Yamaha DSP-AX1 stoort mijn center speaker

Gestart door carnage, mei 20, 2003, 12:32:24

Vorige topic - Volgende topic

carnage

Hoi,

Ik heb de Yamaha DSP-AX1 en sinds kort stoort mijn center speaker. Dit gebeurt niet tegelijk, maar treedt ongeveer na een half uurtje op en blijft dan aanhouden. Ik dacht eerst dat het aan de speaker lag, maar dat is het niet want ik heb er een andere speaker aangehangen en dat deed precies hetzelfde. Aan de kabels ligt het ook niet, want ook deze heb ik vervangen. Nu moet het dus aan de versterker liggen, maar is het iets wat ik misschien zelf kan oplossen, of komt mijn versterker niet meer door de APK keuring heen. Heeft iemand nog suggesties?? ??? ???

thnx

Carnage
It's only after we've lost everything, that we are free to do anything.

MdB

Ik weet niet of het helpt maar probeer dit eens:

De versterker heeft een center-out en een center-in aansluiting achterop de versterker. Sluit een interlink kabeltje hierop aan om te kijken of je probleem opgelost is.
Beter duur dan niet te koop.

Communicator

Hmmm.....en waarom zou dat dan de oplossing moeten zijn????

Ik heb het sinds vanavond ook gehoord bij mijn DSP-AZ2 (ook yammie). De center speaker staat op de tv en als de tv aanstaat, dan is er een bromtoon te horen. Is de TV uit, dan is de brom ook weg.
Haal ik de speakerkabel los van de speaker, dan is de brom ook weg.
Uiteraard loopt de speakerkabel over achterkant van de TV. Dit stoort dus. Hoe kun je dit oplossen (behalve de centerspeaker verplaatsen, want dat kan dus niet.....)???? De speakerkabel is v/d Hull CS122 biwire.

Bert

Nieuwe TV kopen misschien ;)

Je kabel vangt signalen op van de TV, dit resulteert in het brommende geluid. Wat je zou kunnen proberen is het luidsprekerdraad om te leiden daar waar het niet stoort of met aluminiumfolie werken maar dat is geen gezicht.

Ik denk dat er weinig middelen overblijven om dit euvel te verhelpen. Je TV is duidelijk de boosdoener hier.

wingdude

riwi

Citaat van: wingdude op mei 22, 2003, 00:45:38
aarde

is het enige juiste antwoord

Je bedoelt dat je zand in je oren moet stoppen ? ;)

Communicator

Aarde? Mijn versterker is geaard, mijn TV niet. Maar hoe aard ik mijn TV? Kan moeilijk een draad aanhet chassis maken......

Opvallend is dat ik de voeding (denk ik) hoor brommen in de TV en deze brom is dezelfde als op de center......

SiR-ROUND

Tsjongejonge... ::)

De center niet op je TV...?

carnage

ok....maar bij mij is het geen brom, maar echt een vette ruis.....iemand nog een optie behalve dat ding na te laten kijken??

groet

Communicator

Citaat van: SiR-ROUND op mei 22, 2003, 11:43:07
Tsjongejonge... ::)

De center niet op je TV...?

Ik neem aan dat ik dit sarcasties moet opvatten????? Bij de garage zeggen we dan: Trilt het stuur boven de 140 km/u? Tja.....u mag ook maar 120........ :P

Oftewel: Als IK die center OP de TV wil hebben (net als ettelijke 100-en anderen), dan moet dat gewoon kunnen en kan ik me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit probleem heeft!

Communicator

@ Jack:

Ja, er zit een VCR bij. Ik heb alles losgekoppeld en rechtstreeks de kabel op de TV aangesloten: Geen verschil.

Als ik de center van mijn tv afhaal en bijv op de grond zet, dan is het over. Het rare is: de brom die ik achter in mijn TV hoor, hoor ik ook in mijn Speaker.....

Zou het trouwens schadelijk voor de speaker zijn?

SiR-ROUND

Citeerdit sarcasties

Beetje wel...

:D

Wil niet zeggen dat dat de eindoplossing hoeft te zijn...

Voor deze problemen maakt men de betere/duurdere centers vaak magnetisch afgeschermd...

Je center stoort overigens niet op je TV qua beeld?

Aardprobleem zal het niet zijn denk ik...

Op welke afstand van de center tot aan de televisie is het hoorbaar? Misschien maar enkele centimeters? Dan kan je een kleine verhoging maken... Anders moet je gaan rommelen met metalen om die afscherming te bereiken...

Hope this helps a little...

Zonder sarcasme dit x...

;)

Communicator

CiteerVoor deze problemen maakt men de betere/duurdere centers vaak magnetisch afgeschermd...
Gaat hier om een MS 504 center speaker, en die is echt wel afgeschermd.

Wat het probleem is, is dat de kabel over de achterkant van de TV (MOET) lopen. Hier pikt hij volgens mij gewoon de straling van de beeldbuis op.

Op meer dan 10 cm afstand hoor je het niet meer.....

Voorlopig leer ik er maar mee leven....Toch eens een nieuwe kast voor alle HT-stuf maken/kopen....

SiR-ROUND

Dan kan je toch je speakerkabel afschermen? Okay het oogt niet zo sjeun, maar it kets de djop dun...

En hoezo MOET hij over de achterkant van de TV? Heb je pics?

Communicator

Waarmee zou ik het dan moeten afschermen?

Hij moet erover heen omdat hij er niet via de zijkant langskan en bovendien blijft het probleem dan en ziet dit er ook nog eens niet uit!

SiR-ROUND

Tja,

Het afschermen is het mooiste als je een gevlochten mantel van bv een coax kan gebruiken(als dat wil passen).

Deze schuif je dan over de speakerkabel en sluit je aan versterkerkant aan een massa... Als je op de receiver/versterker nog een phonoground hebt is dat bv makkelijk gedaan...

Maar ook gewoon aan de randaarde en het zou moeten werken, het is een kwestie van de instraling afvoeren naar massa...

Denk je dat je zoiets lukt?

Communicator

Speakerkabel is v/d Hull CS122 biwire....beetje errug breed....... ;D
Maar ik zal eens gaan zoeken......
Thanx 4 the tip!

SiR-ROUND

Voor aarding in bv systeemkasten heeft men ook hele brede vlechtmantel, wordt normaal alleen platgedrukt gebruikt, maar is volgens mij goed te doen...

o.a geproduceerd door Farnell.

Ik weet alleen niet waar je het kan krijgen als particulier...

Probeer een electronicazaakje zou ik zeggen...

Succes en geen dank...

carnage

aaaaahhhh allemaal goeie tips....maar volgens mij gaat dit mijn probleem niet oplossen hè??? volgens mij kan ik em beter na laten kijken....
:'(

SiR-ROUND

Sorry, ik denk dat het voor jou repareren wordt...

:-\

carnage

:'( :'( :'( snik snik thnx....hopen dat het lukt...

SiR-ROUND

Laat maar even weten wat er gebeurt...

Ik weet uit ervaring dat het heel moeilijk is om je versterker vervolgens weer te vertrouwen...

:(

Bert

CiteerIk weet uit ervaring dat het heel moeilijk is om je versterker vervolgens weer te vertrouwen...
Niet nodig om mensen zo onzeker te maken. Ze repareren hem gewoon en ze stoppen er heus geen Yoko componenten in.

Scarp

Hey ... yoko is een goed merk hoor ! ;D ;D

SiR-ROUND

CiteerQuote:
Ik weet uit ervaring dat het heel moeilijk is om je versterker vervolgens weer te vertrouwen...

Niet nodig om mensen zo onzeker te maken. Ze repareren hem gewoon en ze stoppen er heus geen Yoko componenten in.

???

In mij geval heb ik mijn DSP A1 twee x moeten laten nakijken voor dezelfde klacht, kosteloos de tweede x maar daar gaat het niet om, ik wil niemand onzeker maken. Ik heb het niet over slechte reparaties/componenten maar over het feit dat het gewoon weer even wennen is na de teleurstelling... Mijn versterker draait al weer tijden goed.