Reviews door bezoekers....

Started by J.A.F._Doorhof, July 19, 2003, 18:02:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

thommy

Quote from: Louis on November 22, 2003, 19:59:30


Sorry, ik had hier een stukje filmgeschiedenis gezet, dat wellicht niet in deze thread past.

Verdorie, zie ik het net dat de geschiedenis weg is :'(
Echt zonde!

Inderdaad, pen het misschien maar opniew neer in een nieuw topic en maak het zeker sticky ;)
Lijkt me toch verplichte kost om te lezen als film je ding is.

Mvgr
Yves.

elbe

Mijn naam weer even kwijt. Username already excists of zoiets. Dus maar weer even onder "Elbe"

Ik heb dat stukje "filmgeschiedenis in vogelvlucht" eigenlijk weggehaald omdat me iemand er op wees dat het niet in de juiste thread stond. (Als nieuwkomer op een forum wil je je toch op de eerste plaats een beetje aanpassen.)
Wat die zwart-wit films betreft wil ik altijd wel eens afkomen en eventueel een aantal prenten  meebrengen, die me uitermate geschikt lijken om een projector de duivel aan te doen. Zou dan inderdaad leuk zijn als ook Ruud erbij was.
Een projector meebrengen zal moeilijk zijn. Ik heb er namelijk geen. Ik heb ooit nog een van die eerste betaalbare Sharps gaat. Zo iets met één lcd paneel. Als je dan bv naar Lawrence of Arabia keek had je een woestijn met twee zonnen: over hotspot gesproken! Daarna heb ik nog een Sharp gehad, met 3 lcd panelen (een jaar of 4 geleden, schat ik.)  Dt was al heel wat beter qua beeldkwaliteit.
Maar, en dat zal wel aan mijzelf liggen, zowel bij die Sharp (als bij de Infocus en Sanyo), had ik hetzelfde probleem: en dat is dat ik nogal eens gestoord werd door het geluid dat die dingen nog altijd produceren. Daar ben ik best wel van geschrokken. Ze stonden niet eens vlak naast me of achter me, maar een meter of 2 boven mijn hoofd.
De meeste van mijn lievelingsregisseurs, zoals Resnais, Ozu, Tarkovski, Visconti, Bergman, om er maar een paar te noemen, hebben namelijk allemaal de eigenschap om de stilte in hun films of op poëtische wijze of als zeggingskracht te gebruiken (Soms zegt stilte meer dan een hoop woorden, een flard muziek, of een paar duizend ontploffingen.)
In dergelijke praatfilms, en tijdens zulke "uitgesproken"geluidloze passages, snorden me deze  projectors toch nog net iets te luid om er niet door afgeleid te worden.
Maar vermits de meeste mensen (zelfs de specialisten op de projectorcentrale) vinden dat dit nu allemaal binnen zeer tolereerbare normen valt, wil ik er ook niet al te moeilijk over doen, en zie het meer als iets dat aan mezelf ligt als aan een projector.
Te kritisch? Zal wel zijn. Toch, als iemand fluisterstil praat, maar nooit zwijgt kan hij/zij op den duur toch nog behoorlijk irritant worden.   :(

Spacebass

Ik hoopte dat je het zoals ik aangaf het in een aparte thread zou plaatsen.
Juist omdat het meer dan mooi en duidelijk geschreven was en omdat het dan makkelijk door mensen te vinden was.

Ik hoop niet dat je het stuk tekst niet meer hebt...dat zou echt een gemis zijn!
Ik denk dat een hele hoop mensen het welzeker zouden waarderen...

Louis

Quote from: elbe on November 23, 2003, 14:20:27
Maar, en dat zal wel aan mijzelf liggen, zowel bij die Sharp (als bij de Infocus en Sanyo), had ik hetzelfde probleem: en dat is dat ik nogal eens gestoord werd door het geluid dat die dingen nog altijd produceren. Daar ben ik best wel van geschrokken. Ze stonden niet eens vlak naast me of achter me, maar een meter of 2 boven mijn hoofd.
Maar vermits de meeste mensen (zelfs de specialisten op de projectorcentrale) vinden dat dit nu allemaal binnen zeer tolereerbare normen valt, wil ik er ook niet al te moeilijk over doen, en zie het meer als iets dat aan mezelf ligt als aan een projector.
Te kritisch? Zal wel zijn. Toch, als iemand fluisterstil praat, maar nooit zwijgt kan hij/zij op den duur toch nog behoorlijk irritant worden.   :(

Pardon, maar ik moet me hier even zelf tegenspreken. Na een poos met deze projectors (en hun te veel lawaai) te hebben samengeleefd, is de terugkeer naar de tv me echt te zwaar geworden.
Gezien mijn budget zal ik automatisch weer bij een van deze instappers terechtkomen.
Blijkbaar is het toch makkelijker samen te leven met geluidsoverlast, dan met een te klein scherm...

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

@Frank
Quote
Weet je zeker dat in de bios de lamp wordt gewisseld voor elke viewing ??
Dit is ook niet nodig. Ik heb slechts gezegd dat de color balancing van de releaseprint moet passen bij de kleurtemp van de projectielamp.
Stel dat ik de eigenaar van een professionele bioscoop ben met 35mm projectoren met Xenon lampen. Dan zal de te huren releaseprint van een film colorbalanced op 5400K moeten zijn. Stel nu dat ik ook filmvoorstellingen op scholen verzorg met een 16mm projector met een Tungsten lamp. Als ik nu dezelfde film wil vertonen als in mijn bioscoop, zal ik dus een 16mm reductieprint moeten huren die color balanced is op 3200K.

