Wie van dit forum speelt er allemaal met een XXLS 400 subwoofer

Gestart door B., april 6, 2010, 22:19:15

Vorige topic - Volgende topic

N1v3K

Citaat van: VTEC_genieter op juni 19, 2013, 12:39:06
Audessy vermijd ik, ik zet het uit en stel de afstand/crossovers/niveaus handmatig in. Kwestie van luisteren en aanpassen. Je hoort ook dat het geluid verandert als je hindernissen van het geluid weghaalt. Blijf wel op je favoriete plek/sweetspot zitten terwijl je de instellingen aanpast. En als het mogelijk is, plaats je sub dichtbij je tv. Let op dat de sub opvallender/heviger gaat klinken als je hem in de hoek van je kamer zet. Dat kan te zwaar klinken.

Wat betreft direct/pure direct:
Bij mij heb ik de sub op de low level aansluiting, ik weet niet of de optie pure direct bij je werkt als je de sub op de high level hebt aangesloten.
Pure direct vind ik alleen mooi klinken bij instrumentaal/klassieke muziek. Smaak speelt hier een rol.
Persoonlijk vind ik mijn speakers beter klinken met Audyssey aan (Dynamic EQ uit), dan zonder.
Punt is alleen dat ik de receiver dan op stereo moet zetten, maar dan pakt ie volgens mij ook de sub mee op de low-level input.

Ik wil de sub zowel high- als low-level aansluiten, voor resp. muziek en films.
Maar als ik de stereo modus pak, geeft ie dan de sub geen dubbel signaal?? Dat wil ik natuurlijk niet.

VTEC_genieter

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Willem

Citaat van: N1v3K op juni 19, 2013, 14:34:23
Persoonlijk vind ik mijn speakers beter klinken met Audyssey aan (Dynamic EQ uit), dan zonder.
Punt is alleen dat ik de receiver dan op stereo moet zetten, maar dan pakt ie volgens mij ook de sub mee op de low-level input.

Ik wil de sub zowel high- als low-level aansluiten, voor resp. muziek en films.
Maar als ik de stereo modus pak, geeft ie dan de sub geen dubbel signaal?? Dat wil ik natuurlijk niet.

Als je de sub zowel high als low level aan wil sluiten zul je de high level aan moeten sluiten op de B-speaker terminal. Dan kan je zelf bepalen of de high level ingang aangestuurt wordt vanuit de versterker (speakers: A, B en A+B). Anders heb je zoals je zelf al zegt een dubbel signaal.

Ik zelf heb mijn XXLS ook zo aangesloten en luister al mijn stereo geluid op de Pure Direct stand met de subwoofer aamgestuurd via de high level ingang.

Volgens mij kan dit met jouw specifieke versterker als je nog twee kanalen over hebt van de 7 kanalen. 

Groet Willem.

Panasonic TX-P65VTW60 | Denon AVR-2310 | Mission: M35i (fronts), M3c2i (center) , M35i (rears) | B.K. XXLS 400 FF (subwoofer)(with modified Low Level ''Pass'' Filter: 30-90 Hz) | Oppo BDT-101CI (multizone) | PS3 | PS4 | Logitech Harmony® One+

N1v3K

Citaat van: Willem op juni 19, 2013, 19:02:09
Als je de sub zowel high als low level aan wil sluiten zul je de high level aan moeten sluiten op de B-speaker terminal. Dan kan je zelf bepalen of de high level ingang aangestuurt wordt vanuit de versterker (speakers: A, B en A+B). Anders heb je zoals je zelf al zegt een dubbel signaal.

Ik zelf heb mijn XXLS ook zo aangesloten en luister al mijn stereo geluid op de Pure Direct stand met de subwoofer aamgestuurd via de high level ingang.

Volgens mij kan dit met jouw specifieke versterker als je nog twee kanalen over hebt van de 7 kanalen. 

Groet Willem.
Met die 2 extra kanalen heb ik de volgende opties: Zone 2 / Surround Back / Bi-amping / Front A+B.
Ik heb nu de extra 2 kanalen van die 7 gebruikt om te bi-ampen.
Dus op de reguliere 2 front kanalen zitten de hoge freq. van de speakers aangesloten en op die 2 extra aansluitingen de lage freq.
Parallel aan dat laatste staat nu ook de subwoofer high-level aangesloten. Maar dit is dus niet de goede manier begrijp ik??

