomaat worden geprezen ook zo een verrekt interessante combinatie.
Quad vintage.

AbZ

Citaat van: Jumping Jack op juli 12, 2013, 06:56:24
:worship: bijna verslikt in mijn koffie.
Zo blijkt maar weer, het stopworstgebeuren is levensgevaarlijk  :crazy:
Gezondheid!  :coffee:

twani

#2858
Citaat van: tompj op juli 12, 2013, 10:52:19
Ik ben nog (veel) minder believer dan jullie, maar mooi gezegd zo.

In principe moet iedereen het zelf weten (op dit moment zit er iemand zijn nieuwe zekering in te spelen....

Tja, dan l*l je toch niet meer :nopompom:

S@m

Citaat van: tompj op juli 12, 2013, 10:52:19


In principe moet iedereen het zelf weten (op dit moment zit er iemand zijn nieuwe zekering in te spelen....hoe ver kan het gaan). 

Waarbij de Plinius opeens een stuk minder goed klinkt... ???

ChrisV

Citaat van: tompj op juli 12, 2013, 10:52:19
Ik ben nog (veel) minder believer dan jullie, maar mooi gezegd zo.

In principe moet iedereen het zelf weten (op dit moment zit er iemand zijn nieuwe zekering in te spelen....hoe ver kan het gaan). Ik vind het alleen wel jammer dat er mensen zijn die zich hierdoor onbewust laten beïnvloeden en denken een hoop geld te moeten uitgeven aan onzin. Dat zijn niet altijd mensen die geld genoeg hebben. Het onderschatten van de menselijke psyche en het overschatten van het eigen objectieve gehoor vind ik soms komisch en eerlijk gezegd soms irritant. Gelukkig zijn er veel Harbeth eigenaren of bewonderaars die met twee voetjes op de grond staan.

Irriteer je je aan de zelfoverschatting van liefhebbers? Interessant!


twani

Citaat van: ChrisV op juli 12, 2013, 11:29:11
Irriteer je je aan de zelfoverschatting van liefhebbers? Interessant!
Mwah, ik heb dat ook een beetje. Je hebt als forum, naar alle "Newbies en infozoekenden" toe, toch ook een beetje de plicht om relevante info te verspreiden. Er zijn (gelukkig) vele forumgenoten die hun tweaks en tips realistisch en "eerlijk" beschrijven en zodoende prima als leidraad kunnen dienen voor eerder genoemde groep forumbezoekers.


raindog

#2862
Citaat van: tompj op juli 12, 2013, 10:52:19
Ik ben nog (veel) minder believer dan jullie, maar mooi gezegd zo.

In principe moet iedereen het zelf weten (op dit moment zit er iemand zijn nieuwe zekering in te spelen....hoe ver kan het gaan). Ik vind het alleen wel jammer dat er mensen zijn die zich hierdoor onbewust laten beïnvloeden en denken een hoop geld te moeten uitgeven aan onzin. Dat zijn niet altijd mensen die geld genoeg hebben. Het onderschatten van de menselijke psyche en het overschatten van het eigen objectieve gehoor vind ik soms komisch en eerlijk gezegd soms irritant. Gelukkig zijn er veel Harbeth eigenaren of bewonderaars die met twee voetjes op de grond staan.

Met beide benen op de grond staan betekent volgens mij ook dat je moet uitkijken dat je niet je eigen gehoor gaat wantrouwen want dan ben je verloren.

Zoutloos kritiek leveren op mensen, die zeggen een verschil te horen dat onverklaarbaar lijkt, tast volgens mij nodeloos het vertrouwen aan van iemands gehoor.
Ik heb ook mijn bedenkingen bij een boel tweaks, maar wie ben ik om iemand anders zijn/haar gehoor te wantrouwen? Sceptisch zijn is prima maar hier worden wel heel snel mensen voor gek verklaard, dat getuigt niet van respect.