Quote
Daarbij komt dat er vaak PER film wordt gewisseld tussen verschillende soorten film materiaal.
Belicht je bv een persoon met een wit licht belicht met een temperatuur van 5500K, en dit opneemt met daylight balanced film materiaal wordt deze persoon, wit belicht.
Als je dit zelfde doet met tungsten light (3200K) dan wordt deze persoon oranje. en omgekeerd blauw.
Dit wordt redelijk vaak gebruikt in films.
Wil je toch binnen dezelfde film stock schieten worden er compensatie filters gebruikt zoals bv een 85filter welke 2/3 van een stop af neemt waardoor de belichting wordt omhoog geschroeft, hiermee kun je met tungsten film in daylight omgevingen toch wit krijgen.
Je maakt geen onderscheid tussen cameranegatieven en releaseprints en daar  ga je de fout in. Ik heb geen zin om hier het hele technische verhaal in te tikken over work prints, answer prints, check prints, de rol van de grader van het lab en de director of photography in de colortiming van deze prints, de intermediate prints en uiteindelijk de releaseprint in dit hele proces, maar de color balancing van de releaseprint staat in principe los van die van de cameranegatieven.

Quote
Kun je me links geven waarop staat dat zwart wit films op D6500 moeten worden afgespeeld,
Heb je hier over DVD of film? Als het over film gaat, dan is het antwoord simpel: die links zijn er niet, want er wordt in de bios niet op D65 afgespeeld.

Als het gaat over z/w films op DVD, heb ik geen links. Wel weet ik, net als jij, zeker dat kleurenfilms op DVD color balanced zijn voor D65, nl. de norm voor NTSC en PAL. En zolang ik geen gezaghebbende telecineoperator heb horen zeggen:"Mijn collega's en ik regelen daarentegen z/w films af op D54" , ga ik ervan uit dat die D65 ook voor z/w films op DVD geldt. In geen enkel verhaal op het internet heb ik een andere motivatie voor D54 gevonden, dan "het ziet er bij D54 mooier (lees ouder/nostalgischer) uit". Vooralsnog denk ik, dat dit voorkomt uit een misverstand over de bedoelde look van z/w films. Dat CRT en mindere kwaliteit schermen een ongewenste eigen bijdrage kunnen leveren, is weer een heel ander verhaal en heeft niets met correcte kleurtemps te maken.

@Rob
Quote
Mischien heeft Ruud ook wel zin om langs te komen hebben we 2 B&W leifhebbers bij elkaar.
Lijkt me erg leuk, dus doe ik. Het lijkt me een goede test om samen te beoordelen of D54 de correcte temp is. Ik ben erg benieuwd. Dus stel maar een datum voor.

Groeten,

Ruud

J.A.F._Doorhof

Ik heb mailtjes gestuurd naar Joel Silver en Joe Kane over hun mening over de 5400 stand, als je op het net zoekt dan zie je verschillende links waar staat dat ZW materiaal op 5400-5500 graden moet worden bekeken trouwens.

Maar goed laten we die discussie doorzetten in de nieuwe thread.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

Intressante discussie maar ik zie nog steeds nergens reviews.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Sullivan

#58
Quote from: FieroGT on May 31, 2004, 17:11:36
Intressante discussie maar ik zie nog steeds nergens reviews.

Hi,

De reviews van bezoekers (en van moderators) staan in deze board "Hardware Reviews".

Deze thread waar jij nu in post is (bijna) de enige die dat niet is :D en was er om aan te geven dat dat hier kan gebeuren.

Voorbeelden:
Ervaringen Kemp Powerstrip
Review Panasonic PTAE 500
eAR TWO plus klasse-d eindversterker
Epson TW200 review

mvg,
Frank

Elipson

Hier een pre review van een zoekende op de flatscreenmarkt.

Na lovende recenties gelezen te hebben over de Panasonic PY700 serie oa in FWD magazine fluks naar de winkel gerend om dit wonder te aanschouwen.
Aangekomen bij winkel 1 die de 50"en 42"had staan heb ik mij de 42"laten demonstreren, wat een tegenvaller was dat.
Het eerste wat ik aan de verkoper vroeg is of er nog een beschermfolie op het scherm zat, maar dit bleek niet zo te zijn.
Het beeld is in vergelijking met andere plasma,s (Pioneer oa.) veel minder helder, het lijkt wel of de lichtopbrengst van het scherm veel minder is.
Samen met de verkoper nog diverse instellingen proberen te wijzigen, maar niets hielp.
Ik ben voor een second opinion nog naar winkel 2 geweest, met hetzelfde teleurstellende resultaat, hier hing de Pana naast het vorige model.
De oorzaak hiervan moet gezocht worden in de antie reflectie coating die op het scherm aangebracht is, geen blijvertje in mijn ogen deze PY700 serie met dit type coating. Bij mij is hij weer van de wishlist geschrapt, jammer want voor de rest had hij alle features die ik nodig had.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Aub een nieuw topic openen als je een review wilt posten :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"