maxtrash' multifunctionele HT-zolder (foto's na verbouwing toegevoegd)

Started by maxtrash, July 15, 2008, 01:58:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maxtrash

de kogel is door de kerk: ik wil graag een ht-zolder maken. Beneden krijg ik teveel beperkingen opgelegd...
nu kan dit topic misschien uitgroeien tot een meedenk-topic, en dat ik dan plattegronden, foto's etc. post. Zelf vind ik dat altijd leuk om te lezen (al heb ik hier weinig gereageerd, ben wel een regular).

Ik heb een ruime hoge zolder van >100m2. Ik zou de ruimte graag indelen in één of twee (kinder)slaapkamers en de HT-ruimte.  Ik maak me wat zorgen om de geluidsisolatie. Ik speel niet knetterhard maar is het uberhaupt denkbaar dat ik 's avonds een film afspeel en dat een kindje in de kamer ernaast ligt te slapen? Een dubbele scheidingswand zou goed moeten kunnen werken maar m.n. om de deur maak ik me zorgen...
- hoeveel isoleert een goede binnendeur?
- 80 dB geluid, is dat een realistische schatting?
- hoeveel geluid mag er max. overblijven in een slaapkamer?


update 25-2-2009: ik ga inmiddels voor de optie met 1 slaapkamer



update 24-1-2010: verbouwing (bijna) af!

inmiddels zijn we geruime tijd verder en jullie zullen het wel leuk vinden om wat foto's te zien (en ik ben trots op het resultaat natuurlijk)

als je naar bovenkomt ziet het er ongeveer zo uit. Mijn vriendin heeft als hobby de stripboeken overigens.



Vervolgens is er een slaapkamer voor mijn oudste zoontje:



een badkamer met wastafel, wc en douche



en wat er over is gebleven van de zolder is een multifunctionele ruimte geworden (de huiskamer noemden de schilders en electricien het :-)



zoals te zien is, is het geen die-hard batcave geworden. Ik kan de ruimte wel volledig verduisteren. Hij heeft echter lichte wanden met een donkere vloer. Ik blijf me iedere keer verbazen over het feit dat er bij donkere scenes bijna niets te zien is in de ruimte, maar bij licht op het doek licht ook de hele kamer op. Er komt aardig wat van zo'n scherm af! Wellicht dat ik op termijn de achterwand donkerder ga maken, bijv. met gordijnen oid. Dat zien we dan wel weer, heeft geen haast.

Het HT-gedeelte pakt ongeveer de helft van de "woonkamer" aan de andere kant staat een tafel (moet ik nog een beetje netjes maken, er komen nog stoelen). Zoals te zien is hier is de zolder behoorlijk hoog



De ruimte is ook vrij hard (laminaat) maar ik moet zeggen dat de geluidskwaliteit me zeker niet tegenvalt. Muziek klinkt prima! Mijn sub is tamelijk eenvoudig maar vult de laagste regionen prettig aan. Het hoeft van mij niet keihard te knallen (zeker niet als mijn zoontje ligt te slapen in de kamer ernaast). Ik maakte me overigens nogal zorgen over de geluidsisolatie en daar is ook veel aandacht aan besteed tijdens de bouw. Het resultaat valt me niet tegen. Je wordt er niet wakker van, maar als je muziek speelt hoor je de bassen wel een beetje doorklinken. Er valt overigens nog wel wat te optimaliseren want er zit nog lucht tussen de bovenkant van de deuren naar het halletje en de slaapkamer.



de spullen zijn:
- Epson TW2900
- Kingpin VFS240, zichtmaat 2,3 meter breed
- Marantz SR5004 receiver
- Quadral ascent speakers (5.1)
- HDX1000 mediaplayer
- Humax 5000c HD-decoder voor televisie.
- Xbox 360
- Wii
- oude kiss dvd-speler (voor audio-cd's of zo)
- König HDMIMAT10 hdmi matrix-switch 4x2




Op de foto ziet het er wat rommeliger uit dan het in werkelijkheid overkomt. Behalve dan achter de apparatuur... Je probeert het netjes te doen maar het is gewoon bijna niet te voorkomen.

