Nieuwe subwoofer of sub (laten) maken

Started by eholsteijn, November 20, 2009, 15:44:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eholsteijn

hallo,

Een aantal weken geleden heeft mijn KEF subwoofer (PSW2010) de geest gegeven. Er komt alleen nog een harde brom uit. Nu heb ik wat op het internet zitten rondneuzen en blijkt dat het een bekend probleem is bij dit type subwoofer. Ik kan de sub nu op sturen voor een onderzoek en daarna eventueel laten repareren. De onderzoekskosten alleen al bedragen 50 euro. Tel daarbij op wat man-uur en onderdelen en je zit zo op minimaal 150 euro reparatiekosten. Nu kan ik het natuurlijk ook zelf proberen te repareren. Als het het veelvoorkomende probleem is dan is het een kwestie van 3 elco's vervangen. Nu ben ik niet technisch aangelegd dus de kans is aanwezig dat ik het ding voorgoed sloop. Het kan natuurlijk ook een ander probleem zijn en dan biedt deze reparatie ook geen oplossing.

Nu de derde optie: een nieuw subwoofer aanschaffen. Maar ik heb echt werkelijk geen enkel idee wat ik moet kopen. Ik heb een niet al te hoog budget, namelijk max 400 euro. Als speakers heb ik de KEF eitjes, die horen bij de sub die kapot is. Ik kan dus niet zonder subwoofer. Op termijn zullen deze wel vervangen worden door vloerstaanders maar dat is nog wel een tijdje weg. Verhouding films muziek is 50/50.

Wat is wijsheid?
1. sub laten repareren, kosten ik denk minimaal 150 euro. Voordeel: sub is weer gemaakt. Nadeel: prijs en geen garantie dat het probleem niet weer op kan treden.
2. sub zelf repareren, kosten wat zweet, priegelwerk en een paar euro aan onderdelen. Voordeel: sub is hopelijk weer gemaakt voor klein bedrag. Nadeel: kans dat de sub helemaal niet meer te repareren is.
3. Nieuwe sub kopen. Voordeel: nieuwe dus weer volledige garantie en keus uit aantal modellen. Nadeel: prijs.

Hebben jullie nog tips voor modellen waar ik alvast naar kan kijken? Alvast bedankt voor de reacties.




celerontje

Elco's vervangen is echt peanuts!
Kan je een beetje solderen?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

eholsteijn

Quote from: celerontje on November 20, 2009, 15:46:28
Elco's vervangen is echt peanuts!
Kan je een beetje solderen?

nou de laatste keer dat ik soldeerde was 15 jaar geleden bij handenarbeid op de havo! Haha. Ben wel redelijk handig maar denk dat dit toch echt wat ervaring nodig heeft.

celerontje

Pootjes verhitten, desoldeersollitze erop, met een tangetje de elco eruit rukken, nieuwe erin drukken, op z'n plaats houden met plakband, pootjes afknippen, soldeerbout en tin erbij, even af laten koelen, KLAAR!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

eholsteijn

Quote from: celerontje on November 20, 2009, 22:17:36
Pootjes verhitten, desoldeersollitze erop, met een tangetje de elco eruit rukken, nieuwe erin drukken, op z'n plaats houden met plakband, pootjes afknippen, soldeerbout en tin erbij, even af laten koelen, KLAAR!

Klinkt eenvoudig! en natuurliijk altijd het proberen waard. Zal m'n zwager nog eens vragen, die heeft wel wat vaker een soldeerbout vastgehouden. Die is alleen z'n huis aan het verbouwen dus zal wel geen prio hebben bij mijn sub.

jslaman

en je kunt het ook niet verknallen, want die sub doet het nu toch al niet. Zou zeker proberen de elco's te vervangen.

eholsteijn

Nou vanavond toch maar eens een poging gewaagd. Had op avforums.com een thread gevonden met lotgenoten waar een beschrijving stond gegeven welke stappen je moest doorlopen om de elco te vervangen. Dus zo gezegd zo gedaan, sub opengemaakt, printplaat losgemaakt. Oude elco eruit. Nieuwe zwaardere elco erin, even vastsolderen en klaar is kees. Alles weer in elkaar gezet. Toen het moment van de waarheid. Stekker erin, spanning erop. Wachten..................... die 10 seconden duurt dan echt lang. En jawel hoor, geen brom meer! maarja misschien wel de hele sub gesloopt. Dus kabels aangesloten, cd'tje erin. Weer wachten......... en ja hoor daar kwam de bas! gelijk hierna een filmpje erin. En genieten.

