Moet een HD tv perse 1920x1080 aankunnen?

Gestart door Chupacabra, december 22, 2005, 01:48:02

Vorige topic - Volgende topic

Allure

Citaat van: jowi op december 23, 2005, 16:34:14
Ja eigenlijk wel maar ik zie de term nu aan als een soort 'HD lite', het kan het weergeven maar niet ten volle. Tenminste, zo begreep ik het altijd. En als ik het al verwarrend vind, hoe moet de gemiddelde consument het dan zien? Ja mevrouw, beide toestellen zijn HD ready, maar de ene net wat meer dan de ander? Ik blijf erbij, het is een onzinnige term. Iets is HD of het is het NIET. Dus wat mij betreft alleen nog maar de term HD ready op displays die het ook daadwerkelijk in volle glorie weer kunnen geven.

Je zit echter met het feit dat er twee verschillende HD-resoluties zijn: 720x1280 en 1080x1920.

Die mooie grote plasma's van 50inch hebben momenteel meestal een resolutie van 768x1366 - precies ertussenin dus.

Tja, is het dan HD-ready?

- Ja, want het ondersteunt 720p volledig en 720p is True HD.
- Nee, want het ondersteunt 1080i niet volledig en 1080i is True  HD.

Moraal van het verhaal: ONE FORMAT ONLY! 1080P!

The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

jowi

Ik vind het gewoon raar dat een tv die alles volledig HD aankan, HD Ready wordt genoemd, en een tv die niet verder komt dan 1024x768 (immers 720 lijnen!) ook. Terwijl de laatste absoluut geen HD tv genoemd kan worden... maar wel HD ready...

Wat mij betreft moeten er dus 3 logo's zijn; een 'HD Ready' achtige, een 720p HD logo, en een 1080i of p logo... ik moet toegeven, dat wordt er ook niet echt duidelijker op voor de consument... ???

Dus inderdaad nog simpeler, zoals Allure al zei, one format only! En dat noemen we dan een HDTV. Laten we daarvoor dan 1080p maar nemen, is iedereen blij! ;D

manco401

Mja, eigenlijk is dat hd ready een stuk marketing uiteraard. Iedereen weet wel dat er iets nieuws zit aan te komen. Jan met de pet weet dat er iets aankomt die "HD" heet, zelfs al weten ze niet precies wat het is. Maar je kan er zeker van zijn als Jan morgen achter zijn nieuwe Tv gaat dat hij gaat vragen of de TV "HD ready" is... Eh voila.. verkocht. :) Verkopers moeten nu eenmaal nu ook nog TVs verkopen, die toekomst klaar zijn, al zijn ze niet helemaal "up to specifications" zeg maar. :)

reza

de meeste verkopers in de meeste grote winkels weten zelf geen eens wat HD nou precies inhoud ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Del member

Ik heb drie jaar een perfecte Barco BG808s gehad tot ik met de hobby ben gestopt, ik heb een zeer goede notie van scherpte en wat daarin referentie is. Ik heb een trailer over HD Digital cinema thuis die ook in kinepolis draait op hun peperdure Barco DP100 triple DLP dus ik weet wat scherp en niet scherp is (convergentie was dit weekend barslecht bij Harry Potter 3 dus ooit thuis trailer scherper gezien).

Ik weet bvb hoe een welbekend klassiek concert van Euro1080 (nu HD1) er uit zag op de Barco. In de nieuwe media markt in Gent hebben ze een hele muur HDTV en HD-Ready schermen. Niks kwa scherpte wat meekan met een uitzending die ik reeds thuis gezien heb. Dat zie je aan bvb snaren van  een viool en aan zichtbare kabels die in de zaal hangen.

Opties om 1920x1080 wel in volle glorie te zien

- koop een zeer goede Barco 8' zoals de BG808s (betaalbaar) afstellen door een van de Barco guru's
- koop een 9' CRT, nog steeds betaalbaarl
- geef veel geld aan een qualia
- of aan een JVC 2k D-ILA (duur)
- koop een 1920x1200 breedbeeld computer TFT scherm, als ik nog naar iets kijk dan is het op mijn 17' laptop.

Je zou schrikken hoeveel detail er met theatertek en upscaled DVD zichtbaar is. Ik kijk soms een aflevering van Enterprise op 50cm afstand, das schrikken ! Dell heeft ook bepaalde grotere 1920x1200 schermen met VGA/DVI en zelfs component ingangen ! Prijzen 1000 ~ 1200 EUR.

Maar laat je niet strikken door HD-ready schermen. Alles wat minder dan 1280x720 is al niet kopen. Plasma's met 1024x1024 resolutie ook al helemaal mijden. Plasma's met 854*480 reolutie en een HD-Ready sticker met een sloophamer bewerken, das niet eens PAL resolutie foei - folder van media markt staat weer zo'n Pioneer ding van 2995 geef liever dat bedrag aan een used Barco.

720p en 1080i werken met square pixels. Koop dan ook een scherm waarbij x/y = 16/9 , bvb een native 1920*1080 scherm is dus 1,78 = 16/9

Besef dat je met een typisch HD-Ready LCD scherm van 1366*768 moet scalen voor 1280*720 weer te geven en er niet genoeg resolutie is voor 1080i. Veel ingebouwe scalers maken van 1080i 540p maar dan smijt je de helft weg. Bruikbare resolutie is dan 1366*540 upscaled naar 1366*768.

Hier is de beslissing duidelijk : omdat er geen alternatieven zijn voor de Barco en LCD en Plasma nog geen echte 1920*1080 oplossingen bieden tenzij voor een prijs die niet reeel is staat het hele beeldverhaal en daarmee ook de filmhobby voor lange duur in de ijskast.

Mart1001

Citaat van: DD2 op december 23, 2005, 13:54:48
http://www.consumer.philips.com/consumer/catalog/catalog.jsp?fhquery=fh_secondid%3D42pf9830_10_nl_consumer%26fh_location%3D%2F%2Fconsumer%2Fnl_NL%2Fcategories%3Ccatalog_nl_consumer%2Fcategories%3Ctv_gr_nl_consumer%2Fcategories%3Cflat_tv_ca_nl_consumer%26&productId=42PF9830_10_NL_CONSUMER&activeCategory=TV_GR_NL_CONSUMER&fredhopperpage=detail.jsp&language=nl&country=NL&catalogType=CONSUMER&proxybuster=ENJSFXUDWCVUHJ0RMRCSHQVHKFSESI5P

breedbeeld Flat LCD-TV Pixel Plus HD
42PF9830/10

deze Philips kom ik net tegen....  :

Wees ooggetuige 
True HD LCD-weergave, 1920x1080p
Geschikt voor kwaliteitsvolle HDTV-weergave
Pixel Plus 2 HD voor meer details in standaard TV en HDTV
2-kanaals actief Ambilight voor een verbeterde weergave

Echte schoonheid ligt verborgen in de details 
Twee geïntegreerde NXT monolith-luidsprekers met geweldige prestaties
Inclusief bijpassende standaard met gemotoriseerde draaivoet

Digitale foto's van perfecte kwaliteit 
Toegang tot uw foto's, muziek en films met PC Link
USB-poort en geheugensleuf voor directe weergave van multimedia
Compatibel met een draadloze verbinding met uw PC

Geavanceerde aansluiting op uw audio-/videoproducten 
Moderne HDMI- en DVI-I-connectiviteit van topkwaliteit 

Hoi,

Ik heb toevallig gisteren bovenstaande tv bekeken in een winkel maar dan 1 maatje kleiner voor €3350,-.
Ik ben zo iemand die als newbie een (quote: Plasma's met 854*480 reolutie en een HD-Ready sticker met een sloophamer bewerken, das niet eens PAL resolutie foei - folder van media markt staat weer zo'n Pioneer ding van 2995 geef liever dat bedrag aan een used Barco.) plasma heb gekocht 42inch voor €1800,-. De philips stond gekoppeld aan de HD1 zender en wat mij opviel is dat het beeld wat tegenviel bij een stukje natuurfilm, andere shots waren weer supermooi. Ik kan nu mijn 2 maanden oude plasma weer inruilen met €50,- verlies op deze Philips dankzij allerlei argumenten die ik dankzij jullie op dit forum kon aanhalen. Ik denk erover om het misschien te doen nu ik wat meer weet over HDTV. Lijkt jullie deze Philips wat?

Met vriendelijke groeten.

Mart.
Only exceptionally rational men can afford to be absurd.

Del member

Citaat van: Mart1001 op december 24, 2005, 11:23:45
Hoi,

Ik heb toevallig gisteren bovenstaande tv bekeken in een winkel maar dan 1 maatje kleiner voor €3350,-.
Ik ben zo iemand die als newbie een (quote: Plasma's met 854*480 reolutie en een HD-Ready sticker met een sloophamer bewerken, das niet eens PAL resolutie foei - folder van media markt staat weer zo'n Pioneer ding van 2995 geef liever dat bedrag aan een used Barco.) plasma heb gekocht 42inch voor €1800,-. De philips stond gekoppeld aan de HD1 zender en wat mij opviel is dat het beeld wat tegenviel bij een stukje natuurfilm, andere shots waren weer supermooi. Ik kan nu mijn 2 maanden oude plasma weer inruilen met €50,- verlies op deze Philips dankzij allerlei argumenten die ik dankzij jullie op dit forum kon aanhalen. Ik denk erover om het misschien te doen nu ik wat meer weet over HDTV. Lijkt jullie deze Philips wat?

Met vriendelijke groeten.

Mart.

Ik zou zeker upgraden naar de Philips !

Met het scherm wat je nu hebt zit je binnen een paar jaar vast aan SD resolutie. Als je true 1920*1080 gezien hebt dan wil je niet meer terug. Ook meer vrijheid voor het upscalen van DVD, je hebt meer pixels dus meer ruimte voor sharpening en andere post-processing algoritmes als je dat wenst - iets wat de philips ook met pixel plus 2 doet.

PS: ik heb zulke philips gezien, opletten als je hem koopt dat je bvb eens met een laptop het scherm op 1920*1080 kan uittesten  op 60 (ntsc) en 75 Hz. 50 Hz zou ook leuk zijn maar niet strict noodzakelijk. Je wil namelijk zeker zijn dat je zulk mooi scherm direct 'native' kan aansturen vanuit een externe pc of scaler.

Jeroen en Wendy

Ik weet het ook allemaal niet meer wat is nu mooier 1080i(interlaced) of 540p(prograssive)
720p of 1080p
::) ::) ::) ::)
720p =1280x720         =921600 pixels deze tv kunen bijna allemaal 1080i aan.
1080p=1920x1080      =2073600 pixels dit is echt high def. als je kijkt naar de aantal pixels.
540p=720x540            =388800 pixels ook hier spreekt men over HD.

Wat is dan 1080i ?

720x540x2 =777600 pixels ?

maar men spreekt  over 1920x1080 interlaced.

en dan kom ik uit op

1920x1080/2                =1036800 pixels en dat zijn er meer dan 720p  ::) ::)

Of zeg ik nu iets stoms  :-X

Dat 1080p het beste is oke.
maar het verschil tussen 720p en 1080i is me niet duidelijk.

Kan iemand me hier mee helpen?

mvg.

Del member

Komt het beeld van een 1920*1080i bij 50 of 60 Hz interlaced bron dan heb je een temporele shift tussen twee fields van hetzelfde frame, ik heb dit reeds uitgelegd op 't forum. Je hebt dan een deftige de-interlacer nodig die kan compenseren voor de temporele shift zonder scherpte verlies.

Komt het beeld van een progressive camera zoals film, dan zijn deze fields niet verschoven tov mekaar omdat de bron zelf progressive is en dan is 1080i een manier om bandbreedte te besparen. Je beeld is effectief 2 megapixel hoe je het ook bekijkt.

Maar zover ik me herinner werken ze in Europa vooral met 25p dus 25 volle beelden per seconde. Als dat als 50 halve beeldjes wordt verstuurd als interlaced niks mis mee.