Oorspronkelijk gingen de bronnen naar de switch en van daaruit een uitgang naar de receiver en een ander uitgang naar de LCD-televisie die op mijn slaapkamer hangt (via een 10M lange budget-hdmi-kabel). Vanuit de receiver ga ik vervolgens naar de projector. Op die manier kan ik de HDX en xbox ook op de slaapkamer gebruiken.
Helaas bleek dat de receiver geen DTS-signalen uit de HDX herkent. (behalve als ik kan schakelen tussen geluidssporen, maar dat is lastig als er maar één spoor is). Ook kreeg de projector het beeld vaak niet goed gesynct met de humax. Deze apparaten zitten nu dus rechtstreeks op de receiver en alleen de xbox gaat nog via de switch.



johnhifi

Watblieft hoe groot?  :o

Doe eens foto's maken van die zolder, ik ben wel heel benieuwd naar de huidige situatie!
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Durk

100 vierkante meter voor een zolder is lekker ruim ;)...

je zou kunnen overwegen om een dubbele muur te plaatsen, maar doordat de vloer dan doorlopt zal het met de isolerende waarde denk ik tegenvallen. Beter is dan om gelijk ook een vrije vloer te plaatsen. Auralex heeft daar goede producten voor.

De deur is ook op te lossen met een goede isolerende deur met sandwicht constructie, danwel door toepassing van twee deuren met een luchtdichte afdichting (geen kieren). Een gewone spaanplaat binnendeur zal niet veel geluid tegenhouden.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

bmateijsen

Wanneer je echt weinig tot geen geluidsoverlast wil geven, dan zal je kamer in kamer moeten maken en alle mogelijke lekken goed bestrijden.

maxtrash

Quote from: Durk on July 15, 2008, 11:58:14
100 vierkante meter voor een zolder is lekker ruim ;)...

je zou kunnen overwegen om een dubbele muur te plaatsen, maar doordat de vloer dan doorlopt zal het met de isolerende waarde denk ik tegenvallen. Beter is dan om gelijk ook een vrije vloer te plaatsen. Auralex heeft daar goede producten voor.

De deur is ook op te lossen met een goede isolerende deur met sandwicht constructie, danwel door toepassing van twee deuren met een luchtdichte afdichting (geen kieren). Een gewone spaanplaat binnendeur zal niet veel geluid tegenhouden.
het idee is zeker om op de vloer isolerende platen te leggen. Al zou ik geen ht maken dan nog lijkt me dat zinvol omdat de andere slaapkamers een verdieping lager liggen. Bij de spanten kan een zwevende spouwmuur gemaakt worden. Geluidsisolerende binnendeuren kunnen tot 55 dB gaan. Als ik in totaal 40+ dB geluidsisolatie zou kunnen bereiken zonder draconische maatregelen, lijkt het haalbaar om de HT-ruimte ook bruikbaar te maken. 80 dB is vermoedelijk een wat hoge schatting voor mijn afspeelvolume. Stel dat dit 70-75 dB wordt
75-40 = 35.
Volgens wikipedia is 35 dB iets meer dan een stille kamer.
Het is wat wishful thinking, maar ik probeer in te schatten of ik er überhaupt aan moet beginnen....

Auralex is mooi spul maar tamelijk prijzig zo te zien (misschien gaat het hier al fout met de plannen :-) En misschien meer akoustiek dan geluidswering.
Hoorde net van een vriend van me dat hij connecties heeft bij Merford. Misschien dat ik daar nog wat aan heb :-)
http://www.akoestiekwinkel.nl/isomat.html
dit soort spul is op zich te betalen maar gezien het aantal meters loopt het toch snel op. Laten we zeggen voor wand + deel vloer 120 m2 x 20 euro(isomat KE 14). Tja, luxe probleem zullen we maar zeggen.

maxtrash

Quote from: bmateijsen on July 15, 2008, 12:34:03
Wanneer je echt weinig tot geen geluidsoverlast wil geven, dan zal je kamer in kamer moeten maken en alle mogelijke lekken goed bestrijden.
jep, alleen hoop ik stiekem alleen de vloer en tussenmuur te hoeven behandelen. In mijn simpele gedachte hoef ik naar boven toe niet te isoleren en met de buren hoef ik ook niet echt rekening te houden (hebben daar een zolderkamer waar alleen cv-installatie hangt).