Wanneer ik nu de boel gebruik in een 5.1 setup, gaat ie de boel natuurlijk inregelen met de bi-amp aansluiting van de fronts (en dus de sub), alsmede de sub op het .1 kanaal. Maar doet ie dat met front A+B niet ook zo?? Dan zou het natuurlijk niet uitmaken..
Of ziet ie dan alleen de fronts op de normale aansluiting (front A) en laat ie de B aansluiting dan buitenwege?

Willem

Citaat van: N1v3K op juni 20, 2013, 09:21:34
Met die 2 extra kanalen heb ik de volgende opties: Zone 2 / Surround Back / Bi-amping / Front A+B.
Ik heb nu de extra 2 kanalen van die 7 gebruikt om te bi-ampen.
Dus op de reguliere 2 front kanalen zitten de hoge freq. van de speakers aangesloten en op die 2 extra aansluitingen de lage freq.
Parallel aan dat laatste staat nu ook de subwoofer high-level aangesloten. Maar dit is dus niet de goede manier begrijp ik??

Wanneer ik nu de boel gebruik in een 5.1 setup, gaat ie de boel natuurlijk inregelen met de bi-amp aansluiting van de fronts (en dus de sub), alsmede de sub op het .1 kanaal. Maar doet ie dat met front A+B niet ook zo?? Dan zou het natuurlijk niet uitmaken..
Of ziet ie dan alleen de fronts op de normale aansluiting (front A) en laat ie de B aansluiting dan buitenwege?

Zoals je het nu aangesloten hebt staat de subwoofer zodra er een LFE (low level) signaal gegeven wordt dubbel te werken omdat de high level ook aangestuurd wordt. Dit is niet optimaal. De High level ingang heb je wel goed aangesloten echter kun je bij deze manier van aansluiten niet op de versterker regelen of de subwoofer high level wel of niet meespeelt

Omtrent het meten met Audyssey kun je voordat je gaat meten kiezen of deze met de A de B of de A+B speakers meet. Dus als je de subwoofer alleen op de B-speaker terminal high level aangesloten hebt is er geen probleem omdat je kan kiezen om deze niet mee te nemen tijdens de meting.

Mijn vragen  aan jou zijn:
1.Vindt je de front speakers beter klinken als je ze bi-amp?
2.Heb je een voorkeur voor het luisteren in stereo met betrekking tot de Pure direct mode en of de Direct mode t.o.v. de gewone stereo mode?

Al met al ben ik van mening dat het dubbel aansluiten van de subwoofer geen verbetering is als je de de high level ingang niet kan regelen (aan of uit zetten afhankelijk van de situatie). Door het dubbel aansluiten wordt de bas bij het aanbieden van een LFE signaal in combinatie met het high level signaal rommelig door verliest detail.

Groet Willem,
Panasonic TX-P65VTW60 | Denon AVR-2310 | Mission: M35i (fronts), M3c2i (center) , M35i (rears) | B.K. XXLS 400 FF (subwoofer)(with modified Low Level ''Pass'' Filter: 30-90 Hz) | Oppo BDT-101CI (multizone) | PS3 | PS4 | Logitech Harmony® One+

N1v3K

Sinds ik deze kabel heb (In-akustik LS-602) heb ik ze alleen bi-amped aangesloten gehad.
Ik heb ze wel eerder anders aangesloten gehad, maar dat was met de bekende brug ertussen en met andere kabel.
Dus het verschil is lastig te beoordelen.
Omdat de MA wel wat power mogen hebben, heb ik ze ge-bi-amped. Maar ik zou het eens kunnen proberen om ze weer enkel aan te sluiten en dan een stukje speakerkabel ertussen te zetten ipv de brug. Dan houd ik in principe idd twee kanalen over voor de front B :).

Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik de speakers an sich beter vind klinken in stereo mode (Audyssey aan, Dynamic EQ uit), dan in de Direct mode. Ze zijn dan een stuk dynamischer.

N1v3K

Update:
Even een aanpassing gedaan. Fronts niet langer bi-amped aangesloten (wel bi-wire ipv een brug).
Voorlopig lijkt het allemaal prima te klinken. Sub staat nu op de andere 2 aansluitingen (als front B dus).

