Purifi versterkers

Gestart door Tabcam, oktober 5, 2019, 18:21:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen K

#1075
Dat begrijp ik, het ging hierover:

Citaat van: jaaptina op april  6, 2021, 19:10:56[...] @TabCam is onlangs op bezoek geweest en heeft me gerust gesteld, dat de Purifi klinkt zoals ie klinken moet.

Tabcam zal dit allicht kunnen verduidelijken?

Tabcam

Citaat van: Koen K op april  8, 2021, 11:10:55
Hoe kun je in andermans luisterruimte, op andermans speakers horen of een versterker klinkt zoals het moet?
...
Door de Purifiversterker van Jaaptina met die van mij te vergelijken :angel:.

Het blijft echter lastig om dat te doen in een onbekende ruimte met onbekende luidsprekers! In eerste instantie hoorde ik niks 'raars' maar wel dat er qua opstelling winst te behalen was. Echter bleek met het verwisselen dat er wel een geluidsverschil te horen was. Die was met het wisselen van de polariteit weer weg.

Het kan wel een beetje met twee luidsprekers in een onbekende ruimte met onbekende luidsprekers. Dan nog zal degene in wiens ruimte je luistert veel gemakkelijker verschillen horen is mijn ervaring.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jaaptina

Citaat van: TabCam op april  8, 2021, 12:47:45
Door de Purifiversterker van Jaaptina met die van mij te vergelijken :angel:.

Het blijft echter lastig om dat te doen in een onbekende ruimte met onbekende luidsprekers! In eerste instantie hoorde ik niks 'raars' maar wel dat er qua opstelling winst te behalen was. Echter bleek met het verwisselen dat er wel een geluidsverschil te horen was. Die was met het wisselen van de polariteit weer weg.

Het kan wel een beetje met twee luidsprekers in een onbekende ruimte met onbekende luidsprekers. Dan nog zal degene in wiens ruimte je luistert veel gemakkelijker verschillen horen is mijn ervaring.
Gezien de lovende reviews vroeg ik mij af of ik misschien iets niet goed gedaan had tijdens de bouw van de Eval1 kit. Die twijfel heeft Tabcam weggenomen. Ik blijf vinden dat mijn Sonneteer lekkerder klinkt. Blijkbaar een kwestie van smaak, gewenning en/of oren. 

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk


jaaptina

#1078
Vandaag m'n Purifi versterker beluisterd in een huiskamer die ruim 2x zo groot is als de mijne en andere speakers. Daar klonk de Purifi zoals in de reviews wordt beschreven. Open en heel neutraal. De Sonneteer heeft in vergelijking in de zelfde ruimte meer kleur en een minder strakke bas.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Richi

Ja, de match blijft toch wel heel belangrijk. In mijn geval is ook puur omdat de Dynaudio's wel wat sap lusten. En als je ze dat levert, spelen ze met name levendiger en strakker in het (mid)laag. Dat doet de Purifi geweldig. Als je een prominent midden zoekt, dan is de Purifi niet je versterker (denk ik). Bij mij matcht het heerlijk, lekkerder nog dan de NC400.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Citaat van: jaaptina op april 10, 2021, 19:17:48
Vandaag m'n Purifi versterker beluisterd in een huiskamer die ruim 2x zo groot is als de mijne en andere speakers. Daar klonk de Purifi zoals in de reviews wordt beschreven. Open en heel neutraal. De Sonneteer heeft in vergelijking in de zelfde ruimte meer kleur en een minder strakke bas.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk
Als je de opstelling van je luidsprekers kan optimaliseren zal je misschien ook op een andere versterkerkeuze komen. Ik moet zelf ook nog aan de slag met mijn eigen luidsprekers maar kan al verklappen dat ik grote verschillen meet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Geert (gvc)

Met DSP is al dat gematch niet nodig als je goede component hebt. Dan heb je en minimale vervorming, maximale resolutie en de klankkleur die je verkiest. Maar velen vinden dat blijkbaar een te relationele aanpak. De toenemende populariteit van actieve speakers met DSP bewijst nochthans dat het kan, en het kan ook met losse componenten.

