Chamber of Dreams - nu met 3D-audio!

Started by HTip, May 29, 2007, 22:36:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

PjotrrrNL

In dat geval had ik toch een schuifdeur overwogen (of twee die ieder naar een kant schuiven), evt. breder dan de deuropening indien nodig voor de montage van de diffusors...
Dan kan de deur ook altijd open en dicht zonder waarschuwing.
Evt. de bestaande deur behouden vanwege geluidsisolatie maar dan naar buiten toe laten draaien.
Maar.....Mooie HT hoor!  ;D

HTip

Quote from: PjotrrrNL on August 11, 2008, 16:12:28
In dat geval had ik toch een schuifdeur overwogen (of twee die ieder naar een kant schuiven), evt. breder dan de deuropening indien nodig voor de montage van de diffusors...
Dan kan de deur ook altijd open en dicht zonder waarschuwing.
Evt. de bestaande deur behouden vanwege geluidsisolatie maar dan naar buiten toe laten draaien.
Maar.....Mooie HT hoor!  ;D
Dank je!

Zou inderdaad erg mooie en slimme oplossing zijn 8) Diffusers aan een schuivend paneel. Probleem hierbij zou in ons geval zijn dat slechts 2 van de 4 panelen voor de deur staan. Zou je toch nog iets moeten verzinnen om ze uit te lijnen met de muur.

Bij het 1e ontwerp is eigenlijk geen rekening gehouden met diffusers ::) Die kwamen pas in beeld na de meting van Toine en zelfs toen was het nog een optie. Toen we "klaar" waren met de akoestische aanpassingen hadden we nog last van flutter en Toine stelde toen diffusie voor. Het had meteen het voordeel dat het stereobeeld verbeterde. Prima idee vonden we, maar de deur zat er toen al in ;)

Deze mobiele oplossing is ook geen probleem, zeker als we samen een film kijken. Als ik alleen ben kan ik altijd de deur op slot doen :D Nu de mobiele oplossing nog niet is gerealiseerd is het een leuke fitnessoefening ::) Iedere keer de diffusers (12kg per stuk) voor de deur plaatsen en weer terug als je naar buiten wil/moet ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

frank2

Quote from: HTip on August 11, 2008, 16:54:28
Deze mobiele oplossing is ook geen probleem, zeker als we samen een film kijken. Als ik alleen ben kan ik altijd de deur op slot doen :D Nu de mobiele oplossing nog niet is gerealiseerd is het een leuke fitnessoefening ::) Iedere keer de diffusers (12kg per stuk) voor de deur plaatsen en weer terug als je naar buiten wil/moet ;D

Wat ik me afvraag en jij weet het antwoord, 1 diffuser voor de deur wel of niet, is dat hoorbaar? in stereo of surround? maw scheelt dat zoveel?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Jean Sibelius

Quote from: frank2 on August 11, 2008, 18:46:18
Wat ik me afvraag en jij weet het antwoord, 1 diffuser voor de deur wel of niet, is dat hoorbaar? in stereo of surround? maw scheelt dat zoveel?
Gezien de strategische plek van de diffuser bij de deur (1e reflectiepunt van 1 van de fronts) ga je dit ongetwijfeld horen (zeker als je 1 kant wel en 1 kant niet behandeld).

Om te beweren of je dit ook in surround hoort zou mj te ver gaan, maar bij goede (stereo) opnames met veel ruimtelijk informatie ga je dit zeker horen.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

LittleNinja

Oke... Dus een scharnier constructie zoals bij een koelkast ( met een aparte houten deur ervoor ) is ook geen oplossing? Dat zou overigens ernstig nauwkeurig moeten worden..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HTip

Quote from: frank2 on August 11, 2008, 18:46:18
Wat ik me afvraag en jij weet het antwoord, 1 diffuser voor de deur wel of niet, is dat hoorbaar? in stereo of surround? maw scheelt dat zoveel?
Quote from: Jean Sibelius on August 11, 2008, 20:14:36
Gezien de strategische plek van de diffuser bij de deur (1e reflectiepunt van 1 van de fronts) ga je dit ongetwijfeld horen (zeker als je 1 kant wel en 1 kant niet behandeld).

Om te beweren of je dit ook in surround hoort zou mj te ver gaan, maar bij goede (stereo) opnames met veel ruimtelijk informatie ga je dit zeker horen.

Bedankt voor het antwoord Jan. Klopt helemaal. Je hoort zelfs dat de diffuser niet op dezelfde hoogte hangen/staan ;) De diffusers moeten exact gelijk zijn aan beide kanten, zeker omdat de opstelling en de ruimte volledig symmetrisch is...

