Een budget sub voor mijn huidige set mogelijk?

Started by pbrand, September 4, 2009, 12:36:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pbrand

Ik heb eigenlijk nog geen idee of een sub woofer een aanwinst zou zijn op mijn huidige set. Dat zou sowieso dan nog beluisterd moeten worden. Maar voor ik dan doe, wil ik eigenlijk wel weten of er uberhaupt wel goede budget sub woofers zijn die bij mijn set zouden passen?

Mijn luidsprekers zijn allemaal Kef's (2xQ5, 2xQ1, 1x Q9c) dus het zou daar wel bij moeten passen natuurlijk. Ik moet zeggen dat ik op het laag al niet veel aan te merken heb. De Q5's doen het best goed voor mijn gevoel.

Ik heb ook geen budget van €1000 euro of meer voor zo'n ding (over).

Wat is eigenlijk de minimumprijs voor een aardige sub die bij mijn set past. €250 vind ik wel een mooie prijs  ;D

Heeft iemand daar tips/ideen over?

Stefan S.

Vooral voor surround voegt een goede sub zoveel toe :headbanging:. Ik zou zelf kijken bij velodyne of BK subwoofers  :wub:

pbrand

Had je een speficiek type als voorstel? Geen idee wat het prijskaartje is.

Ik was trouwens ook niet van plan om de sub woofer bij muziek te gebruiken maar alleen bij films voor wat meer laag. Maar hoeveel voegt het eigenlijk toe vraag ik me af? Als ik de openingscene bekijk van Lord Of The Rings waarbij de ring op de grond valt, dan voel ik die klap ook al met mijn Q5's goed doorkomen. Is nog meer laag dan noodzakelijk zit ik te twijfelen.

jslaman

Quote from: pbrand on September  4, 2009, 12:55:38
Is nog meer laag dan noodzakelijk zit ik te twijfelen.

Als je het eenmaal hebt gehoord/ervaren in je set dan twijfel je niet meer!

Ben alleen benieuwd waar Stefan een velodyne sub met een budget van €250 vandaan wil halen?

bmateijsen

Quote from: jslaman on September  4, 2009, 13:01:51
Als je het eenmaal hebt gehoord/ervaren in je set dan twijfel je niet meer!

Ben alleen benieuwd waar Stefan een velodyne sub met een budget van €250 vandaan wil halen?

We hebben nog een Velodyne CHT-10R zwart nieuw in doos staan. Dit is het oude model en inmiddels vervangen door de CHT-10Q.
Normale adviesprijs: 620 Euro, nu mailen voor de prijs ;).

Groet,

Bjorn

Xander32

#5
Een BK of XTZ misschien ¿


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Marcel078

#6
Een BK Gemini MK II? BK heeft goeie subs voor een scherpe prijs, weet ik uit eigen ervaring  ;)
AVM PA 8.x | IOM M500 | Acoustic Energy AE309 | Linn Majik DS/0 | Micro Seiki DD40

NielsLu

Quote from: Xander32 on September  4, 2009, 19:04:38
Een BK of XTZ misschien ¿


Sander.

Ja, een XTZ 99 W10.16 lijkt me een goede optie, kost € 300. Intosurround verkoopt deze.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

hifiman

#8
Of mijn BK 300XLS/PR (kleur kersen) van iets meer dan een jaar oud voor 300 euro die ik over een paar weken verkoop (heb de 400 besteld maar deze heeft een maand levertijd). Indien interesse dan hoor ik het wel, vrijblijvend komen luisteren behoort tot de mogelijkheden  :)

yorkie13


pbrand

Bedankt voor de tips allemaal.

De belangrijkste vraag was ik eigenlijk nog vergeten. Er wordt gesteld dat als je eenmaal een subwoofer gehoord hebt, je weet dát je er eentje wilt.

Maar geldt dat ook voor 'mijn' prijsklasse van rond de €200-€300? Of kan ik een subwoofer dan maar beter vergeten omdat de (geluids)kwaliteit belabberd is? Alles natuurlijk in verhouding tot de luidsprekers die ik nu heb staan  :)

NielsLu

Quote from: pbrand on September  4, 2009, 21:20:45
Bedankt voor de tips allemaal.