Iedereen doet natuurlijk wat hij wil, het spijtige is enkel dat je goede component vaak afgebrand ziet worden omwille van een onzorgvuldige trail and error approach.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

jaaptina

#1082
Er wordt niets afgebrand en dsp wordt ingezet.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Richi

Citaat van: Geert (gvc) op april 11, 2021, 00:44:39
Met DSP is al dat gematch niet nodig als je goede component hebt. Dan heb je en minimale vervorming, maximale resolutie en de klankkleur die je verkiest. Maar velen vinden dat blijkbaar een te relationele aanpak. De toenemende populariteit van actieve speakers met DSP bewijst nochthans dat het kan, en het kan ook met losse componenten.

Iedereen doet natuurlijk wat hij wil, het spijtige is enkel dat je goede component vaak afgebrand ziet worden omwille van een onzorgvuldige trail and error approach.
Als je je inleest over DSP dan zal je vaak zien dat je eerst tot een zo optimaal mogelijke opstelling in de ruimte moet komen en dan pas DSP inzetten. Dat is natuurlijk ook niet voor niets.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Geert (gvc)

Citaat van: jaaptina op april 11, 2021, 09:33:09
Er wordt niets afgebrand en dsp wordt ingezet.
Ik reageerde niet op jouw verhaal. Integendeel, ik vond het net interessant dat je nadat je vertelde dat je bij jou thuis niet onder de indruk was van de Purify dezelfde versterker het elders wel goed bleek te doen.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

chansig

Citaat van: jaaptina op april 10, 2021, 19:17:48
Vandaag m'n Purifi versterker beluisterd in een huiskamer die ruim 2x zo groot is als de mijne en andere speakers. Daar klonk de Purifi zoals in de reviews wordt beschreven. Open en heel neutraal. De Sonneteer heeft in vergelijking in de zelfde ruimte meer kleur en een minder strakke bas.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Ik snap de koppeling ruimte welke 2 keer zo groot is, andere versterker en vervolgens de ervaren verschillen niet.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Geert (gvc)

Citaat van: chansig op april 11, 2021, 10:22:28
Ik snap de koppeling ruimte welke 2 keer zo groot is, andere versterker en vervolgens de ervaren verschillen niet.
De andere speakers wellicht.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

chansig

Ja die kan ik wel volgen. Maar het gaat volgens mij explicitiet over de versterker in een andere ruimte.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Richi

Citaat van: Geert (gvc) op april 11, 2021, 10:14:07
You must be kidding.
Ik had al zo'n vermoeden dat je het zo zou oppakken. Was echter als een algemene opmerking bedoeld.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Geert (gvc)

Citaat van: Richi op april 11, 2021, 13:01:02
Ik had al zo'n vermoeden dat je het zo zou oppakken.
En toch proberen  ;D Maar goed, ik had het over component matching en DSP (niet DRC). Je speaker en luisterpositie optimaliseren is natuurlijk altijd een goed idee, voor zover het kan in een woonkamer.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

jaaptina

Citaat van: Geert (gvc) op april 11, 2021, 10:12:35
Ik reageerde niet op jouw verhaal. Integendeel, ik vond het net interessant dat je nadat je vertelde dat je bij jou thuis niet onder de indruk was van de Purify dezelfde versterker het elders wel goed bleek te doen.
Okee, dank voor je reactie!

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk


jaaptina

Citaat van: chansig op april 11, 2021, 11:51:59
Ja die kan ik wel volgen. Maar het gaat volgens mij explicitiet over de versterker in een andere ruimte.

Gr. Hans
Grotere ruimte, andere speakers, klonk goed. Grotere ruimte, mijn speakers klonk minder vanwege te nadrukkelijke bas.

In mijn woonkamer gebruik ik Dirac om het te veel aan bas te corrigeren. Toch leidde de Purifi snel tot luistermoeheid. Ik ben vandaag gaan kijken naar mijn Dirac instellingen. Als ik het werkgebied terug breng naar max 200Hz lijkt de luistermoeheid te verdwijnen.

In mijn Dirac meting van de Purifi zit bij 300Hz een 4dB dip. Als Dirac over het volledige frequentie gebied actief is wordt dat vlak getrokken en het gebied rond 300Hz dus extra versterkt. Nu ik dat weet kan ik dat voorkomen. Komende week maar eens luisteren of dat het probleem blijvend verhelpt.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk


Geert (gvc)

Citaat van: jaaptina op april 11, 2021, 14:23:16
In mijn woonkamer gebruik ik Dirac om het te veel aan bas te corrigeren. Toch leidde de Purifi snel tot luistermoeheid. Ik ben vandaag gaan kijken naar mijn Dirac instellingen. Als ik het werkgebied terug breng naar max 200Hz lijkt de luistermoeheid te verdwijnen.
Luistermoeheid moet normaalgezien niet gezocht worden in dat frequentiegebied. Wel in het frequentiegebied dat er in jouw metingen uitspringt, namelijk rond de 1kHz. De link die je legt met de werking van DIRAC in het laagmidden is waarschijnlijk omdat een sterker laagmidden een mogelijk te uitgesproken mid (rond de 1kHz) verdoezelt.