sj0er-D

pffrrwwt! mijn aankomende appartement is 86m2! in totaal! ik ben heel benieuwd wat je hiervan gaat maken! :D

maxtrash

Quote from: johnhifi on July 15, 2008, 08:00:28
Watblieft hoe groot?  :o

Doe eens foto's maken van die zolder, ik ben wel heel benieuwd naar de huidige situatie!
lol. Komt er wel aan, moet er ff de tijd voor vinden :-)

sj0er-D

Quote from: johnhifi on July 15, 2008, 08:00:28
Watblieft hoe groot?  :o

Doe eens foto's maken van die zolder, ik ben wel heel benieuwd naar de huidige situatie!
komt er zometeen een panorama foto waarvan je op het verste stuk een beetje mist ziet en er net een audiorack in kan onderscheiden ;D

maxtrash

#9
om de verwachtingen iets te temperen: heb net wat zitten meten. De zolder heeft uiteraard een schuine wand. Het totale oppervlak is 106 m2 maar ik wil (op een bepaalde plaats die logisch is) de punt weg laten timmeren. Van de 8,2 meter breed houd je dan 5,58 meter over. Effectief kom je dan uit op l x b = 13m x 5,58m = 72,5 m2. De ruimte is nu ingedeeld in een stuk met cv-ketel + trap etc. (18m2) en een de echte zolder van 54m2. Nog leuk maar misschien wat minder fantasieprikkelend.

johnhifi

Tja dan is het natuurlijk nog maar een kippenhok he.

Maar ff serieus, woon jij in Slot Zeist of zo? Jezus man...  :)
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Jean Sibelius

Quote from: maxtrash on July 16, 2008, 02:06:26
om de verwachtingen iets te temperen: heb net wat zitten meten. De zolder heeft uiteraard een schuine wand. Het totale oppervlak is 106 m2 maar ik wil (op een bepaalde plaats die logisch is) de punt weg laten timmeren. Van de 8,2 meter breed houd je dan 5,58 meter over. Effectief kom je dan uit op l x b = 13m x 5,58m = 72,5 m2. De ruimte is nu ingedeeld in een stuk met cv-ketel + trap etc. (18m2) en een de echte zolder van 54m2. Nog leuk maar misschien wat minder fantasieprikkelend.
Een oppervlakte van 54 m2 is nog steeds meer dan voldoende om een HT in op te stellen. Hoe hoog is het dak ongeveer?


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

maxtrash

ik wilde dus ook nog een of twee slaapkamers maken dus dat gaat er af. afhankelijk van de oplossing blijft er dan bijv. 36 m2 over voor het hometheater. de zolder zal wel 4 meter hoog zijn schat ik, vanavond zal ik eens verder kijken.

maxtrash

#13
ik ben wat met floorplanner in de weer gegaan...

Het linkergedeelte van de zolder staat redelijk vast: een halletje, technische ruimte, wc+wastafel+douche.

Het rechtergedeelte is nog in te delen. Er zijn twee spanten, ongeveer 1,95 m hoog. Als er ergens verticaal een muur moet komen ligt het voor de hand het bij zo'n spnt te doen.

zit nog te twijfelen tussen 1 of 2 slaapkamers.
In deze tekening kun je een hoogslaper maken boven de gang (aan de onderkant van de tekening). Het vloeroppervlak van de slaapkamers is dan vrij te besteden voor andere doeleinden.

de filmruimte komt rechtsonderin. Alleen heb je zo'n grote zolder en blijft er relatief weinig over...





ps. zit ook nog behoorlijk te klooien met floorplanner zoals jullie zien


maxtrash

#14
ben ik weer
het wordt vermoedelijk allemaal wat eenvoudiger. Het getekende plan (had ook nog een dakkapel in gedachten) is me te duur en ik ben bang teveel "hokjes" te creëren. Voor nu de volgende vraag: ik wil een muur laten maken bij het laatste spant waardoor daar een grote slaapkamer ontstaat en daarvoor een ingekorte (film)zolder.

