Ervaringen Kemp Powerstrip

Started by MarcoV, May 13, 2004, 07:41:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarcoV

Nu de Powerbuy is afgerond (nogmaals bedankt Jeroen  ;)) en het aantal Powerstrips hier verveelvoudigd is, ben ik benieuwd wat ieders ervaringen zijn met dit stekkerblok. Ik denk bijvoorbeeld aan inspelen, klankveranderingen etc.

Dus: vandaar dit topic  :)

Zelf gebruik ik nu een dag of 5 de Powerstrip. Eerste indrukken qua ontwerp en degelijkheid zijn zeker positief, op het gebied van inspelen begin ik steeds meer te geloven dat het blok een inderdaad een lange inspeeltijd nodig heeft zoals Kemp aangeeft (ik ben normaal nogal sceptisch over dit soort zaken zodoende  ;)), op dit moment klinkt een en ander nog wat 'metalig'.

Marco

PS ik heb het topic even hier gezet, misschien dat het in de review sectie thuishoort?

Scarp

Bij de shootout die een poosje terug bij mij was gehouden was het verschil erg duidelijk. Dat was blok dat al enige tijd in gebruik was bij Martin_M, dus niet nieuw uit de doos. Lastig te omschrijven wat het verschil was. De andere aanwezigen kunnen dat misschien beter verwoorden.

Met het exemplaar wat ik heb aangeschaft heb ik eigenlijk niet echt een A/B vergelijk gemaakt. Ook omdat ik nu van speakers wissel is het op het moment wat lastig. Misschien tzt eens een keer doen.

Qua bouw van het blok ben ik ook zeer te spreken. Vooral met dikke en stugge kabels (zoals LAPP kabels) is het lastig om een standaard stekkerblok netjes vlak op de grond te houden (in ieder geval het vorige blok viel telkens om), deze blijft gewoon staan :)

garmtz

Inderdaad, hij blijft beter staan, eigenlijk het enige voordeel...  >:D

Nee hoor, zal even een serieus review geven... :)   Mijn vorige situatie was een Lapp Öllflex 3x 2.5 mm2, aan de ene kant met een Kopp op het lichtnet aangesloten (vanuit mijn keuken) en aan de andere kant van de 10 m lange kabel een Rittal stekkerblok. Ik heb nu een Motorflex 4x 2.5 mm2 (dubbele aard-ader) met Furutech aan de ene en Kemp eigen IEC aan de andere kant naar een 6-gaats Powerstrip. In het begin schrok ik me dood: een enorm metalig geluid viel mij ten deel. Gelukkig herkende ik dit van mijn oningespeelde Lapp kabel. Nu, na een week alle apparatuur aan te hebben laten staan is het metalige voor een groot deel eraf. Reken dus op het meeste verschil binnen een week constant aanstaan.

De voordelen die ik op dit moment hoor zijn vooral een veel gedefinieerdere basweergave: de toon van bas-instrumenten wordt veel duidelijker neergezet, er is meer verschil te horen tussen iedere noot. Verder een veel 'stillere' achtergrond (je mist een 'gruis' die er eerst was), meer transparantie, meer detail in het algemeen en vooral ook meer dynamiek. Nadelen zijn nu nog dat ik het idee heb dat het middengebied niet meer zo plastisch klinkt als eerst. Het is allemaal wat 'mechanisch' en verstild. Het 'vloeien', wat ik altijd zo belangrijk vind, is voor een deel weg. Aangezien een inspeelperiode van een maand door Kemp wordt aanbevolen, hoop ik dat dit aspect nog verbetert.

patrick_vdb

Quote from: garmtz on May 13, 2004, 08:47:20
Het is allemaal wat 'mechanisch' en verstild. Het 'vloeien', wat ik altijd zo belangrijk vind, is voor een deel weg

Klinkt als wat Martin ook ervaarde nadat z'n lichtnet door Ron Kemp was aangepakt en is volgens mij ook helemaal goed gekomen met een langere inspeelduur ;)

Bij mij staat íe nog mooi in de doos, kan dan ook nog niets zinnigs zeggen op het moment on mijn eigen situatie :-[

Mvrg

Patrick

GerritZ

Quote from: garmtz on May 13, 2004, 08:47:20
Inderdaad, hij blijft beter staan, eigenlijk het enige voordeel...  >:D

Aangezien een inspeelperiode van een maand door Kemp wordt aanbevolen, hoop ik dat dit aspect nog verbetert.

Het inspelen kun je ook doen om op het stekkerblok even een heftige stroom verbruiker tezetten
(straalkacheltje of Halogeen lamp) gaat het in iedergeval sneller en hoef je je apparatuur niet aan te
laten staan ;D

Gerrit

Martin_M

Ik ben blij dat jullie dat 'metalige' ook ervaren.
Ik had toendertijd soms echt een raar gevoel op mijn vullingen. Bij mij (kemp powerstrip + nieuwe bekabeling vanuit de meterkast) was de eerste dagen ook helemaal geen bas meer te bespeuren.
Bij mij is alles weer helemaal goed gekomen. De verbeteringen waren dezelfde als Garmt wel beschrijft.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

riwi

Ik heb ook de motorflexkabel net als Garmt. Met kopp stekker op een nieuw geaard stopcontact in de meterkast (10 meter kabel ertussen). Ik wil nog een extra groep monteren waar dan alleen dit stopcontact op komt. Ik heb tegelijk met de kemp strip ook de power cords vervangen van m'n pre-amp, m'n 5 kanaals amp en de dvd speler. Powercords van +-1,5 meter met motorflex, wattgate 320i en kopp schuko. M'n 2 kanaals eindversterker heeft een afgemonteerd netsnoer. Ik weet nog niet wat de beste manier is om dat ook aan te pakken. Ik heb nog 1 wattgate over, maar de motorflex is op nu..

Ik merk vooral meer rust. Ik draai nu met de pre-amp 10 cijfertjes hoger (volume stand 65 ipv 55 voorheen) en heb niet de indruk dat het harder speelt. Er is duidelijk meer detail in de bass en de bass lijkt ook dieper te gaan. Het metaal-achtige hoor ik niet zo direct.

Jammer genoeg heb ik ook mijn digitale interlink vrijwel tegelijk vervangen (noname -> MIT digital reference), en deze zorgt ook voor meer detail in de lagere tonen en een duidelijk groter en losser stereo beeld. Ik weet dus soms niet welke winst door welke component veroorzaakt word.

Al met al een zeer grote verbetering in mijn set (kemp + motorflex + wattgate + MIT dig reference). Eigenlijk veel groter dan ik verwacht had.

Richard

garmtz

Heb zonet eens wat gespeeld met de VOLGORDE van de stekkers in de contactdoos en dat maakt inderdaad nogal wat uit!!  :o  Met de versterkers als eerste klonk het inderdaad het beste, daarna het CD-loopwerk en daarna de pre/pro. Experimenteer naar hartelust hiermee zou ik zeggen!

Ook een tip voor het polen van de apparaten: ik heb eerst alles gemeten en daarna pas correct aangesloten. Vervolgens ging ik luisteren en één voor één de apparaten bij wijze van test even omdraaien (zou dan slechter moeten worden). Dit was zo in ALLE gevallen, behalve het CD-loopwerk. Het bleek echter dat zowel de Chord versterkers als Lexicon voortrap een laagste potentiaal hadden van 105 V. Het CD-loopwerk 90 V of 105 V. Het bleek dat de hoogste dus beter klonk, waarschijnlijk omdat die het meest DICHTBIJ de spanning zat van het aangesloten apparaat. De LAAGSTE spanning is dus niet altijd de BESTE! Veel tweak-plezier, ben blij dat ik er zelf even over uit ben... :D

patrick_vdb

Hi,

Quote from: garmtz on May 14, 2004, 19:55:49
Heb zonet eens wat gespeeld met de VOLGORDE van de stekkers in de contactdoos en dat maakt inderdaad nogal wat uit!!  :o 

Yep, vraag me niet naar het hoe en wat maar de volgorde van aansluiten maakt idd wat uit, het brengt toch weer een stuk levendigheid, minder plat geluidsbeeld. Heerlijke hobby blijft het toch 8)

Mvrg

Patrick

riwi

Ik vind dat wel heel raar omdat volgens kemp er sprake is van een ster bedrading naar de afzonderlijke aansluitpunten. Ongetwijfeld zullen wel langere verbindingen naar de verst gelegen aansluitpunten zijn gebruikt.

Ik zal er ook eens mee spelen ;)

Scarp

Iets wat Jeroenski zei tijdens de meeting bij martin heb ik trouwens ook gemerkt. Ik heb een 2tal keer een dropout gehad van m'n geluid (digitaal vanaf de dvd naar mijn pre/pro). Jeroen had dit ook meen ik me te herinneren.

Hebben de anderen dit ook gemerkt?

MarcoV

Hier geen problemen met drop-outs etc.

Nu na een week inspelen is het metalige geluid grotendeels verdwenen - dezelfde ervaring als Garmt dus, al heb ik de set niet 24/7 aangehad.

Ik heb nog even de door Kemp geadviseerde aansluitvolgorde gebruikt, zodra ik voldoende aan de nieuwe situatie ben gewend ga ik daar zeker ook mee experimenteren  ;)

Marco

BOUBOU

Quote from: Scarp on May 15, 2004, 21:01:07
Iets wat Jeroenski zei tijdens de meeting bij martin heb ik trouwens ook gemerkt. Ik heb een 2tal keer een dropout gehad van m'n geluid (digitaal vanaf de dvd naar mijn pre/pro). Jeroen had dit ook meen ik me te herinneren.

Hebben de anderen dit ook gemerkt?

Volgens mij had het iets te maken met het aanslaan van de koelkast van jeroenskie....hij had er een oplossing voor gevonden....maar heeft tot op de dag van vandaag nog niet gemeld of het probleem hier mee opgelost was.  :)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

DrBoom

Quote from: GarmtzHet bleek dat de hoogste dus beter klonk, waarschijnlijk omdat die het meest DICHTBIJ de spanning zat van het aangesloten apparaat.

Uiteraard gaat het NIET over de absolute restspanning, maar over het verschil tussen de toestellen onderling.
Het is juist doordat er een verschil ontstaat, dat je massastromen krijgt.
Al staat er op de toestellen telkens 1000V, zolang er geen potentiaalverschil is tussen de toestellen vloeit er ook geen stroom door de massa ;)
Ik heb ook m'n sub op het hoogste potentiaal aangesloten, omdat er anders meer dan 60V verschil zat tussen de sub en de rest van de toestellen.
Het grootste verschil dat er nu ergens op zit is niet meer dan een paar volts.
Bij veel toestellen was het verschil ook niet supergroot qua restspanning, meestal maar een tiental volts verschil tussen de beide polarisaties.
Met de volgorde heb ik nog niet gespeeld eigenlijk, momenteel zit de poweramp eerst, dan de pre/pro, DVD, en dan al de rest nog (TV, video, sub, ...)

garmtz

#14
De meningen daarover verschillen nogal... Bij mij zijn er potentiaalverschillen van meer dan 50 V. Of je dan de laagste of hoogste waarde pakt, maakt dan nog weinig uit. Bij de apparaten waar het verschil enorm was, gaf de laagste stand toch de beste sound. Dat polen blijft toch wat mij betreft een combinatie van meten en luisteren.

garmtz

Powerstrip en kabels zijn nog wat meer ingespeeld en het gaat nog steeds beter klinken (luister af en toe). De hoeveelheid details die ik nu hoor is ongelooflijk! Was al wel redelijk, maar nu hoor ik echt ALLES! Gisteren 2 episodes gekeken van X-Files op LD (ongecomprimeerde 16bit/44.1kHz PCM soundtrack via Logic-7) en het geluid was echt zwaar creepy echt... Mooier nog dan de meeste DD/DTS soundtracks.

MarcoV

Ik heb op dit moment eenzelfde ervaring. Als alles goed is ingespeeld wil ik eens teruggaan naar de oude situatie en dan stap voor stap weer opbouwen, maar ik hoor nu iig dat de transparantie is toegenomen door de toepassing van de Powerstrip.

Marco

Martin_M

#17
Quote from: garmtz on May 25, 2004, 11:06:55
Mooier nog dan de meeste DD/DTS soundtracks.
Dit heb ik soms zelfs al met DPL-II. Het voordeel van discrete kanalen weegt dan niet op tegen de hoorbare compressie van DD/DTS.

@Marco,
Moet je idd eens doen. M'n apparatuur aan m'n oude stekkerdoos klinkt echt veel minder dan aan de Powerstrip.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

advr

Sinds gisteren heb ik ook een Powerstrip. Echt kunnen luisteren heb ik nog niet kunnen doen. Wel met de Powercords van Kemp, die geven ook een verschil mat de standaard netkabels.

Verder gebruik ik ook een ONEAC BBC375 netfilter waarop mijn TV, DVD speler en Video zijn aangesloten. Op dit moment heb ik dit ook op de Powerstrip aangesloten. Zo worden de TV, Video en DVD ook cia de dezelfde (aparte)groep aangestuurd. Maar omdat de TV niet direct aan mijn versterker (via de scarts aan DVD en Video indirect wel) hangt weet ik niet of dat wel zinvol is. Alles is in wel fase.

De DVD en Video wil ik oon nog een keer voorzien van afgeschermde netkabel nu zijn dat van die scheerapparaat aansluitingen en een dun netsnoertje. Waar kan ik die KOPP stekkers kopen waar men over spreekt?
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

MarcoV

Volgens mij kun je het netfilter weglaten, aangezien de Powerstrip al een parallel netfilter aan boord heeft. De Kopp stekkers kun je bij de betere elektronicazaak of een goed gesorteerde doe het zelf-winkel krijgen.

Marco

advr

Hoi Marco,

Ik zal dan eerst nieuwe netkabels moeten maken (was ik toch al van plan) om de dvd en video in de powerstrip te krijgen. Voor de TV is dan geen plaats dus laat ik die maar via een ander stopcontact lopen.

Ik gebruik nu een polechecker van Van Medevoort, staat het ergens beschreven hoe je die potentiaalverschillen kunt meten en wat je daar voor nodig hebt?



Ad.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

BOUBOU

Ik geloof dat Martin_M dit ooit eens een keer duidelijk beschreven heeft.

Hij post niet extreem veel, dus mischien dat het de moeite waard is om zijn laatste posts te doorzoeken  ;)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

garmtz

Apparaat aansluiten op een ONGEAARDE contactdoos. Er mogen geen andere kabels aan het apparaat hangen, dus ALLES loskoppelen. Zorg er ook voor dat je bij meten het apparaat niet aanraakt of dat deze iets anders (van metaal) aanraakt. Meet met het apparaat ingeschakeld de spanning (200V AC strand) tussen de buitenkant van een van de RCA bussen en de randaarde op de Powerstrip. Draai stekker om. Meet opnieuw. De laagste waarde is de juiste. Meet op welke pool van het ongeaarde stopcontact de fase zit en sluit op dezelfe manier aan in de Powerstrip.

Soms kan het zijn dat je de apparaten in spanning zo DICHT mogelijk bij elkaar moet houden, maar als de afwijkingen erg groot zijn, altijd voor de laagste stand kiezen.

advr


Vast een stomme vraag maar hoe meet ik de fase van het ongeaarde stopcontact?? :P O0 (terwijl ikzelf eigenlijk bijna kaal ben..)
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

FrankB

Quote from: advr on May 26, 2004, 08:24:55

Vast een stomme vraag maar hoe meet ik de fase van het ongeaarde stopcontact?? :P O0 (terwijl ikzelf eigenlijk bijna kaal ben..)

De fase is de kant waar het lampje van je spanningszoeker gaat branden als je 'm erin stopt  :P
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12