Wie van dit forum speelt er allemaal met een XXLS 400 subwoofer

Gestart door B., april 6, 2010, 22:19:15

Vorige topic - Volgende topic

frankp

De neutrik sluit je gewoon aan op je luidsprekeruitgangen, oftewel knopje losdraaien kabeltje erin knopje vastdraaien. precies zoals in de handleiding.

Maar zoals Marcel zegt, zeker ook een tulpkabel gebruiken. Hoeft geen dubbele tulp te hebben. Zat er geen tulpkabel bij de sub?

marz01

Ik gebruik een oelbach nf-214 subwoofer-kabel van 8 meter lang!
http://www.kabeltje.com/oehlbach-nf-214-subwoofer-master-set-kabel-5.0-meter

Kijk gewoon bij de gamma voor een dikke tulp kabel soms liggen deze bij de car-audio en krijg je gelijk li-en re waardoor je dus met 1 blijft zitten.
http://www.kabeltje.com/tulp-aansluitkabel-1.5-meter
Zodra je weet wat de juiste opstelling van de sub is waar hij dus de minste resonanties geeft kan je hem in de juiste lengte aanschaffen.
pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

HenkJan

Ik snap hem, dan haal ik bij de Gamma wel even een goed tulp kabel van een meter of 5 en zie daarna wel verder. Ik kan nog een QED reference van 310cm krijgen voor 45 euro. Zo'n kabel is wel geschikt toch? Info: http://www.hifiklubben.nl/producten/accessoires/kabels/subwoofer-kabel/qed_reference-subwoofer_kabel_3-meter.htm

MegaJ

Een dergelijke tulp kabel wordt normaal geleverd bij de XXLS400. Op jouw Yamaha heb je in principe de Neutrik aansluiting ook niet nodig en alleen de tulp op de sub op de L or R aansluiting en op de Yamaha op de sub pre-out. Dan kun je op de sub het filter uitzetten en de crossover instellen in de yamaha. Afhankelijk van de instelling op de Yamaha kun je dan de sub wel of niet mee laten spelen in bepaalde configuraties.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Joost80

Citaat van: Binnetie op mei  3, 2013, 10:02:37
Ik snap hem, dan haal ik bij de Gamma wel even een goed tulp kabel van een meter of 5 en zie daarna wel verder. Ik kan nog een QED reference van 310cm krijgen voor 45 euro. Zo'n kabel is wel geschikt toch? Info: http://www.hifiklubben.nl/producten/accessoires/kabels/subwoofer-kabel/qed_reference-subwoofer_kabel_3-meter.htm

De Qed Reference is een hele fijne kabel met vier verzilverde geleiders. Ik heb hem zelf ook.
- LG 55 G4 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

HenkJan

Citaat van: MegaJ op mei  3, 2013, 10:31:42
Een dergelijke tulp kabel wordt normaal geleverd bij de XXLS400. Op jouw Yamaha heb je in principe de Neutrik aansluiting ook niet nodig en alleen de tulp op de sub op de L or R aansluiting en op de Yamaha op de sub pre-out. Dan kun je op de sub het filter uitzetten en de crossover instellen in de yamaha. Afhankelijk van de instelling op de Yamaha kun je dan de sub wel of niet mee laten spelen in bepaalde configuraties.
Bedankt voor de info! Ik heb deze er niet bijgekregen, alleen de kabel zoals op de foto. Dus ik haal bij de Gamma even een tijdelijke tulp kabel en na het vinden van een goede plek voor de sub zal ik dan kijken of ik de QED Reference kabel van 310 cm kan overnemen.

Pinohelmond

Citaat van: Binnetie op mei  3, 2013, 08:26:08
Gisteravond alles aangesloten behalve de sub nog. Deze past zoals de aansluiting nu is niet op de reciever. Vanavond komt de Yamaha reciever die ik van Marz01 gekocht heb.

Dit is de aansluiting, weet iemand wat voor connector er op moet? Dan kan ik in de stad nog even een connector ophalen:

Op de subkant:

Naar de reciever:

Deze kabel is voor high level aansluiting, de drie dunne draadjes stop je bij de aansluitingen van de fronts op je receiver. Zie ook de handleiding.  ;)
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

HenkJan

Afgelopen weekend eindelijk eens kunnen spelen met mijn nieuwe speakers en de BK subwoofer!

Allereerst 2 foto's van mijn opstelling:

De opstelling is niet heel erg ideaal, maar goed voor nu moet ik het er even mee doen. Marz01 kwam bij mij de Yamaha reciever installeren en aansluiten. Waarvoor nog hartelijk dank, Marcel! :worship:
Links staat nog een oude subwoofer die ik daar nog weg moet halen. Op de onderste foto zie je de melkpakjes in de hoeken, deze zijn niet meer aangesloten.
Marcel adviseerde me om een Auralex SubDude  te nemen en ik zag dat ik deze voor een leuke prijs kon aanschaffen, dus die komt er nog.
Heb de HT bluray van dit forum gedownload en vooral de LFE scenes getest... wat een mooi krachtig geluid! Vergeleken met de oude subwoofer is dit echt 100x beter. Je voelt gewoon de trilling in je lichaam! Ik zal alles nog eens gaan afstellen, maar voor nu klinkt het echt super.

Joost80

- LG 55 G4 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

N1v3K

Ook geïnteresseerd geraakt in de XXLS 400.. ik ga dit topic eens goed volgen  ::)

H B

Citaat van: N1v3K op mei 17, 2013, 18:03:04
Ook geïnteresseerd geraakt in de XXLS 400.. ik ga dit topic eens goed volgen  ::)
Staat er nog een op MP  blackash frontfire paar jaar oud incl. soundcare superspikes.

