Alternatief voor de Bose 3-2-1?!?!

Started by LittleNinja, June 13, 2007, 13:43:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WickedGame

Quote from: Delano on June 13, 2007, 18:21:36
ben benieuwd.

ga binnenkort de bose akoustismast 15.2 of 16 kopen, maar voordat ik die koop zal ik eerst de denon testen en kijken of die de bose zal verslaan.  :D

Weet niet wat je bedoeld met acoustimas 15.2 maar ken wel de Acoustimas 15. De Acoustimas 15 is er naar mijn weten alleen maar te koop en bestaat 16 niet. De 15 is een Acoustimas 10 alleen dan met uitbreidbaarheid naar 6.1

Overigens is dit een 5.1/6.1 set en dient te worden gestuurd d.m.v. een surround versterker. De Bose 3.2.1 en Denon S301 zijn 2.1 sets die uit 2 speakers en 1 basmodule een surround geluid reproduceren. Ik zal niet zeggen dat Bose slecht is, dat zijn ze zeer zeker niet. Ik zeg alleen voor het geen wat ze doen zijn ze overpriced.

De S301 is qua afwerking veel beter afgewerkt en heeft mooiere features dan de Bose. Denk aan HDMI, I-pod aansluiting, SACD o.a.


Nelisje

Bose is best goed...

Maar dan in Marketing.

Het concept is gewoon slim, de uitvoering is minder. Vooral voor het geld wat je ervoor betaalt. Voor de wat duurdere bose setjes heb je alternatieven van bv Denon die de Bose set compleet weg blazen.

Delano

Quote from: Nelisje on June 13, 2007, 21:15:31
Bose is best goed...

Maar dan in Marketing.

Het concept is gewoon slim, de uitvoering is minder. Vooral voor het geld wat je ervoor betaalt. Voor de wat duurdere bose setjes heb je alternatieven van bv Denon die de Bose set compleet weg blazen.

nelisje begrijp me niet verkeerd.

ik wil niet hard gaan draaien, en weg blazen.
wil alleen maar kwaliteit geluid hebben.

LittleNinja

Het topic is ook niet bedoeld als het zoveelste "Bose bashing topic". Veel mensen die een dergelijk systeem overwegen hebben alleen dat systeem op het oog en kijken niet naar alternatieven. Ik probeer ze te laten inzien dat er best goede alternatieven zijn om in de overweging mee te nemen.

Als zij uiteindelijk kiezen voor de Bose omdat het uiterlijk hen aanspreekt en het geluid in hun oren goed is, dan hebben ze in ieder geval een bewustere keuze gemaakt.

;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

NeoPhix

Quote from: LittleNinja on June 13, 2007, 17:31:25
...voor de deur?  :P

Och ja, mooie fout... was bijna etenstijd, hongerklop sloeg toe  ;)

En inderdaad, soms vinden mensen Bose geluid gewoon mooi... kan er in komen, het heeft een beetje dat opgeblazen wat 'wij audiofielen' niets vinden, maar voor veel mensen lekker klinkt.

Maar laat even weten wat het wordt, ben wel benieuwd  :)

LittleNinja

Quote from: NeoPhix on June 14, 2007, 09:56:40
Maar laat even weten wat het wordt, ben wel benieuwd  :)


Uiteraard... Daar komen jullie niet onderuit..  :P

Kan me ook voorstellen dat jullie allemaal op het randje van de stoel zitten hiervoor..  ;)  ;D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Delano

Quote from: LittleNinja on June 14, 2007, 06:30:10
Het topic is ook niet bedoeld als het zoveelste "Bose bashing topic". Veel mensen die een dergelijk systeem overwegen hebben alleen dat systeem op het oog en kijken niet naar alternatieven. Ik probeer ze te laten inzien dat er best goede alternatieven zijn om in de overweging mee te nemen.

Als zij uiteindelijk kiezen voor de Bose omdat het uiterlijk hen aanspreekt en het geluid in hun oren goed is, dan hebben ze in ieder geval een bewustere keuze gemaakt.

;)

precies littleninja  :D

Als ik iets op het oog heb, dan ga ik 4 of 5 verschillende winkels naar binnen met verschillende ruimte's om het goed te beluisteren.
ook neem ik mijn eigen cd's mee.

;D

WickedGame

Quote from: LittleNinja on June 14, 2007, 10:25:33
Uiteraard... Daar komen jullie niet onderuit..  :P

Kan me ook voorstellen dat jullie allemaal op het randje van de stoel zitten hiervoor..  ;)  ;D

ik val eerder van me stoel van verbazing dat mensen 2.1 willen  ;D

LittleNinja

Quote from: WickedGame on June 14, 2007, 13:10:25
ik val eerder van me stoel van verbazing dat mensen 2.1 willen  ;D

Ach, de set die ik bij jullie heb mogen aanschouwen zou mij nog steeds weten te verbazen als jullie de rears eruit laten!!  8)  ;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

WickedGame

Quote from: LittleNinja on June 14, 2007, 13:31:28
Ach, de set die ik bij jullie heb mogen aanschouwen zou mij nog steeds weten te verbazen als jullie de rears eruit laten!!  8)  ;)

Zal binnenkort dan eens film kijken via de Classé eens zien wat het effect is. Ongetwijfeld nog steeds verbluffend daar niet van.

LittleNinja

Quote from: WickedGame on June 14, 2007, 13:48:05
Zal binnenkort dan eens film kijken via de Classé eens zien wat het effect is. Ongetwijfeld nog steeds verbluffend daar niet van.

Tja.... Maak meteen even een vergelijk met zo'n Bose 3-2-1 als je die toch hebt staan...  :P
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

WickedGame

Quote from: LittleNinja on June 14, 2007, 14:02:48
Tja.... Maak meteen even een vergelijk met zo'n Bose 3-2-1 als je die toch hebt staan...  :P

Haha no match. Overigens ook een lichtelijk prijsverschil. Classe Delta met B&W 802 vs Bose 3.2.1 GS. Denk bij het eerste beste volume van 30 dat de Bose al niet mer te horen is... Maar goed dat is natuurlijk een vergelijking die we maar even niet gaan doen. Zie me al aankomen bij me pa met een Bose 3.2.1 GS die lacht me dan uit.

LittleNinja

Quote from: WickedGame on June 14, 2007, 15:08:27
Haha no match. Overigens ook een lichtelijk prijsverschil. Classe Delta met B&W 802 vs Bose 3.2.1 GS. Denk bij het eerste beste volume van 30 dat de Bose al niet mer te horen is... Maar goed dat is natuurlijk een vergelijking die we maar even niet gaan doen. Zie me al aankomen bij me pa met een Bose 3.2.1 GS die lacht me dan uit.


Even puur prijstechnisch gezien.... Die Bose kost grofweg € 1600.. Wat waren die Kimber kabels ook alweer?  ;D ;D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

WickedGame

Quote from: LittleNinja on June 14, 2007, 16:00:05
Even puur prijstechnisch gezien.... Die Bose kost grofweg € 1600.. Wat waren die Kimber kabels ook alweer?  ;D ;D

MIT ;)

MIT Shotgun S2 Bi-Wire om precies te zijn. Euhm volgens de prijslijst van More Music zijn die evenduur als een Bose 3.2.1 GSX.  ;D

LittleNinja

Quote from: WickedGame on June 14, 2007, 16:14:25
MIT ;)

MIT Shotgun S2 Bi-Wire om precies te zijn. Euhm volgens de prijslijst van More Music zijn die evenduur als een Bose 3.2.1 GSX.  ;D

...dus als je het gaat vergelijken voor het besteedbare bedrag, geeft de Bose meer geluid dan de MIT....  ::)

;D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Mandragore

Niro, het nieuwe bedrijf van Nakamichi heeft hele mooie en naar verhouding kwalitatief hoogstaande surround producten..

http://us.niro1.com/product.php
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

AlphaMale

#41
Als ik er naast zit, moeten jullie het maar aangeven...

Maar ik geloof niet in het 2.1 principe in combinatie met een surround-geluid. Een beetje freak zal toch wel horen dat het geluid van voren komt. Zo'n 2.1 systeem lijkt mij alleen te werken in een vierkante kamer, waarbij de reflecties via de zijmuren een gelijke afstand hebben tot het menselijk oor. Alleen om d.m.v. deze reflecties een 'rear-geluid' te creëren. Maar ja, wie heeft er tegenwoordig nog een vierkante kamer?
En faseverschuivingen voor het front- en reargeluid via 2 luidsprekers lijkt mij ook niet ideaal.  ::)

En dan nog 1 dingetje... dat 3-2-1 idee slaat ook nergens op. 3 kabels, 2 luidsprekers en 1 systeem. Met drie kabels heb je alleen de luidsprekers aangesloten aan de basisunit. En dan werkt het nog niet, zonder 230V. Het zijn ook 3 i.p.v. 2 luidsprekers (of is een sub geen luidspreker meer?  >:D)
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

LittleNinja

Quote from: Pio-WDale on June 15, 2007, 07:22:37
Als ik er naast zit, moeten jullie het maar aangeven...