Bij surround heb je er ook profijt van, alleen geldt dit dan voor de fronts, waar in de meeste films de hoofdmuziek uitkomt.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: LittleNinja on August 12, 2008, 06:54:21
Oke... Dus een scharnier constructie zoals bij een koelkast ( met een aparte houten deur ervoor ) is ook geen oplossing? Dat zou overigens ernstig nauwkeurig moeten worden..
Ik had jullie dit veel eerder moeten voorleggen. Ik ben blijkbaar niet zo creatief in het bedenken van oplossingen voor dit soort "problemen". Jullie zijn daar beter in 8)

Die koelkastdeur zou inderdaad ook een goede oplossing, maar dan kan de deur niet ver genoeg open. De linker frontspeaker staat direct achter de deur. Zijn we op dit moment erg voorzichtig mee, maar daar moet nog een deurstopper komen.

Ziet er naar uit dat we toch een mobiele oplossing moeten maken...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

PjotrrrNL

Kozijn gelijk maken met de wand, deur naar buiten toe laten scharnieren en dan de voorste twee diffussors op rails zetten lijkt me toch echt het mooiste en het makkelijkste in het gebruik.

Wil je het echt mooi hebben dan aan beide zijden (vanwege symmetrie) de wandpanelen naar voren halen zodat aan deurzijde het schuivende deel (van vloer tot plafond) met de voorste twee diffussors hier mooi  aansluit.

Maar is wel een klus.....

HTip

Klinkt inderdaad als een hele mooie oplossing. Alleen zit de deur muurvast en kan ik die niet naar buiten laten draaien zonder de boel moeten afbreken en nieuwe deurposten maken :-\

En de wand aanpassen in helemaal een klus, omdat het plafond dan ook moet worden aangepast. En dat ga ik echt niet meer doen, want het hangt nu goed ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Zoals al eerder vermeld, maar nu is ie binnen... De ALR/Jordan Note Center staat er echt mooi op. Zal nog een foto maken van hoe die staat met de stand eronder. In de tussentijd...

Plaatje is klikbaar ;)


Mooie van deze stand is dat de speakerplaat licht naar achter kantelt. Daardoor komt het geluid uit op oorhoogte 8) Het geluid uit de center komt nu veel beter tot zijn recht. Ik moet wel de center anders instellen, maar dat komt morgen...

Me weer heppie ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

hoekie

Quote from: HTip on August 12, 2008, 21:05:01
Zoals al eerder vermeld, maar nu is ie binnen... De ALR/Jordan Note Center staat er echt mooi op. Zal nog een foto maken van hoe die staat met de stand eronder. In de tussentijd...

Plaatje is klikbaar ;)


Mooie van deze stand is dat de speakerplaat licht naar achter kantelt. Daardoor komt het geluid uit op oorhoogte 8) Het geluid uit de center komt nu veel beter tot zijn recht. Ik moet wel de center anders instellen, maar dat komt morgen...

Me weer heppie ;D

Ziet er goed uit! Mooie standaard! Van harte.

denoontje


HTip

Quote from: hoekie on August 12, 2008, 21:40:41
Ziet er goed uit! Mooie standaard! Van harte.
Quote from: denoontje on August 13, 2008, 00:35:54
nice
Thanks :D

Ik had nog wat eigen foto's beloofd. Het wordt wel steeds moeilijker, omdat alles zo zwart is ;D







De kabels komen nog onder het podium te liggen, maar het stukje tapijt dat we hadden besteld om het podium opnieuw te bekleden (we weten nu hoe het moet ;)) waren ze vergeten te bestellen ::) De gordijnen die voor het scherm komen en achter de speakers de akoestiek nog verder gaan verbeteren zijn klaar. Rara, welke kleur worden de gordijnen? ;D

Ook bijna volledig voorzien van dezelfde LS-kabel (W&M Audio Black Magic). Deze is helaas (tijdelijk) niet meer los van de rol verkrijgbaar. Daarom ben ik een zoektocht gestart naar forumleden die misschien nog 6m Black Magic weten te vinden... (zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=77408.0)

Na dit weekend misschien nog een nieuwe aanwinst... :P
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Nog een vraagje voor de creatieve geesten... :D