De belangrijkste vraag was ik eigenlijk nog vergeten. Er wordt gesteld dat als je eenmaal een subwoofer gehoord hebt, je weet dát je er eentje wilt.

Maar geldt dat ook voor 'mijn' prijsklasse van rond de €200-€300? Of kan ik een subwoofer dan maar beter vergeten omdat de (geluids)kwaliteit belabberd is? Alles natuurlijk in verhouding tot de luidsprekers die ik nu heb staan  :)

Ik denk dat de genoemde XTZ en BK subwoofers echt wel wat gaan toevoegen aan je set. Ik heb ook speakers die van zichzelf behoorlijk laag gaan, maar dat is toch geen sub-laag. Sub-laag is met "gewone" speakers bijna niet haalbaar.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

pbrand

Waar moet ik op letten als ik dat ga beluisteren? Mijn Kef's heb ik toentertijd uitgekozen door te luisteren naar wat muziek en dan te vergelijken. Maar een sub woofer wordt meer bij films gebruikt. Is er dan nog veel verschil te horen of zijn de genoemde allemaal gewoon goed?

Ik zie bij foka een Canton AS85 SC staan voor €249 of een Rel Quake voor €379. Zit dat ook in de goed hoek of moet ik het echt zoeken bij BK/XTZ?

Ik weet niet hoe geluidsbepalend een sub woofer is als je hem voor special effects gebruikt en zo. Ik geloof niet dat ik een echt audiofiel gehoor heb. Want ik hoor zelf ook niet echt veel verschil tussen de verschillende versterkers bijvoorbeeld.

NielsLu

Als je ergens gaat luisteren laat dan iemand anders de subwoofer steeds aan en uitschakelen, zo merk je heel snel dat er toch een subwoofer aanstaat (de subwoofer moet hierbij wel echt goed(!) zijn ingesteld). Misschien kun je bij Ralf van RA subs of bij BBG (Beter Beeld en Geluid) wel een luistersessie aanvragen.

Persoonlijk zou ik geen Canton willen hebben, hoewel ik het type verder niet ken. In de BK xls300/pr zit een Peerless XLS10 woofer en passive radiator; die heb ik zelf ook gehad. Die is voor films echt een goede aanvulling.

Rel bouwt ook goede subwoofers, echter denk ik dat de BK voor films beter geschikt is door de passive radiator (is vervanger van bass-reflex). De Rel Quake is gesloten, daardoor meer geschikt voor muziek.

De XTZ ken ik niet, maar XTZ maakt veel gebruik van Seas speakerunits, Seas is een gerenomeerd speakerfabrikant waardoor ik verwacht dat deze subwoofer wel goed zal presteren (en heeft mooie pianolak afwerking).
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Xander32

Vraag Ralf (RA Subs) ff om zijn ervaringen met zowel BK als XTZ  ;).
Mijn tip is de 300 die "Audioloog" in de aanbieding doet. Deze heb ik kunnen beluisteren bij zowel film maar ook bij audio, beide x top.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

pbrand

Is het moeilijk om een subwoofer in te regelen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat bij mijn surround set ook nooit echt voor elkaar gekregen heb hoe je dat moet doen en zo.

Je zou haast willen dat er iemand was die kan/wil helpen met het inregelen van een audio set.

Heeft de BK denk je de voorkeur boven de eerder genoemde Velodyne CHT-10R?

Waar zou ik überhaupt eigenlijk subwoofers moeten beluisteren? Ik vind het eigenlijk niet correct dat ik naar een winkel ga om te luisteren en dan vervolgens particulier een sub woofer daadwerkelijk aanschaf in plaats van bij de winkel. Dat hoort toch niet.

NielsLu

Quote from: pbrand on September  4, 2009, 22:21:39
Is het moeilijk om een subwoofer in te regelen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat bij mijn surround set ook nooit echt voor elkaar gekregen heb hoe je dat moet doen en zo.

Je zou haast willen dat er iemand was die kan/wil helpen met het inregelen van een audio set.

Heeft de BK denk je de voorkeur boven de eerder genoemde Velodyne CHT-10R?