Toevallig had ik het daar gisteren nog met Garmt over. Gewoon vertrouwen op je eigen oortjes.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

AbZ

Citaat van: twani op juli 12, 2013, 11:51:05
Mwah, ik heb dat ook een beetje. Je hebt als forum, naar alle "Newbies en infozoekenden" toe, toch ook een beetje de plicht om relevante info te verspreiden. Er zijn (gelukkig) vele forumgenoten die hun tweaks en tips realistisch en "eerlijk" beschrijven en zodoende prima als leidraad kunnen dienen voor eerder genoemde groep forumbezoekers.
Beetje tegenwicht voor de theorie dat een versterker de akoestiek maakt
en een zekering de versterker...

twani

Citaat van: raindog op juli 12, 2013, 11:51:55
Met beide benen op de grond staan betekent volgens mij ook dat je moet uitkijken dat je niet je eigen gehoor gaat wantrouwen want dan ben je verloren.

Zoutloos kritiek leveren op mensen, die zeggen een verschil te horen dat onverklaarbaar lijkt, tast volgens mij nodeloos het vertrouwen aan van iemands gehoor.
Ik heb ook mijn bedenkingen bij een boel tweaks, maar wie ben ik om iemand anders zijn/haar gehoor te wantrouwen? Sceptisch zijn is prima maar hier worden wel heel snel mensen voor gek verklaard, dat getuigt niet van respect.

Toevallig had ik het daar gisteren nog met Garmt over. Gewoon vertrouwen op je eigen oortjes.
Die moeten het doen inderdaad ;) 

Dr.Bedlo

Citaat van: raindog op juli 12, 2013, 11:51:55
Met beide benen op de grond staan betekent volgens mij ook dat je moet uitkijken dat je niet je eigen gehoor gaat wantrouwen want dan ben je verloren.

Zoutloos kritiek leveren op mensen, die zeggen een verschil te horen dat onverklaarbaar lijkt, tast volgens mij nodeloos het vertrouwen aan van iemands gehoor.
Ik heb ook mijn bedenkingen bij een boel tweaks, maar wie ben ik om iemand anders zijn/haar gehoor te wantrouwen? Sceptisch zijn is prima maar hier worden wel heel snel mensen voor gek verklaard, dat getuigt niet van respect.

Toevallig had ik het daar gisteren nog met Garmt over. Gewoon vertrouwen op je eigen oortjes.

Terwijl nu juist de oortjes de meest onbetrouwbare instrumenten zijn om geluid te beoordelen!
Quad vintage.

twani

Maar zijn wel de laatste schakel in de keten toch.....? (op de hersens na dan)

garmtz

Citaat van: fred19633 op juli 12, 2013, 12:05:43
Terwijl nu juist de oortjes de meest onbetrouwbare instrumenten zijn om geluid te beoordelen!

Gewoon jezelf en je eigen oren geloven, Fred... Niet vertrouwen op personen die de waarheid in pacht menen te hebben...

AbZ

#2868
Citaat van: garmtz op juli 12, 2013, 12:25:58
Gewoon jezelf en je eigen oren geloven, Fred... Niet vertrouwen op personen die de waarheid in pacht menen te hebben...
Die personen kan je overal vinden.   Sceptici leven (per definitie) gewoon met minder zekerheden. 
Dat doet niets af aan de oren of aan de beleving.  Misschien weet jij dat wel maar het wordt vaak vergeten...

Citaat van: twani op juli 12, 2013, 12:21:28
Maar zijn wel de laatste schakel in de keten toch.....? (op de hersens na dan)
Aha!

tompj

Citaat van: AbZ op juli 12, 2013, 12:45:06
Aha!
Aha indeed! Daar zit de crux wat mij betreft, niet in het gehoor.

Ik gun iedereen wat hij denkt te horen, dat maakt onverklaarbare zaken nog niet waar. En ik verklaar niemand voor gek. Er is echter een hoop verklaard over zaken als cognitieve dissonantie en over hoe het gehoor werkt onder welke invloeden. Dat zijn zaken die ik serieus neem. Uiteraard moet je op je eigen oren afgaan, maar die vertellen niet de absulute waarheid, alleen jouw variatie daarop.

Voor de goed orde, dat geldt voor iedereen, ook voor mijzelf.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Dr.Bedlo

Waarbij het er gewoon op aan komt wat je zelf gelooft en of wilt geloven. Kan best zo zijn dat als A naast mij zit en een ongelooflijke verbetering meent te horen, ik dat niet hoor of als een enorme verslechtering ervaar. Daarmee is dus voldoende aangetoond dat de oortjes zo onbetrouwbaar zijn als de neten. Ligt er volgens mij ook aan wat je voorkeur is kwa geluid. Sommige merken worden door vrijwel een ieder de hemel in geprezen, terwijl ik en ook anderen even willen checken of in de verpakking ook een kotsbakkie wordt mee geleverd.