Chupacabra

CiteerHier is de beslissing duidelijk : omdat er geen alternatieven zijn voor de Barco en LCD en Plasma nog geen echte 1920*1080 oplossingen bieden tenzij voor een prijs die niet reeel is staat het hele beeldverhaal en daarmee ook de filmhobby voor lange duur in de ijskast.

Dat begin ik ook steeds meer te beseffen. :( Ik ga dus nu een plasma tv zoeken die minstens 1280x720 is. Ik hoop dat zulke plasma's nog binnen mijn budget blijft. Ik vind die dingen maar duur zat. Ach als mijn vriendin voor 2200 euro aan gordijnen heeft uitgegeven voor onze nieuwe huis, dan mag ik zeker voor 2200 euro een plasma tv kopen. :)

J.A.F._Doorhof

Iets waar geen rekening mee word gehouden is de kijkafstand vs grote van het scherm.
Een ALIS scherm bv 1024x1024 van 42" is voor de meeste mensen genoeg voor HD tv.
Het belangrijkste is de scaler/deïnterlacer en het kleuren gamout.

Als je gaat praten over 100" op een kijkafstand van 3 mtr is het belangrijk 1920x1080 te gebruiken, maar voor kleine schermen en grote zitafstanden kun je af met lagere resoluties.
Het menselijk oog is niet in staat 1920x1080 pixels te zien op 3 mtr afstand op een 42" scherm.
Als dat scherm een hoge CR heeft en het correcte kleuren gamout voor HD geef ik daar de voorkeur aan boven een matige 1920x1080 TV.

Bij projectoren gaat dit niet op aangezien die allemaal groot projecteren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

quyen

Als ik een Pioneer koop van 127cm  tot hoe ver kan je nog 1080P zien? ik zit er 5 meter van af :)

spijtebijt

Ik zou liever een HD ready plasma tv hebben, dan een LCD met true HD resolutie. Met LCD heb je een beroerd contrast in vergelijking met plasma... en het gaat nog jaren duren voordat HD gaat doorbreken.  Het is net als met de 16:9 hype: iedereen heeft de afgelopen jaren een breedbeeld tv gekocht en zit naar vervormde beelden te kijken. Zelfs de allerduurste televisies vervormen het beeld (weliswaar op een slimme manier) om het 4:3 beeld schermvullend weer te kunnen geven.  ::)
Kortom, we laten ons hoofd op hol brengen met toekomstige mogelijkheden die nog zo lang op zich laten wachten dat de tv die we nu kopen straks al weer aan vervanging toe is als HD echt een standaard wordt. En ik durf zelfs te betwijfelen of de kabelboeren echt voor 1080p zullen gaan, want op dit moment koopt iedereen schermen die slechts 720 p aan kunnen. Waarom zouden de kabelaars dan hun kostbare bandbreedte gebruiken voor een hogere resolutie? Er moet ook nog breedband internet en telefonie over diezelfde kabel... En er zijn nog altijd weinig mensen met een schotel.
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

RCD

Hoi Frank

Ik snap je stelling maar het is raar voorbeeld.
Ten eerste als je nu een Plasma koopt die 1920x1080 resolutie heeft dan zijn de primaries ook in orde of in iedergeval in lijn met wat nu mogelijk is.
Ook voor een 42" plasma is een hogere resolutie een enorme voorruitgang de meeste hebben nu 480 lijnen en word zelfs Pal naar beneden gescaled.

Stokkum
Ieder zijn mening maar iemand die er specefiek naar vraagt is er in geintereseert.
Als je tegenwoordig wilt is er meer dan voldoende HDTV materiaal beschikbaar.
Verder is het zo dat er behoorlijk wat druk achter zit in USA zijn ze verplicht om in 2007 alles op HDTV uit te zenden en in Europa liggen er ook al richtlijnen voor maar die liggen wel verder weg.
Ik denk dat het veel sneller kan gaan als je denkt.
Het is nu de trend dat als de mensen iets nieuws kopen dat ze grotere weergevers kopen en dus ook de drang naar betere kwaliteit groter word.

In het algemeen vergeet nu toch die 720p dat gaat haast zeker niet gebruikt worden in EU.

Rob

J.A.F._Doorhof

@Rob,
Geen vreemd voorbeeld.
Veel van de 42" plasmas hebben al een hogere resolutie dan 480P ik weet niet welke je bedoelt maar de Panasonics bv 1024x768, 1024x768 voor de pioneers.
Er zijn wel 480P units natuurlijk maar het lijkt me duidelijk als ik een ALIS resolutie aangeef ik niet 480P bedoel :D

Het verschil tussen 480P en 1024x768 units is goed te zien ook vanaf 3 mtr namelijk.

De vraag was echter 1920x1080 en daar ben ik niet zo van overtuigd dat je dat op 3-4 mtr goed ziet. In de WSR van een paar maanden geleden stond een overzicht heb het zo niet voor de hand maar het kwam erop neer dat een ALIS scherm tot 42" vanaf 3-4 mtr ongeveer de max was wat we konden zien.

De primaries van sommige plasma's liggen trouwens jammer genoeg niet altijd op de HDNORM, sterker ik heb er wel eens gemeten die zelfs nog onder NTSC lagen. De duurdere units zoals Pioneer zitten vaak wel goed trouwens.
Dus ook hier geldt meer dan ooit, goedkoop is vaak duurkoop :(.

Het verhaal van 720P ben ik het ook niet helemaal mee eens, het is nog niet zeker wat HD-DVD/Blu-ray gaat doen, 1080i is een zekerheid lijkt me maar er zullen ook mischien releases zijn die 720P zijn, qua inputs moet je dus wel zorgen dat je 720P aankan maar dat zal met een 1080i unit vaak niet het probleem zijn :D.
Het leuke is dat een unit die inderdaad 1920x1080 aankan ook niet veel moeite zullen hebben met 720P.

Verdere voorspellingen zijn puur speculatief, ook 1080P is nog steeds niet 100% uitgesloten, met de codecs zoals WMV is het makkelijk mogelijk om 1080P als opslag bron te nemen, probleem daarmee word dan wel de compatibiliteit van weergevers natuurlijk.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

RCD

Hoi Frank

Hier in Eurpoa word het 1080i dat is al beslist.
Het grootste deel wat uit gaat komen op HD DVD/Blu Ray word dadelijk 1080i dat is ook zeker.
Dan heb ik liever dat hij 720p upscaled naar 1080 als andersom.
En de meeste plasma's zijn 480p maar er zijn er ook met een hogere resolutie zoals je zegt dat zijn de duurdere zoals Panasonic en Pioneer maar die worden niet door het gros gekocht en is maar een klein deel van de markt.

Rob

Del member

Voor wie zich tevreden kan stellen met een kleiner scherm met full HD resolutie is dit echt de max :

http://accessories.euro.dell.com/sna/ProductDetail.aspx?c=be&category_id=6198&cs=bedhs1&first=true&l=nl&page=productlisting.aspx&sku=30909

Full HD op 1920*1200, 24' TFT dus eigenlijk de grootste cinema display concurrent tov apple.

Svideo & Component ingang, nu er digitale tv is moet je toch in een digitale cable/sat receiver  investeren, dus waarom geld geven aan analoge tv tuner als je met deze monitor alle standaarden pakt

Prijzen varieren erg, gisteren stond ie 939 en wou hem aanschaffen, ga naar de film gaan kijken kom terug en staat terug full price rond de 1200. Prijsstabiliteit bij Dell is een echte ramp.

Allure

Citaat van: Rob_Dingen op december 25, 2005, 11:15:07
Als je tegenwoordig wilt is er meer dan voldoende HDTV materiaal beschikbaar.
Verder is het zo dat er behoorlijk wat druk achter zit in USA zijn ze verplicht om in 2007 alles op HDTV uit te zenden

Nee hoor, men is slechts verplicht DIGITAAL uit te zenden, maar dat mag ook gewoon in SD zijn. Uiteraard zullen de grotere zenders binnen een paar jaar volledig HD zijn, maar of dat voor de vele regionale/lokale zenders ook geldt is nog maar afwachten. Dat zal in ieder geval wat langer duren.