Crossover op de sub staat helemaal open. Wordt toch geregeld in de receiver.
Phase staat op 0.
High level gain paar dagen geleden begonnen met inspelen op 50%, na dag 1 al terug naar 40% en nu staat ie inmiddels nog voor 1/3 open ongeveer. Inmiddels ook op een Subdude geplaatst. Hij begint steeds lekkerder te klinken  ;D

Willem

Citaat van: N1v3K op juni 22, 2013, 11:40:28
Crossover op de sub staat helemaal open. Wordt toch geregeld in de receiver.

Nu je de high level ingang hebt aangesloten op de B-speaker terminal kun je gaan experimenteren met de subwoofer en de versterker zonder Bass management (pure direct en direct mode).

De crossover dien je nu in te stellen specifiek voor de high level ingang. De Filter knop op de sub dient op Out LFE te staan. Dit betekent dat de LFE ingang (low level ingang)  niet de crossover van de sub gebruikt en je de crossover voor de high level ingang kunt gebruiken.

Je moet de Frequency knop (is eigenlijk een Low Pass Filter) zo in te stellen dat de subwoofer net de lage tonen produceert die je front luidsprekers niet kunnen weergeven.

P.s. Woon je in Eindhoven? Als dat is wil ik best een keer een avondje langs komen om te helpen met het instellen.

Groet Willem,

surfingjohn

Na best veel puzzelen heb ik onderstaande instellingen:

Neutrik op B speakers aangesloten

Crossover receiver

Front: 40Hz
Center: 40HZ
Surround: 80Hz
Sub: 120Hz

De BK staat als volgt ingesteld:

High Level: stand 5
Low Level: 50%
Filter: Out
Frequency: 65Hz
Phase: 180

Misschien een leidraad voor nieuwe bezitters, maar het blijft natuurlijk afhankelijk van je oren, hardware en de luisterruimte.
Denon AVR-2113 - Focal Chorus 816V -Focal Chorus CC800C - Focal Dome 2.0 - WD Live Tv Hub - Sony KDL 46EX650 BAE - BK XXLS 400

surfingjohn

Nog even een vraag, ik heb ooit in dit forum eens een keer iets gelezen over een referentie dvd, helaas kan ik dit niet meer vinden.
Weet iemand over welke dat ging?
Denon AVR-2113 - Focal Chorus 816V -Focal Chorus CC800C - Focal Dome 2.0 - WD Live Tv Hub - Sony KDL 46EX650 BAE - BK XXLS 400

N1v3K

Volgens mij een blu-ray inderdaad met stukkenvan diverse films om het laag te kunnen testen/demonstreren.
Ben ik ook wel benieuwd naar  ::)

frankp

Hmmm om welke blu-ray zou dat gaan... :satisfied:

Ik denk de HSDD....check mijn onderschrift.

surfingjohn

djaxx

Frank, mij mag je bijvoegen bij de lijst der gelukkige bk bezitters!

Ik heb hem high en low level aangesloten. High level wil ik gebruiken om in de pure direct mode te ondersteunen. Ik heb de neut... Kabel mee aan mijn front speakers aangesloten op de marantz. Ik speel 5.1 dus heb nog b speaker aansluitingen over, hoe sluit ik dit nu het meest ideaal aan?

Prachtige sub in elk geval!

Willem

Citaat van: djaxx op juni 22, 2013, 21:20:57
Frank, mij mag je bijvoegen bij de lijst der gelukkige bk bezitters!

Ik heb hem high en low level aangesloten. High level wil ik gebruiken om in de pure direct mode te ondersteunen. Ik heb de neut... Kabel mee aan mijn front speakers aangesloten op de marantz. Ik speel 5.1 dus heb nog b speaker aansluitingen over, hoe sluit ik dit nu het meest ideaal aan?

Prachtige sub in elk geval!

Hallo Djaxx,

Welkom bij de club!

Kort antwoord:
De neut...kabel aansluiten op de B-speaker terminal.  Dan kan je al je stereo muziek op de pure direct stand luisteren met de speakers op je versterker op de  A+B stand. Al je 5.1 (met Bass managment dus niet in de pure direct stand) kun je dan luisteren op alleen speakers A en het Bass Managment stuurt dan de sub aan via de low level ingang.

Groet Willem.

djaxx

Bedankt willem.
Ik had ze nu zoals op het schema aangesloten en merkte daarnet bij film een enorm rommelig geluid. Blijkbaar speelde de sub nog mee via de neutrik kabel ook waardoor ik teveel sub kreeg.
Als ik je goed begrijp moet ik dan wel elke keer als ik switch tussen muziek ( pure direct) en film, ook de setting in de reciever wijzigen?
De settings van de sub, mag de frequence daar op 120?