Quad vintage.

AbZ

Het is niet allemaal subjectief.  Er is wel bizar veel flauwekul.

Dr.Bedlo

Niet per definitie wat voor de een flauwekul is kan voor de andere een objectieve waarheid betekenen. Meestal door deze luitjes als wetenschappelijk bewezen en onderbouwd door allerlei theorieën en verkeerde aannames die door hen als absolute waarheid worden gezien
Quad vintage.

chansig

Citaat van: garmtz op juli 12, 2013, 12:25:58
Gewoon jezelf en je eigen oren geloven, Fred... Niet vertrouwen op personen die de waarheid in pacht menen te hebben...

Is dat laatste de waarheid ?  :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

Citaat van: raindog op juli 12, 2013, 11:51:55
Met beide benen op de grond staan betekent volgens mij ook dat je moet uitkijken dat je niet je eigen gehoor gaat wantrouwen want dan ben je verloren.

Hier ben ik het in principe mee eens, maar met een kanttekening. Uiteindelijk gaat klank om wat je hoort, maar wat je hoort heeft niet alleen met je oren te maken.

Als jij degene bent die naar je set luistert, gaat het er uiteindelijk alleen om wat jij zelf van de set vindt. Het maakt dan niet zo veel uit of dat nou op basis van de werkelijke klank is, of op basis van (voor-)oordelen die niet direct aan de klank gerelateerd zijn, zolang je er zelf maar tevreden over bent.

Met betrekking tot klank bestaat er tot op zekere hoogte een kwestie van smaak, welke al dan of niet aangeleerd kan zijn. Toch is klank in belangrijke mate ook objectief in kaart te brengen en in veel gevallen kun je met grote zekerheid zeggen dat het ene apparaat beter is dan het andere. Metingen kunnen een hulpmiddel zijn om dat onderscheid te maken, maar zoals raindog al zegt gaat het uiteindelijk om wat je hoort. Gezonde, getrainde oren zijn een uitstekend meetinstrument om klankverschillen in kaart te brengen. Om werkelijke klankverschillen van ingebeelde klankverschillen te onderscheiden is het belangrijk om bias uit te sluiten. Dat is eigenlijk onmogelijk als het om een 'gewone' luistertest gaat, juist omdat men zich er meestal niet van bewust is dat er bias in het spel is.

Als je een werkelijk goede set (dus niet een die jijzelf als gevolg van allerlei biases heel goed vindt) wilt hebben of als je een werkelijk goed klinkend audiocomponent wilt ontwerpen, zul je klank moeten objectiveren. Dat betekent dat je (sterk met klank gecorreleerde) metingen zult moeten gebruiken en dat luistertests (welke onontbeerlijk blijven) eigenlijk blind gedaan moeten worden. Naar mijn mening zouden audio-recensenten en wellicht ook invloedrijke forummers wat vaker een blinde luistertest moeten doen om bias uit te sluiten.

Om terug te komen op de wat raindog zei, naar mijn mening zijn je oren de uiteindelijke arbiter maar is het belangrijk de oren de kans te geven hun werk te doen, zonder door externe factoren te worden beïnvloed.

Ik kan me daarom ook goed vinden in wat Gordon J. Holt - de oprichter van het blad Stereophile - hierover zegt:

Citaat van: Gordon J. Holt  -  http://www.stereophile.com/asweseeit/1107awsi/index.html
Audio as a hobby is dying, largely by its own hand. As far as the real world is concerned, high-end audio lost its credibility during the 1980s, when it flatly refused to submit to the kind of basic honesty controls (double-blind testing, for example) that had legitimized every other serious scientific endeavor since Pascal. [This refusal] is a source of endless derisive amusement among rational people and of perpetual embarrassment for me, because I am associated by so many people with the mess my disciples made of spreading my gospel. For the record: I never, ever claimed that measurements don't matter. What I said (and very often, at that) was, they don't always tell the whole story. Not quite the same thing.
Dutch & Dutch