Half uurtje werk, een onderdeel van ongeveer 20 eurocent. En een ervaring rijker.

ALs er mensen zijn die ook een brom uit hun KEF PSW2010 krijgen, gewoon elco C52 vervangen en hij speelt weer als een zonnetje.

Xander32

Gaaf dat je de sub zelf weer aan de praat hebt gekregen :clapping:.
Genieten maar weer.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

jslaman


Matje62

Hallo heren,

Heb net even het e.e.a. doorgelezen. Zit met hetzelfde probleem.
Ook ik ben in het bezit van een KEF SW en wel de PSW 2000 met akelig gebrom. Vandaag even de 2 elco's vervangen á 3,50 maar helaas... :confused:
Het lijkt net of het relais loopt te trillen. Iemand nog sugg?
Tevens iemand in Eindhoven die dat evt kan repareren?

Vast bedankt voor jullie reakties.

Matje

eholsteijn

Misschien dat je in het topic op Avforums.com nog tips vind om je probleem op te lossen.

Hier de link http://www.avforums.com/forums/subwoofers-tactile-transducers/424577-kef-psw-2010-subwoofer-faulty.html

Als het relais tikt zou je die ook nog kunnen vervangen.


Dirc

Quote from: Eddie_D on December 14, 2009, 21:46:53
Nou vanavond toch maar eens een poging gewaagd. Had op avforums.com een thread gevonden met lotgenoten waar een beschrijving stond gegeven welke stappen je moest doorlopen om de elco te vervangen. Dus zo gezegd zo gedaan, sub opengemaakt, printplaat losgemaakt. Oude elco eruit. Nieuwe zwaardere elco erin, even vastsolderen en klaar is kees. Alles weer in elkaar gezet. Toen het moment van de waarheid. Stekker erin, spanning erop. Wachten..................... die 10 seconden duurt dan echt lang. En jawel hoor, geen brom meer! maarja misschien wel de hele sub gesloopt. Dus kabels aangesloten, cd'tje erin. Weer wachten......... en ja hoor daar kwam de bas! gelijk hierna een filmpje erin. En genieten.

Half uurtje werk, een onderdeel van ongeveer 20 eurocent. En een ervaring rijker.

ALs er mensen zijn die ook een brom uit hun KEF PSW2010 krijgen, gewoon elco C52 vervangen en hij speelt weer als een zonnetje.

netjes gedaan!

gur

Super, ik ga morgen een poging wagen om een zekering in de versterker te vervangen en dat vind ik al een 'hele' klus

Matje62

Eevn terugkomen op relais, deze hoort toch te tikken? Of...
Kan iemand mij een reparateur aanbevelen in  Eindhoven? Voor het gevalk ik er niet uitkom.

Weer bedankt. ;-)

eholsteijn

Ja tikken is wel goed, maar ik bedoelde met tikken meer ratelen. Een geluid wat hij in iedergeval niet mag maken.