N1v3K

N1v3K

Begrijp ik het goed dat wanneer de sub alleen wordt ingezet voor film, het dan volstaat om hem low-level (LFE) aan te sluiten op de pre-out van de receiver? En dat wanneer je hem ook voor muziek wilt inzetten, je hem dan het beste high-level kunt aansluiten?
Is dat laatste überhaupt mogelijk op mijn receiver :eh:? Ik heb een Denon AVR-2113.

Dirk

high-level kan altijd, want die optie is net bedoeld om bvb mensen met een 100% stereo-setup (en zonder specifieke uitgangen voor sub) ook zo'n sub te kunnen laten integreren, dmv hem aan te sluiten op de speakerterminals, maw parallel met je frontspeakers.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

yorkie13

Ja, is mogelijk

Denon in stand Pure Audio direct

dat is stereo 2.0

de Neutrik High level kabel sluit je als volgt aan op de fronts :

Rood op rechter +

wit op Linker +

zwart op de min van links of rechts

N1v3K

Citaat van: RA SUBS op mei 18, 2013, 12:31:56

Rood op rechter +

wit op Linker +

Ah zo  :)
En die kan ik dan gewoon erbij indraaien in een banaanstekker?

Willem

Citaat van: N1v3K op mei 18, 2013, 13:27:46
Ah zo  :)
En die kan ik dan gewoon erbij indraaien in een banaanstekker?

Yep die kan je er gewoon bij indraaien  Ik zou als je nog 2 kanalen over hebt op je versterker (bijvoorbeeld als je een 5.1 opstelling gebruikt zonder te bi-ampen) de high level hierop aansluiten en deze dan toe te wijzen als de B-speakers. Dan kan je zelf bepalen of de high level aansluiting wel of niet meespeelt d.m.v. het instellen van de receiver op A, B of A+B. Bij de versterker die jij hebt kan dit alleen als je 2 kanalen niet gebruikt.

Groet Willem.
Panasonic TX-P65VTW60 | Denon AVR-2310 | Mission: M35i (fronts), M3c2i (center) , M35i (rears) | B.K. XXLS 400 FF (subwoofer)(with modified Low Level ''Pass'' Filter: 30-90 Hz) | Oppo BDT-101CI (multizone) | PS3 | PS4 | Logitech Harmony® One+

h3d

Is er misschien iemand in de buurt van Apeldoorn die een vergelijk tussen een xxls400 en strata III zou willen doen bij mij thuis?
Metrum ambre, sonnet Morpheus, Aaron no3 Millenium, zilveren bekabeling, zelfbouw hoornspeakers, final 1.4.

N1v3K

Is de 19-120 Hz die ze opgeven trouwens op basis van 0dB of -3dB?

Yasin

Citaat van: RA SUBS op mei 18, 2013, 12:31:56
Ja, is mogelijk

Denon in stand Pure Audio direct

dat is stereo 2.0

Rood op rechter +

wit op Linker +

Wat gebeurt er eigenlijk als je de sub via neutrik aansluit zoals omschreven, maar ook de pre-out van de receiver gebruikt?
Als je dan een film afspeelt, krijgt de sub het signaal dan niet 2 keer?
Stereo/HT combi: Denon AVC-X8500H | Marantz PM-10 | Marantz SA-10 | Focal Diablo Utopia | Focal Electra CC 1008 BE | Focal Electra 1007 BE | Focal Aria SR900 | Focal Electra IC1002 | Antimode Dual Core | 2x Klipsch RS115W | Panasonic TX-65HZ1000E

Willem

Citaat van: Yasin op mei 19, 2013, 21:00:22
Wat gebeurt er eigenlijk als je de sub via neutrik aansluit zoals omschreven, maar ook de pre-out van de receiver gebruikt?
Als je dan een film afspeelt, krijgt de sub het signaal dan niet 2 keer?

Yep Yasin dan krijgt je sub een dubbel signaal. Mijn ervaring is dat dit de bas niet ten goede komt. Wordt minder strak en rommelig. Ik heb daarom de high level aangesloten op de B-speaker terminal en kan hem dan aanzetten bij stereo zonder bass managment en uitzetten als ik de low level pre-out gebruik.

Groet Willem.
Panasonic TX-P65VTW60 | Denon AVR-2310 | Mission: M35i (fronts), M3c2i (center) , M35i (rears) | B.K. XXLS 400 FF (subwoofer)(with modified Low Level ''Pass'' Filter: 30-90 Hz) | Oppo BDT-101CI (multizone) | PS3 | PS4 | Logitech Harmony® One+

N1v3K

Citaat van: RA SUBS op mei 19, 2013, 16:18:27
-3db
Heeft ie dan niet heel weinig bereik, met die 120 Hz (-3dB) als bovengrens?  :unsure:

Willem

Citaat van: N1v3K op mei 20, 2013, 17:28:58
Heeft ie dan niet heel weinig bereik, met die 120 Hz (-3dB) als bovengrens?  :unsure:

Yep, daarom is het ook een subwoofer.  ;)

Het LFE kanaal in bijvoorbeeld een Blu-ray heeft een frequentiebereik tussen de 3 en 120 Hz. Dus kwa bovengrens voldoet de XXLS 400 prima.

Groet Willem.

Yasin

Inderdaad, een hogere frequentie dan dat wil je niet door je subwoofer horen.
80Hz is gangbaar als maximum, als je de sub voor HT gebruikt.
Stereo/HT combi: Denon AVC-X8500H | Marantz PM-10 | Marantz SA-10 | Focal Diablo Utopia | Focal Electra CC 1008 BE | Focal Electra 1007 BE | Focal Aria SR900 | Focal Electra IC1002 | Antimode Dual Core | 2x Klipsch RS115W | Panasonic TX-65HZ1000E