Edit: net even gekeken en het verhaal van de a en b speakers was blijkbaar op mijn vorige reciever, denon.
Weet jij hoe dit op de marantz kan ingesteld worden?
Heb enkel front wide en surr back nog open.

Stefan

frankp

N1v3K

Citaat van: Willem op juni 22, 2013, 13:45:27

P.s. Woon je in Eindhoven? Als dat is wil ik best een keer een avondje langs komen om te helpen met het instellen.

Groet Willem,
Dat is heel vriendelijk..  houd ik even in gedachten  ;)
Maar ondertussen ben ik, dankzij je tips, volgens mij al een heel eind ..  :thumbs-up:

Filter op LFE out gezet en de crossover naar 70 Hz gedraaid. Klinkt een stuk minder "zwaar" nu  :)

N1v3K

djaxx

Citaat van: Willem op juni 22, 2013, 23:10:10
Hallo Djaxx,

Welkom bij de club!

Kort antwoord:
De neut...kabel aansluiten op de B-speaker terminal.  Dan kan je al je stereo muziek op de pure direct stand luisteren met de speakers op je versterker op de  A+B stand. Al je 5.1 (met Bass managment dus niet in de pure direct stand) kun je dan luisteren op alleen speakers A en het Bass Managment stuurt dan de sub aan via de low level ingang.

Groet Willem.

Hey willem,

Bedankt nog, dit werkt blijkbaar perfect nu!
Morgen wat spelen met hoe luid de sub in high level moet meespelen.
Thx!

yorkie13

meestal volstaat 1/4 open van de Gain voor High level .

Willem

Citaat van: djaxx op juni 23, 2013, 21:32:10
Hey willem,

Bedankt nog, dit werkt blijkbaar perfect nu!
Morgen wat spelen met hoe luid de sub in high level moet meespelen.
Thx!

Fijn dat je hem goed hebt kunnen aansluiten via de high level ingang. Echt een meerwaarde als je stereo op de pure direct stand luistert. Ik neem aan dat je het filter (LPF) ook al afgesteld hebt. Dit zodat de sub alleen de lage tonen weergeeft die je front luidsprekers niet kunnen weergeven. Bij mij is dat ongeveer 40 Hz.

Over de gain wil ik wel vermelden dat de low level gain en de high level gain van elkaar afhankelijk zijn. Ik zou ze beide achterop de sub ongeveer goed afstellen. Daarna de high level perfect afstellen en dan de low level in de receiver verder afstellen.

Groet Willem.

Loondijke

Ook een gelukkige bezitter van de XXLS400!

Helaas snap ik nog niet echt wat er bedoeld wordt met de verschillende speaker A en B aansluitingen voor de High Level. Nu heb ik hem aangesloten via de Low Level tulp, maar heb wel een Nuerik kabel. Waar kan ik deze precies op aansluiten? Op welke speaker uitgang? Ik heb een 5.1 setje aangesloten.

Mijn receiver is de SR5007, maar de handleiding is wat karig.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

N1v3K

Citaat van: Willem op juni 24, 2013, 11:08:00

Over de gain wil ik wel vermelden dat de low level gain en de high level gain van elkaar afhankelijk zijn. Ik zou ze beide achterop de sub ongeveer goed afstellen. Daarna de high level perfect afstellen en dan de low level in de receiver verder afstellen.

Groet Willem.
Deze kan ik niet helemaal volgen.. :confused:
Betekent dit dat wanneer de high-level gain verder open staat ook de low-level meer gaat doen.. en vice versa?
Dat zou een beetje het nut van de 2 aparte gain-knoppen teniet doen toch?

Willem

Citaat van: N1v3K op juni 24, 2013, 11:33:20
Deze kan ik niet helemaal volgen.. :confused:
Betekent dit dat wanneer de high-level gain verder open staat ook de low-level meer gaat doen.. en vice versa?
Dat zou een beetje het nut van de 2 aparte gain-knoppen teniet doen toch?

Je volgt hem helemaal! :pompom:

Het is jammer, maar als je de gain van de low level verdraait heeft dit invloed op gain van de high level en vice-versa. Dit komt denk ik omdat de sub is ontworpen om maar op 1 manier aangesloten te worden en dan heb je er geen last van.

Ik ben zeer content met deze sub en de mogelijkheid on deze ''dubbel'' aan te sluiten.

Groet Willem,