Als deze muur bestaat uit gips, 12 mm spaan, balk 5x7, 6 cm isolatie, 12 mm spaan en weer gips. Wat moet ik me dan van de isolatie voorstellen?

SpeedyAndré

Alleen star materiaal dempt niet zo goed omdat het als geheel gaat trillen.
Breng op zijn minst een laag gips (bijv. 2x 9mm) zwevend aan (ht zijde) zodat daar een absorberend geheel ontstaat.
Met de Merford dempende balken is dat vrij eenvoudig te maken.
De isolatie mag steenwol of glaswol zijn met een hoog gewicht per m2.
Rondom de randen van de zwevende gipswand breng je dempende stroken aan zodat er geen kieren zijn.
Een deur moet in principe zwaar zijn en geen kieren in de sponning hebben.
Je dempt het directe geluid dan behoorlijk goed, het indirecte geluid via de buitenmuren en dak is een ander verhaal ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

maxtrash

dank voor je reactie. Er komt nog vloerisolatie over de hele zolder (details moet ik nog navragen, wat het precies is). Daarop komt dan die wand, is dit dan zwevend?

Ik vraag me verder af of het (veel) zin heeft de wand nog wat dikker te maken. Daar heb ik nog ruimte voor maar degene die het maakt werkt denk ik liever met dit formaat. 

Joris1971

Ik zou persoonlijk 1 slaapkamer maken ipv 2, die ruimte die je dan bespaart kun je bij je HT betrekken.

Je moet je afvragen heb ik echt 2 slaapkamers nodig of is er 1 al voor incidenteel gebruik? (te denken aan logees)
Als je maar 1 kamer nodig hebt zou ik die 2e kamer niet doen, of je moet denken aan gezinsuitbreiding en die 2 slaapkamers echt nodig hebben.

Succes.

groet Joris

maxtrash

Quote from: Joris1971 on February 22, 2009, 10:56:53
Ik zou persoonlijk 1 slaapkamer maken ipv 2, die ruimte die je dan bespaart kun je bij je HT betrekken.

Je moet je afvragen heb ik echt 2 slaapkamers nodig of is er 1 al voor incidenteel gebruik? (te denken aan logees)
Als je maar 1 kamer nodig hebt zou ik die 2e kamer niet doen, of je moet denken aan gezinsuitbreiding en die 2 slaapkamers echt nodig hebben.

Succes.

groet Joris
tot die conclusie was ik inmiddels ook gekomen. Bovendien scheelt het 15.000 euro of zo. Heb drie kinderen en gezinsuitbreiding is niet gepland  ::)
Zal een nieuwe floorplanner tekening proberen te maken

mikeske

dit zal ik zeker volgen ben benieuwd  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Sol

Ben benieuwd wat voor moois er hier van gemaakt zal worden. It's got potential.. ;)
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

maxtrash

#21
Dit is een schetsje hoe het zou worden.




Iets anders: bij veel HT's op zolder zie je dat er een verlaagd plafond ingelegd wordt. Heeft dit akoustische redenen? Om visuele redenen laat ik liever de zolder tot de nok doorlopen?

Joris1971

Quote from: maxtrash on February 22, 2009, 16:47:27
Dit is een schetsje hoe het zou worden.




Iets anders: bij veel HT's op zolder zie je dat er een verlaagd plafond ingelegd wordt. Heeft dit akoustische redenen? Om visuele redenen laat ik liever de zolder tot de nok doorlopen?

hmm, waarom zou je in je Ht-ruimte een tafel met stoelen zetten? Zet die bank een stuk naar achteren zodat je een groter scherm kunt plaatsen.


Automaat

Dus om in/uit een kamer te komen, moet je door een kamer?
Anders gezegd: houd rekening met een logische en zo kort mogelijke vluchtweg.
Reading the HTForum is learning every day!!

Sol

HT van plek laten ruilen met de slaapkamer, en de slaapkamer inkorten in de lengte tot de gang?
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.