Voor de gordijnen ben ik op zoek geweest naar een systeem wat je met X10 kan besturen. Ik kan een kant-en-klare en geheel op maat gemaakte oplossing krijgen voor 'slechts' €677 :o Dat moet volgens mij veel goedkoper kunnen. Ik zit te denken aan een rail voor lamellen en dan met een los motortje (3 standen, links, stop, rechts) het mechanisme te laten draaien. Is dat iets? Iemand andere ideëen voor een klein DYI projectje?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive


JeKa

 O0 Prachtig, ook dat bordje en de blikken zijn leuke details!

jaco

Quote from: HTip on August 15, 2008, 13:59:02
Nog een vraagje voor de creatieve geesten... :D

Voor de gordijnen ben ik op zoek geweest naar een systeem wat je met X10 kan besturen. Ik kan een kant-en-klare en geheel op maat gemaakte oplossing krijgen voor 'slechts' €677 :o Dat moet volgens mij veel goedkoper kunnen. Ik zit te denken aan een rail voor lamellen en dan met een los motortje (3 standen, links, stop, rechts) het mechanisme te laten draaien. Is dat iets? Iemand andere ideëen voor een klein DYI projectje?
add-a-motor units
Die kun je met X10 aansturen, en hebben een wieltje waar je een koord of ketting mee kunt bewegen.
Als je een gordijnrails hebt die je met een koord kunt bedienen ben je er wel..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

celerontje

Da's een mooi betaalbaar en universeel systeem.
En makkelijk te installeren.

HTip: Hoe gaat het met je X10 installatie?
Werkt alles naar behoren?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

jaco

De kunst is om een betaalbare gordijnrails te vinden met een touw of ketting bediening.
Ik heb wat navraag gedaan, en voor mijn kamer heb ik 5,60 meter nodig. Die kwamen al snel op 600 Euro uit.
Voor je scherm heb je dan minder lange nodig, maar dan kom je wellicht uit op 400 Euro voor 3 meter of zo.
dat is mij een beetje te duur.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

-madison-

Quote from: HTip on August 15, 2008, 13:58:18
Ik had nog wat eigen foto's beloofd. Het wordt wel steeds moeilijker, omdat alles zo zwart is ;D









Ziet er weer goed uit O0
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: jaco on August 15, 2008, 14:18:05
add-a-motor units
Die kun je met X10 aansturen, en hebben een wieltje waar je een koord of ketting mee kunt bewegen.
Als je een gordijnrails hebt die je met een koord kunt bedienen ben je er wel..
Bedankt voor de link.

Quote from: jaco on August 15, 2008, 14:58:10
De kunst is om een betaalbare gordijnrails te vinden met een touw of ketting bediening.
Ik heb wat navraag gedaan, en voor mijn kamer heb ik 5,60 meter nodig. Die kwamen al snel op 600 Euro uit.
Voor je scherm heb je dan minder lange nodig, maar dan kom je wellicht uit op 400 Euro voor 3 meter of zo.
dat is mij een beetje te duur.
Quote from: celerontje on August 15, 2008, 15:04:59
Da's duur!
't Moet volgens mij wel goedkoper kunnen!
Ben nog wat verder gaan zoeken en het volgende gevonden.
http://www.autogordijn.nl/

Prijzen vallen erg mee. Voor de 4,14m kost het systeem €179. Voor 6,14m ben je dan €215 kwijt. Denk dat ik niet verder hoef te zoeken. Hoef ik niet op X10 aan te sluiten, want er zit een IR AB bij. Kan elke universele AB (in mijn geval Marantz RC5400) prima overnemen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: celerontje on August 15, 2008, 14:28:38
HTip: Hoe gaat het met je X10 installatie?
Werkt alles naar behoren?

Ben er nog niet aan begonnen :-\

Dat het er gaat komen is zeker. Ga binnenkort aan Gé vragen wat ik precies moet nemen en hoe ik dat mijn Marantz AB kan bedienen :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jaco

Quote from: HTip on August 15, 2008, 15:27:44
Bedankt voor de link.
Ben nog wat verder gaan zoeken en het volgende gevonden.
http://www.autogordijn.nl/

Prijzen vallen erg mee. Voor de 4,14m kost het systeem €179. Voor 6,14m ben je dan €215 kwijt. Denk dat ik niet verder hoef te zoeken. Hoef ik niet op X10 aan te sluiten, want er zit een IR AB bij. Kan elke universele AB (in mijn geval Marantz RC5400) prima overnemen ;)
Hmm, dat lijkt op het systeem wat zo'n 2 jaar geleden bij de praxis in de aanbieding was. Werkte wel, maar niet met zwaardere overgordijnen. Dan slipte het door.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm