electrical pollution: audio-apparatuur beschermen ?

Started by solitaire, July 10, 2008, 09:31:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

de atmosfeer zit vol straling, van mobieltjes, magnetrons, computers, bluetooths, power lines, DECT telefoons, dimmer-switches, halogeen lampen, ...

voor welke bandbreedte in-/uit-straling zou je je apparatuur willen beschermen (sorry: meerkeuzevraag  >:D): frequency range 500kHz tot 3GHz, of  1GHz tot 10GHz

waarom en hoe ...


dank alvast voor de uitleg



Wolf

Hinterm Horizont geht's weiter.

Shorty

Alle radiostraling, lijkt me. Van de hele lange (onderzeebootcomms) tot de ultrakorte (satcomms)...
Het zou in principe (en met niet eens zó veel moeite) mogelijk moeten zijn om je huistheaterruimte in een Kooi van Faraday te veranderen. Heb je gelijk geen last meer van je mobieltje, wi-fi en decttelefoon.... 8)

VrGr,

Bart J.

hifiman

Vergeet niet dat de vervuiling die via het lichtnet binnenkomt ook een issue is en waarschijnlijk een veel groter issue   :-\

solitaire

dank voor de antwoorden

@ Audioloog: helemaal met je eens, het lichtnet is een super-highway, gemaakt om zo goed mogelijk te geleiden, incl. de vervuiling
hier diend idd. rekening mee gehouden worden bij het installeren van een audio-set, er zijn echter al producten voor op de markt, voor nagenoeg iedere vorm/mate van vervuiling wel een

@ Shorty: een Faraday's Cage in het groot, of bv. Stillpoints ERS Cloth in het klein ...

echter naast Stillpoints ERS is er weinig op de 'audio-markt' verkrijgbaar, terwijl er veel winst mee te behalen is met een product als dit (ook veel verlies trouwens: je kan je set echt dood-knuffelen met ERS Cloth >:D)

zelf een enthousiast gebruiker van ERS Cloth, en zo random eens wat aan het zoeken op 't WWW, valt me op dat andere, professionele, producten die beschikbaar zijn uiteen vallen in twee groepen, een 500kHz tot 3GHz range product, en een 1GHz tot 10GHz range product

waarom is dit zo, vroeg ik me af ('k ben verre van een techneut :-X), en welke van de twee zou 'het beste'  in een audio-set te gebruiken zijn ...  ???


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Shorty

@ solitaire: Nou, als je toevallig tóch een huistheater zou gaan bouwen, dan kun je met weinig moeite alle 6 wanden voorzien van iets metaligs dat alle straling tegenhoudt. Bestaat er misschien metaalbehang o.i.d.? Of verf? Er bestaan ongetwijfeld produkten die gebruikt worden om ruimtes te kunnen beschermen tegen afluisteren... Over die ERS Cloth: die bestaat al jaren, maar wordt erg weinig toegepast. Gebruikt Arcam hem niet in een of andere kast? Maar al zou je alleen een bronapparaat of versterker afschermen dan komt al die straling nog via alle andere metalen delen je keten binnen. (Zelfs via de aardleiding...  :P ) Dan liever de hele kamer! (Woont er niet in Amsterdam een of andere kerel die in z'n slaapkamer een soort ERS-klamboe over z'n bed heeft hangen die hem moet beschermen tegen de straling van de GSM-masten op het dak van zijn huis? Zoiets, dus....)

VrGr,

Bart J.

solitaire

#5
Quote from: Shorty on July 10, 2008, 13:09:19
... Over die ERS Cloth: die bestaat al jaren, maar wordt erg weinig toegepast. ...

nou ja, uh, 'k gebruik het zelf, en 'k heb het advies ERS Cloth te proberen weer van andere gebruikers  ;)

Nederland is wat-'ie-niet-kent-vreet-'ie-niet land, dus hier is ERS Cloth nog niet zo ingeburgerd

maar doe voor de gein een zoektochtje op WWW; je zal je wellicht over de mate van gebruik verbazen ...  8)



maar goed, dus vraag is dus: in een audio-omgeving, '500kHz ~ 3GHz' of  '1GHz ~ 10GHz' gebruiken, en waarom ...

of het product nu behang of plaatjes 300x300mm. is ...




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Shorty

Nou... ik bedoelde dat het door fabrikanten bijna niet wordt toegepast... en op sites als deze lees je er slechts zelden iets over. Heb zonet even gezocht, en vond iets uit mei 2005, over de Arcam FMJ. Zie hiero.

Voor die geluiddempende platen van TDK die tegelijk radiostraling tegenhouden zou in onze kringen toch óók een markt moeten zijn, zou ik zo denken...

VrGr,

Bart J.


solitaire

Quote from: Shorty on July 11, 2008, 13:24:59
Nou... ik bedoelde dat het door fabrikanten bijna niet wordt toegepast... en op sites als deze lees je er slechts zelden iets over. Heb zonet even gezocht, en vond iets uit mei 2005, over de Arcam FMJ. Zie hiero.

Voor die geluiddempende platen van TDK die tegelijk radiostraling tegenhouden zou in onze kringen toch óók een markt moeten zijn, zou ik zo denken...

VrGr,

Bart J.



met je eens

het lijkt vnl. een after-sales product te zijn

en die panelen van TDK (ze hebben ze nu in 4 of 5 verschillende uirvoeringen) zouden ook best voor onze hobby toepasbaar kunnen zijn

en zo zijn er meer producten met een vergelijkbare werking ondertussen op de markt gebracht


je gaat je afvragen waarom je hier zo weinig over leest ?



W.

Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

de oorverdovende stilte rondom deze thread

is wellicht ook de reden waarom genoemde producten zich nog geen eigen plekje in de audio-markt hebben verworven  :-\


pseudo bump  ;)




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Het feit dat de wetenschap het er niet over eens is OF het wel een probleem is helpt ook niet echt waarschijnlijk..

solitaire

Quote from: Audioloog on July 16, 2008, 10:01:31
Het feit dat de wetenschap het er niet over eens is OF het wel een probleem is helpt ook niet echt waarschijnlijk..

of het voor mensen schadelijk is, dat is idd. nog maar de vraag

dat 'electrical pollution' bestaat en in hoog tempo toeneemt zal geen enkele betrokken wetenschapper ontkennen



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Interficior

#11
Je apparatuur heeft toch een metalen behuizing en is daarmee al een kooi van Faraday voor zichzelf of zie ik dat verkeerd? Of telt dat audiofiel gezien niet? ;D

Edit: Ik zou wel je apparatuur inclusief kabels afschermen voor hogere frequenties van straling. Zeker weten dat je het gaat horen dat je elektronen wegwaaien en zo loss-of-detail krijgt door het licht.
Take it or lease it