Maar ik geloof niet in het 2.1 principe in combinatie met een surround-geluid. Een beetje freak zal toch wel horen dat het geluid van voren komt. Zo'n 2.1 systeem lijkt mij alleen te werken in een vierkante kamer, waarbij de reflecties via de zijmuren een gelijke afstand hebben tot het menselijk oor. Alleen om d.m.v. deze reflecties een 'rear-geluid' te creëren. Maar ja, wie heeft er tegenwoordig nog een vierkante kamer?
En faseverschuivingen voor het front- en reargeluid via 2 luidsprekers lijkt mij ook niet ideaal.  ::)

En dan nog 1 dingetje... dat 3-2-1 idee slaat ook nergens op. 3 kabels, 2 luidsprekers en 1 systeem. Met drie kabels heb je alleen de luidsprekers aangesloten aan de basisunit. En dan werkt het nog niet, zonder 230V. Het zijn ook 3 i.p.v. 2 luidsprekers (of is een sub geen luidspreker meer?  >:D)


Precies..

Daarnaast... de zogenaamde reflectiesignalen zullen toch eerst ook als directe signalen bij het gehoor aankomen!! Daarna nog eens vanuit allerlei secundaire richtingen...
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Sjors

Quote from: Automaat on June 13, 2007, 15:03:46
De Acoustimasmodule is ongeveer (22*37*49) cm. En door de toch wel beperkte kabellengte is de eigenaar ook beperkt in de plaatsing van die module. Op de plaatjes zie je die module eigenlijk nooit.


Hier zijn gewoon langere snoeren voor te verkrijgen bij Bose ;)




Groet, Sjors

HTip

Voor de woonkamer waren op zoek naar een beetje redelijk surround geluid, maar het moest geen concurrent worden van de plannen voor een HT (je moet wel een beetje stimulans hebben en houden om de plannen te realiseren ;D)

Wij hebben de vergelijking gedaan tussen BOSE 3-2-1 en Denon S-301 en de Denon kwam voor ons als winnaar uit de bus. Daarbij was de Denon ook nog goedkoper omdat een klant de set na slechts 3 maanden had ingeruild (dus bijna nieuw).

Deze hebben we nu ca. 8 maanden in de woonkamer staan en ik moet zeggen dat het na de nodige afstelling en trial-and-error ;D best heel aardig klinkt.

Het kan natuurlijk nooit tippen aan een 5.1-opstelling, maar dat is appels met peren vergelijken. Het heeft een hele hoge WAF en zeker met de standaards (niet goedkoop) een mooi plaatje om te zien.

De technieken voor het surroundgeluid zijn zgn. "virtual" versies van DD en DTS. Dat is volgens mij het verschil met de set van Bose, die een eigen manier heeft gevonden voor het surroundgevoel (weet ik niet zeker). Ondanks dat er geen center is, heb je toch het gevoel dat de dialoog uit het midden komt. In surroundscènes merk je natuurlijk wel dat het een simulatie is.

Denon heeft ook nog een kleinere versie, de S-101. Die heeft minder vermogen en natuurlijk minder mogelijkheden (bijv. geen SACD/DVD-A, geen Faroudja chip, geen USB en belangrijkst geen HDMI). Klik hier voor de complete vergelijking.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

LittleNinja

Ik denk ook dat de Denon S301 het beste alternatief zal zijn..

Momenteel is de collega niet aanwezig, dus kan ik ook geen invloed uitoefenen...  :P
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Sjors

Quote from: LittleNinja on June 19, 2007, 12:03:03
Ik denk ook dat de Denon S301 het beste alternatief zal zijn..




Nou dat denk ik niet  ;)

graafke

mijn ouders gebruiken de Kef Kit 100 en zijn er erg tevreden over.

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sjors

Quote from: ht4ever on June 19, 2007, 19:13:34
Toch nog een beetje bevooroordeeld? ;D


Maja wat zal ik zeggen hé  ;D