Ken geen reperateur in de buurt van eindhoven. Ik had transtec (importeur KEF) gemaild maar die vroegen al 50 euro onderzoekskosten zonder maar iets te maken. Dus vandaag dat ik zelf aan het 'klussen' ben geslagen.

tomxtom

Quote from: Eddie_D on December 14, 2009, 21:46:53
Nou vanavond toch maar eens een poging gewaagd. Had op avforums.com een thread gevonden met lotgenoten waar een beschrijving stond gegeven welke stappen je moest doorlopen om de elco te vervangen. Dus zo gezegd zo gedaan, sub opengemaakt, printplaat losgemaakt. Oude elco eruit. Nieuwe zwaardere elco erin, even vastsolderen en klaar is kees. Alles weer in elkaar gezet. Toen het moment van de waarheid. Stekker erin, spanning erop. Wachten..................... die 10 seconden duurt dan echt lang. En jawel hoor, geen brom meer! maarja misschien wel de hele sub gesloopt. Dus kabels aangesloten, cd'tje erin. Weer wachten......... en ja hoor daar kwam de bas! gelijk hierna een filmpje erin. En genieten.

Half uurtje werk, een onderdeel van ongeveer 20 eurocent. En een ervaring rijker.

ALs er mensen zijn die ook een brom uit hun KEF PSW2010 krijgen, gewoon elco C52 vervangen en hij speelt weer als een zonnetje.

Hoi Eddie,

Ik heb hetzelfde probleem. Waar heb je de stappen die je moet doorlopen gevonden? Staan er ook nog schema's bij zodat je de beruchte C52 kunt vinden?

Tom

mic1980

Ja hoor de mijne is ook kaduuk.. Belachelijk eigenlijk dat dit kan.

Sjaudio

Tja, het is gewoon een fabricage fout van Kef. Niet netjes, maar het kan overal gebeuren. Gelukkig is het makkelijk op te lossen, zou zelf niet eens de moeite doen om Kef te benaderen, in die tijd heb je hem zelf al weer aan de praat. Een elco vervangen kan iedereen, het kwestie van willen! We zijn toch echte mannen? ;D Zo leer je ook nog eens wat..

eholsteijn

Nou ik weet inmiddels uit ervaring dat de vervangen elco (C52) bijna 5 jaar meegaat in de psw2010.  ;D

Voor mijn vakantie alle stroom van alle apparatuur afgehaald. Na vakantie weer alles onder stroom gezet. En ja hoor, de brom was weer terug. Vandaag alles maar weer open geschroefd en elco c52 opnieuw vervangen. Ik had dit 5 jaar geleden ook al een keer gedaan met een goed resultaat. Gelukkig had ik toen 5 elco's besteld zodat ik nu niet opnieuw naar de winkel hoefde.

Na een half uurtje werk alles weer in elkaar gezet. Was toch wel spannend toen de stroom er weer op ging maar gelukkig heb ik weer bas.  :headbanging:



dennaco

hoi eddie

tav die sub 2010.
je hebt t over die elco c52.welke waardes zijn dat?
hoeveel micro faraat en spanning.heb je grotere waardes gebruikt?etc.
ik zou het graag willen weten.

eholsteijn

Quote from: dennaco on November 22, 2014, 12:04:50
hoi eddie

tav die sub 2010.
je hebt t over die elco c52.welke waardes zijn dat?
hoeveel micro faraat en spanning.heb je grotere waardes gebruikt?etc.
ik zou het graag willen weten.

Er zit een 63v, 47uF, 85 degree elco in. Deze heb ik vervangen door een 100v, 47uF, 105 degree. Dit inmiddels al twee keer gedaan. Het uit elkaar halen van de sub is even een wat werk. Zelfs ik kon het en had geen soldeer ervaring. Binnen een klein half uurtje had ik het voor elkaar.

tous14

#21
Ik heb hetzelfde probleem en wil het met mijn twee linkerhanden ook zelf proberen op te lossen.

Ik zie nu dat er echter twee verschillende 100v, 47uF, 105 's zijn, namelijk van 10 x 16 mm en 5 x 11 mm.
Welke van de twee moet ik hebben en waar kan ik deze het beste bestellen.
Heb net al op enkele sites gekeken maar daar vragen ze 6,95 euro verzendkosten voor onderdelen van nog geen één euro.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

John

p.s mocht er iemand in de buurt van Monster wonen en mij willen helpen dan graag  :angel:

eholsteijn

ik heb ze ff gemeten, het is 10 x 16 mm.