Je kan dat middengebied verzwakken maar het is niet aangewezen daarvoor blindelings af te gaan op je metingen. Bij hogere frequenties is wat je meet niet direct vertaalbaar naar wat je hoort.

Als ik je metingen bekijk is het eerste wat ik zou proberen Dirac het laag en laag-midden minder te laten verzwakken, dan komt mogelijk alles vanzelf beter in balans. Tenzij je natuurlijk zeker bent dat het laag momenteel perfect in balans is, ik kan het van hieruit niet horen.

En als het met aanpassingen in Dirac de goede richting blijkt uit te gaan zou de Purifi amp ook zomaar ineens beter kunnen gaan klinken. Met je andere amp profiteer je nu mogelijk van een iets aangezet laag, wat het met de huidige instellingen aangenamer laat klinken.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

jaaptina



Citaat van: Geert (gvc) op april 11, 2021, 23:07:54
Luistermoeheid moet normaalgezien niet gezocht worden in dat frequentiegebied. Wel in het frequentiegebied dat er in jouw metingen uitspringt, namelijk rond de 1kHz. De link die je legt met de werking van DIRAC in het laagmidden is waarschijnlijk omdat een sterker laagmidden een mogelijk te uitgesproken mid (rond de 1kHz) verdoezelt.

Dank voor de suggestie. Ik ga naar het midden gebied kijken.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk


Koei

#1095
Als je versterker het middengebied kleurt dan is er sowieso iets mis met je versterker. Vrijwel elke competent ontworpen versterker is vlak tussen 20 en 20kHz met hoogstens +/- 1dB op de uitersten daar. Als er in je midrange een duidelijke boost zit dan zijn dit de enige opties:


  • Je versterker is niet goed (niet heel erg waarschijnlijk, zelfs de slechtste versterkers die ik heb gezien zijn vrijwel zo vlak) of kan de load niet aan (hij opereert buiten zijn operatie bereik)
  • Je bent net of een iets andere plek gaan zitten of iets anders aan je opstelling veranderd
  • Psycho-akoestisch effect


Waarschijnlijk is het de combinatie van de laatste 2 factoren.

Overigens kan je de midrange het beste niet met een DSP aanpakken, aangezien de meting op je luisterplek een combinatie is van reflecties. Je kan beter kijken naar akoestische oplossingen (of andere luidsprekers). DSP is goed voor het laag, maar daarboven moet je niet met een DSP kloten. Welke luidsprekers heb je? Dan kunnen we die uitsluiten als we CEA2034 metingen kunnen vinden.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

jaaptina



Citaat van: Koei op april 13, 2021, 18:40:24
Als je versterker het middengebied kleurt dan is er sowieso iets mis met je versterker. Vrijwel elke competent ontworpen versterker is vlak tussen 20 en 20kHz met hoogstens +/- 1dB op de uitersten daar.

Hoi, Inmiddels weet ik dat er met de Purifi versterker niets mis is. En als ik Dirac beperk tot max 150Hz klinkt het in mijn woonkamer nu ook prima. Dus ik heb nu weer een goed uitgangspunt.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk


Xander32

De purify hype lijkt ook weer wat af te vlakken 🤔
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Geert (gvc)

Citaat van: Koei op april 13, 2021, 18:40:24
DSP is goed voor het laag, maar daarboven moet je niet met een DSP kloten.
Kloten niet, oordeelkundig aanpakken wel. Bijvoorbeeld het directe signaal corrigeren, met andere woorden de frequentiekarateristiek van je speakers zelf, en eventueel heel storende eerste reflecties in het laagmidden.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Richi

Citaat van: Xander32 op april 14, 2021, 06:40:42
De purify hype lijkt ook weer wat af te vlakken 🤔
Nou, hier thuis niet hoor. Beste eindversterker die ik ooit heb gehad.  :inlove:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a