En bedenk hierbij ook dat veel programmering bestaat uit herhalingen van bestaand SD-materiaal. Wat doe je daarmee? Upscalen? Of gewoon in SD uitzenden?

Citeer
en in Europa liggen er ook al richtlijnen voor maar die liggen wel verder weg.
Ik denk dat het veel sneller kan gaan als je denkt.
Het is nu de trend dat als de mensen iets nieuws kopen dat ze grotere weergevers kopen en dus ook de drang naar betere kwaliteit groter word.

Er is in ieder geval véél belangstelling voor platte schermen, dus daar ligt het niet aan. Daarnaast is iedereen nogal gefocussed op de omroepen, maar zou men wel eens meer mogen kijken naar de gamesindustrie. Met de Xbox360 en de PlayStation 3 zullen binnen niet al te lange tijd alle belangrijke games in HD zijn. De impact daarvan wordt volgens mij zwaar onderschat, al was het maar omdat degenen die HD in Nederland kunnen bespoedigen (omroepvoorzitters!) zelf niets van games weten.

Citeer
In het algemeen vergeet nu toch die 720p dat gaat haast zeker niet gebruikt worden in EU.

Nou, ik heb ergens gelezen dat de EBU (de Europese club van publieke omroepen) juist een voorkeur voor 720p als defacto standaard heeft. Daar staat tegenover dat in de VS 1080i het meest gebruikt wordt en de commercielen in Europa daar waarschijnlijk ook voor zullen kiezen.

Daarom blijf ik erbij dat nu we toch overgaan op MPEG4 en DVB2, we beter de zaken meteen goed aan kunnen pakken en dus 1080p moeten invoeren. Dan ben je van dat malle gedoe met 2 standaarden af en iedereen zal het met elkaar eens zijn dat bij een gelijke resolutie, progressive de voorkeur verdient boven interlaced.
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

Del member

Citaat van: Allure op december 26, 2005, 13:48:42
Nee hoor, men is slechts verplicht DIGITAAL uit te zenden, maar dat mag ook gewoon in SD zijn. Uiteraard zullen de grotere zenders binnen een paar jaar volledig HD zijn, maar of dat voor de vele regionale/lokale zenders ook geldt is nog maar afwachten. Dat zal in ieder geval wat langer duren.

En bedenk hierbij ook dat veel programmering bestaat uit herhalingen van bestaand SD-materiaal. Wat doe je daarmee? Upscalen? Of gewoon in SD uitzenden?

In België zijn ze nu pas enkele weken bezig met digitale TV van de nationale en commerciele zenders (niet op satteliet). Eigenlijk is dat geen 100% digitaal pad, de settop boxen van beide concurrenten werken gewoon met scart, dus geen volledig digitaal pad wat wel zou kunnen met een SDI, HDMI of DVI uitgang. Dit terwijl je satteliet wel volledig digitaal kan kijken (HTPC + Sat kaart + Digitale PJ of Digitale TV).

Ik heb telenet digitale televisie in SD resolutie gezien op een grote plasma en ik vond het niet scherp, ghosting rond gezichten en een beeld met veel artefacts. Het enige voordeel is dat je nu geen ruis meer hebt voor mensen met een slechte kabel maar DVD of referentie kwaliteit is het niet.

jaco

Citaat van: audio-consult op december 26, 2005, 17:52:50
Ik heb telenet digitale televisie in SD resolutie gezien op een grote plasma en ik vond het niet scherp, ghosting rond gezichten en een beeld met veel artefacts. Het enige voordeel is dat je nu geen ruis meer hebt voor mensen met een slechte kabel maar DVD of referentie kwaliteit is het niet.
Dat schijnt in Nederland met Digitenne ook een beetje het probleem te zijn.
Volgens mij ligt dat gewoon aan het feit dat je te weinig bandbreedte per kanaal nemen en dus artifacts in MPEG-2 wel op moeten treden. Of ze doen geen goede multipass codering, maar een box die het in single pass doet en dan meestal problemen heeft met bewegingen, zeker met weinig bandbreedte.

Dit lijkt erg dom, zo knappen mensen er direct op af.

bart_nl

Citaat van: audio-consult op december 26, 2005, 12:09:22
Voor wie zich tevreden kan stellen met een kleiner scherm met full HD resolutie is dit echt de max :
die heb ik inderdaad en de monitor geeft een perfect (voor een LCD dan) TV en DVD plaatje. De monitor resolutie is native 16:10 dus bij 1920 x 1080p zitten er zwarte balken boven en onder het beeld.

Mart1001

Citaat van: audio-consult op december 24, 2005, 11:46:55
Ik zou zeker upgraden naar de Philips !

Met het scherm wat je nu hebt zit je binnen een paar jaar vast aan SD resolutie. Als je true 1920*1080 gezien hebt dan wil je niet meer terug. Ook meer vrijheid voor het upscalen van DVD, je hebt meer pixels dus meer ruimte voor sharpening en andere post-processing algoritmes als je dat wenst - iets wat de philips ook met pixel plus 2 doet.

PS: ik heb zulke philips gezien, opletten als je hem koopt dat je bvb eens met een laptop het scherm op 1920*1080 kan uittesten  op 60 (ntsc) en 75 Hz. 50 Hz zou ook leuk zijn maar niet strict noodzakelijk. Je wil namelijk zeker zijn dat je zulk mooi scherm direct 'native' kan aansturen vanuit een externe pc of scaler.
Bedankt voor de tips.
Ik heb er veel over kunnen lezen over deze tv op het uk avforum en heb mijn Samsung er op ingeruild. Je hebt gelijk; het is een flinke verbetering. Ik kan de tv direct 'native' aansturen dankzij de Geforce 6600 GT kaart in mijn pc (DVI naar HDMI) en een xbox 360, maar is dat wel nodig vraag ik me af aangezien de tv veel formaten die hij binnen krijgt upscaled naar 1080P? (1080p zelf ontvangen en verwerken kan hij niet)
Ik lees er zoveel verschillende meningen over. De ene zweert bij een 720P bron bij een 720P bron laten en de ander zegt weer laat de tv dit formaat upscalen.

Met vriendelijke groet.

Mart.
Only exceptionally rational men can afford to be absurd.

Del member

Citaat van: Mart1001 op december 28, 2005, 14:22:57
Bedankt voor de tips.
Ik heb er veel over kunnen lezen over deze tv op het uk avforum en heb mijn Samsung er op ingeruild. Je hebt gelijk; het is een flinke verbetering. Ik kan de tv direct 'native' aansturen dankzij de Geforce 6600 GT kaart in mijn pc (DVI naar HDMI) en een xbox 360, maar is dat wel nodig vraag ik me af aangezien de tv veel formaten die hij binnen krijgt upscaled naar 1080P? (1080p zelf ontvangen en verwerken kan hij niet)
Ik lees er zoveel verschillende meningen over. De ene zweert bij een 720P bron bij een 720P bron laten en de ander zegt weer laat de tv dit formaat upscalen.

Met vriendelijke groet.

Mart.

720p in Europa zal wellicht niet de standaard worden wel 1080i, dus belangrijk is dat je scherm 1920x1080 is.

Met een deftige scaler kan je 720p altijd upscalen. Is de scaler in je TV nog niet goed genoeg dan kan je altijd later een externe scaler toevoegen.

Maar kortom ik zou eerder geld aan een toestel wat 1920x1080 aankan dan iets wat maar 1280x720 is.

freeck

Terug naar de oorspronkelijke vraag:

Antwoord: het hangt helemaal af van de grootte van je beeldscherm; geloof me, als je op 1 meter afstand van een LCD beeldscherm kijkt zie het verschil niet tussen 1080 of 768 of 720 beeldlijnen. Maw pas bij beeldschermen met diameters van meer dan naar schatting 1,5, 2 meter zou je het verschil vlakbij het scherm gezeten kunnen zien; laat staan als je gezellig op je bankstel zit te kijken....

Ik heb het zelf getest met een 9966 LCD van Philips op de analoge uitgang van mijn PC, niet helemaal ideaal maar gaf toch een uitstekend plaatje. Je kunt het vergelijken met de beeldkwaliteit van het LCD-scherm van je PC.