Waar zou ik überhaupt eigenlijk subwoofers moeten beluisteren? Ik vind het eigenlijk niet correct dat ik naar een winkel ga om te luisteren en dan vervolgens particulier een sub woofer daadwerkelijk aanschaf in plaats van bij de winkel. Dat hoort toch niet.

Ik zou ook de sub van Audioloog aanraden. Misschien kun je met hem een luistersessie afspreken (al dan niet bij jou thuis in je eigen set)  ;)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Xander32

#17
Quote from: pbrand on September  4, 2009, 22:21:39
Is het moeilijk om een subwoofer in te regelen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat bij mijn surround set ook nooit echt voor elkaar gekregen heb hoe je dat moet doen en zo.

Je zou haast willen dat er iemand was die kan/wil helpen met het inregelen van een audio set.

Heeft de BK denk je de voorkeur boven de eerder genoemde Velodyne CHT-10R?

Waar zou ik überhaupt eigenlijk subwoofers moeten beluisteren? Ik vind het eigenlijk niet correct dat ik naar een winkel ga om te luisteren en dan vervolgens particulier een sub woofer daadwerkelijk aanschaf in plaats van bij de winkel. Dat hoort toch niet.
Ik ken wel een telefonische helpdesk die jou allicht wil helpen met het inregelen. Maar voor fiilms via lfe zal geen probleem zijn om in te regelen. Als je een sub daarnaast ook highlevel kan en gaat aansluiten; dat vergt iets meer inzicht en gevoel maar ook zeer zeker goed te doen hoor.

Betreft gebruikerservaringen met een BK 300 sub: ff de zoekfunctie van dit forum gebruiken.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

maxtrash

Quote from: pbrand on September  4, 2009, 22:21:39
Waar zou ik überhaupt eigenlijk subwoofers moeten beluisteren? Ik vind het eigenlijk niet correct dat ik naar een winkel ga om te luisteren en dan vervolgens particulier een sub woofer daadwerkelijk aanschaf in plaats van bij de winkel. Dat hoort toch niet.
terechte opmerking. Ik zou gewoon die 2e handse (bijv. van audioloog) aanschaffen. Als het dan toch niets blijkt te zijn hoeft dat toch niet meer dan een paar tientjes "verlies" op te leveren en heb je toch ff leuk met de hobby kunnen bezighouden :p)

WMC

Naar mijn idee is gáán luisteren naar een sub totaal nutteloos. Je luistert hoofdzakelijk naar de akoustiek van de ruimte bij die lage frequenties. De plaatsing van de sub en de kamer bepaalt voor een groot deel het geluid dat je gaat horen. Beide zullen verschillend zijn ten opzichte van jouw situatie.

Just my 2 cents.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

pbrand

Is de BK xls300 ook te preferen boven de Velodyne CHT-10R? Of is dat een smaakkwestie?

Ghosty J

Quote from: bmateijsen on September  4, 2009, 13:06:56
We hebben nog een Velodyne CHT-10R zwart nieuw in doos staan. Dit is het oude model en inmiddels vervangen door de CHT-10Q.
Normale adviesprijs: 620 Euro, nu mailen voor de prijs ;).

Groet,

Bjorn
oei, ooit een velodyne gehoort? dan wil je niet meer anders.... al gemaild? :D
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

esre

Quote from: Ghosty J on September  5, 2009, 17:34:09
oei, ooit een velodyne gehoort? dan wil je niet meer anders.... al gemaild? :D

of Revel of Martin Logan ooit deze gehoord dan wil je niet meer anders. :D
helaas niet in die prijsklasse.

hifiman

Heel veel plezier gewenst met je nieuwe BK subwoofer Peter!  :pompom:

Zelfs ik kon er goed mee leven en dat zegt heel wat  :D  ;)

Xander32

#24
Goed bezig joh, deze dus:

Goede keus! Daar ga je veel plezier van beleven :headbanging:.

Nu nog een passende receiver en je hebt een pracht ht-set :clapping:.


@Audioloog: nu heb je de weg vrij naar z`n grote broer  :thumbs-up:.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT